Skal du vaksinere deg??
|
Re: Skal du vaksinere deg??
[Re: ]
21/11/2009 15:51
|
StigB
Señor
|
Señor
Det er hevet over enhver tvil at denne sunne skepsien kommer til å koste ufattelig mange flere liv enn summen av alle vaksiner til sammen noen gang i historien.
Det vil si at du legger skylden over på de som har tatt standpunktet ikke å vaksinere seg, som har hatt influensaen og likevel ikke vaksinerer seg, eller av allergiske grunner ikke kan? Kanskje å dra det litt langt?
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
21/11/2009 16:00
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Takk, Stod ikke helsestyresmakten for litt siden og mant til massevaksinasjon. Det stemmer, og det standpunktet er meg bekjent uendret. Noe som var med på å skape unødvendig frykt hos mange. Det stemmer. Media er en annen aktør som bidrar med å skape unødvendig frykt hos mange. (Hvordan ville du kommunisert vaksinasjon av populasjonen uten at det er med på å skape frykt hos mange?) I går forgårs kveld snakket de samme om at det var ingen grunn til frykt eller panikk med tanke på disse mutasjonene. Det stemmer i forhold til denne mutasjonen. Og så?
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
21/11/2009 16:04
|
Kodo
|
Det vil si at du legger skylden over på de som har tatt standpunktet ikke å vaksinere seg, som har hatt influensaen og likevel ikke vaksinerer seg, eller av allergiske grunner ikke kan?
Kanskje å dra det litt langt? Nei, det er nok ikke det han mener. Les innlegget igjen mens du venter på hans svar 
|
|
|
[Re: Kodo]
21/11/2009 17:30
|
StigB
Señor
|
Señor
Det vil si at du legger skylden over på de som har tatt standpunktet ikke å vaksinere seg, som har hatt influensaen og likevel ikke vaksinerer seg, eller av allergiske grunner ikke kan?
Kanskje å dra det litt langt? Nei, det er nok ikke det han mener. Les innlegget igjen mens du venter på hans svar Jeg tror jeg hopper av, jeg synes det ikke lenger har noen hensikt å drotle rundt dette. Ingen vet hvor mange som har hatt influensa til nå, det sies 680 000 personer kan ha blitt syke med ny influensa A(H1N1) i Norge. Stort sett alle jeg kjenner her oppe har hatt mer eller mindre kraftige influensareaksjoner som de har stått av som om det skulle være sessongvarianten. Det er jo forsåget greit det er ikke sessonginfluensaen for den kommer senere. De respektives leger ønsker ikke å sende inn prøver fordi de ikke vil bli testa på grunn av kapasitet. Da blir det spenstig å stikke finger i været og gjette seg frem til 680 000. Er det ikke greit at noen reserverer seg? Skal de som på grunn av allergi eller ønsker å reservere seg stå skolerett og skamme seg? Nei jeg synes dette er gått for langt og ser ingen grunn til å holde på. Selv ikke fagfolket er enig, så hvorfor skal legfolk som meg mene noe om dette. Ha en fin helg 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
21/11/2009 18:57
|
Kodo
|
Da blir det spenstig å stikke finger i været og gjette seg frem til 680 000. De har sikkert noen matematiske modeller for å beregne slike anslag, men eksakt blir det ikke. Er det ikke greit at noen reserverer seg? Skal de som på grunn av allergi eller ønsker å reservere seg stå skolerett og skamme seg? Nei jeg synes dette er gått for langt og ser ingen grunn til å holde på. Selv ikke fagfolket er enig, så hvorfor skal legfolk som meg mene noe om dette.
