|
|
NorgesCup 2010
|
Re: NorgesCup 2010
[Re: bjerkseth]
15/11/2009 16:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er absolutt for at det skal være over 3 timer vinnertid. Da blir det skikkelig maraton. Men jeg synes hvertfall at i 2010 som vel blir et slags overgangsår så burde vel andelen sti være viktigere enn at det bli lite asfalt. Er egentlig asfalt så mye værre enn en fin grusvei ala birken? Mulig jeg misforsto, men har ikke dette vært annonsert lenge? I så fall har arrangører hatt nok tid på seg til å tilpasse seg. Mulig jeg har snakket med feil personer, men jeg fikk inntrykk av at ingen i Asker visste om dette før i år. Og så lenge majoriteten av inntektene kommer fra deltagerne i turrittet så er det vel ikke så mange som bryr seg om å ordne en ny trasé. Status som seedingsritt til Birken drar flere deltagere enn det å ha Norgescup. Dessverre. Jepp. Det trur jeg også. I fremtiden (2-4 år) derimot kan det åpne seg et marked for mere tekniske ritt nå som Birken kommer med et skikkelig ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
15/11/2009 16:57
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Jeg synes nå under 10 % asfalt hørtes veldig lite ut jeg. Hvor mange andre ritt enn Bukkerittet og Terrengsykkelritet er det som oppfyller de kravene? Mistberget
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
15/11/2009 17:08
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg synes nå under 10 % asfalt hørtes veldig lite ut jeg. Hvor mange andre ritt enn Bukkerittet og Terrengsykkelritet er det som oppfyller de kravene? Mistberget Det er vel veldig touch 'n' go, men jeg tror vel at Mistberget havner rett over 10 %. Du har jo ca 5 kilomter med asfalt på starten før man tar av, og så er det jo ca 2 km asfalt før man skal opp den bratte stien, og så er det noen små strekker hhv på toppen av Minneåsen og mot mål. Fritt fra hukommelsen fra NM 2008.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: olechr]
15/11/2009 17:24
|
floyd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tommelen opp for Å i Heiane
|
|
|
[Re: floyd]
15/11/2009 18:15
|
Blafreræva
Norseman
|
Norseman
Hvis man ønsker sentrumsnære ritt med mye publikum er man nødt til å godta noe asfalt og transport ut til skogen. Hvis ikke ender vi ofte opp med start og mål langt ut i skogen. Er vell start/mål midt i sentrum som gjør Drammensrittet speseilt bra.
|
|
|
[Re: Blafreræva]
15/11/2009 19:38
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå er denne normen i støpeskjeen, og jeg vil tro det kommer en og annen justering før NC-kabalen er ferdig "forhandlet" (normen vil selvfølgelig også gjelde NM). Det endelige resultatet av dette vet vi i løpet av et par uker. Ser ikke bort i fra at det vil åpnes for å gi disp for en større asfaltandel dersom de andre kravene møtes med god margin.
Målet med normen er ikke å ekskludere arrangører, men å heve kvaliteten på rittene slik at de blir skikkelige MTB-maraton ritt. Erfaring viser at slike justeringer først kommer når det brukes tvang (som f. eks NC-nekt), anmodninger har vært forsøkt i flere år, og det hjelper lite....
I Drammen og Asker, Mistberget, Å i Helvete, Markatråkket etc bør vel dette kunne gå med noen små justeringer?
Når NC er spikret vil arrangør, dommer og NCF være i et mye tettere inngrep enn tidligere, det er for å sikre rittets kvalitet og at det er i henhold til norm og signert avtale.
Redigert av Oystein L; 15/11/2009 19:49.
|
|
|
[Re: Oystein L]
15/11/2009 20:27
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Er prosentsatsene målt i tid eller avstand? t
|
|
|
[Re: Ynot]
15/11/2009 20:49
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Profil EM 2010 og VM 2011 Her er det 30% asfalt. VM 2010 (på tysk) Sankt Wendel påstår å ha 15% asfalt. Jeg tror de fleste rittsyklister her er enige: man vil ha så lite asfalt som mulig, men det finnes skikkelige TERRENGRITT som har mye asfalt. Tenker da også spesiell på Drammensrittet og Markatråkket. Grus kan være veldig likt asfalt ...
|
|
|
[Re: Moose]
15/11/2009 21:02
|
Zagato
Spøkelse
|
Spøkelse
Ja, mange av løypene til de store mesterskapsløypene har mye asfalt. Etter min mening er det mer viktig med hvor mange prosent som er sti, for som sagt tidligere kan grus være veldig likt asfalt. Kravet kan f.eks. heller være min 25% sti.
|
|
|
15/11/2009 21:21
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
I Drammen og Asker, Mistberget, Å i Helvete, Markatråkket etc bør vel dette kunne gå med noen små justeringer?
