Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 40 1 2 16 17 18 19 20 39 40

DX-lykt: Brukererfaringer

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: janeb] #852252 20/11/2009 23:29
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Takk til bwack for glimerende svar! Akkurat det jeg lurte på. Gleder meg til kortslutningstesten og håper for fleste her sin del at det ikke blir eksplosjon...

God tur i mørket, jenter og gutter!! ICON_WINK

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: guberg] #852274 21/11/2009 00:06
Vingen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: guberg
I all enkelhet vil denne batteritypen kunne eksplodere ved overoppladning, overoppheting og ved kortslutning. Jeg er her mest bekymret for det siste. Skal bestille en pakke over helgen, det er vel etter hvert et par-tre syklister som har kjøpt denne lykta og som sikkert er interessert i utfallet av en kortslutningstest. Jeg kan jo i tillegg filme hele seansen med et hurtigkamera så alle kan få del i moroa dersom stasen går i lufta.

Dette høres litt Mythbusters ut. Kjempe bra, legg ut video......

Women really do rule the world.
They just haven't figured it out yet.
When they do, and they will, we're all in big big trouble
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: guberg] #852309 21/11/2009 07:33
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
I går ga jeg f... i nytt på nytt og skavland. Fikk i tillegg lurt med en kompis. Vi dro til skogs med tre nye DX'er. Det blei litt over 2 timer i bekmørk skau indre deler av Vesttfold.
Som nybegynner i lyktesykling er jeg godt fornøyd med lyset den ene lampa mi gir, men ser at farten kan økes hvis man har 2. Min kompis sykla med 2 og kunne holde høyere fart nedover. Den på styret pekte svakt mot høyre og langt fram, den på hode pekte der vi vanligvis ser. Det ble utrolig godt belyst. Jaggu blei skyggen stor når man fikk lys fra 2 DX'er i ryggen..... det sier vel mest om lampene og ikke objektet som avskygges.... vel? Ellers ser det ut som lampene holder i 2 timer med full styrke, da skifter bryteren farge. Det røde lyset er et tegn på å dimme ned å komme seg hjem.

20 start, to merke og en brutt!
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #852354 21/11/2009 10:52
matshako Offline
Avhengig
Avhengig
Dapedaler kan ta seg en bolle.... Først skriver han ikke ned verdi, men ok, det får være greit nok.. Værre er det at han ikke sender det jeg bestillte.. Fikk ikke 2 hodelyktversjoner med hodebånd og forlenger, men styreversjon uten forlenger og hodebånd.. Wuhu.. Dette etter feilsending t Kristiansand og momsbetaling... Love it.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: matshako] #852356 21/11/2009 10:56
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg har hodebånd og forlenger som du kan låne mens du venter på opprydding fra Junaiten, Mats. Send PM hvis aktuelt.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: matshako] #852358 21/11/2009 10:58
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: matshako
Dapedaler kan ta seg en bolle.... Først skriver han ikke ned verdi, men ok, det får være greit nok.. Værre er det at han ikke sender det jeg bestillte.. Fikk ikke 2 hodelyktversjoner med hodebånd og forlenger, men styreversjon uten forlenger og hodebånd.. Wuhu.. Dette etter feilsending t Kristiansand og momsbetaling... Love it.

Jeg tror du må ta deg en liten bolle selv,siden du er småsur over at han ikke har jukset med verdisettingen på pakka
Betal momsen din og smil ICON_SMILE

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: jonnykast] #852370 21/11/2009 11:33
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Dapedaler hadde ingen problemer med å skrive ned prisen $1 for meg slik at samla sum kom på 199NOK ICON_SMILE Sendt dagen etter bestilling. Nå har jeg ikke fått leveransen enda så kan ikke si noe om innholdet er feil eller ikke.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #852536 21/11/2009 18:16
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Er det forskjell på hodelyktene og den til å ha på styret? Jeg kjøpte begge deler fra dapedaler og ser ingen forskjell på de. Ser noen mener det er et annet lys i hodelykta.