Jo, det er greit at noen reserverer seg. Når de samme utaler i et offentlig forum at de ønsker å reservere seg, og samtig kommer med påstander, vil jeg gjerne vite om de vet noe jeg ikke vet. Allergikere, spesielt eggallergikere i risikogruppen, synes å ha havnet mellom barken og veden. Det har vært en del oppslag på nettavisene om det. Jeg har ikke oppfattet at en prikktest ville avsløre hvorvidt vaksinen ville ha gitt utslag eller ikke, mulig fordi ingen i min nære famile, eller meg selv er berørt. Fagfolket er nok stort sett enig. Det vil være noen som bryter med gjengs oppfatning, og de får uforholdsmessig mye oppmerksomhet i media. Jeg ser det samme når det for eksempel gjelder klimadebatten. Det er mulig det må være slik for å presentere flere sider av en sak, og det gir kanskje et inntrykk om at fagmiljøet er delt på midten, men det tror altså jeg ikke er tilfellet. Legfolk, som deg og meg, bør mene noe om dette. Det er oss budskap er rettet til. Vi som mottakere tolker og sender også fra oss budskap (på dette forumet), som igjen skal tolkes av mottakere, osv. Takk, ha en fin helg, du og 
|
|
|
22/11/2009 10:52
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
22/11/2009 13:51
|
Espen
More than words
|
More than words
Det var ikke ment som noe svar på spørsmål, jeg bare kom over den.
Jeg mener dette er relevant informasjon. Den underbygger noen av mine antagelser om at beslutningen om at alle MÅ vaksinere seg, KANSKJE burde vært moderert noe.
"«Bekymringsverdig». Mange av medlemslandene, blant annet Norge, har kontrakter med de store legemiddelselskapene som forplikter å kjøpe vaksine om en pandemi bryter ut. Svineinfluensaen har hittil kostet over 6.000 mennesker livet, mens vanlig influensa koster rundt en halv million mennesker livet, ifølge WHO. "
Videre kan vi lese:
" Dobbelstroller: Dr. Albert Osterhaus, spesialrådgiver for WHO. Den nederlandske regjeringen har innkalt til et krisemøte etter at en artikkel i Science avslører at Osterhaus har økonomiske interesser i flere legemiddelselskaper. Dr. Fredrick Hayden er ekstern ekspert i WHOs råd SAGE (Strategiz Advisory Group of Expsperts), som gir råd om vaksiner. Han fremstår i de offisielle papirene som influensaforskningskoordinator fra den anonymt lydende «The Welcome Trust» i London. Men ifølge Dagbladet Information har Dr. Hayden mange andre arbeidsgivere. Han er blant annet «betalt rådgiver» for legemiddelfirmaene Roche, RW Johnseon, SmithKline Beecham og Glaxo Welcome. Dr. Arnold Monto, som også fremstår som invitert ekspert på SAGEs medlemsliste, er betalt konsulent i virksomhetene MedImmune (produserer innhalerbar influensavaksine), Glaxo Welcome og ViroPharma. På SAGEs liste står han kun oppført som leder av en avdeling på University og Michigan. Kilde: Dagbladet Information[i][/i]
I Norge er det lavere aksept for slike forbindelser mellom interessegrupper.
Hvis Jens Stoltenberg jobbet som rådgiver for et oljeselskap, og var med på å ta beslutning om oljeleting i feks Lofoten, ville folk reagert.
E
|
|
|
[Re: Espen]
22/11/2009 13:52
|
Espen
More than words
|
More than words
...ellers utfyller svarene til Atlekristensen. Jeg trenger ikke gjenta det han skriver.
Er det ingen som synes slike interessekonflikter er problematsiske?
Det er hvertfall noen som synes det.
"Noen av de tilsynelatende upartiske forskerne som WHO benyttet seg av, er imidlertid betalt av firmaene som produserer vaksine.
Dobbeltrollene er problematiske, mener professor Tom Jefferson, epidemiolog ved Cochrane Center i Roma.
