Skal du vaksinere deg??
|
Re: Skal du vaksinere deg??
[Re: Tex]
20/11/2009 14:10
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis du synes det er rart og/eller dumt at jeg ikke ser motsetningene, kan du jo du fortelle, hvis du ser dem.
e
|
|
|
[Re: Espen]
20/11/2009 14:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nei, jeg synes hverken at det er rart eller dumt at du har dine meninger. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i ditt standpunkt, heller, selv om jeg ikke frostår all mellomregningen.
Men nå må jeg på jobb så jeg har ikke tid til mer og jeg har ikke SÅ mye innsikt å bidra med heller.
|
|
|
20/11/2009 17:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Det dør ca 300 personer i trafikken hvert år. Ferdes man i trafikken, er det en fare for at man blir en av disse. Du må skille på å bli en av de 300 og å bli hvem som helst av de 300. Jeg kan selvfølgelig bli en av de 300, men jeg kan f eks aldri bli han som krasjet fordi han kjørte rattfull eller han som døde fordi han ikke brukte belte. Derfor blir tallet 300 uinteressant siden det ikke sier noe om den statistiske sannsynligheten for at akkurat jeg dør i trafikken. Kanskje vil det vise seg at ved å gjennomgå denne influensaen, er man bedre rustet neste gang det kommer en bølge, som kanskje ER mer alvorlig. Kanskje. Og kanskje er det på neste biltur man vil bli drukne i bilen fordi man ikke får løs beltet når man sklir i elven. Likevel tar jeg sjansen på å bruke belte også neste gang jeg skal kjøre.
|
|
|
[Re: Dan]
20/11/2009 21:38
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg synes det ser ut som om folk i risikogruppene burde vaksiere seg, mens andre burde la være. Slik er det jo med vanlig influensa, hvorfor er det ikke slik nå?
Var det høyere dødlighet enn ved vanlig influensa, var det lett å forstå, men det er jo MYE lavere dødelighet. Er det noe slikt som 0.005 promille?
Mulig mitt eksempel med trafikken er dårlig, men poenget var at sjansen for å dø av svineinfluensa er EKSTREMT liten. Alle utsetter seg for mange ting hver eneste dag som har mye høyere risiko.
Hvordan ville det hele sett ut om alle involverte parter hadde tjent mest på å ikke vaksinere alle?
Espen
|
|
|
[Re: ]
20/11/2009 21:44
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er jo dette som er problemet. Alle sitter å sier at "neida, dette er helt trygt", men så viser det seg at det er jævelig farlig likevel. Historien er proppfull av dette.
Det er sjokkerende at produsenten ikke tar ansvar for evn. skadevirkningene vaksinen kan medføre.
Hvis de var så trygge de burde være, kunne de gjort dette uten å blunke.
Autoritene misbruker tilliten de har opparbeidet ved å være så arrogante og skråsikre.
e
|
|
|
20/11/2009 21:55
|
StigB
Señor
|
Señor
I kveld sies det fra helsemyndighetene "det er ingen grunn til panikk" HÆ, de har jo godt på vei laget panikken sammen med pressen, og produsentene av vaksine gnir seg i hendene. Flåsete og sikker usaklige, men???????? Hva er problemet? Må vi som ikke vil argumentere oss ihjel på samme måte som de som vil. Fruen er vaksinert, jeg er ikke, mem rødvinen smakte like fortreffelig som tidligere. 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
20/11/2009 22:00
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja,er det noe jeg er lei av så er det ordene krise,sjokk,pandemi og truse/puppeglipp i overskrifter.
Hvorfor skal man få panikk av noen dødsfall i Norge,det dør jo folk av diare i andre land.
|
|
|
[Re: SimonS]
20/11/2009 22:09
|
StigB
Señor
|
Señor
Hvordan blir mediabildet når den årlige influensaen kommer,som også krever liv????
Redigert av StigB; 20/11/2009 22:10.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: SimonS]
20/11/2009 22:21
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
Noen som var med på fakkeltoget til "Folkeaksjonen mot svineinfluensavaksine" igår ell? Haha! Jævla bra! De var ikke så mange,men de var,nuvel,ikke så veldig merkbare heller.
"Jeg er veldig skeptisk,detta er en konnspirasjon fra den globbale farrmasøytinndustrin!!"