/Audun
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: TeddyTrB] #852541 21/11/2009 18:34
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Har du kjøpt den med 5 innstillinger TeddyTrB? Jeg har akkurat kjøpt en med 3 inst til styre fra DX og skal ha en til på hodet. Lurer også på om det er noe forskjell på hode og styre modellen fra DX. Skal jeg gå for den med 3 inst nå som jeg har en med det? Eller skal jeg gå for en med 5 inst på hode?
Er sykt gøy å sykle sti i mørket!!! Jippi:)

Flyt & Nyt
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Amou] #852944 22/11/2009 19:28
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Amou
Har du kjøpt den med 5 innstillinger TeddyTrB? Jeg har akkurat kjøpt en med 3 inst til styre fra DX og skal ha en til på hodet. Lurer også på om det er noe forskjell på hode og styre modellen fra DX. Skal jeg gå for den med 3 inst nå som jeg har en med det? Eller skal jeg gå for en med 5 inst på hode?
Er sykt gøy å sykle sti i mørket!!! Jippi:)

Jeg har bare lykta med 5 innstillinger. Men vet ikke om det er noe annet som er forskjell fra den med 3 innstillinger. Ser DX har begge, dapedaler har vel bare med 5

/Audun
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Amou] #853025 22/11/2009 21:23
J
Jan-Fredrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
http://reviews.mtbr.com/blog/2010-mtbr-lights-shootout/

Gidder ikke lese hele tråden, siden det har blitt så mange sider, så det er mulig denne er lagt ut tidligere.

Men her er i alle fall en sammenlikning med en del av konkurrentene. Reviews og konklusjon kommer vissnok ila uken.

Redigert av Jan-Fredrik; 22/11/2009 21:23.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #853212 23/11/2009 09:59
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Min DX lykt nr 2 døde i dag. Denne skulle egentlig være backup/ reserve til den som jeg bruker til daglig - og har bare ca 30 min "run-time" (kom i posten forrige uke).

Batteriet er ok, og lykta lyser grønt, men ikke noe lys ut- om det er bryteren, eller dårlig kontakt vet jeg ikke...noen tips?

Den gamle lykta fikk jeg i juli og er fortsatt helt topp.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Jan-Fredrik] #853223 23/11/2009 10:19
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jan-Fredrik
http://reviews.mtbr.com/blog/2010-mtbr-lights-shootout/

Gidder ikke lese hele tråden, siden det har blitt så mange sider, så det er mulig denne er lagt ut tidligere.

Men her er i alle fall en sammenlikning med en del av konkurrentene. Reviews og konklusjon kommer vissnok ila uken.

Slik jeg forstår måleenheten LUX vil en spot-lykt få høyere score enn en lykt med mer spredning, på samme lumen...

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: kjerts] #853234 23/11/2009 10:35
bah Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som har testet ca. hvor lang batteritid det er på de forskjellige innstillingene?
Full , Medium, Low? (har lykta med 5 instillinger fra dapedaler)

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: bah] #853666 23/11/2009 20:31
J
Jan-Fredrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Kanskje litt feil forum, men jeg tar en sjanse her først:

Prøver å finne en best mulig baklykt. Etter å ha brukt DX lykten som baklys ble jeg litt lei av at de som kommer bakfra ble blendet, så jeg bestilte en rød diffusor (Maglite), og byttet med det klare glasset. Dessverre stjeler dette masse kraft, slik at den nå egentlig ikke er så veldig mye kraftigere enn en vanlig baklykt.

Er det noen som vet om det er gjennomførbart å erstatte den hvite dioden som finnes i denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489

med en rød diode, slik som denne:

http://www.led-tech.de/en/High-Power-LED...738_142_56.html

(Ser at den er en del svakere, men det er den kraftigste jeg kan finne...)

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Klang] #853673 23/11/2009 20:38
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Klang
Min DX lykt nr 2 døde i dag. Denne skulle egentlig være backup/ reserve til den som jeg bruker til daglig - og har bare ca 30 min "run-time" (kom i posten forrige uke).

Batteriet er ok, og lykta lyser grønt, men ikke noe lys ut- om det er bryteren, eller dårlig kontakt vet jeg ikke...noen tips?

Den gamle lykta fikk jeg i juli og er fortsatt helt topp.

Dersom du skrur av festemekanismen for strikken så går ledningen i et hull inn i lyktehodet. Denne er veldig skarp på min defekte lykt. Jeg mistenker derfor at om jeg kapper litt på kabelen og filer litt der så er jeg reddet.
Om det er problemet ditt er vanskelig å si ettersom du har lys bak, men ikke foran.

Det er uansett lite å tape på å demontere den forsiktig med tanke på reparasjon. Er det slik at den ikke blinker/lyser i front når du kobler til batteriet heller?

