Jeg har treningssyklet i noen år, og vurderer å melde meg på noen turritt neste år både fordi jeg tror det kommer til å være gøy og for å lage målsetninger.
Jeg har diabetes I, og selv om jeg har vært tøff i trynet og sagt at sykdommen min ikke skal hindre meg i noe, så gjør den nettopp det i dette tilfellet. Jeg lurer derfor på om noen her har diabetes eller kjenner noen med diabetes og som sykler ritt?
Det jeg er mest redd for er føling. Hvordan går dere fram for å ha kontroll på blodsukkeret og samtidig unngå føling under ritt?
Jeg tar som regel et stopp og sjekker blodsukker etter ca. etter 45 min, og igjen etter ca. 2t eller ved behov. Dette kan vanskelig gjennomføres i ritt, samtidig er jeg neppe i stand til å måle i fart. Hva gjør dere for å ha kontroll, stoler utelukkende på kroppens signaler?
Det tredje jeg lurer på er hvilke endringer dere gjør i forkant av rittet for å kontrollere blodsukkeret best mulig; går dere ned på langtidsvirkende insulin i forkant, eller endrer på spising i forkant?
ole
Dette kan kanskje være et sted å hente litt inspirasjon:
http://www.teamtype1.org/I tillegg stod det en veldig interessant artikkel i siste norske Pro Cycling om nettopp Team Type 1 hvor det var noen tips. Jeg har ikke med meg bladet så jeg tar ikke sjansen på å referere tipsene.
Slik jeg klarte å lese var også disse tipsene skrevet med motsatt fortegn men jeg kan for lite om type 1 til å være sikker på det.
Team Type 1 har nettopp rykket opp til neste øverste proffliga (Pro continental?) og har etter hvert ambisjoner om å få en rytter helt opp i toppen i Tour de France.
Jeg vil tippe at hjemmesiden til TT1 samt googling på teamnavnet vil gi deg MASSE tips.
Det kan hende din medisinske tilstand også kan gi deg dispensasjon for å ha følgebil i ritt.
PS! Ei venninne av meg har nettopp fått seg ei insulinpumpe som også måler blodsukker hvert minutt og doserer insulin etter det. Det er ikke utenkelig at det finnes noe du kan petter-smarte slik at du får blodsukkernivået ditt på styret til enhver tid.