Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde?

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: svegar] #843214 04/11/2009 20:08
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: svegar
Sitat: EgilS
I dag smalt det nesten da to(!) biler svingte inn til Prøven Bil og da ga blaffen i at jeg befant meg i gang- og sykkelveien på tur forbi innkjøringen. Jeg var heldigvis oppmerksom på at de kunne finne på å overse meg og fikk stoppet.

Men er det ikke du som har vikeplikt i en sånn situasjon?

sv

Bilene svingte fra en offentlig vei og inn på en privat parkeringsplass. De har da vikeplikt for gående og syklende når de krysser gang- og sykkelveien.

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: jonnykast] #843261 04/11/2009 20:44
ultralight Offline
Avhengig
Avhengig
ikke tillat med humor her nei...

baik...yeeee
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: ultralight] #843341 04/11/2009 22:36
DRINKING Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei hei.
Da skal også jeg bevege meg ut i minfeltet som er bil VS sykkel.
Jeg sykler, jeg kjører bil, jeg er kunde på Prøven Bil og jeg er IKKE hjerne død.
Når jeg sykler så irriterer billister meg. Når jeg kjører bil så irriterer de på sykkel meg. Når jeg besøker Prøven er jeg også irritert.Men det er en annen sak. Alt i alt så er jeg en lett irritabel person!?! Etter å ha kjørt opp til Mc og fullført den lovpålagte og obligatoriske teorien lærte jeg mye. Læreren min mente at hvis jeg kræsjet, så var det uansett min feil. Dette fordi at man skal forvente det værste, ALLTID. Dette tenker jeg på når jeg sykler også. Det er min plikt som fører av Mc/bil/sykkel å ha oversikt, avpasse fart og ikke minst gjøre meg synlig. Og der ligger litt av problemet. Billister ser oss ofte ikke. Enten jeg kjører bil, mc eller sykkel, så krever jeg aldri min rett. Og det burde ingen andre gjøre heller. For man vet aldri hvem motparten er eller ser.
"Vi" kommer alltid til å sykle og "de" kommer alltid til å kjøre. Vi burde greie å samarbeide

Redigert av DRINKING; 04/11/2009 22:39.
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: DRINKING] #843417 05/11/2009 07:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: DRINKING
jeg er IKKE hjerne død.

De færreste av oss er vel gjerne død.

Billister ser oss ofte ikke. Enten jeg kjører bil, mc eller sykkel, så krever jeg aldri min rett. Og det burde ingen andre gjøre heller. For man vet aldri hvem motparten er eller ser.
"Vi" kommer alltid til å sykle og "de" kommer alltid til å kjøre. Vi burde greie å samarbeide

Er din definisjon på å samarbeide at de svakeste holder kjeft og tolererer at bilistene "ofte ikke ser dem" og opptrer hensynsløst.

Hvorfor synes du det er best?

Ps. Hvis jeg kan irritere deg bare ved å sykle, er det et påskudd for å sykle enda mer!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: Stein] #843420 05/11/2009 07:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein

Å dytte overende en mopedist med fullt overlegg er selvsagt også straffbart og uakseptabelt, uansett om han kjører på et sted du vet han ikke har lov å kjøre.

Selvfølgelig er det det. Jeg lurer bare på hva som hadde skjedd.

Min vanlige reaksjon er å dra opp mobiltelefonen og true med å ta bilde. Da har de to valg

1. Kjøre tilbake der de kom fra
2. Betale 4200 kroner i bot

Alle velger alternativ 1.

- Robert Green Ingersoll
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: DRINKING] #843475 05/11/2009 08:58
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Læreren min mente at hvis jeg kræsjet, så var det uansett min feil. Dette fordi at man skal forvente det værste, ALLTID. Dette tenker jeg på når jeg sykler også. Det er min plikt som fører av Mc/bil/sykkel å ha oversikt, avpasse fart og ikke minst gjøre meg synlig. Og der ligger litt av problemet. Billister ser oss ofte ikke. Enten jeg kjører bil, mc eller sykkel, så krever jeg aldri min rett. Og det burde ingen andre gjøre heller. For man vet aldri hvem motparten er eller ser.

Han læreren din hadde en lite nyansert syn på sakene. Da jeg ble påkjørt av bil var vel den eneste muligheten jeg hadde for å unngå det på å bli hjemme, eventuelt sykle så sakte at jeg like godt kunne ha blitt hjemme.