Er ikke så rart at toget ble litt vel kort. Jeg mener,åssen i alle dager finner man en kort og kraftfullt parole hvis en gjeng fotformøkofrikere skal rope i kor; "NEI TIL ALL SVINEINFLUENSAVA.....mumlemumle OK VI PRØVER IGJEN: NEI TIL SVINEINFLUEN..hosthost faan."Åssen gjorde vi det her når vi øvde igjen'a? "VI SKAL KNUSE SVINEINFLUENSAVAKS æsj. Detta funker dårlig,vi går og tar en kamillete.Noen som har sett rugspiredråpene mine ell?"
Redigert av pinwiz; 20/11/2009 22:21.
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
[Re: pinwiz]
20/11/2009 22:39
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Et forsøk på å beregne samfunnskostanden: Beregningene viser at de totale kostnadene for samfunnet, dersom vi ikke vaksinerer andre enn risikogruppen, er på ni milliarder kroner, men da er det kun risikogruppen som får vaksine, sier Larsen.
Han viser til at kostnadene vil falle betydelig jo flere som vaksinerer seg. Det begrunner han med at det blir lavere sykefravær og færre som blir alvorlig syke, som trenger behandling, samt færre som dør for tidlig.
De totale kostnader vil falle til tre milliarder kroner dersom alle i risikogruppen og i tillegg 60 prosent befolkningen for øvrig vaksinerer seg, sier sjefen for Helsedirektoratet til NA24.
Han presiserer at dette er grove estimater og at beregningene er gjort av det Helsedirektoratet mener er kompetente personer.
kilde
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Kodo]
20/11/2009 22:50
|
StigB
Señor
|
Señor
Ha, den samme som i dag maner til ikke panikk, men som for litt siden manet til at alle måtte vaksineres.
Verden vil BEDRAS.
|
|
|
20/11/2009 22:55
|
Espen
More than words
|
More than words
Kan godt tenkes det er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt for Norge på kort sikt.
Uansett er dette basert på estimater, og det er for tidlig å si om estimantene er riktige.
Så langt er vel sykefraværet mye mindre enn først antatt.
Leste forøvrig at Pensjonsfundets aksjer i GlaxoSmithKline har steget med ca 600 000 000,- som er ca det samme som Norge har betalt for de 9 millionene vaksiner som er kjøpt inn.
E
|
|
|
21/11/2009 01:58
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg er ikke tilhenger av konspirasjonteorier, men jeg tror kanskje hele dette prosjektet kunne vært moderert en smule. - Hvorfor skal hele norges befolkning vaksineres to ganger mot en sykdom som har tatt 3 liv? Prislapp en Milliard. Hallo? - Hvorfor ønsker ikke produsenten å gi folk forsikringer om at produktene er sikre? - Hvorfor er ikke legenes tidligere uttalelser gyldige lengre? (den med at det er en god ide å gjennomgå sykdommen for å styrke imunforsvaret) - Så langt tar den årlige influensaen 2-3-400 ganger flere liv, selv om mange flere er smittet nå. Dette hander ikke om sarkastiske bilbeltesammenlikninger. Det handler om at det er vanskelig å se en skikkelig sammenheng trusselbildet og reaksjonene. Jeg sier på ingen måte at man ikke skal være skeptisk Jo det gjør du, og i tillegg beskriver du de som er skeptiske som antisolidariske, umoralske og paranoide. E
|
|
|
21/11/2009 08:58
|
Espen
More than words
|
More than words
3 personer utenfor risikogruppene har så langt omkommet. 3 av de 800 000 som er smittet. Vi snakker altså om et virus med høy smitterisiko som kan ta livet av folk Det er jo LANGT lavere dødelighet enn den vanligesesonginfluensaen. Det som skiller (så vidt jeg har forstått) er at personer utenfor risikogruppene har mistet livet. Når antallet omkomne er så ekstremt lavt som det er nå, og det ikke enda er undersøkt nærmere, kan det vel hende disse også var ekstra sårbare, eller altså var i en eller annen risikogruppe? Det er 3 for mye naturligvis. Ikke meningsløs synsing basert på begrenset kunnskap og forståelse. Kan ikke du gi meg eksempler på meningsfull sysing basert på utvidet kunnskap og forståelse da? Synes du der rart at jeg stiller spørsmålene fra forrige post? Espen
|
|
|
21/11/2009 09:17
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
I alle dager da?
Hvilke tre liv er det du snakker om? Du vet jo at antallet er mye høyere enn 3. Du vet også at antall smittede er stort og dermed også en stor mulighet for utviklig av nye mutasjoner?
[...]
