Dette er nok et vanskelig tema. Spesielt hvis Tacx synes de har tungt for å få butikken til å gå rundt, og spesielt hvis kompetansen er lav når det gjelder communities. De har nok sett for seg å tjene en del ekstrainntekter på ettermarked i form av RLV, VR og Multiplayer-greier - og det med rette. Men...
Jeg hørte bare her om dagen at Høydahl Sport har solgt ruller tol folk som ville være med på Rulletour og jeg har blitt kontaktet av folk som hører at jeg har Svelvik-videoer og de ønsker å sykle løyper de selv har et forhold til. Oppvekst av miljøer som dette er rene ønskedrømmen for de som vet å utnytte slikt. Det er faktisk slik at hvis Tacx hadde gått tyngre inn og stimulert disse miljøene ville de fått igjen massivt på salg av rullene.
Det med hjemmelagde RLV er nok litt dilemma, hvordan skape et godt ettermarked samtidig som man stimulerer open communities? Men de har jo laget en modul som gjør det mye lettere å lage 'liksom rlv' hvor man kombinerer gps-spor og Google Earth. Det var nok ikke meningen at vanlige folk skulle klare å lage egne ordentelige RLV. det var vel Carsten Jost som knakk den koden. Men når denne katta slapp ut av sekken har jo det bare bidratt til mer positiv glød rundt fortius systemet. Det er mulig hjemmelagde RLV langt på vei vil kune utkonkurrere Tacx sine egne, men da er det en funksjon som har livets rett i open comminities - og da bør Tacx heller produsere ettermarkedsprodukter på et mer lønnsomt område.
Nå blir det spennende å se om Tacx velger å utnytte denne bevegelsen eller om de velger den proteksjonistiske linjen og krypterer og lukker det hele. Med TTS ser det litt slik ut, selv om de prøver å si at de vurderer å lage åpne grensesnitt med tid og stunder. Jeg tror Tacx vil tape på å lukke alt sammen.
Jeg tror det er lurt om miljøet legger press på dem og tvinger dem til å forstå hvor mye disse åpne grensesnittene og muligheter til å bygge egne ting betyr for både kundene og Tacx.
Kanskje noen gidder å RAAAPe utenlandske RLVer i RAAAP-tråden og i tillegg legge en link til hvor de kan lastes ned? Så slipper alle å laste ned eventuelt søppel, samtidig som vi kan hjelpe hverandre å finne gullkornene.
Hørtes ikke dumt ut. Jeg lette en del etter utenlandske gratis-RLV'er i vår, og fant fram til noen:
bike.schellast.at (nedlasting via Rapidshare, et rent h***ete om man ikke betaler i dyre dommer): - 24hKaindorf2008 - 17,8 km - Riegersburgrunde - 88,8 km - Hartberger u. Kaindorfer Raum - 45,3 km (tydeligvis nettopp sluppet, har ikke lastet ned denne ennå)
www.lunicuscc.co.uk: - Gondelsheim - 5,6 km - Goodwood - 2,5 km - Stuttgart_2007 - 19,0 km
213.133.110.146/~gameserver/misc: - Wiesbaden_90k - 89,9 km
Av disse har jeg vel kun testet de korte løypene, og mener å huske at de jevnt over ikke er helt i samme liga som de norske. Men jeg kan kanskje forsøke å RAAAPe litt utover vinteren.
Det jo ille at kvaliteten på Tacx sine RLVer er så dårlig. På de siste har de riktignok begynt å gjøre opptak etter en syklist slik at farten blir mer riktig. Flr har de ikke brydd seg med å justere farten på filmen slik at filmen går i en helt annen fart enn det som tråkkes.
Så hende det ofte at de stopper i vegkryss eller lignende eller så blir det et langt hopp til en helt annen plass.
De legger heller ikke inn navn på steder løypa går gjennom. Er også litt tvilende om Paris-Roubaix filmen egentlig går gjennom så mye av de pavepartiene som i virkeligheten brukes.
Litt synd fordi Tacx er jo egentlig en produsent man ønsker å støtte.
Dearvvuodaiguin - med hilsen F A Selfors, Sirma CK, Deatnu, Finnmark
Re: Nye Norske RLV'er
[Re: ]
#85921403/12/200920:22
Jeg prøvde Gimsøy i går. Veldig bra. Jeg var skeptisk til om min fire år gamle laptop ville klare å kjøre HD-rullevideo men det gikk helt problemfritt.