Jeg er alltid oppmerksom på at bilister ikke nødvendigvis ser meg og det var det som hindret meg fra å krasje i dette tilfellet, OGSÅ. Det er likevel ikke dermed sagt at jeg lar meg kue i trafikken. Det er mange ganger jeg "presser" bilister og krever min rett hvis jeg har forkjørsrett OG jeg samtidig ser at jeg har en retrettmulighet.

Det blir litt som med unger, hvis de alltid får viljen sin selv om de ikke har retten på sin side vil de bli bortskjemte og alltid forvente å få viljen sin, selv uten å ha retten på sin side. Det tror jeg ingen er tjent med.

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: EgilS] #843488 05/11/2009 09:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det blir litt [med bilister] som med unger, hvis de alltid får viljen sin selv om de ikke har retten på sin side vil de bli bortskjemte og alltid forvente å få viljen sin, selv uten å ha retten på sin side. Det tror jeg ingen er tjent med.

Du produserer signaturmateriale på løpende bånd for tida, Egil.

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: GeirK] #843505 05/11/2009 09:22
DRINKING Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: GeirK
jeg er IKKE hjerne død.

De færreste av oss er vel gjerne død.

Billister ser oss ofte ikke. Enten jeg kjører bil, mc eller sykkel, så krever jeg aldri min rett. Og det burde ingen andre gjøre heller. For man vet aldri hvem motparten er eller ser.

Er din definisjon på å samarbeide at de svakeste holder kjeft og tolererer at bilistene "ofte ikke ser dem" og opptrer hensynsløst.

Hvorfor synes du det er best?

Ps. Hvis jeg kan irritere deg bare ved å sykle, er det et påskudd for å sykle enda mer!

Vi skal på ingen måte holde kjeft. Jeg manet bare opp til forståelse fra begge sider. Synes det virker som ett bedre forslag enn å slå i tak og panser, sparke i dører med cleats osv osv.
Kanskje vi ikke skal ta det min lærer så så bokstevlig. Meste parten av mc teori går ut på snakke om hvordan man skal unngå situasjoner og forespeile situasjoner før de skjer. Prøv å ha den holdningen før man beveger seg ut i trafikken.
Når det gjelder det å sykle opp eller ned bjørndalen forbi Prøven så er det å forvente at en eller anne idiot finner på noe dumt i innkjøringa der.
Og med det sagt melder jeg meg ut av diskusjonene. Ferdig

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: DRINKING] #843540 05/11/2009 10:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Synes det virker som ett bedre forslag enn å slå i tak og panser, sparke i dører med cleats osv osv.

Jeg er enig med Egil. Folk med dårlig oppførsel oppfører seg ofte slik enten fordi de ikke vet bedre, eller fordi det ikke får konsekvenser for dem.

Jeg mener at hvis man gir utrykk for sin misnøye, begynner kanskje noen av disse å tenke gjennom sin egen adferd.

Jeg sier høylytt fra til alle som utgjør en trussel for meg i trafikken, røyker der de ikke skal, lar bikkjene sine springe etter meg og bjeffe, samt kaster søppel på gata.

For meg har det med rettferdighet å gjøre at drittsekker får vite at de oppfattes som drittsekker.

Og med det sagt melder jeg meg ut av diskusjonene. Ferdig

Hvis du ikke vil stå for det du sier, er det ditt valg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: jonnykast] #843576 05/11/2009 11:29
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Det gikk opp et lys for meg for et par uker side. Stakk ut rett etter jobb, og opplevde noen idiotiske forbikjøringer, og det toppet seg med en som ikke klarte å komme forbi i tide og hold på å presse meg ut. Det ble en del kjefting i neste lyskryss, men i ettertid slo det meg at jeg oftere opplever slike ting vår og høst. Hvorfor? Jo da er jeg tidlig ute og treffer folk på tur hjem fra jobb med lavt blodsukker, skrikende unger/kjerring i baksetet og mye aggresjon opparbeidet i løpet av arbeidsdagendagen. Det er disse folkene som skal presse seg fram for å komme fram til rødlyste to sekunder tidliger

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: DRINKING] #843869 05/11/2009 20:23
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Hei hei.
Etter å ha kjørt opp til Mc og fullført den lovpålagte og obligatoriske teorien lærte jeg mye. Læreren min mente at hvis jeg kræsjet, så var det uansett min feil. Dette fordi at man skal forvente det værste, ALLTID. Dette tenker jeg på når jeg sykler også. Det er min plikt som fører av Mc/bil/sykkel å ha oversikt, avpasse fart og ikke minst gjøre meg synlig. Og der ligger litt av problemet. Billister ser oss ofte ikke. Enten jeg kjører bil, mc eller sykkel, så krever jeg aldri min rett. Og det burde ingen andre gjøre heller. For man vet aldri hvem motparten er eller ser.