Ikke noe vanskelig å bytte bort asfalt med sti på Vestmarkrittet, men jeg er ikke løypesjef 
|
|
|
16/11/2009 00:24
|
John olav
Fersking
|
Fersking
Hvis det blir bestemt at NC maraton skal arrangeres på de helgene som er beskrevet over, tror jeg de etablerte rittene ikke søker om å få arrangere NC. Vestmarkrittet og andre ritt vil tolig ikke flytte sine ritt for å bli med på dette. Det er ikke mange ritt i Norge i dag som holder de krav som settes til NC ritt i maraton (terreng og sluttid for eliten på 3 timer). Skal det da lages nye ritt, og evt. hvem skal arrangere disse rittene? Eller tror man at de etablerte rittene vil flytte seg for å blir et av 5 ritt i NC?
Er det ønske om å få flere tilskuere til disse NC rittene, tror jeg disse må arrangeres sammen med "de stor turrittene".
Bra at noen tenker nytt, men er skeptisk til hvor vellykket dette forslaget blir!
John Olav Svartås Asker Ck
|
|
|
[Re: John olav]
16/11/2009 09:22
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skulle det være vanskelig å flytte et ritt en helg eller to, eller gjøre en rittrasè litt mer teknisk utfordrende for å tilfredsstille kravene fra forbundet som organiserer den aktuelle idretten med et 1/2 års forvarsel?
-Kan ikke se at det skulle være annet enn uvilje fra klubbenes side...
Alle klubber som er interessert i å fremme terrengsykkelsporten vil med enkle grep kunne gjøre disse endringene for å tilfredsstille NC-krav, er man bare interessert i å tjene penger på nok et grandiosaritt derimot har man vel sine grunner for å la være? Jeg tror likevel det vil være økende interesse for ritt som er litt mer tekniske ettersom grandiosarittene får stadig større oppslutning fordi det blir flere terrengsyklister, og derfor flere dyktige terrengsyklister som søker mer utfordring
Se på mulighetene med grepene forbundet tar, ikke vansklighetene! t
|
|
|
16/11/2009 09:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvorfor skulle det være vanskelig å flytte et ritt en helg eller to, eller gjøre en rittrasè litt mer teknisk utfordrende for å tilfredsstille kravene fra forbundet som organiserer den aktuelle idretten med et 1/2 års forvarsel?
Alle klubber som er interessert i å fremme terrengsykkelsporten vil med enkle grep kunne gjøre disse endringene for å tilfredsstille NC-krav, er man bare interessert i å tjene penger på nok et grandiosaritt derimot har man vel sine grunner for å la være? Jeg tror likevel det vil være økende interesse for ritt som er litt mer tekniske ettersom grandiosarittene får stadig større oppslutning fordi det blir flere terrengsyklister, og derfor flere dyktige terrengsyklister som søker mer utfordring
Se på mulighetene med grepene forbundet tar, ikke vansklighetene! t Jeg vil gjerne ha mere tekniske ritt, men jeg skjønner godt at ikke arrangører flytter på alt godt innarbeidede datoer for å få N-cup. Så sant ikke N-cup byr på noe spesiellt neste år så klarer de store rittene seg fin fint uten N-cup status. Og alle de beste kommer til å være med for er ikke pga N-cup det er stort og vinne de store maraton rittene. Det er pga det er her flest folk ser oss, dermed det sponsorer bryr seg om. Hvis et N-cup ritt går samme helg som en av de store, så er det fortsatt de store som man kjører. Uansett så er det viktigere for ritt og få med massene enn å a N-cup. Er massene som gjør at det går rundt å at de gidder og arrangere. Men å kunne legge på løypa ser heller ikke jeg problemet med. Er bare å ha en ekstra sløyfe for eliten for å få ca 3 timer. Hvorfor skal rittene være på akkurat de datoene? Hvis det er lagt opp ut ifra når folk er ute å sykler så butter det jo med store ritt som WC og bundesliga nå også. Noe det vil uansett gjøre og dermed kan man ikke ta hensyn til de som kjører ute. For egen del er det vel 1 av de 5 N-cup rundbane helgene det ligger ann til at jeg får vært med på. NM er det eneste som rittet som man må passe på ikke butter. Så hvorfor Ynot skal arrangørene legge om rittene når de egentlig ikke oppnår noe med å flytte det utenom at "programet" til en del vanlige folk da ikke passer. PS. Jeg er for mere terreng, lengre ritt osv. Men er også for at de rittene som betyr noe å vinne og er bra arrangører nå burde ha N-cup uten og kanskje legge om sine egene datoer.