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: janeb] #853683 23/11/2009 20:49
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: janeb
Copy fra Tesla tråden:
Sitat: Bottolfsen
(..)Desverre vil nok noen av der oppleve en del feil med DX lykta men dere er da hekta og kanskje oppgraderer til et mer brukervennlig produkt.
"

- jeg lurer på hvordan følgende kan dokumenteres fra "lupine" og "botolfsen":

"Desverre vil nok noen av der oppleve en del feil med DX lykta..."...Fortell, dokumentasjon osv...?

Mvh Jan B
Tja.. Det ser ut til at det dukkar opp meir og meir lykter med "småplukk".. "Lodd litt her, fil litt der, smør litt sånn og bytt den, den og den."

DX-lyktene fungerer sikkert supert. Når, og om, dei fungerer.

Eg trur _aldri_ eg har sagt "Kva var det eg sa?" før; men eg føler det høver her..

. . .

Kva sa eg?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: NjalVM] #853718 23/11/2009 21:41
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Noen som har testet hvor mye batteritid det er igjen når knappen begynner å lyse rødt?

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Jan-Fredrik] #853731 23/11/2009 21:58
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?

Prøver å finne en best mulig baklykt. Etter å ha brukt DX lykten som baklys ble jeg litt lei av at de som kommer bakfra ble blendet, så jeg bestilte en rød diffusor (Maglite), og byttet med det klare glasset. Dessverre stjeler dette masse kraft, slik at den nå egentlig ikke er så veldig mye kraftigere enn en vanlig baklykt.

Er det noen som vet om det er gjennomførbart å erstatte den hvite dioden som finnes i denne:

Kva skal du eigentleg med så kraftig baklys?

Andreas Tveit
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Laxeluz] #853750 23/11/2009 22:24
J
Jan-Fredrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: Laxeluz

Kva skal du eigentleg med så kraftig baklys?

1: Vanlig baklys er godt synlig når det er helt mørkt. Men i skumring og når det begynner å bli lyst, mister den mye av synligheten. Selvfølgelig er man mer synlig også da, men jeg synes man da ikke skiller seg så godt ut, og følgelig får mindre oppmersomhet.

2: Da jeg syklet med kraftig hvitt lys bakover var det veldig merkbart hvordan bilistene holdt langt bedre avstand ved forbikjøring. Jeg tror det skyldes at de intuitivt får mer respekt jo kraftigere lyset er. Problemet var som nevnt at en noen sa de ble blendet (da det var helt mørkt), og at det var uakseptabet for syklister som fulgte etter meg. Rødt lys blender langt mindre, og man beholder nattsyn selv om man blir blendet.

Så: Min subjektive mening er oppleves tryggere å sykle med kraftig baklys i trafikken.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: NjalVM] #853802 24/11/2009 06:19
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: NjalVM
Kva sa eg?

Hold kjeft Njål! ICON_WINK
He he..
Du har brukt ALT for mye penger på den lykta di.. Og den virker nok også fint. Men jeg kan mekke en del på mine for samme prisen.. thinking og det er vel det vi driver med?? Mekker og ikke sykler??

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: NjalVM] #853821 24/11/2009 07:11
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tja.. Det ser ut til at det dukkar opp meir og meir lykter med "småplukk".. "Lodd litt her, fil litt der, smør litt sånn og bytt den, den og den."

Eg trur _aldri_ eg har sagt "Kva var det eg sa?" før; men eg føler det høver her..

Kva sa eg?

Men noe må dere som har betalt 5-10 ganger så mye for lykta deres kunne sette fingeren på for å rettferdiggjøre prisforskjellen også ICON_WINK Man kan jo ikke bestille en DX lykt og forvente å ha den på døra dagen etter og at den har evig levetid. Spesielt etter å ha svingt innom forumet her bør man være ganske belyst om alle sidene av "DX-saken". Men, for mange av oss som har kjøpt DX-lykt er dette helt perfekt. Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke 1000-vis av kroner på lys. For mange av oss blir det derfor DX eller ingenting og da "konkurrerer" vi i en annen liga enn dere som er villige til å betale mye for en lykt. Derfor har vi kanskje også en annen toleranse for å måtte utbedre og skru litt selv. Jeg synes fortsatt det er verdt det om man må flikke litt på lykta. Om den streiker om ett år eller to er det også greit for jeg tror kanskje mange av dere som betaler 5-10 ganger så mye for ett lys bytter innen 5-10 ganger den levetiden likevel ICON_WINK

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: NjalVM] #853839 24/11/2009 07:47
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: janeb
Copy fra Tesla tråden:
Sitat: Bottolfsen
(..)Desverre vil nok noen av der oppleve en del feil med DX lykta men dere er da hekta og kanskje oppgraderer til et mer brukervennlig produkt.
"

- jeg lurer på hvordan følgende kan dokumenteres fra "lupine" og "botolfsen":

"Desverre vil nok noen av der oppleve en del feil med DX lykta..."...Fortell, dokumentasjon osv...?