Jeg sier ikke at man ikke skal være skeptisk, men jeg ettelyser rasjonalitet i skepsisen. Ikke meningsløs synsing basert på begrenset kunnskap og forståelse. Er det ikke det da typiskt for Espen? Jeg gidder ikke å "diskutere" mer med ham.  Vanligvis overdriver avisene farene, men i dette tilfellet syntes jeg at myndighetene har gjort en god jobb ved å tilby vaksine til høyriskiogruppene. De tenker på flertallet. Det er det viktigste. Jeg syntes at det er et tullete argument å tenke på "mutasjoner imorgen", for det er umulig å beskytte seg mot fremtidens mutasjoner, og da kommer det garantert nye vaksiner mot disse. Ren og skruppelløs kapitalisme har sine fordeler.  Jeg syntes at Dan's eksempel på beltebruk er et god analogi på virkeligheten, det er umulig å beskytte seg mot alle utfall i fremtiden, så det er ikke noe poeng i å være så hysteriskt redd overfor nye farer, man vinner mer ved å chille av og tenke på slagordet til Martha Louise: "Følg hjertet ditt". Jeg var mye syk i august/setemper/oktober (noe som er uvanlig) så jeg tenker å gå til legen og ta en blodprøve for å se om jeg er immun overfor nasse nøff. /på sidelinjen...
|
|
|
[Re: StigB]
21/11/2009 10:45
|
Kodo
|
Ha, den samme som i dag maner til ikke panikk, men som for litt siden manet til at alle måtte vaksineres.
Verden vil BEDRAS.
Dette forsto jeg ikke så mye av.
|
|
|
21/11/2009 10:58
|
Kodo
|
Kan godt tenkes det er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt for Norge på kort sikt.
Uansett er dette basert på estimater, og det er for tidlig å si om estimantene er riktige. Det er riktig, det er foreløpige estimater, kostnaden på 3 milliarder for vaksninering av 60 prosent av befolkingen er nok rimelig riktig. Det andre anslaget blir mer usikkert, men alternativet vil nok være mer kostbart for samfunnet. Jeg mener det er sløsing av felleskapets ressurser. Så langt er vel sykefraværet mye mindre enn først antatt. Ja, så langt så bra. Det er vel kanskje en vel kortsiktig betraktning. Jeg er syk, tre av fire i husholdningen er syk. På jobben står forsinkelsene i kø på grunn av sykdom hos de fleste underleverandører våre. Jeg tror sykefraværet blir høyere enn vanlig ved neste måling. Leste forøvrig at Pensjonsfundets aksjer i GlaxoSmithKline har steget med ca 600 000 000,- som er ca det samme som Norge har betalt for de 9 millionene vaksiner som er kjøpt inn. Javel.
|
|
|
21/11/2009 11:10
|
Kodo
|
- Hvorfor skal hele norges befolkning vaksineres to ganger mot en sykdom som har tatt 3 liv? Prislapp en Milliard. Hallo? Prislappen er ca tre milliarder. Fordi alternativkostnaden er høyere. Om jeg tar kr 5 000,- av Stig for å gjøre noen grep slik at han unngår kostnader for kr 10 000,-, vil det gjøre deg opprørt? - Hvorfor ønsker ikke produsenten å gi folk forsikringer om at produktene er sikre? Produsentene (meg bekjent har ingen svineinfluensavaksineprodusenter produktansvar) satte det som krav, og myndigheter rundt om har akspetert dette. - Hvorfor er ikke legenes tidligere uttalelser gyldige lengre? (den med at det er en god ide å gjennomgå sykdommen for å styrke imunforsvaret) Fordi det er en myte. - Så langt tar den årlige influensaen 2-3-400 ganger flere liv, selv om mange flere er smittet nå. Den årlige sesonginfluensaen tar knekken på de gamle. Svineinfluensaen hospitaliserer og tar knekken på personer som normalt ikke rammes hardt av influensa. I tillegg har er stor andel av arbeidsstyrken ingen immunitet mot svineinfluensaviruset, derav mange syke.
|
|
|
21/11/2009 11:18
|
Kodo
|
- De har mye makt gjennom legene. Jeg antar at de som det refereres til er legemiddelindustrien. Kan du utdype hva du legger i denne påstanden?