Redigert av olechr; 16/11/2009 09:35.
|
|
|
16/11/2009 09:50
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Se på mulighetene med grepene forbundet tar, ikke vansklighetene! t Dette var bra skrevet. Det kan jo ikke være slik at store turritt arrangører bestemmer hvordan TERRENGSYKLING i Norge skal være for Norges Eliten som vil måle seg i en Norges Cup. Man har jo et valg. Og det nye rankingsystemet vil jo gjøre "uforandrete" turritt attraktive for eliten også. Se på de store turritt som en rekrutering til "mer krevende" ritt. Også der har man et valg. Liker man ikke TERRENG, så kan man nøye seg med grusrittene. Har man syklet disse i flere år får man kanskje lyst å tørre og rulle over mer stein og røtter? Hvis man ser på en norsk supermosjonist, så er han eller hun ikke like flink i terrenget som en tysk supermosjonist (min observasjon ;-) ). Hvorfor??? HELT sikkert ikke fordi Nordmenn er dårligere - men kanskje fordi rittene ikke krever så mye tekniske ferdigheter her? Nordmenn er MYE tøffere egentlig (min oppfattnig), så det kan bare være det ;-)
|
|
|
16/11/2009 10:06
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Av de tidligere NC-rittene er det vel ikke så mange som kun av datomessige årsaker faller utenfor?
Vestmarkrittet (som jo er flyttet i år) kolliderer nå med NM Rundbane.
Bukkerittet kolliderer med Craft MTB så det vil miste en del profiler.
Farris og Nordsjø kolliderer med NC rundbane, men de er jo begge løypemessig langt unna NC-normen uansett.
Raumerrittet er også løypemessig langt unna NC-normen
Flere av de helkommersielle grusrittarrangørene ønsker jo faktisk ikke å ha NC i sitt ritt, de vil ikke at NCF skal "blande seg inn" med dommere, regelverk og forbundssponsorer...
Forhåpentligvis får vi nå en situasjon med dobbelt så mange NC-søkere som ritt, og da blir det vel helt feil for sportens spredning og utvikling om det gis klippekort til noen få faste arrangører? Det kommer flere år og nye muligheter for alle de som ikke får NC i 2010.
(Noe som også trøbler det til i 2010 er NM-kabalen. Den er ekstra vanskelig å legge denne gangen siden samtlige mesterskap skal arrangeres av en gruppe ildsjeler i Trøndelag)
|
|
|
16/11/2009 10:16
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Kunne det ikke vaert stoerre pengepremier, og eventuelle stipender fra NCF til de som gjorde det godt i NorgesCup? Om maalet er at store deler av eliten skal stille.
|
|
|
16/11/2009 10:16
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Vestmarkrittet (som jo er flyttet i år) kolliderer nå med NM Rundbane. Er NM Rundbane 19 juni i år? Trodde jeg leste i en annen tråd her på forumet at det var i juli jeg.
|
|
|
16/11/2009 10:19
|
olechr
More than words
|
More than words
Mye av det du sier jeg enig i, men at craft MTB som er mere eller mindre et turritt burde vel egentlig ikke hindre den nest mest kvalifiserte Maraton løypa i landet til å bli N-cup ritt.
Men litt av poenget mitt er at noen av rittene over kunne sikkert ha laget en løype mere tilpasset N-cup standarden, men at de i tilegg flytter rittene sine ser jeg som små. Med andre ord er man avhengig av at det kommer nye ritt som har den standarden som skal til.
