|
|
NorgesCup 2010
|
Re: NorgesCup 2010
[Re: Oystein L]
18/11/2009 12:17
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Det kan du gjerne lure på, men eksakt svar kan jeg ikke gi her og nå.
De nye normene (som skal være klare før julenissen kommer) vil ha tidsplan og sjekklister for kontakt mellom arrangør, NCF/SKT og dommer. Dette gjelder både mesterskap og NC.
For løypegodkjenning snakker vi måneder, ikke dager. Håper det legges opp til at "dommeren" skal fysisk gjennom løypa slik at løypas grad av vanskelighet kan oppleves. Dahlsrud må ut å sykle løyper! ;D
|
|
|
[Re: K1neth]
18/11/2009 12:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men vi kommer ikke noen vei av å sitte her. Som TVK medlem er vi invitert til å følge med på utviklingen. Vil anbefale alle som har muligheten og som GIDDER å engasjere seg for å få til ei bra NM løype om å ta kontakt med tvk. TVK er der for å få til et bra arrangement. Den som tier , samtykker! Forslag til hvordan man kan løse det for turklassene har blitt nevnt tidligere av meg overfor folk som har jobbet med rittet. NC kan sykle 2008-løype (+evt. utvidelse), mens turklasser: - kjøre rett frem på asfalten i stedet for å svinge av mot Nordslett på tur ned fra Klæbu. De kan da passere Tillerbrua og forsette mot mål. - Etter klatringen på asfalt opp fra Tanemsbrua kan turklasser svinge til høyre mot Tilleåsen og kjøre mot mål, mens NC svinger til venstre mot Vassfjellet. Dette er to alternativer som ikke innebærer ekstraarbeid og ekstravakter i nevneverdig grad.
Redigert av EgilS; 18/11/2009 12:24.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/11/2009 12:23
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Høres bra ut, da er det kanskje håp for halvgamle grusgampere også....
Kan kan trøste herskapet med at løyprkrav i NM vil følge NC-normen, og at dette er noe som må jobbes ferdig mens det enda er skiføre.
|
|
|
18/11/2009 12:29
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Håper det legges opp til at "dommeren" skal fysisk gjennom løypa slik at løypas grad av vanskelighet kan oppleves. Dahlsrud må ut å sykle løyper! ;D
Det har han da også tilbudt seg... I begrepet løypegodkjenning legger jeg også befaring på sykkel der det er snakk om nye traseer, og det er jeg temmelig sikker på at vil bli gjennomført.
|
|
|
[Re: EgilS]
18/11/2009 12:34
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
- kjøre rett frem på asfalten i stedet for å svinge av mot Nordslett på tur ned fra Klæbu. De kan da passere Tillerbrua og forsette mot mål. Oh no... ikke jobb for denne her nei! - Etter klatringen på asfalt opp fra Tanemsbrua kan turklasser svinge til høyre mot Tilleåsen og kjøre mot mål, mens NC svinger til venstre mot Vassfjellet.
Hakket mer spiselig, men fortsatt synd at man mister morroa opp og ned Vassfjellet.
|
|
|
18/11/2009 12:39
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Håper det legges opp til at "dommeren" skal fysisk gjennom løypa slik at løypas grad av vanskelighet kan oppleves. Dahlsrud må ut å sykle løyper! ;D
Det har han da også tilbudt seg... I begrepet løypegodkjenning legger jeg også befaring på sykkel der det er snakk om nye traseer, og det er jeg temmelig sikker på at vil bli gjennomført. Regna med det  Jeg syns det er bra forbundet engasjerer seg. Det lover godt for neste år!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/11/2009 12:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
- kjøre rett frem på asfalten i stedet for å svinge av mot Nordslett på tur ned fra Klæbu. De kan da passere Tillerbrua og forsette mot mål. Oh no... ikke jobb for denne her nei! - Etter klatringen på asfalt opp fra Tanemsbrua kan turklasser svinge til høyre mot Tilleåsen og kjøre mot mål, mens NC svinger til venstre mot Vassfjellet.