Det er bekymringsverdig at mange av medlemmene i WHOs komiteer skriver under med andre titler, selv om de faktisk representerer legemiddelindustrien, sier han til Dagbladet Information. "
e
Redigert av Espen; 22/11/2009 13:56.
|
|
|
22/11/2009 14:05
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
...se her hvis du liker folk som er speisa; http://www.vl.no/samfunn/article4710479.ece Helsefarlig vaksineaksjon http://www.vl.no/samfunn/article4712600.ece Vaksineskeptiker vil anmelde FHI Mitt tiltro til avisene har blitt enda mindre satt i den perspektivet av at de tjener penger på annonser. Jeg er skeptiskt til Vaksineaksjonen, det føles som om de blander sannhet og myter i sine tekster for å spille på folks følelser. Jeg tenker dette: "Hva faen er det det de driver med?" Jeg bryr meg ikke om at de vil fraråde folk vaksinering, men det finnes etiske grenser om opplysning. Jeg leste spesielt om kvikksølv, og det stod mye skummelt der, men det er så elendig skrevet og redigert (overdrevet?) at den reelle sannheten kommer ikke frem så tydelig som den burde. Et skikkelig "forskingspapir" om tunge emner er enda mer tydelig enn dette, som f.eks rapporten om Dating the emergence of pandemic influenza viruses PNAS (kort oppsummering: pandemiske viruser går i bølger, svineinfluensa er veldig lik spanskesyken) her er det en gøyal og unyansert vinkling av informasjon: 1: http://vaksineaksjon.no/index.php?option=com_content&view=article&id=55versus 2: http://www.vl.no/samfunn/article4677068.eceDet finnes 3 versjoner av samme sak; din, min og sannheten.  Så - hvem vedder 50kr på at jeg "kolar vippen" før StigB?! 
|
|
|
22/11/2009 15:51
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Men...å ikke følge rådene fra autoritetene gir i utgangspunktet liten mening. Med mindre man er en virkelig fagekspert, altså en autoritet innen immunologi eller epidemologi. Så hvis man er en fagekspert gir det altså mening å bryte med rådene til "autoritetene"? Det må i tilfelle bety at rådene ikke er særlig gode, men at man må være ekspert for å oppdage det? Er det med slike utsagn du forsøker å overbevise de tvilende og/eller konspirasjonshungrige? Dette har vi noen få av i større medisinske organisasjoner. Ikke på fastlegekontoret. Og ikke her inne.
Det slutter aldri å forbause meg hvor god oversikt enkelte har over medlemsmassen her inne.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: atlekristensen]
22/11/2009 16:09
|
StigB
Señor
|
Señor
Så - hvem vedder 50kr på at jeg "kolar vippen" før StigB?! He he, vanskelig det er ikke å ta det som et kompliment. Det skal svært lite til for å fyre opp meg, krysskoblinger er for meg godt kjent på godt og vondt. Selv om jeg bare er en skygge av det som en gang var. Når det går på vrang og stahet tror jeg du trekker det korteste strået. 
|
|
|
22/11/2009 16:24
|
Espen
More than words
|
More than words
Jens er ikke lønnet av Statoil. Han har ikke økonomiske interesser knyttet til de beskutningene han har.
Var han det, ville han blitt sett på som innhabil.
Hvor jeg vil?
Jeg lurer på om massevakninasjonen er satt i gang på litt sviktende grunnlag, til glede for de som selger vaksiner. Også til glede for mennesker i risikogruppene selvsagt, men de bør jo vaksineres som vanlig uansett.
Jeg sier ikke at det faktisk er slik, men der er div ting som kan tyde på det.
Espen
|
|
|
22/11/2009 17:20
|
grole
Medlem
|
Medlem
(Har ikke lest alle sidene)
Jeg har aldri hatt influensa (iallefall ikke blitt syk av de) og har ikke tenkt at jeg måtte/burde vaksinere meg. Er i utgangspunktet skeptisk til vaksinasjon av store befolkningsgrupper mot ting som de aller aller fleste overlever fint og som sannsynligvis vil gjøre de sterkere. Barna mine tar jo vaksiner i hytt og gevær når de ble født,1år osv.... Men dette er vaksiner som har vært brukt i lang tid og som vi kjenner bivirkningene til. Var med som forsøksperson på skolen i min barndom for vaksine mot hjernehinnebetennelse, og det viser seg jo i ettertid at flere har utviklet kronisk utmattelsessyndrom bla. Så jeg vurderer å stille meg bakerst i vaksine køen. Men er usikker og har jo i tillegg barn å tenke på.
