|
Hvordan skifter man girwire ved skjult anlegg?
|
Hvordan skifter man girwire ved skjult anlegg?
01/11/2009 18:29
|
bjornas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
På nysykkelen min er girwiren lagt skjult i overrøret. I dag fant jeg ut at det er alt annet enn smart når man skal skifte girwiren.
Noen som har noen tips til hvordan man skal tre wiren gjennom?
(Det skal jeg ALDRI ha igjen; tenkte bare ikke på det da sykkelen ble kjøpt inn...)
Hilsen Bjørn O
|
|
|
Re: Hvordan skifter man girwire ved skjult anlegg?
[Re: bjornas]
01/11/2009 19:06
|
Helium1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke noe problem det? Ligger jo igjen en strømpe innvendig vel?
|
|
|
01/11/2009 19:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis den gamle wiren er på plass så kan de kutte nippelen og bruke wiren til å dra den nye gjenneom rammen (husk å ha alt i riktig rekkefølge; ytterwire, hylser osv.), pass på å feste dem ordedntlig. Ellers er det mulig å dytte wiren inn i rammen og fiske den opp mha. en sløyfe i tynn ståltråd, fiskesene el. eller en liten krok. Har du gjort dette et par ganger så spiller det ingen rolle lenger ved neste sykkelkjøp: lett som en plett!
|
|
|
[Re: Tange]
01/11/2009 19:58
|
Mauern
Entusiast
|
Entusiast
Hei Bjørn O
Noen rammer har innebygde rør som vaier går gjennom. Her er det ikke noe probem. Bare ta ut gammel vaier og tre i ny. Hard Rocx og Klein rammer har ikke innebygde rør, så her kan du bruke plastrør som er til sike rammer. De er så tynne at de kommer gjennom eyeletsene i ramma. Gjør følgende:
Kontakt din lokale sykkelbutikk og spør om de har slike rør, kanskje du får låne et, eller kjøpe et?? Kutt den gamle vaieren slik at den ikke er frynsete i enden. Tre så røret på fra enden av vaier og så gjennom rammen. Gjerne tape fast røret før du trer inn den nye vaieren, da holder røret seg i ro.
Dersom skaden allerede har skjedd, dvs at du ikke har rør inni ramma og vaieren er tatt ut, gjør følgende:
Ta en tynn sytrå og knyt på en bitteliten klump med bomull i enden. Bruk en støvsuger til å suge tråden gjennom. Fest sytråden til vaieren og trekk den gjennom.
Lykke til.
Trenger du rør, så har jeg det i shappa mi. Son sykkelservice. Kan godt sende deg et om du er langt unna.
Arild
Grip dagen, i morgen kan du ligge klistra rundt ei bjerk.....
|
|
|
[Re: Mauern]
01/11/2009 20:09
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Trenger du rør, så har jeg det i shappa mi. Son sykkelservice. Kan godt sende deg et om du er langt unna.
Arild
Denne mannen oser det god service av!!
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
02/11/2009 08:09
|
Dan
More than words
|
More than words
En annen variant, som funker fint gjennom baksvingen på Patrioten, er å dytte strømpen inn i rammen fra den ene kanten og så, når den nærmer seg utgangshullet, så stikker man inn en eike gjennom utgangshullet og fikler litt rundt til man treffer med eiken midt i vaierstrømpenden. Ved så å dytte strømpen og eiken lett mot hverandre mens man dytter strømpen mot utgangshullet så får man med eiken styrt strømpen til hullet.
|
|
|
[Re: Dan]
03/11/2009 18:01
|
bjornas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Guttær og jentær, Mitt første innlegg og allerede 5 svar! Pyse som jeg er, har jeg allerede booket time hos min faste sykkeldoktor, Oslo sportslager på lørdag - og før det har jeg uansett ikke tid til å fikse dette. Men takket være dere ser jeg ikke så svart på dette til neste gang. Noen få kommentarer til svarene deres: Helium1: Det var det jeg lot meg lure av. Så ut som det var en strømpe der, men NOT. Tange: Mulig det går, men hullet var LITE, så det måtte ha vært en veldig tynn ståltråd. Og en fiskesene måtte ha vært forholdsvis stiv...? Mauern: Gode tips. Og jeg er enig med gunner_one at denne mannen oser det service av...! Har så vidt vært i Son, men aldri i en sykkelsjappe. Frister! Dan: Ingen dum idet, men jeg er usikker på om jeg får stappet inn noen wirestrømpe i ramma. Det er neppe plass til mer enn selve wiren. Ellers googlet jeg litt på søndagen - dessverre litt for sent - og fant denne: http://www.hardrocx.no/publisher/download.php?id=956 Der står det jo veldig greit: kapp gammel wire og la den dra ny wire gjennom wire vha. en krympestrømpe (evt litt solid tape). Men det krever altså at man tenker før man gjør... Uansett; tusen takk for tipsene folkens! Dere er en hjelpsom gjeng!
|
|
|
03/11/2009 18:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tange: Mulig det går, men hullet var LITE, så det måtte ha vært en veldig tynn ståltråd. Og en fiskesene måtte ha vært forholdsvis stiv...?