Hakket mer spiselig, men fortsatt synd at man mister morroa opp og ned Vassfjellet. Det hadde heller ikke vært noe i veien for å ha lang og kort løype også i turklasser.
|
|
|
[Re: EgilS]
18/11/2009 12:40
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Ultramarkatråkket, takk!
Martin
|
|
|
18/11/2009 12:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har dette sammenheng med ryktene jeg har hørt om å kutte ut Vassfjellstien? Idioti!!! Håper virkelig TVK tar til fornuft og lar eliten kjøre gammel trasé. Eller aller helst en enda mer teknisk trasé.
Så kan turklassene få kose seg i en forenklet trasé. Håper også turklassen kan får kjøre gammel trasé... dårlig gjort å ta bort Vassfjellstien, men dobbelt dårlig gjort om dem som ikke er gode nok for elite ikke får kjøre den morsomste av løypene. Hvordan i h***** skal man ellers bli god nok for elite hvis det skal bli sånn at man må kjøre Pudding-versjonen av hver eneste løype? Enig. Kan ikke en løsning vare at de som faktiskt vil sykla terreng men ikke har lisense eller vil vare med i elit også har møjlighet at sykle samma løypa som eliten? Så de som er allergiska mot terreng slipper sykla terreng og de som liker terreng får sykla terreng? Sen kan folk som liker terreng sykling jobbe før at fler sykler terreng versionen. Nu virker det som at de enda som någon lyssnar på er grus syklisterna. Då må vare en hel del syklister som ikke er elit men som endå ikke er allergiska før terreng. Edit: Møjlig at det er noe liknande som Egil ser som en møjlighet.
Redigert av fredriks; 18/11/2009 12:45.
|
|
|
18/11/2009 12:56
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan i h***** skal man ellers bli god nok for elite hvis det skal bli sånn at man må kjøre Pudding-versjonen av hver eneste løype? Ved og trene som faan i vinter og prøve og stille i elite.. Går det dårlig, gjør det samme en vinter til med bedre grunnlag i kroppen. Men seriøst er det synd at de tar bort den morsomste biten, (i både tur og elite det), men og ta det bort i elite når de har NM? Det er jo helt på trynet da..
|
|
|
[Re: fredriks]
18/11/2009 13:00
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kan ikke en løsning vare at de som faktiskt vil sykla terreng men ikke har lisense eller vil vare med i elit også har møjlighet at sykle samma løypa som eliten? Så de som er allergiska mot terreng slipper sykla terreng og de som liker terreng får sykla terreng?
Sen kan folk som liker terreng sykling jobbe før at fler sykler terreng versionen.
Selvfølgelig kan det være slik (og det legger ikke NCF seg borti). Her er det imidlertid markedet som rår, og så langt viser erfaringen dessverre at "markedet" foretrekker enkle og raske grusritt fremfor tekniske ritt. Tekniske turritt kan derfor bli et tapsprosjekt for arrangøren (men det er lov å håpe på endringer...).
|
|
|
[Re: fredriks]
18/11/2009 13:03
|
panorama
Veteran
|
Veteran
Jeg er veldig sikker på at det ikke er lurt med slikt kompakt NM. NM XC etterfulgt av Maraton-NM dagen etter er på trynet etter min mening. Hvorfor ikke ha 4 og 18.juli som "planlagt"?
(Tenker meg at de beste på maraton ikke stiller på rundbane, for å spare krefter. Synd hvis dette blir realitet...)
|
|
|
[Re: Kriss]
18/11/2009 13:28
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvordan i h***** skal man ellers bli god nok for elite hvis det skal bli sånn at man må kjøre Pudding-versjonen av hver eneste løype? Ved og trene som faan i vinter og prøve og stille i elite.. Går det dårlig, gjør det samme en vinter til med bedre grunnlag i kroppen. Det er jo en mulighet... men da frykter jeg det blir lange og ensomme timer på setet til sommeren  Noen må vel komme sist, til og med i elite.
|
|
|
18/11/2009 14:03
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Turklassen kommer hvertfall ikke til å få kjøre Vassfjellstien.