Dette med kvikksølv. Hører noen sier at man for i seg like store mengder på 2 dager igjennom vanlig kosthold. Stemmer dette? Er det ikke forskjell på å få kvikksølv sprøytet inn i armen vs det å få det i magesekken? Tar kroppen til seg begge deler like effektivt?
Redigert av grole; 22/11/2009 17:22.
You may make mistakes, but you are not a failure until you start blaming someone else.
|
|
|
22/11/2009 21:53
|
Kodo
|
Jepp, det er uheldig. I beste fall skaper det tvil om beslutningen til WHO er uhildet. I verste fall, ja det har media fått med seg. Jeg slår meg til ro med at dette er gjort med åpne kort, og ikke (skjult) lobbyisme. Jeg noterer meg at de ei har stemmerett ved WHO. Aftenposten tok den også opp denne saken, og her er kilden. Det som slo meg, og som får meg til å slappe litt av, er kildens journalistiske kvalitet. Det står blant annet: "Men i en Google-søgning fremgår det, at Dr. Hayden har mange andre arbejdsgivere. Han er bl.a. betalt rådgiver for medicinalvirksomhederne Roche, RW Johnson, SmithKline Beecham og Glaxo Wellcome." Altså, Dr. Hayden, er, som i presens, betalt rådgiver, for blant annet GlaxoWellcome og SmithKline Beecham, to selskaper som opphørte ved fusjon i år 2000 , og ble GlaxoSmithKline. Men jeg er ikke i tvil om at nevnte selskaper har leid inn hans kompetanse, men jeg vet ikke når. Men om jeg tror han får en omsetningsbasert kick-back fra dem, det er jeg mer tvilende til.
Redigert av Kodo; 22/11/2009 22:00. Rediger grunn: ekstra kilde + presisjon
|
|
|
22/11/2009 22:33
|
Kodo
|
Jammen, der ( http://www.vl.no/samfunn/article4677068.ece) står det jaggu at Sveits utøver et snev av god, gammel proteksjonisme... Synes å huske det var noe støy rundt hva Sveitsiske myndigheter foretok seg, og dette gikk meg hus forbi. Godkjenner egen vaksine. Han er overrasket over at legemiddelmyndigheten i Sveits setter restriksjoner på britiskproduserte Pandemrix og ikke på det sveitsiskproduserte Focetria.
Focetria inneholder omtrent de samme stoffene som Pandemrix, og den ene er ikke prøvd ut bedre enn den andre på gravide, sier Iversen.
Pandemrix produseres av britiske GlaxoSmithKline, mens den sveitsiske produsenten Novartis produserer Focetria.
Han viser til at ingen av vaksinene er testet på gravide, for det er ikke tillatt. Men alle innholdsstoffene i Pandemrix er kjente og testet ut.
Foruten Sveits er det enkelte delstater i Tyskland som har innført restriksjoner eller sier nei til Pandemrix til gravide.
|
|
|
23/11/2009 08:27
|
progres
Besatt
|
Besatt
Dette er en grei artikkel som forklarer en del av prinsippene.
|
|
|
23/11/2009 08:35
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
> Sveits. Sant. Jeg liker å ha flere kildereferanser.  En vaksine er relativt "lett" å lage mot nye influensaviruser, så hvorfor skal Sveits svekke sitt eget pengekurs? Jeg vedder ræva mi på at pundet vil bli sterk etter jul!  > grole (Har ikke lest alle sidene) Gjør det. Jeg skrev litt om det i det forrige side. Overdriver de kvikksølvgreia? Jeg tenker fremdeles på det, men jeg tar ikke vaksinen og jeg har ikke endret standpunkt etter at jeg har lest flere kilobytes om svineinfluensa. Jeg har tenkt å sjekke meg for antistoffer, og så følger jeg nøye med på helsa mi. Det tar bare 24 timer etter smitte at man blir sjuk. Jeg ble småsjuk på lørdag kveld, så jeg ble sikkert smitta av noen på torsdag/fredag.  PS: Mange glemmer at vaksine er et mild versjon av svineinfluensa for å få kroppen forberedt til den "relle" versjonen.
