Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Jernbane - en umulig samfunnsoppgave?

Re: Jernbane - en umulig samfunnsoppgave? [Re: front biker] #857753 01/12/2009 09:04
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: front biker

Det var da voldsomt. Hvorfor være så usaklig ("ku-knøl"?). Men ok, svarer:

Riktig, lite parkeringsplasser for togbrukere ved Sandvika. Men det er en stor bussterminal der, så forbindelsene er gode. Sandvika er blitt bygd ut som kommunesenter, og parkering for togbrukere har ikke vært prioritert. Men Jernbaneverket vil åpne en p-plass for 175 biler ved Lysaker, så helsvart i Bærum er det ikke.

Ting endrer seg ikke noe særlig over tid. I løpet av de 26 årene jeg har brukt kollektivtrafikk til skole/jobb så har det skjedd fint lite. Vi har fått et delvisutbygd dobbeltspor. Vi har også fått ny kollektivterminal i sandvika.

Sandvika kollektivterminal er stor ja, men du argumenterer uten å vite hva du snakker om. kommer du til sandvika bussterminal midt i riktig rushtid så er den et salig kaos av busser. Skal et matebussprinsipp fungere så ser jeg da for meg matebuss med 10 min intervall med det som i dag er Tanum, Skui, Rykkin, Bærums Verk og Løkebergbussene. Og da er jeg rimelig sikker på at terminalen har kollapset for lengst, det skal allerede i dag svært lite til før den tetter seg. (Jeg kommer fra tanum, i rushtiden er det to fulle busser hvert kvarter, en lokal til sandvika og en ekspress som kjører til byen. Slik er det for skui også. dvs. at antalle busser som skal til bussterminalen vil øke formidabelt om man legger opp til et skikkelig matesystem.)

Joa, nå kom jeg på en ting som har endret seg! I de hine hårde dager på slutten av åttitallet hadde vi noe som vi kalt "rusletoget", som var et BM65 sett som putret innover med tildels ganske skral komfort midt i mellom to avganger med den vanlige BM69. Nå slipper vi å sitte på den litt skrale vogna for nå er BM65 utrangert.

Bare så inmari synd at med den så forsvant ekstra-avgangen også.. Så det er DÅRLIGERE nå enn før. Men det er jo NSB eller Ruter eller en eller annen sin feil, ikke jernbaneverket.

Dere har vel bare ansvar for de signalene som ikke virker dere... :-O

Du stikker hodet rimelig fram for hogg når du står frem med den jobben du har for å si det sånn...

Men du vil ikke TRO hvor mange idiotforklaringer man har fått i årenes løp på at "det er slik fordi det har vært slik før".

Så at det er lov til å være oppgitt, å jada definitivt.

Det eneste vi som passasjerer forventer er at man skal bygge kapasitet for fremtiden! Snustasjon på høvik? Hvorfor det? Hvorfor ikke snu i asker??? "NSB mener det ikke er kundegrunnlag" - nei, men det BLIR jo heller ikke noe kundegrunnlag når man tenker så utrolig snevert da... Tenk om strekningen asker-oslo hadde hatt 5 min intervall i rushet? Bare å gå på stasjonen, så kommer et tog. DA hadde man snakket miljø, DA hadde man snakket transportpolitikk, DA kunne man kanskje klart å få folk vekk fra E-18. Det funker jo fra Asker! 1000 innfartsplasser, og den er full!!!

blæh, nå kjenner jeg at jeg blir varm i trøya...

biffo

PS
Sørg for at innfartsparkeringen på lysaker blir lagt på bærumssiden av bomringen da, om du skal levere noen med bil til stasjonen så må man nemlig betale i bomringen for å holde seg innenfor egen kommune.

Re: Jernbane - en umulig samfunnsoppgave? [Re: biffo] #857919 01/12/2009 13:22
front biker Offline
Besatt
Besatt
"Stikker hodet fram": joda, man blir litt tykkhudet i denne bransjen. Og så bruker vi hjelm på anleggene og når vi sykler ;-)

Togtilbudet fra Sandvika blir radikalt bedre i 2012/13. Ting tar tid.... Generelt om Bærum vest: Ruter (tidligere SL) har aldri prioritert mating til tog, men kjører det meste av bussene til Oslo. Om det blir endringer i 2012 gjenstår å se. Kommunen har ikke prioritert innfartsparkering, men utvikling av Sandvika som tettsted og kjøpesenter (med masse parkering). Tanker finnes om å utvide de få parkeringsplassene som finnes for togbrukerne, men lite konkret så langt.

Snustasjon: Høvik er det eneste realistiske mht kapasitet og arealbehov.

Parkeringsplass på Lysaker: ligger der Vollsveien krysser jernbanen. Godt på innsiden av bomringen, ja.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Jernbane - en umulig samfunnsoppgave? [Re: Dan] #859002 03/12/2009 12:42
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Dan
i tillegg til å ha sett The Age of Stupid på NRK2 i går (en litt oppgitt klimadokumentar)

Hvis det var flere som så den dokumentaren og har lyst å gi et lite grasrotpip fra seg mot Shell så går det fint an her:
http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/31AB58E4A91D7316C125765D0052DEE8

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support