Men vi kommer ikke noen vei av å sitte her. Som TVK medlem er vi invitert til å følge med på utviklingen. Vil anbefale alle som har muligheten og som GIDDER å engasjere seg for å få til ei bra NM løype om å ta kontakt med tvk. TVK er der for å få til et bra arrangement. Den som tier , samtykker!
Synes det var dårlig oppmøte i går. Det er mange aktive tvk medlemmer som "har mye de skulle sagt" men som aldri engasjerer seg. Kan ikke du skrive ut det som folk skriver her og ta det med til neste møte? Markatråkket er et av de få ritt som er TERRENGRITT, og man kan virkelig sykle hele traseen. Nedoverstien som dere snakker om er en glede, og det gir en TERRENGSYKLIST en sjanse å kjøre fra grusbrødrene/ søstrene. Er ikke vitsen med et NM i TERRENGSYKKEL MARATON å finne frem den som er flinkest til å sykle langt i TERRENG? Jeg blir veldig engasjert her, fordi jeg var så positiv overrasket over Markatråkket sin løype - deltok for første gang i år. Ikke ta ut det som er bra. Ikke ta ut sti eller motbakke for å gjøre det mer folkevennlig! PLEASE!
|
|
|
[Re: Moose]
18/11/2009 15:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Nm rundbane 19 og maraton det dumeste og mest idiotiske jeg har lest eller hørt på lenge. Hvis forbundet godkjenner dette skjønner jeg ingen ting. Det enne er at de blir lagt utenfor Juni noe jeg trur i utgangspunktet ikke skal gå da UCI har fastsatt at NM rundbane skal være en helg i Juli. En annen ting er å ha maraton dagen etter. Det er NM vi snakker om her ikke en vanlig n-cup helg.
Da burde ikke TVK få arrangere NM hvis de ikke har mulighet til å legge det til da det skal være.
Da vil også ikke alle de beste være med på hver øvelse. Noen kommer til å kjøre maraton og noen rundbane.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Moose]
18/11/2009 15:27
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Det er desverre slik at vi ikke bare kan komme inn å bestemme. Vi må nesten komme med en bedre løsning enn det som alleredet er lagt frem. Disse kravene må "innfri" de ønskelige endringene til klubben.
Jeg syns dere kan kontakte kai otto direkte, sikkert pr mail om dere virkelig vil holde på løypa. Det viser nokk et større intrykk enn "all" som viste missnøye med denne godbiten!
tvk@tvk.no
-k
|
|
|
[Re: olechr]
18/11/2009 15:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Maraton kan passer jo greit å ha 20 Juni så kan man ha Nm rundbane den helga det skal være. Hvis en arrangør ikke klarer dette bør forbundet finne en ny arrangør.
Forenkle trassen for å få et lettere ritt i NM maraton??? Hva skjer egentlig? Hva er dette for noe. Siden TVk syntes det er så vanskelig å arrangere så foreslår jeg at vi bare legger terreng maraton til Felllesstart NM og rundbane til gateritt NM. Smack smack så er det enkelt og de slipper unna med 2 ritt.
Mulig noen syntes jeg sutrer fælt nå, men dette er NM!!!! Jeg spår allerede nå at dette blir et stusselig NM. Så sant ikke forbundet bryter inn. Noe jeg egentlig er ganske sikker på at de gjør da disse planene er ganske så latterlige.
|
|
|
18/11/2009 15:32
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Er enig med Fagerli, rundebane dagen foer maraton er haaploest i et NM, belastningen i aa sykle rundebaneritt er enorm, og det skal mye til for aa hente seg inn skikkelig til et nytt mesterskap dagen etter. Men dette burde da NCF vaere klar over  ?
Redigert av lim3; 18/11/2009 15:33.
|
|
|
[Re: lim3]
18/11/2009 15:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er en grunn til at NM skal være i Juli også. Man har vår sesongen så bruker man Juni til treningsperiode for så og få en formtopp til Juli/august.
NCF godkjenner ganske sikkert ikke dette. Men at en arrangør kan forslå dette viser bare at de ikke tar det seriøst.
|
|
|
[Re: panorama]
18/11/2009 15:40
|
olechr
More than words
|
More than words
(Tenker meg at de beste på maraton ikke stiller på rundbane, for å spare krefter. Synd hvis dette blir realitet...)