|
|
|
21/11/2009 11:31
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg ignorerer ikke dødsfall. Gjør du? De årlige dødsfallene av sesonginfluensaen er LANGT høyere, selv om FERRE blir smittet. http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234494I forrige uke var det ca 680 000 som er smittet i følge FHI. Antall smittede totalt er usikkert blant annet fordi mange syke ikke kontakter lege og de fleste ikke laboratorietestes. Beregninger gjort med en rekke forbehold og anslag, antyder at om lag 680 000 personer kan ha blitt syke med ny influensa A(H1N1) i Norge til nå.Selv om dette er estimater, er det vel ikke noe som tyder på at det reelle tallet er 1/20 del slik du hevder? Jeg skjønner ikke hvordan du hånlig hevder jeg er kunnskapsløs, og selv ikke engang kan lese tall fra landets offisielle informasjonside om dette. 23 av de 680 000 har omkommet, men bare 3 stk var utenfor risikogruppene. De personene som er i risikogruppene er jo også sårbare for den valige influensaen. Det er grunn til å anta at de som hittil har omkommet av Svineinfluensaen, like gjerne kunne blitt smittet av den vanlige inflensaen og omkommet av denne. Prøv å holde diskusjonen på et nivå der man kan diskutere de reelle tingene, og vennligst ikke anklag meg for å være umoralsk som stiller spørsmålstegn ved det som skjer. Slik jeg ser det går dette på tvers av de fleste tidligere anbefalinger. Jeg forstår vitsen med vaksine, og har aldri stilt spørsmålstegn ved å vaksinere risikogrupper. Det jeg lurer på er hvorfor ALLE MÅ vaksineres nå, mot en sykdom som riktignok er meget smittsom, men som ikke har høy dødelighet sammenliknet med de andre influensaene. e
|
|
|
21/11/2009 11:49
|
Kodo
|
De personene som er i risikogruppene er jo også sårbare for den valige influensaen. Det er grunn til å anta at de som hittil har omkommet av Svineinfluensaen, like gjerne kunne blitt smittet av den vanlige inflensaen og omkommet av denne.
Javel, kan du dokumentere dette? Det jeg lurer på er hvorfor ALLE MÅ vaksineres nå, mot en sykdom som riktignok er meget smittsom, men som ikke har høy dødelighet sammenliknet med de andre influensaene. Fordi folk blir syke, alvorlig syke og omkommer, helt unødvendig, siden det finnes botemiddel.
|
|
|
21/11/2009 12:05
|
Espen
More than words
|
More than words
I følge forskning.no og Pandemi.no er 90% av de som dør av vanlig influensa eldre mennesker. De 10 gjenværende prosentene (et sted mellom 50 og 100 mennesker) er i de vanlige risikogruppene.
Er det da så søkt å anta at dette er personer som også er i samme risikogruppe som de som så lagt har omkommet av Svineinfluensa?
Jeg vet jo ikke, jeg bare spør. har du uyfyllende informasjon
e
|
|
|
21/11/2009 12:19
|
Dan
More than words
|
More than words
- Hvorfor ønsker ikke produsenten å gi folk forsikringer om at produktene er sikre? Det ønsker de nok, men de har ikke hatt tid til å langtidsteste det nok til å tørre å si at det er 100% sikkert. Derfor har de valget mellom å si til en verden som ønsker vaksine kjapt enten "vi nekter å selge den til dere før langtidsstudiene er klare om fem år" eller "vi kan selge den til dere nå, se her hvordan studiene ser ut så langt, men vi har ikke lyst å ta hele den økonomiske støyten hvis noen bivirkninger dukker opp som vi ikke har rukket å se i studiene ennå". Ganske logisk spør du meg.
|
|
|
21/11/2009 12:40
|
Espen
More than words
|
More than words
Du hevdet det var 40 000 smittede, mens det relle tallet er minst 680 000
Hvorfor vaksineres ikke hele befolkningen hver høst i forbindelse med den årlige influensaen?
e
|
|
|
21/11/2009 12:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Forstår du virkelig ikke forskjellen mellom å vaksinere noen og å vaksinere alle? Det jeg ikke forstår er hvorfor man ikke KUN vaksinerer risikogruppene nå, eller at man vaksinerer hele folket hvert år. E
|
|
|
21/11/2009 13:22
|
Kodo
|
I følge forskning.no og Pandemi.no er 90% av de som dør av vanlig influensa eldre mennesker. De 10 gjenværende prosentene (et sted mellom 50 og 100 mennesker) er i de vanlige risikogruppene. Jeg finner ikke denne informasjonen, kan du hjelpe meg? Er det da så søkt å anta at dette er personer som også er i samme risikogruppe som de som så lagt har omkommet av Svineinfluensa?