Mvh Jan B

Kva sa eg?

Morsomt at en med Tesla lykt til mange tusen kroner overhode gidder å bruke tid til å tråle denne tråden etter (de få) negative innlegg om DX-lykta blandt alle positive tilbakemeldinger. Er det for å forsvare et kjøp som egentlig føltes litt for drøyt?

Dette er kanskje ikke ei feinsmekkerlykt, men en perfekt begynnerlykt for alle oss som aldri ville prøvd lyktesykkling.

Selv sitter jeg og gleder meg til mine to bestillte lykter kommer, en forventning og motivasjon for vintersykkling jeg aldri ville hatt om ikke denne lykta fantes!!!

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #853848 24/11/2009 08:03
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Etter en omgang med loddebolt og spray (trykkluft og el. rens) fungerer nå lykta igjen. En av ledningene var dårlig loddet, og det var en del støv og rusk inne i lyktehuset fra monteringen.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Klang] #853930 24/11/2009 10:24
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Fantastisk ! Gull med syke unger og må være hjemme. Posten har begynt med ekstra service. Jaggu kom postbudet å leverte lyktene på døren. Ikke tollpliktig. Da blir det stitur i kveld...

Redigert av bornoekl; 24/11/2009 10:32.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: paalbn] #853984 24/11/2009 12:06
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Klang: Hva med å opprette en tråd med tips til "Hvordan fikse små og store feil på DX-lykta". Jeg kunne i hvert fall vært interessert i det hvis/når feilene melder seg. Illustrer gjerne med bilder. Blir litt jobb å lete her i denne tråden som etter hvert er blitt stor.

Ellers enig i at til en såpass lav pris må man finne seg i småfeil, og jeg er glad din feil lot seg fikse.

ICON_WINK DX-bruker

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Joar71] #854029 24/11/2009 13:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du lister opp fuktige batterier, metallspon, dårlig lodding og lite termisk pasta vil du nok ha dekket 90% av problemene som oppleves :-)

Det er ikke alltid at de lavt betalte arbeiderne som har vanvittige krav til effektivitet hengende over seg, tar seg tid til å tenke på oss i den andre enden. Forstålig nok. Og på omtrent alle rimelige elektronikkprodukter fra Kina er dette ganske gjennomgående. Det ironiske er at de kan kvalitetssikring, og at det koster så lite ekstra. Det er bare det at alle i verdikjeden skal ha det billigst mulig, dvs at man ikke tar seg råd til kvalitetssikringen.

En venn av meg kjøper mye (ti til hundretusenvis) komponenter, kabler og ferdig byggede enheter fra Kina hvert år, og betaler nesten ingenting for ekstra montering og kvalitetsikring. Hans firma er avhengig av høy kvalitet, og de opplever å oppdage veldig mye mindre feil i egen kvalitetssikring etter at de begynte å betale et par øre for kvalitetssikringen i Kina. Mindre avfall, mindre bruk og kast.

Men, som sagt mange ganger her i tråden, du betaler 10-20% av hva Lupine skal ha for originalen.
Kan du leve med å måtte fikse litt selv en gang i blant er feilene noe du kan leve med. Hvis ikke, kjøp originalen. Min DX funker helt fint. Slutt å syte - ut å sykle!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: simenf] #854107 24/11/2009 14:49
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Ladern min har fått det for seg at han ikke vil lade lykta uten at jeg holder ledningen i hånda, les dårlig kontakt i pluggen.

Siden det er mange her som har kjøpt flere lykter, er det vel sikkert noen som kan selge meg en lader som uansett ligger og slenger ?

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Arve05] #854115 24/11/2009 15:03
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Om det skyldes kontaktflatene og ikke brudd i ledningene så vil en dært med WD40 på alle kontaktflater (begge pluggene, inni og uttapå) løse opp oksydbelegg.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: bwack] #854136 24/11/2009 15:47
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Mulig, verdt et forsøk ihvertfall, takk for tips

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Side 18 av 40 1 2 16 17 18 19 20 39 40

Moderator  support