Det blir det. Kan ganske enkelt tenke meg ganske så mange som kommer til det. Godt mulig jeg hadde gjort det selv også da Juni er treningsmnd og det er lettere å vinne maraton NM enn rundbane.
|
|
|
[Re: ]
18/11/2009 16:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Hmm, kanskje de planlegger en vinnertid i NM rundbane på ca. 40-50 minutter, spånn for å terge rundbanefolka litt ekstra, fordi man da ikke er så sliten til maratonen.
Ellers så er det jo nå sånn at det er folket som betaler "deler" av regningen til de aktive, og skal det bli penger i kassa må maratonrittene appelere til folket. Betyr ikke at hele rittet må gå på grus, men man må finne løyper som ikke skremmer vannet av vanlige folk. Traktorstier og litt mindre tekniske stier er jo genialt da eliten får en utfordring uansett siden de kjører dobbelt så fort.
Må jo si at etter å ha sykla markatråkket var det godt med en skikkelig utforkjøring som betaling for all svette og støv, men jeg har god forståelse for arrangørens synspunkt. Hvis du kan arrangere ett ritt og få 2-3000 startende, og ekstrainntekter til klubben på opp mot millionen så får bare eliten godta litt grus. Klarer klubben å kanalisere deler av disse pengene til utøverne snakker vi business som lønner seg for alle!
Det er NM det er snakk om. Da får Terrengsykkelrittet få NM fast da. De har faktisk den beste løype, de høyeste pengepremiene. De får det til. Eller så var det snakk om at Raumerrittet skulle søke NM ifjor men molde fikk det. Jeg var selv da og sjekket NM løype og den hadde ikke blitt pusete for å si det mildt. Men da hadde man bare kjørt raumerrittet som vanlig og så kjørt en NM løype hvor også vanlige folk kunne være med. Er ikke verre.
|
|
|
[Re: ]
18/11/2009 16:13
|
panorama
Veteran
|
Veteran
Nå må arrangør/NCF også tenke på at bortimot 60% av deltakerne på UM/NM totalt er skolebarn. De har siste skoledag 18.juni på Østlandet, som også stiller med flesteparten av rytterne. Hvem gidder dra oppover fredag kveld, for å få en dårlig oppladning, nesten uten å ha prøvd løype++?
|
|
|
18/11/2009 16:27
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Hvem gidder dra oppover fredag kveld, for å få en dårlig oppladning, nesten uten å ha prøvd løype++? Bytt ut oppover med nedover så har du en typisk ritthelg for oss som bor i Trondheim.
|
|
|
18/11/2009 16:31
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Panorama, det er ganske enkelt! Du må faktisk ta deg fri fra skolen / jobb for å kjøre den lange veien opp til barteland!
Trønderne har gjort dette i flere år. Regner med at dere klarer det fint! Du skal jo bare fra Lillestrøm. Tenk på stakkarene som skal fra Stavanger. (Håper de flyr)
Unnskyld men jeg følte det var til pass her!