|
|
|
[Re: grole]
23/11/2009 09:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så jeg vurderer å stille meg bakerst i vaksine køen. Men er usikker og har jo i tillegg barn å tenke på Jeg tror både du og barna dine er godt rustet til å takle denne sykdommen på naturlige måte. I tillegg trenger du ikke å bry deg om dine moralske forpliktelser før alle moralens voktere her inne og der ute skriver under på at de fra nå av skal vaksinere seg mot alt mulig som kan gjøre en syk, slik at de aldri mer vil smitte noen som kan tenke seg å dø av det. Så still deg bakerst i køen som du trenger et eksempel på at den vaksinen folk trenger i slike tider er en hysterivaksine. Ellers kan du bruke tida til noe mer fornuftig.
Anonym5
|
|
|
[Re: progres]
23/11/2009 09:36
|
Espen
More than words
|
More than words
De generelle prinsippene ved vaksinering er det ikke så mye uklarhet elle uenighet om.
E
|
|
|
23/11/2009 15:19
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Når det går på vrang og stahet tror jeg du trekker det korteste strået.  hihi. Kanskje det er like bra det...  ...kort og seig, det er moi det! Så jeg vurderer å stille meg bakerst i vaksine køen. Men er usikker og har jo i tillegg barn å tenke på.
Dette med kvikksølv. Hører noen sier at man for i seg like store mengder på 2 dager igjennom vanlig kosthold. Stemmer dette?
hmm. Det er litt vanskelig å grave dypt i google: Jeg slenger opp ukritiskt linker så får den enkelte vurdere selv. http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3013797http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_in_fishhttp://www.fda.gov/BiologicsBloodVaccines/SafetyAvailability/VaccineSafety/UCM096228uansett så ser jeg at dette er vanskelig å få frem til noe tydelig, og jeg er ikke sikker på om at jeg har forstått dette riktig, så ta alt jeg har skrevet med en klype salt for det kan hende at jeg har misforstått: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_poisoning#Prevention max 1 ppm (= 1 mikrogram pr gram mat), og det blir "anbefalt å spise maks 6 ounce (=170g) i uken hvorav tunfisk har 0.12 ppm. Betyr det da at en kan fortære maks 20.4 (=0.12*170) mikrogram kvikksølv i uka?  Vaksinen har bare 5 mikrogram kvikksølv, så tunfiskmåltidet har 3.22 ganger MER kvikksølv enn vaksinen. "Minimizing exposure to methylmercury is particularly important for pregnant women, women who are planning to become pregnant, nursing women and young children. These people should limit their consumption of all fish with much lower mercury levels than 1 ppm Hg " Genrellt sett er det best å unngå kvikksølv. De linkene jeg linket lengre opp fra "V*ksineaksjonen" om kvikksølv er unyansert og uklart skrevet. Det liker jeg ikke, for når noen skriver uklart/unyansert betyr det at de ikke bryr seg om å få frem fakta TYDELIG. (ref. sitaten til EgilS) Følg hjertet og magefølelsen ditt, du. 
Redigert av atlekristensen; 23/11/2009 15:25. Rediger grunn: presisering.
|
|
|
23/11/2009 16:02
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Nei. Nope. Niet. Ikke tale om. Blir skremt av hvordan en mild influensa, og en ubrukelig vaksine blir hauset opp.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
23/11/2009 17:02
|
trippeh
Entusiast
|
Entusiast
Har vært igjennom to runder med "influensa-lignende sykdom" siden i høst. Hatt det kanskje en gang i livet før det. Mulig det er et hint til at jeg burde ta den fordømte vaksina? Nå er det jaggu litt grovt i halsen igjen, men det er nok bare bivirkninger av rep-øvelsen 
|
|
|
23/11/2009 17:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nei. Nope. Niet. Ikke tale om. Blir skremt av hvordan en mild influensa, og en ubrukelig vaksine blir hauset opp. Hvordan kan du si at denne er "mild", og at vaksinen er ubrukelig? Kanskje du bare slenger ut sludder i hytt og pine for moro skyld?
