Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Folkehøgskole erfaringer?

Folkehøgskole erfaringer? #850349 17/11/2009 17:15
L
leito Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Til høsten frister det å gå på folkehøgskole. Men jeg er usikker på hvilken jeg skal velge. Derfor håper jeg noen her inne har erfaringer de vil dele angående de forskjellige skolene ?

Jeg liker veldig godt å stå på ski, freeride o.l. Ellers så liker jeg jo selfølgelig alle former for sykling. Og vannsporter gjør heller ingenting.

Vel jeg liker vel egentlig alt som har med fysisk aktivitet å gjøre så lenge det ikke har med en ball å gjøre.

Håper noen vil dele gode erfaringer!

Bilder fra turer o.l. gjør heller ingenting! ICON_SMILE

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: leito] #850363 17/11/2009 17:44
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Her vil du vel få omtrent like mange svar som det er skoler.
Du kan jo først begynne med å avgjøre hvor mye det for deg betyr at skolen er tufta på kristent livssyn eller ikke.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Pjoltergeist] #850377 17/11/2009 18:18
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Er jo mange skoler som er kjent for å være bra på ulike former for friluftsliv og som rendyrker det. F.eks Nordfjord og Øytun m.fl.
Som pjoltergeist sier, kan det være greit å være enig med seg selv hvor mye skolens livssyn betyr.
Personlig tror jeg ikke du vil merke den helt store forskjellen på frilynt og kristent grunnsyn ved skolen du velger.

Uansett får du et kanonår du aldri vil glemme!
Stikkord er vennskap og opplevelser du vil huske resten av livet.

-Rune-
Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Pjoltergeist] #850380 17/11/2009 18:29
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
La nettopp ut noen videoer fra tiden min på Rødde Folkehøyskole på gruppen til årskullet på facebook (nesten seksti av vel åtti elever er medlem der). Det var i 1993 vi gikk der, og fortsatt holdes kontakten mellom mange av de som gikk der. miljøet var helt topp, det er til og med to par (som jeg vet av) som er gift den dag i dag som møttes der.

Ser på nettsiden deres ( http://rodde.fhs.no/ ) - At de tilbyr linjer som kanskje er av interesse til deg. Det er en kristen skole, men det vil jeg si heller hadde positiv påvirking på miljøet om du ikke skulle dele livssynet. Personlig er jeg heller ikke kristen.

Er i melhus utenfor trondheim.

(Ikke at jeg sier det nødvendigvis er det beste forslaget, jeg bare nevner jeg trivdes veldig godt der)

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: GeirEivind] #850399 17/11/2009 19:13
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...gikk selv Nordfjord. Bra friluftslinje som bare har blitt bedre med åra ettersom jeg hører.
Jævli kristent når jeg gikk der,uten at det var plagsomt. Lite ord for dagen og be for maten, ikke pop med Hellhammer og Celtic Frost osv.

-Tror kanskje de kristne skolene har et fortrinn ift å ha godt miljø. Bare en antakelse.

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Jokis] #850458 17/11/2009 20:32
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Har hørt mye positivt om både Rødde, Nordfjord, Øytun og Numedal for de interessefeltene du nevner.

Gikk selv på kristen skole, og selv om jeg er en udøpt hedning, så trivdes jeg veldig godt. Man blir kanskje litt lei ord for dagen og salmesang, på den andre siden er det etter min erfaring et tolerant miljø uansett, og muligheten for en god diskusjon er jo aldri å forakte ICON_SMILE

Uansett, du kommer til å få en supert år, tror jeg! Kjenner ingen som har angret på at de har gått fhs, nyt det når du kommer dit!

Ingrid

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: ihokstad] #850540 17/11/2009 22:19
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Anbefaler Nordfjord på det varmeste. Har gleden av å sitte på internatet selv her sammen med 14 stk. God stemning.

Utrolig bra og lett tilgjengelig friluftsliv, og utrolig engasjerte og dyktige lærere. Selv er jeg kristen og trives godt i miljøet, men det gjør alle de som ikke er kristne også. Litt ord for dagen og synging innimellom, men tror ikke det plager noen.