|
|
|
18/11/2009 16:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Har da sendt mail til Tvk som kenneth sa. Legger den ut her. Hei TVK. (åpent brev til tvk@tvk.no) Leser planene deres for NM 2010. Og må si jeg er ganske sjokkert over planene deres. Dette av flere grunner. Her er hovedgrunnene: -Arrangere Nm rundbane 19 Juni når nasjonale mesterskap har en fastsatt dato i Juli. Dette er av noen grunner. For det første blir Juni brukt til treningsperiode da man er ferdig med første del av sesongen og trener mot siste del. Spesiellt for våre beste som skal kjøre World cup i april mai og EM er i Juli. En annen grunn er at Juli har de som er juniorer og UM sommerferie. 19 Juni er akkurat da skolen slutter. -Og ha NM rundbane og Maraton etter hverandre bidrar kun til at få blir med på rundbane. Vi kommer til å få det rundbane NM på mange år det er ferrest deltagere med på. Dette pga at mange kommer til å hoppe over rundbane da de har større kjangs i maraton. Noe jeg også vurderer selv hvis dette skulle bli noe av. -Gjøre løypa i maraton lettere? Smak på ordet Maraton terrengsykkel. TERRENGSYKKEL. Hvis en teknisk og hard løype ikke selger så får dere enten la være å søke eller lage 2 løyper. NM skal skille, det skal være teknisk og hardt. Må man gå et parti? Ja så er det faktisk et sunnhetstegn når det gjelder NM maraton. -Dere arrangerer NM landevei samme uke. Enkelte av oss er faktisk med på dette også. Så legg Rundbane til da det skal arrangeres så kan dere ha NM maraton i Juni 20. Det er greit nok og kommer til å bidra til at noen da kjører det og blir videre til Nm landevei. Det er faktisk NM dere skal arrangere. Det viktigste og mest prestisje tunge man kan vinne her hjemme. Man får da kjøre med en trøye et helt år. At dere som arrangør ser så lett på ting som det virker av det som har blitt skrevet fra møte deres på terrengsykkel er hårreisende. Hvis dere skulle få igjennom disse planenene noe jeg ikke trur forbundet godkjenner så vil det bli det minst seriøse NM på lenge. Har dere tatt på dere for mye så vær såpass seriøse at dere sier fra dere og noen andre som tar NM seriøst kan arrangere. Grunnen til at jeg sier fra om dette er at jeg vet det blir kaos å sier da heller fra enn og være etterpåklok. Legger også ut dette på terrengsykkel.no for andre som vil lese. Mvh -- Ole Christian Fagerli MTB Cyclist Tlf: +47 93463154 http://fagerlimtb.blogspot.comwww.raumerrittet.no
Redigert av olechr; 18/11/2009 16:36.
|
|
|
[Re: henrikg]
18/11/2009 16:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvem gidder dra oppover fredag kveld, for å få en dårlig oppladning, nesten uten å ha prøvd løype++? Bytt ut oppover med nedover så har du en typisk ritthelg for oss som bor i Trondheim. Det er jeg enig i. Derfor har jeg også kjørt rittene i Trondheim i år nettopp fordi dere drar nedover hver helg. Men det hjelper ikke dere å si det når dere står der med tomme lister. Blir litt som å bli påkjørt av en bil å stå der og si "jeg hadde rett".. NM rundbane i Juli vil jo sørge for at det kommer flere oppover i tillegg til alle de andre fordelene. NM i ferien får også juniorer og UM forbredt seg bedre uansett om det går i stavnager, Oslo eller Tromsø
|
|
|
18/11/2009 16:43
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men likevel - dette er tross alt NM, og det bruker vel vanligvis å gå på søndag?
|
|
|
[Re: olechr]
18/11/2009 16:57
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
NCF godkjenner ganske sikkert ikke dette. Men at en arrangør kan forslå dette viser bare at de ikke tar det seriøst.
Nå kan ikke jeg svare på vegne av NCF, men jeg kan forsikre bekymrede terrengsyklister om at "noen" vil sørge for at NM-saken (begge datoer og maratonløype) blir offisielt behandlet i et dertil egnet forum senere denne uken...
Redigert av Oystein L; 18/11/2009 17:10. Rediger grunn: Rettet "formelt" til "offisielt" for å slippe kverulerende trøndere
|
|
|
18/11/2009 16:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
...formelt behandlet i et dertil egnet forum senere denne uken... Hva er galt med dette forumet?  Vi kan da være formelle her også.
|
|
|
[Re: -Jan]
18/11/2009 17:01
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Joda jeg skjønner hvor han vil henn. Jeg bare sier at dette som oftest er realiteten for oss som ikke bor downtown!
Nå husker ikke jeg hvordan NM uka så ut. Men jeg mener at landeveisgutta ikke skal sykle tempo -lagtempo - fellesstart - gateritt (pick 2) to dager på rad!
( Jeg begynner å lure på om det er en grunn til at vi ikka har hatt NM-uke tidligere. Det begynner å bli litt trangt når det er så mange arrangement! )
Hva bør vi prioritere. Flyttet datoene eller få tilbake Vassfjellstien ?
|
|
|
|
|