Tirsdag kveld 17.11 :Estenstadmarka Tomsetåsen rundt, mørdarbakken opp til Liaåsen, ned igjen, Styggdalen og over Månen, ned til Jakobsli og bekkdalen ned til Brundalen. Hardtail og sommerdekk.Frost i bakken, litt rim her og der, men godt grep hele veien. Kjempetur! GeirO
Torsdag 19 Syklet piggfritt. Ikke helt sikker på alle navn, men syklet noe sånt som dette: BB - Lavollen - Skistua: "grusstiene" har aldri vært raskere! Udbyeløypa: Bittelitt is ved bekken, null problem uten pigg Kobberdammen - Lavollen: Et stort parti med is. Jeg forsøkt å sykle, endte med fall Geitfjellet - Våttakammen - Ila: En del is der du ikke ønsker det. Ta det med ro uten pigg.
Kobberdammen - Lavollen: Et stort parti med is. Jeg forsøkt å sykle, endte med fall
Hehe, her var det ganske solid da vi var ute forrige søndag også! Litt overrasket over at det har blitt mye is på geitfjellet-våttakammen-ila, her var det omtrent isfritt med unntak av noen meter i myrpartiet rett etter våttakammen...
Sitter her med et par splitter nye piggdekk. Helga er helt klart for langturer. Er det felles konsensus på linken at det er greit å kjøre med "sommerdekkene" slik tempen er nå ? Tenker da på Estenstadmarka og Byåsen sida.
Hvis dekkene ikke er innkjørt tror jeg du kan risikere å miste pigger om du bruker dem i marka nå. Det er is noen plasser, men det går for det meste greit uten. Særlig om du kjører utenfor stiene, noe du definitivt bør prøve nå som det faktisk går an pga barfrosten
Har syklet lørdag og søndag hver helg de siste månedene. På snø og barfrost i Estendstadmarka og Bymarka. R.Ron (foran) og RRalph (bak) har funka som bare det. Trygg på at det er gode saker i helga lar jeg piggdekkene stå i kjelleren. Meldt 9 plussgrader lørdag. Det borger for langtur lørdag og søndag.
Veldig bra forhold også i Malviksmarka (Leistadåsen, Nedre solemsvåttane, "Søgneryggen" ved Stavsjø) for tia. Sommerdekkføre og med friksjon på stein. Har syklet flere crux jeg ikke fikk til i sommer.
Med mildværet i går ble røttene litt glattere, men fremdeles ypperlige forhold. Myrene fremdeles tørre/frosne.
Herlig forhold, men regnet i dag har vel tatt knekken på det.
Uten pigg fungerer meget bra, men skal du "burne" is er det å anbefale.
Ola R "burna" sine nye piggdekk på tyngst utvekslig midt på kobberdam isen. Resultatet ble et overraskende dypt spor i isen og muligens litt mindre pigg samt en god latter:)
Torsdag 18.11 Ola R "burna" sine nye piggdekk på tyngst utvekslig midt på kobberdam isen. Resultatet ble et overraskende dypt spor i isen og muligens litt mindre pigg samt en god latter:)
At det var...?
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10
[Re: Ola R.]
#85246621/11/200916:20
21.11-09 Våttakammen All isen er borte, bortsett fra en overgang forbi bekken ved steinstien. Noe gjørme der forholdene ligger til rette. Noe bløtt, og ikke syn til frost. Noe glatt på røtter. Fortsatt gull med Swampthing. Kun en turgåer i firetiden. Bare å kose seg.
Fredag 21.11 lyktetur i Estenstadmarka. mildværet har fått følger, De øverste fem cm av barfrosten har "smeltet". Gjørma flytet som kvikkleire oppå barfrosten under.Hadde noen skumle episoder, men merket det mest i oppoverbakker, bakhjulet spannt uten å få feste. GeirO
22.11-09 Skistua - Udbyeløypa - Lavollen - Geitfjellet - Våttakammen - Ila Forholdene er KONGE! Ikke noe is, fin temperatur og svært få turgåere. Hutchinson Barracuda MRC Med/Low satt sykt bra!
22.11.09 Husebyåsen - Nordmyra - Langdalen - ikke navngitt sti som tar av midt i Langdalen (til høyre) og kommer tilbake igjen på toppen - Rønningen - Bergtjønna - Stykket - Fjellseter - Geitfjellet - Våttakammen - Ila
Barfrosten begynner å slippe taket helt øverst, dvs myrene bærer fortsatt uten problem, men partier som vanligvis er gjørmete begynner å bli gjørmete igjen. Fortsatt fint høstføre over det meste. Ikke særlig behov for pigg enda, om du ikke vil være dristig på delvis islagte vann og tjønner
Det begynner å skumre allerede kl 14:30. 15:30 er det i mørkeste laget inne i skogen, og kl 16:00 er det helt mørkt.
Tar meg friheten å pynte opp tråden med noen bilder:
Lykt står høyt på ønskelista. Selv må jeg investere i nytt dekk etter dagens tur+ ny Q-ring (den mellomstore) etter gårsdagens stitur i Estenstadmarka. Men lykt: Absolutt !
Fine forhold på Nedre Solemsvåttane i går kveld. Litt frossent men ikke glatt.
Værre var det at det er noen som driver å legger tømmerstokker over en av godstiene (en flott slak utforkjøring). Antagelig en som ikke ønsker sykkelspor på hans favorittsti.
Ikke mye aktivitet på denne stien. Har truffet 1 person på denne stien totalt. Det er ikke på samme sted som der det sykles på downhillsykler. Men det kan jo ha noe å si for området som helhet.