I morgen blir det mest sannsynlig sykkeltur til Hærmannssnasa Foreløpige påmeldte er Harald og meg Harald har rapportert om glimrende barfrost forhold i fjellet Piggdekk var visst også å anbefale
Endelig flotte forhold for en tur til snasa. Jeg var vel den eneste som ikke fikk med meg denne sist vinter!!
Sol og rundt null. Perfekt.
Når det gjelder pigs or not: det er helt sikkert overkommelig å sykle uten, men anbefaler med. Alt av vann er blitt til is. Snøen er ca en mnd gammel og polert/hard.
Redigert av Snooze; 09/11/200911:28. Rediger grunn: pigs
Det ble en knalltur til Hærmannssnasa i finværet Jeg har aldri syklet på så bra barfrostforhold i fjellet som det var i dag Harald dro med seg sykkelen helt til topps,det tviler jeg han angrer på,det var sinnsykt bra sykkelforhold ned fra toppen på sørsida Det så ut som han likte den turen der,jeg hørte ikke noe annet ihvertfall Klara sprang sikkert 5-6 mil i dag
Det eneste partiet som var litt problematisk var Karolinerleden mellom Snasaelva og Melbyvollen,der var det en del skråkanter som var glasert med is Siden jeg sliter med skuldra enda,ble det så jeg gikk deler av dette partiet
Bilder kommer litt senere
Tusen takk for en kjempefin fjelltur Harald og Klara
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
Singletrack,dualtrack,islagte bekker og myrpytter,sol,svaberg,pushbike,bratt,sykkel-carving på skaresnø,myrsykling uten en dråpe på dekkene,topp-besøk, bamsemums,flott utsikt,soloppgang OG solnedgang......
Jeg kan komme på flere jeg kjenner som hadde elsket en slik tur.
Deilig å høre knattringen av pigg mot is og svaberg igjen!
Totalt 6:30 og håpet det aldri tok slutt(ehemm føttene ropte på hvile helt på slutten)
Takker for superb guiding og turfølge Jonny. Jeg hadde vel IKKE tatt denne turen på sykkel med "nygrodd" kragebein. Cudos
Bilder kommer senere ikveld, når en bjønnonge eller to sprættes....(fordi vi fortjener det)
Jeg prøvde de nye vinterhanskene til Shimano på denne turen,konklusjonen ble at jeg liker de gamle "giftige" bedre De nye hanskene ble mye våtere av kondens enn de gamle Fingrene var tydeligvis litt større/lengre også,siden de vises i høyre øvre billedkant på samtlige bilder
Her kommer noen bilder fra turen: Vi klarte nesten å starte til fastsatt tid 12-15minutter etter skjema er godkjent Harald er klar for tur til Snasa Harald på vei opp bakken til Geitryggen Harald koser seg i morgensola Her er vi på vei opp til Snasatoppen Det begynner å bli bra utsikt,og været kunne ikke blitt bedre Harald sykler oppe på platået Snøen var stort sett knalle hard Her har Harald kommet seg opp på toppen En eller annen dust satte opp nytt skilt i fjor med Hærmannssnasen istedetfor Hærmannssnasa,hva er dette for fjolleri? Harald koser seg på sykkelen bortover platået Når han sykler ned fra denne bergknatten går det nedover hele veien Her har Harald kanten ca 10 meter fremfor seg
Flere bilder: Harald gutser på nedover snøfonnene Klara helt til høyre i bildet Eject!Eject! Harald planter fremhjulet i et løst parti av snøen Det gikk bra Kjempefine sykkelforhold i sørskråningen av Snasa i dag Harald finner flyten Klara ser ut til å fått ferten av noe spennende Harald på vei ned ei lita renne Det går fint det her Det var mange artige småkanter å forsere Forholdene var ikke så ulik de man finner på store sva områder,slik som i Efjorden f.eks Det så ut som Harald koste seg fælt Tjohooo,nå setter vi fart! Klara sjekker ut om det er trygt for Harald å sykle Det er artig når det bare er å sette avgårde nedover skaresnøen
De siste bildene fra turen: Harald og Klara er kommet ned på et navnløst lite tjern/pytt 150 meter lenger fremme er kommunegrensa Meråker/Verdal Harald på vei mot stien til Snasaelva Harald på vei ned i bekkedalen rett nedenfor Melbyvollen
Det var de bildene jeg hadde
Tusen takk for en kjempetrivelig tur Harald og Klara
Tirsdagsturen til Hermannssnasa var så flott og episk at en reprise var påkrevd.
Når det gjelder selve "Snasa":been there done that! Men området generelt hadde mye uoppdaget/uprøvd.
Dagens tur gikk fra parkeringa via Tortåsvollen og Stuskinsvollen til Grønningen.7 km med flott sti! Kan lett sykles uten barfrost også.
Så ble det myrsykling og dytting av sykkel opp på Fersvola. Myra var frosset, så det var en lek, men hadde problemer med å finne et vadested på bekken ut av Grønningen i sørvest(blir Glunka etterhvert).
Den store forskjellen fra tirsdag var snøens bæreevne. Kunne ikke sykle en meter på snø, og det gjorde turen på Fersvola litt tung/lang. Et døgn med mildvær tar ikke frosten i bakken og isen, men dekker alt med 1cm vann. Ble våt og kald,ja.
Fra Snasaelva og tilbake gikk det på samme sti som sist, og den er jo knall.
Hvis jeg skulle ønsket meg en ting idag: -at jeg hadde husket Shimano MT-90 som sto igjen på gangen hjemme, og gjorde at jeg syklet SPD pedaler 5 timer med et par godt brukte Ecco sko
Bilder: 1. Sti til Grønningen 2. Stuskinsvollen 3. Grønningen med Hermannssnasa i bakgrunnen 4. Endelig et vadested 5. Fersvola med Grønningen i bakgrunnen
Dere får kose dere på sykkelturer,det blir nok minimalt med sykling på meg resten av året
Vi får håpe på snø i fjellet snart. Hadde vært digg med en tur på ski. Det er mindre belastende for kragabeinet,jaffal!
Fotturer og ski-/trugeturer kan også by på flotte opplevelser. Må itj bærre sykkel,sjø. Kjøpte meg "Real turmat" på tilbud på Nava sport forrige dagen. Skal spises på fjellet i nærmeste fremtid!!