Men som sagt er mye bra i det som blir sagt her og er ikke uenig mye av det du sier. Men blir det mye småritt som har N-cup så er jeg redd det vi bli en B-cup så sant man ikke har noe skikkelige pengepremier som får "statusen" opp. Jepp enig det at det ikke skal være klippekort ril faste arrngører, men er redd dere kanskje overvurderer betydningen av N-cup. Plutselig lager de store rittene en egen cup, smack smack så var N-cup betydnigsløs. Hvertfall noe å ha i bakhodet. :-)
Nei nå er en uke hard geaking på terrengsykkel.no over. Det er ikke et ord jeg ikke har lest etter en uke i senga. Nå skal jeg ut å trene.... Snakkas ;-)
|
|
|
16/11/2009 10:20
|
olechr
More than words
|
More than words
NM er 19 Juli. NM landvei er Juni
|
|
|
[Re: lim3]
16/11/2009 10:21
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kunne det ikke vaert stoerre pengepremier, og eventuelle stipender fra NCF til de som gjorde det godt i NorgesCup? Om maalet er at store deler av eliten skal stille. Vent og se... Bjerkseth; Det var det med NM-kabalen da... Datoen som nå er publisert sammen med NC-papirene er 19-20. juni (i forkant av landeveisuka)
|
|
|
16/11/2009 10:22
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Da kan man bare håpe at Vestmarkrittet og Bukkerittet kan flytte på seg ;-),at Markatråkket og Drammensrittet får godkjent løypene, og at flere av de mindre terrengritt synes at det er kult å bli NC godkjent ritt og gjør en innsats for det. Farrisrunden og Raumerrittet vil på lik linje med Grenserittet og Birkebeinerrittet ikke miste noe med å ikke være NC. Det er populære ritt og Eliten stiller fordi det er stort å få en god plassering der. Eller?
Hele diskusjonen er i hvert fall noe som gjør at jeg sitter mer enn vanlig foran pc'en nå!
Gleder meg på 2010 ...!
|
|
|
16/11/2009 10:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Flere av de helkommersielle grusrittarrangørene ønsker jo faktisk ikke å ha NC i sitt ritt, de vil ikke at NCF skal "blande seg inn" med dommere, regelverk og forbundssponsorer...
Jeg synes at det er positivt at NCF nå tar grep for å sikre at vi også i fremtiden vil konkurrere i terrengsykling og ikke i grusracing, men det er et par haker her. Terrengsykkelritt som Terrengsykkelrittet kan ikke arrangeres uten ganske god sponsorinntjening. Startkontingenter for slike ritt generer ikke noe særlig penger i kassa. Klubber er i mindre og mindre grad interessert i å arrangere ritt med underskudd, spesielt gjelder nok dette terrengritt da realiteten er at de fleste betalende medlemmer i klubber kommer fra landevei og grusracing. Hvis da NCF setter begrensninger ved sponsormulighetene til de rittene som faktisk ofrer startkontingent-inntjening for å gjennomføre skikkelige ritt blir det vanskelig å arrangere. NCF må i så fall kanskje kompensere for tapte sponsorinntekter, eller bidra med støtte tilsvarende. Dette kan risikere å bli en catch 22. Hvis dere vil arrangere NC-ritt i maratons så må løypa være såpass krevende at deltagerantallet blir begrenset, men dere må begrense kontingentstørrelsen og dere kan ikke selge rittet til sponsorer som er i konflikt med NCFs. Det er åpenbart da at arrangørene må takke nei til Norgescup og heller bygge opp rittets egen status. De rittene som blir igjen da er de rittene som ikke har klart å selge seg til sponsorer og ikke har mulighet til å lokke til seg mange deltagere, altså for det meste ritt som oppfattes som uten prestisje. Hva kan NCF gi tilbake til de rittene som faktisk har lyst til å arrangere NC, men som ikke kan gjøre dette som rene tapsprosjekt?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/11/2009 10:25
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Bjerkseth; Det var det med NM-kabalen da... Datoen som nå er publisert sammen med NC-papirene er 19-20. juni (i forkant av landeveisuka)
Aha. Da skjønner jeg. Kjipt å ikke få syklet vestmarkrittet, men bra at man kan ta rundbane og u-23 fellesstarten (forhåpentligvis) i samme svippturen 
|
|
|
16/11/2009 10:32
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men blir det mye småritt som har N-cup så er jeg redd det vi bli en B-cup så sant man ikke har noe skikkelige pengepremier som får "statusen" opp. Jepp enig det at det ikke skal være klippekort ril faste arrngører, men er redd dere kanskje overvurderer betydningen av N-cup. Plutselig lager de store rittene en egen cup, smack smack så var N-cup betydnigsløs. Hvertfall noe å ha i bakhodet. :-)
Det er vi fullstendig klar over, men nå var det to alternativer - Legge ned NCF's maratoncup og la helkommersielle grusrittarrangører overta shovet - Ta styringa selv og sikre at cupen har en rittmessig "riktig" kvalitet og etablere maraton satsing/landslag som er forberedt på ritt ute. Da må i såfall forbundets nye(!) profilering komme frem, selv om det medfører at enkelte arrangører sier "nei takk". NCF valgte det siste alternativet, vel vitende om at det kan slå feil (og da ender vi jo i alternativ 1). Ole; NM rundbane er planlagt til 19. juni i følge siste(?) versjon av sesongplanen...