|
|
|
[Re: trippeh]
23/11/2009 17:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
...men det er nok bare bivirkninger av rep-øvelsen Du glemte å ta rep-vaksinen?
|
|
|
[Re: Stein]
24/11/2009 06:56
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Nei. Nope. Niet. Ikke tale om. Blir skremt av hvordan en mild influensa, og en ubrukelig vaksine blir hauset opp. Hvordan kan du si at denne er "mild", og at vaksinen er ubrukelig? Kanskje du bare slenger ut sludder i hytt og pine for moro skyld? Den er mild, fordi en vanlig sesonginfluensa tar livet mange titals flere mennesker, og fordi de fleste som får den kommer seg raskt, gjerne etter 5-7 dager. Vaksinen er ubrukelig, fordi lite tyder på at den reduserer hverken smitte eller antall syke. Problemet er at folk ikke får fakta, men masse skremselspropaganda, og at alle kritisk røster blir stemplet (slik du også gjør) som sludder. Dette er min mening etter å ha studert saken nøye, trålet nett, og diskutert med fagfolk, og ikke noe jeg "slenger ut for moro skyld". Tvert imot er dette en sak jeg tar svært alvorlig, og bryr meg om. Jeg må få legge til at jeg bryr meg lite om konspirasjonsteorier, og den slags.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
24/11/2009 08:39
|
Kodo
|
Vaksinen er ubrukelig, fordi lite tyder på at den reduserer hverken smitte eller antall syke.
Problemet er at folk ikke får fakta, ... Da har du antagelig ikke noe imot å legge frem kildehenvisning?
|
|
|
24/11/2009 09:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Du kan jo evn begynne med å henvise til kilder som beviser at vaksinen faktisk fungerer.
Espen
|
|
|
24/11/2009 09:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Du kan jo evn begynne med å henvise til kilder som beviser at vaksinen faktisk fungerer. Det overraskende lave sykefraværet?
Anonym5
|
|
|
24/11/2009 10:28
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Nei. Nope. Niet. Ikke tale om. Blir skremt av hvordan en mild influensa, og en ubrukelig vaksine blir hauset opp. [...] Den er mild, fordi en vanlig sesonginfluensa tar livet mange titals flere mennesker, og fordi de fleste som får den kommer seg raskt, gjerne etter 5-7 dager. Jeg bestrider ikke ditt utsagn, da dette er kanskje relevant iflg ditt perspektiv, men det kan være feilaktig for andre. Jeg håper at du er beviss på den kontrasten. Vaksinen er ubrukelig, fordi lite tyder på at den reduserer hverken smitte eller antall syke.
Tvert imot er dette en sak jeg tar svært alvorlig, og bryr meg om.
Alvorlig nok til å kunne bevise/linke til grunnlaget for dine konklusjoner for andre? Oppgi gjerne telefonnummer/emailadresse i en PM, så får jeg høre selv.  I realiteten tar vanlig sesonginfluensa livet av flere tusen og de fleste er eldre eller syke mennesker. De fleste dør i februar/mars, og evolusjonsmessig har dette alltid skjedd, for vinteren svekker immunforsvaret. Svineinfluensa oppfører seg likt, men den har en mørk bakside. Er du klar over den? Jeg har lest og researchet mer om kvikksølv (utrolig fascinerende!), men det tar tid å prossesere informasjonen til å få det frem det tydelig nok, så jeg avventer med å legge det ut. En klype salt er hovedpoenget! pontiff - eller at folk generellt sett har bedre håndhygiene? Vask hendene FØR og ETTER dobesøk blir mitt nye regel! 
|
|
|
24/11/2009 10:37
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
pontiff - eller at folk generellt sett har bedre håndhygiene? Vask hendene FØR og ETTER dobesøk blir mitt nye regel! Ja, jeg tviler ikke på at det også har bidratt, kanskje i større grad til og med.
Anonym5
|
|
|
|
|