Endelig en som har noen fornuftige meninger i sykkel/bil debatten, som jeg kan slutte meg til. Jeg kjører også mc, og kjenner igjen din teoriundervisning.
Samtidig har jeg syklet raser i 25 år, ca 7-8000km. I året, i Drammenstrafikken.
Jeg har hatt en opplevelse som jeg ikke forutså, med skrubbsår til følge.
Når jeg sykler er det for å trene, ikke oppdra bilistene til å følge trafikkreglene.
Det er meg som får skaden, derfor STÅR jeg ikke på mine rettigheter, men trekker meg.
Og jeg har derfor blitt svert god til å lese trafikken. Kan se på nakkehårene til bilen forrand, som ikke blinker, at den vil svinge til høyere. Og bilen ut fra Rema 1000 ser ikke etter meg, men andre biler. Derfor setter jeg bremsen på.
Jeg hadde vert død og begravet flere ganger om jeg skulle følge min rett.

Og for de jeg er så glad for å sykle, og har tenkt og stille til start på Vestfold Rundt, også neste år + en 4-5 andre ritt, Så gidder jeg ikke sykle rundt å påpeke feil hos andre.

Redigert av rene-iden; 05/11/2009 20:27.

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: kjerts] #844629 07/11/2009 09:18
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: kjerts

Av en eller annen merkelig grunn er det nesten en mindre andel av bilistene som stopper for syklister her enn hva som er tilfelle 200 meter lenger opp, hvor bilistene ikke har vikeplikt for syklende.

Jeg vil tro det kommer av at de som tar av inn der gjør det daglig, i motsetning til kundene til Prøven Bil.

Jeg tror kjerts har helt rett. De fleste bilister er ikke mer hjernedøde eller morderiske enn folk flest, men de gjør det meste på gammel vane.

Det "går jo stort sett bra", så jeg tror de færreste reflekterer over at de har vikeplikt for sykkelveien ved diverse og tilfeldige inn- og utkjøringer til bensinstasjoner ol.
Men jeg blir fortsatt gretten når drosjesjåførene vrenger inn og ut av drosjeholdeplassen ved Smestad uten å se seg for en millimeter på sykkelveien de krysser. Yrkessjåfører som kjører der hver jævla dag burde vite bedre. Syklet rett i sida på en drosje der for endel år tilbake, og sjåføren så ut som hun hadde falt ned fra månen når jeg reiv opp døra og kauka inn noe om VIKEPLIKT!!!

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: lph] #844649 07/11/2009 10:43
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Det du sier om drosjer gjelder jo uavhengig om du kjører bil eller sykler. De omtaler seg selv som yrkessjåfører og sier de har mye erfaring siden de ferdes mye i trafikken. Kjørevanene deres tyder jo på det motsatte...

For å komme med et innspill i den opprinnelige debatten synes jeg skiltet på sykkelveien på Skøyen er ganske bra; "Husk at bilister også gjør feil...."

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: ELO73] #844669 07/11/2009 11:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ELO73
For å komme med et innspill i den opprinnelige debatten synes jeg skiltet på sykkelveien på Skøyen er ganske bra; "Husk at bilister også gjør feil...."

Akkurat det skiltet har irritert meg fordi de legger opp til at det er en selvfølge at syklister gjør feil, men man må huske at bilister også kan gjøre feil.

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: Dan] #844670 07/11/2009 11:27
Anders Offline
Besatt
Besatt
Jeg gjør feil. Mange.
Mulig det bare er meg.

Anders
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: Anders] #844673 07/11/2009 11:31
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders
Jeg gjør feil. Mange.
Mulig det bare er meg.

Det gjeld kun deg og alle dei som ikkje har brukarprofil her inne.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: Dan] #844697 07/11/2009 13:08
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Dan

Akkurat det skiltet har irritert meg fordi de legger opp til at det er en selvfølge at syklister gjør feil, men man må huske at bilister også kan gjøre feil.

Jeg har heller tolket det dit hen at "det er ikke nødvendigvis nok at du sykler feilfritt - også bilister kan gjøre feil (og kjøre deg flat)."