Sjekk ut www.friluftslivskulen.no. Der står det mye om hva som skjer på de ulike linjene fra uke til uke pluss generelt mye ellers. Det er forøvrig ny reklamekatalog for skolen i trykkeriet neste uke, kan sende en til deg hvis du vil:-)

Sjekk gjerne ut galleriet mitt for skoleåret. www.ankre.net/galleri ---> Kristian nordfjord.

Jeg går linjen som heter vind og vann. Vi har padlet elvekajak på voss, seilet på kysten, surfet på stadt og gått en del på tur. Nest uke er planen kiting på snø. Uka etter skal vi ta dykkerlappen. Denne uken lager vi revy og tidligere i høst var hele skolen på tur med Statsråd Lehmkuhl.

Anbefaler deg å kikke på linjene og finne en linje som passer deg dersom du liker friluftliv. Kjenner flere som har gått her tidligere, og alle har snakket varmt om miljøet som raskt blir godt her oppe. En av grunnene til det er at det ikke er så mange andre plasser å stikke enn å være på skolen. Folk blir godt kjent og finner på mye sprell.

Fyr løs om du lurer på noe:)

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: engekri] #850554 17/11/2009 22:47
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du er gira på friluftsliv tror jeg Nordfjord kan være et godt valg, har hørt veldig mye bra om mulighetene for uteaktiviteter der. Selv gikk jeg på Sagavoll FHS, og det var et herlig år. Det er også en kristen skole, noe jeg tror ofte er positivt for miljøet (Jeg mener ikke dermed at frilynte skoler nødvendigvis har et dårlig miljø). Jeg satte i alle fall stor pris på det rusfrie miljøet og på å få med meg et ord for dagen om morgenen. Dette oppleves svært sjeldent som et problem for de som ikke er kristne, som nevnt tidligere i tråden. Diskusjoner ble det mange av, men de var saklige og interessante.

Lykke til med valget, jeg kjenner jeg blir litt misunnelig på deg. Et sånt år er helt ufattelig kjekt! ICON_LAUGH

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Oeyvind] #850561 17/11/2009 23:00
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Vel, ja - som flere her sier så er det nok ikke noe problem å ha et år på en kristen skole selv om man er "hedning", men det kan være greit å ha tenkt på tanken. (Som "hedning" fikk jeg en del a-ha-opplevelser - og da snakker vi ikke frelse altså)

Gikk selv på Nordfjord en gang for mange år tilbake (var også såkalt "stipendiat" året etter), og kan utvilsomt anbefale skolen og opplegget (-kanskje ikke stipendiatlivet like mye, men det er en annen diskusjon).

Redigert av Pjoltergeist; 17/11/2009 23:01.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Pjoltergeist] #850585 18/11/2009 05:04
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Har hatt to kompiser som gikk paa noe freeride linje eller noe paa Grong Folkehoeyskole.

De sto i alle fall paa ski hele tiden

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Oeyvind] #850597 18/11/2009 06:58
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oeyvind
....å få med meg et ord for dagen om morgenen. Dette oppleves svært sjeldent som et problem for de som ikke er kristne...

Aha, så du Øyvind mener ord for dagen er et “stort” problem for kristne! Hehe

Ja, helt ærlig syns jeg morgenandakten på radio er på grensa til kjedsomhet, sørgmodig intromusikk som deretter toppes med en monoton, alvorlig langsom søvndyssende stemme som indirekte har noe positivt å si til SLUTT, med store forhåpninger venter man på den glade værmeldingen…

Vel, tilbake til tråden: Anbefaler Rødde, så får du sjansen til å oppleve hva Trondheim og omegn kan by på av terrengsykling og landeveissykling, siden du likte allslags sykling, pluss Røddes gode tilbud for freeride både i Sverige og i Norge.

Leste forleden i Adresseavisen at Trondheim får i gjennomsnitt 10000 nye innbyggere hvert år, er det flere som ser den unike muligheten ved å bo “midt” i mellom de gode valgmulighetene? Sommer som vinter! Not, men en kan jo takke de nye innflytterne som bruker marka at gamle stier blir “tråkket” opp. Og det er positivt for oss terrengsyklister.