HD og HD du , vi må vel nesten kalle det en "liten HD" , dvs kun 1270x720 25p med begrensninger på bitraten. Planen var etterhvert å legge ut en bedre oppløst variant ( fortsatt 1270x720) men vi får se hva det blir til. Originalopptaket er i 50p og det er helt ok - dog har jeg enda ikke testet det på min lille rullePC. Det er lite interessant å spre videofiler som ikke alle kan bruke ! Jallefall : til de som er interessert i en litt bedre oppløst *SVOLVÆR* så får dere tak i den via ftp.progresit.com
bruker :visitor1 passord: santacruz1 ( case sensitivt alt i hop) den fila heter svolvaer_vd og er ca 4.5 gig. Jeg vet at Nick hadde mye trøbbel i fjor med for stor trafikk da han prøvde samme opplegg. Så beskjeden til de som får den ned - spre den så mye dere kan hvis det blir etterspørsel ! Jeg tar IKKE stilling til spm ifbm nedlastinsproblemer evt. hoi
EDIT: dere må huske å plassere den i rett katalog og OMDØPE den til svolvaer.avi. Og den første som klarer jævelskapet - altså gjennomsykling - ikke nedlasting! - under 40 minutter melder akkurat her !
720p25 er jo en HD-oppløsning. Ikke full HD, men ikke SD (576i) heller. Det er den første RLV-en jeg har sett som er bra nok til at jeg vil vurdere å kjøre på lerretet i hjemmekinoen.
Den skal jeg prøve i morra tror jeg. Jeg har flytta rullesykkelen inn i stua i dag, foran en LCD-TV som gir meg fullt utbytte av de høye oppløsningene.
Er det noen sjangs å få ut Lommedalen og Lysebotn opp som torrent montro?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Nye Norske RLV'er
[Re: ]
#86033606/12/200909:24
Lommedalen blir nok tatt av lista. Lysebotn finner du under Rulletour-RLVene.
Ah, ja stemmer. Ble bare forvirra av at den ikke hadde nedlastingsknapp på siden sin.
Lommedalen tatt av lista? Ikke god nok kvalitet?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
om ikke rulla sliter så sliter i alle fall jeg ! og bakkene er i samsvar med faktiske forhold. hvor lang tid bruker du på *hele turen* ?
Syklet i går. Var vel ca. 1:36, snittpuls på 132. Tok meg en helt rolig tur, av og til litt hardt i bakkene, men ikke noe voldsomt. Var nettopp blitt frisk av influensa, etter ei uke syk. (Tror jeg er frisk nå).
Nordkapp var veldig hard. Må si jeg syntes bakkene i denne RLV-en bare sugde kreftene ut av en. Mao bra trening, har nok hatt for lenge "ferie" med bare morrosykling på sti i september, oktover og november!
Hehe... Hvordan var intensiteten på turen deres? Finnes det noen plass der man kan laste opp analysen av turene på nettet? Er det lov å bruke f.eks. rulletouren til det?
Hehe... Hvordan var intensiteten på turen deres? Finnes det noen plass der man kan laste opp analysen av turene på nettet? Er det lov å bruke f.eks. rulletouren til det?
En mulighet er jo å klippe ut et bilde fra Tacx Analyzer og laste opp her.
Mårn. Nick, eller progres, eller noen: På Svolvær og Gimsøy få jeg kun opp Polar 2 Tacx i menyen på Fortius,ikke løypa. Noen ideer?
Sitat: HogZ
Sitat: Joshua
En mulighet er jo å klippe ut et bilde fra Tacx Analyzer og laste opp her.
Bare lag ny course og velg hele distansen. polar2tacx 0.0km kommer som default fra noe av softwaren (et program som heter polar2tacx) som genererer *.rlv filen
som sagt annet sted til rullefolket så kommer det fra min side en eller to freeware-rlv'er denne høsten. Den første legges ut om ikke så lenge på et sted nær deg først skal vi ha en liten kvalitetssjekk men deretter skulle det være klart før høstens innesyklingen tar til. Den første RLVen er lagt til et kystlandskap utenfor tromsø , humpete vei men fint sceenery.