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/11/2009 10:36
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Hva kan NCF gi tilbake til de rittene som faktisk har lyst til å arrangere NC, men som ikke kan gjøre dette som rene tapsprosjekt?
You've got a point. Tapsprosjekter frister ikke. En sak som sikkert forbundet har muskler nok å løse? Ikke lett det ...
|
|
|
16/11/2009 10:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva som skjer med N-cupen får være så det går seg til uansett. Men NM i juni?? De nasjonale mesterskpene er en fastsatt dato i midten av juli av UCI. Dette er med god grunn. Nm i forbindelse med EM og høstsesongen slik at man bruker Juni til mye trening for å ha form utover høsten.
Hvis man må legge NM rundbane på en annen dato en det som er fastbestemt er det vel strengt talt feil å gi alle NM til samme arrangør samme året...?
|
|
|
16/11/2009 10:56
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Helt enig, og dette vil "noen" ta opp på styremøtet om noen få dager...
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/11/2009 11:09
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis da NCF setter begrensninger ved sponsormulighetene til de rittene som faktisk ofrer startkontingent-inntjening for å gjennomføre skikkelige ritt blir det vanskelig å arrangere.
Det har da vel aldri vært tema Øyvind? Det ville i såfall vært det rene selvskudd. Problemet er snarere at noen av de kommersielle aktørene setter klare begrensninger for NCF's profilering av NC-delen av rittet, noe som spenner bein under forbundets nye sponsoravtaler og vår "nye" NorgesCup.
|
|
|
16/11/2009 12:36
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Det er vel særnorskt dette med en stor "halvprofesjonell-amatør"-turrittklasse og en til sammenligning mikroskopisk eliteklasse? Jeg ser for meg at man på lenger sikt innfører NC-lignende krav til alle ritt som ønsker å ha en M/K-Elite-klasse s.a. en evt. får en lett trasè for turrittet og en paralell elitetrasè med litt mer utfordringer i de store grandiosarittene, forbyr premier og rangeringer innad i turklassene, og via et seeding/kvalifisering/rangeringssystem luker de beste/de som vil konkurrere over til M/K/ Elite og junior.
Dette vil lokke flere "halvprofesjonelle" over til eliteklassene, øke matchingen for K og juniorene, og beholde turrittene/turrittklassene som amatøridrettsarrangement med mindre fokus på prestasjon og mer på gjennomføring og å ha det gøy på sykkelen.
t
|
|
|
[Re: fjellræven]
16/11/2009 12:39
|
fjellræven
Entusiast
|
Entusiast
Bukkerittet blir fortsatt første helga i juli! Hvorfor? Vi som klubb Brumunddal Sykleklubb har ca 10 mil å kjøre før vi er ved start, det skal da passe for mange personer. Og dette med ritt så høyt til fjells så er det ikke bare å velge seg en helg. Bare merking er litt av en jobb..blir som regel timen over midnatt en par netter pga av beitedyr, spiser merkebånd og stanger ned pilskilta så alt må skje på tampen før ritt. Vi kan da ikke begynne med å merke løypa i mørket som vil være ett problem i august. Og vi har hatt knall vær 1 helga i juli flere år! Mange skiver vakre ord om Bukkerittet, men å delta passer det som regel ikke uannsett helg. Mange som kunne ha deltatt i NC velger å kjøre andre ritt som Elvdalen rundt (privat ritt eiendomselskap som arranger..) mange velger det pga høyere premiering..de med aktiv lisen burde styre unna disse. Forsikringen gjelder jo ikke, men arrangør velger å kalle det trening.. da gjelder liksom lissensen, merkelig at det går an! Dette ser veldig dårlig ut for Bukkerittet sin del..NC Maraton.Datoen har alltid vært første helga i juli, vanskelig før pga snø i løypa juni og senere er det vanskeligheter også hmm.
Redigert av fjellræven; 16/11/2009 12:46.
|
|
|
|
|