Det beste der må jo være den nye to-delte gang- og sykkelveien forbi bussholdeplassen. Fin opphøyd gangdel, nedfelt sykkeldel med "bremsebrostein" i hver ende. Det er bare det at fotgjengerdelen er lagt innerst, mens sykkeldelen er lagt ytterst, rett ved siden av bussholdeplassen og i plan med denne og fotgjengerfelt 50 m lenger bort.

Det finnes jo ikke den fotgjenger som vil gå av bussen, se seg for, krysse sykkeldelen og bruke gangdelen i 50 m, se seg for igjen, og krysse sykkeldelen igjen for å komme til fotgjengerfeltet og derfra inn til Skøyen...

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: lph] #844741 07/11/2009 14:43
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lph
Jeg har heller tolket det dit hen at "det er ikke nødvendigvis nok at du sykler feilfritt - også bilister kan gjøre feil (og kjøre deg flat)."

Det er jo det som er poenget. Både bilister og syklister gjør feil, men konsekvensen av uhell vil antageligvis være høyere for sistnevnte.

Mtp. sykkelveier på Skøyen er jeg heller ikke veldig imponert over hvordan de har oversett syklistene når de la ned bomstasjonen. Dette er en skiltet sykkelvei, men likevel er det ikke angitt noe sykkefelt...

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: ELO73] #844767 07/11/2009 15:48
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: lph

Det er jo det som er poenget. Både bilister og syklister gjør feil

Det skjønner jeg også. Det jeg irriterer meg på er ordet "også" som i mine ører får det til å høres som at "alle vet at syklister gjør feil, men nå skal dere høre noe nytt, bilister gjør også feil!" Jeg synes det skiltet hadde fått frem poenget sitt like bra uten det lille ordet "også".

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: Dan] #844782 07/11/2009 16:09
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jeg enig i. Skiltet hadde fungert like godt uten den påstanden dette ordet impliserer.

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: rene-iden] #844829 07/11/2009 17:39
Morten R Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: rene-iden
Hei hei.
Etter å ha kjørt opp til Mc og fullført den lovpålagte og obligatoriske teorien lærte jeg mye. Læreren min mente at hvis jeg kræsjet, så var det uansett min feil. Dette fordi at man skal forvente det værste, ALLTID. Dette tenker jeg på når jeg sykler også. Det er min plikt som fører av Mc/bil/sykkel å ha oversikt, avpasse fart og ikke minst gjøre meg synlig. Og der ligger litt av problemet. Billister ser oss ofte ikke. Enten jeg kjører bil, mc eller sykkel, så krever jeg aldri min rett. Og det burde ingen andre gjøre heller. For man vet aldri hvem motparten er eller ser.

Endelig en som har noen fornuftige meninger i sykkel/bil debatten, som jeg kan slutte meg til. Jeg kjører også mc, og kjenner igjen din teoriundervisning.
Samtidig har jeg syklet raser i 25 år, ca 7-8000km. I året, i Drammenstrafikken.
Jeg har hatt en opplevelse som jeg ikke forutså, med skrubbsår til følge.
Når jeg sykler er det for å trene, ikke oppdra bilistene til å følge trafikkreglene.
Det er meg som får skaden, derfor STÅR jeg ikke på mine rettigheter, men trekker meg.
Og jeg har derfor blitt svert god til å lese trafikken. Kan se på nakkehårene til bilen forrand, som ikke blinker, at den vil svinge til høyere. Og bilen ut fra Rema 1000 ser ikke etter meg, men andre biler. Derfor setter jeg bremsen på.
Jeg hadde vert død og begravet flere ganger om jeg skulle følge min rett.

Og for de jeg er så glad for å sykle, og har tenkt og stille til start på Vestfold Rundt, også neste år + en 4-5 andre ritt, Så gidder jeg ikke sykle rundt å påpeke feil hos andre.

DRINKING og rene-iden: Amen og halleluja. Og ja, jeg kjører også mc.

Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: rene-iden] #845274 08/11/2009 18:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: rene-iden

Har du inntrykk at det er noen andre her som gjør det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Prøven Bil-kunder: trafikalt hjernedøde? [Re: EgilS] #845482 09/11/2009 02:00
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig
det er enkelte ganger man får lyst til å spørre om dem har fått sertifikatet i posten.
Men det er faktisk ikke alle som kjører på veien som har det heller: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6851281 . Men er historier som dette som gir enda flere grunner til å køpe no som syns, pluss dem man har opplevd selv.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support