Kan jeg kaste inn en brannfakkel?!
Jeg har venn som har toneøre(?)("genetisk" pianospiller) og som er hifinerd som ikke klarte å høre merkbar forskjell på de nevnte Shure pluggene og mine Sony plugger som koster rundt 1/7 av Shurene på ebay.
Så jeg lurer på hva slags forskjell dere hører i deres Shure kontra rimligere plugger?
- skal forsøke med en kortere redegjøring

Først: det finnes flere high-end ørepropper hvorav Shure har noen. Jeg har altså ikke hørt alt der ute. Mitt sammenligningsgrunnlag er fra følgende plugger jeg har liggende i arkivet.
Sony MDR-EX90LP Sony MDR-EX52LP - samt standard propper til en Sony NW-HD5 mp3 spiller og en iPod Touch.
Å høre toner er en ting, men det er ofte mer der ute i opptaket

Forutsetningen for å få best mulig lyd ut av enhver propp er at de slutter tett i øregangen og at kildematerialet ikke er for komprimert. Apple losless osv. kan være å foretrekke.
Når Shure-proppene sitter godt i øret og kildematerialet er bra får jeg mer av alt. Alt betyr i mitt tilfelle og med min spiller bedre dynamikk, større lydbilde, flere detaljer (romklang, etterklang på instrumenter, avslører dårlige samples osv. & mm.). Alt dette krever imidlertid at proppene sitter optimalt i øret. Shure sier at det er mulig å ta kontakt med et firma som jobber med "høre-apparat" for å få laget en tilpassning som gir en perfekt akustisk interaksjon med eierens øre. Også ultimate ears gjør noe tilsvarende for sine high-end propper.
Rimeligere propper gir deg mye av det samme, men du vil mangle endel subtile & mindre subtile detaljer som bidrar til den totale musikkopplevelsen. Dette betyr at om du husker på at proppen skal sitte godt i øret osv. så kan du få mye av det samme for en rimeligere penge, men du vil altså mangle "noe".
Er dette noe å bli klok på?