Jeg tror at samlet sett kommer det til å være flere innenfor risikoruppene som omkommer som resultat av svineinfluensaen og sesonginfluensaen tilsammen, enn sesongsinfluensa alene.
|
|
|
21/11/2009 14:05
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Hehe, gjør du vel lurt i. Jeg får rett som det er den samme følelsen som når jeg forsøker å forklare svigermor at bremsene ikke blir utslitt av at håndbrekket står på når bilen står stille.
Minner litt om "anonymous13" AUUU!! http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234939Jeg oppsummer litt om håndhygenie og håndsprit
Ta deg god tid, vask hendene i nærmere 30 sekunder. Bruk såpe og rennende lunkent vann. Vask alle flater. Husk fingertuppene, tomlene og områdene mellom fingrene. På offentlige toaletter bør du bruke papiret du tørker fingrene med til å stenge av kranen.
Håndsprit kan brukes i ny og ne, men ikke hele tiden da det kan ødelegge det naturlige bakteriefloraen i hendene. Slikt er en uting. Flest smittede under 30:
68 prosent av de 76 som var smittet per 15. juli, er under 30 år, opplyser Folkehelseinstituttet.
Dagens H1N1-virus ser altså ut til å ha noen likhetsrekk med 1918-viruset (=spanskesyken), uten at dette gir endelige svar på hvordan pandemien vil utvikle seg videre.
[...] I en studie i tidsskriftet Science i mai beregnet for eksempel forskere en dødelighet på 0,4 prosent for Mexico. [...]
I så fall snakker vi om omtrent samme dødelighet som ved vanlig sesonginfluensa i Norge.
De rundt 1 000 som dør hvert år i Norge av sesonginfluensa, er i all hovedsak gamle mennesker, eller andre personer med betydelig nedsatt immunfunksjon.
(MEN - tallene spriker litt, her står det at "Statistisk sentralbyrå (SSB) har også kommet fram til at vanlig sesonginfluensa enkelte år krever flere tusen liv her i landet." ) Ikke så hyggelige tall, og vi kan tippe at flere dør i løpet av vinteren, spesielt etter jul. (folk flest dør i februar/mars) Det positive(?) er at vi hadde ikke kraftige vaksiner i 1918 mot spanskesyken, men det negative er at vi ikke vet konsekvensene av å bekjempe viruser på lengre sikt. Som her; [url= http://www.forskning.no/artikler/2009/november/235349] Resistent svineinfluensa oppdaget[/url]
|
|
|
21/11/2009 14:39
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg finner ikke denne informasjonen, kan du hjelpe meg?
(folk burde bli bedre å kildehenvise materiale, her er det ekstra viktig å få frem ufiltrert informasjon, for den som vil fordype seg mer i emnet: jeg foreslår at alle leser linkene mine nøye itilfelle jeg har oversett noe.) (18. juli 2009) Flest smittede under 30 "68 prosent av de 76 som var smittet per 15. juli, er under 30 år, opplyser Folkehelseinstituttet." (13. november 2009) Tusentalls dør av vanlig sesonginfluensa "Bare 3 prosent av de som har dødd av vanlig sesonginfluensa de siste 20 årene var under 70 år gamle. Til sammenligning var bare to av de 16 som var døde av svineinfluensaen i Norge per 8. november i år, over 60 år." (08. september 2009) Går bort fra tidligere H1N1-scenario"I dette scenarioet skrus den antatte andelen smittede i hovedbølgen ned fra 30 til 20 prosent av befolkningen." "Det antas at høsten vil bringe flere, men mindre, bølger, og at en stor bølge først vil komme til vinteren." [mitt notat: februar?] "Også kriteriene for hva som skal oppfattes som svineinfluensa, justeres. Fra nå må man både ha akutt innsettende feber over 38 grader, luftveissymptomer og allmennsymptomer som hodepine eller muskel/leddsmerter." USA: http://www.cdc.gov/h1n1flu/
|
|
|
21/11/2009 15:38
|
StigB
Señor
|
Señor
Verden vil BEDRAS.
Dette forsto jeg ikke så mye av. Stod ikke helsestyresmakten for litt siden og mant til massevaksinasjon. Noe som var med på å skape unødvendig frykt hos mange. I går forgårs kveld snakket de samme om at det var ingen grunn til frykt eller panikk med tanke på disse mutasjonene.
|
|
|
|
|