Slik jeg forstår det så har du alt dratt ut den gamle wiren, hvis du fliser opp en 10-15 cm av den gamle har du tynn nok stålwire til å fiske opp den nye. Litt tykk fiskesene funker bra, ellers så får du kjøpt tynn (0,5mm) stålwire på rull på bokhandel eller hobbybutikk.
|
|
|
[Re: Tange]
03/11/2009 19:10
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bank ut de skålene som står i ramma. Da blir hullet mye større, og det blir lettere å fiske tak i wiren. Du kan forresten henge ramma loddrett også, og slippe wiren ned og lirke litt, så kommer den ut av seg selv.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
03/11/2009 19:39
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så snart man får lært seg de enkle triksene som skal til, så er integrerte vaiere helt konge, synes jeg. Skulle gjerne hatt det på alle syklene mine.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
03/11/2009 22:14
|
Helium1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hardrocx HAR innvendig strømpe. Men av dårlig kvalitet(stivplast) og dessuten for liten diameter til å føre Ilink (feks) strømpe igjennom. Anbefaler å håndbborre ut pluggene i hver ende og føre igjennom HR sitt repsett strømpe(røde) de tar Ilink innerstrømpe så da kan man dra dennne helt frem til bakgir. IKKE prøv å banke ut alu-endehylsene; de sitter støpt i karbonen.
Dra igjennom en tynn snor før du fører ny strømpe igjennom. Kan ta litt tid men er fullt mulig. Du kan feks slippe et snøre ned mens du tar en tynn stang(feks den som følger med rep-settet til HR)smurt inn med superlim.
|
|
|
[Re: Helium1]
03/11/2009 23:17
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
IKKE prøv å banke ut alu-endehylsene; de sitter støpt i karbonen.
Forutsatt at han har karbonramme, da. Har han aluminiumsramme er det stål-endehylser som lett lar seg banke ut.
|
|
|
04/11/2009 00:48
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
aaah. jeg er glad for at jeg slipper slikt. Gøtt med wirefri sykkel. At dere orker slikt!!!  [i]/elektroteip og helstrømpe er en god ide. Ikke pent men det funker.
|
|
|
[Re: atlekristensen]
04/11/2009 07:18
|
Helium1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Simpelthen ELSKER vaier i ramme løsningen. Håper det er noen som kan pønske ut en måte å føre girvaieren HELT frem til bakgiret feks!
|
|
|
04/11/2009 07:19
|
Helium1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
IKKE prøv å banke ut alu-endehylsene; de sitter støpt i karbonen.
Forutsatt at han har karbonramme, da. Har han aluminiumsramme er det stål-endehylser som lett lar seg banke ut. Aluminium? Er det et mulig rammematriale altså? blinkblink
Redigert av Helium1; 04/11/2009 07:19.
|
|
|
[Re: Helium1]
04/11/2009 08:19
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Simpelthen ELSKER vaier i ramme løsningen. Håper det er noen som kan pønske ut en måte å føre girvaieren HELT frem til bakgiret feks! Joda, Wilier har en "løsning" på dette på sin dyreste racer, Cento uno. Wiren er ført helt frem til bakgiret. Problemet er bare at disse interne wireføringene skaper så mye problemer mht. presisjon og wirebøy og kompatibilitet for de ulike systemene at produsenten nå (iflg. BikeRadar) har gått ut og anbefalt eierne av slike sykler å unngå den interne løsningen ("due to safety precautions"). Og dette altså på en sykkel som vel koster 35-40000 for bare rammen. Og som de har produsert i to år uten å endre designet. Jeg foretrekker eksterne løsninger. På temposykler blir det kanskje noe annet, og på terrenggående farkoster er vel heldekkende strømpe rett og slett tingen?
|
|
|
[Re: StEirik]
04/11/2009 08:43
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På min sykkel er det bare skjult vaierføring gjennom overrør og underrør, videre bakover er det åpent. Jeg liker at det ikke er noen vaiere eller vaierfester å hekte borti, spesielt på overrøret. Dette er stisykkelen min, by the way. Kan ikke si at jeg har merket noe problem med presisjonen i overføringen på den sykkelen heller. Litt stas at jeg fikk bremseslangen inn i ramma da jeg bygde om til skivebremser også.  Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
|
|