Allan

Redigert av Allan Åsmo; 18/11/2009 09:58. Rediger grunn: E

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: AOÅ] #850696 18/11/2009 09:54
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Kan anbefale Øytun-fhs på det sterkeste. Gikk selv på Off Piste-linja og føler jeg fikk svært mye igjen for det, både som person og som skikjører. Er ikke veldig mye sykling på skolen, da snøen og mørket kommer tidlig, men ble en 5-6sykkelturer på høsten, den lengste på 3dager tror jeg. Mye artig terreng og noen uberdrøye utforkjøringer med tanke på at vi var en gjeng på 20stk som hadde svært forskjellig sykkelerfaring.
Linja jeg gikk på har hovedvekt på frikjøring på ski og man går mange fine turer i områder som Lyngen, Sarek og til og med i Russland. Noe av det jeg syns var fint var at man selv valgte hva slags kjøring man ville drive med ut fra ferdighetsnivå.
Skolen er kristen, men man overlever som hedning.
Som de fleste andre sier og så får du nok et fantastisk år uansett hvilken skole du velger.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: Fossi] #850864 18/11/2009 13:16
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Eller spar opp litt peng. Kjøp en flybilett til et tøft skisted å se hvor lenge du kan holde det gående. Du får kansje ikke så mange studiepoeng. Men mange venner, mye skikjøring og lærer et og annet om problemløsning ICON_WINK

Redigert av pilaren; 18/11/2009 13:17.
Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: pilaren] #850937 18/11/2009 14:31
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: pilaren
Eller spar opp litt peng. Kjøp en flybilett til et tøft skisted å se hvor lenge du kan holde det gående. Du får kansje ikke så mange studiepoeng. Men mange venner, mye skikjøring og lærer et og annet om problemløsning ICON_WINK
Du får ikke studielån og stipend heller, men det er sikkert trivelig. Kjenner flere som jobber på Tinemeieriet på sommeren og står på i Chamonix(?) om vinteren.

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: pilaren] #851699 19/11/2009 22:03
L
leito Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L

Det kunne vært meget kjekt. Men det blir det nok av tid til ved senere anledninger.

Ellers må jeg takke for alle andre som har kommet med forslag og slikt. Da har jeg noe å gjøre på bussen til skolen i morgen ICON_SMILE

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: leito] #851737 20/11/2009 00:47
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Slår et slag for Øytun (gikk offpiste med Fossi). Supert opplegg! Mye bra tur, dyktig og veldig erfaren lærer(e)! Er en veldig fin måte å se litt på en landsdel du nok ikke har vært så utrolig mye i. Og Alta er ikke så langt borte som du kanskje tror.

Kristian
Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: ubermensch] #851740 20/11/2009 01:10
Kim_igjen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Voss FHS kan også anbefales. Friluftslinje, og et perfekt sted (Voss altså) til sykling, brett/ski, elvepadling/rafting og ikke minst råning.

Re: Folkehøgskole erfaringer? [Re: pilaren] #852548 21/11/2009 18:49
Johanna Online
Entusiast
Entusiast

Jag skulle också hellre göra det här. När mitt ex gick på telemarks- och klättringslinjen på Lofoten Folkhögskola och jag gick sista året på videregående i Stockholm hade jag fler och längre skiddagar än honom. Cirka 50-60 för mig.

Om du är duktig på att åka skidor kan inte jag se intresset av att åka runt med en massa nybörjare som du säkert kommer att åka med på folkhögskolan. Jag har i och för sig även svårt att förstå att jag får vara med på fellesturer här på Terrengsykkel. Jag suger på att cykla, men det är kul ICON_SMILE

Om du jobbar upp pengar och drar iväg för att åka skidor slipper du lån också, som du antagligen får efter ett år på folkhögskola. Att behöva betal tillbaka lån om du har tänkt vara skibum åren efter, låter inte så kul.

Vill du vara skibum efter videregående istället för att gå på Folkhögskola kan du söka efter folk att dela boende och åka med på http://www.freeride.se

Lycka till vilket val du än gör!

Moderator  support