Votec det nye Canyon?
|
Votec det nye Canyon?
#835493
21/10/2009 20:12
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
jeth
OP
Camoboy
|
OP
Camoboy
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761 |
Var innom en snartur på hjemmesiden til Votec, og må si det virker som om de har fått sving på sakene. Stikkprøven viste særdeles gunstige priser på sykler som ser riktig så spennende ut. Det er ganske tydelig at direkte-til-kunde konseptet gir positive utslag på prisene. Edit: Hvis noen synes at flere av de nye modellene har oppheng som ligner mistenkelig på både Fusion og Cube, er det ingen tilfeldighet. Det er Bodo Probst som har designet/konstruert dem alle sammen
Redigert av jeth; 21/10/2009 20:34.
Jens
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: jeth]
#835517
21/10/2009 20:35
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 124
EspenStr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 124 |
Takk! Her kan man lese og studere i massevis. 
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: jeth]
#835859
22/10/2009 10:15
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
For 7-8 år siden var Votec og Rotwild de som skapte innovasjon blant tyske terrengsykkelprodusenter.
Idag fremstår Rotwild som litt gammeldags og konservativ mens Votec gjennomgikk en Canyonisering og tok den enda litt lengre enn Canyon selv - ved å tilby custom konfigurasjon ved bestilling av sykler - den nye trenden blant store produsenter slik som også Rose. Vi får se om ikke Canyon blir nødt til å tilpasse seg her, gitt.
Martin
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: M@rtin]
#835970
22/10/2009 13:55
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Dæng, dette var nice! 
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: Subs]
#836012
22/10/2009 16:36
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
jeth
OP
Camoboy
|
OP
Camoboy
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761 |
Enig. Og hvis du feks konfigurer den med:
XT drivlinje Float 36 RP23 DT Swiss EX 1750 Elexir CR Big Betty Syntace P6 Carbon Syntace Vector 31,8 Carbon Syntace Superforce Selle Italia SLR
Får du en sykkel med knall komponenter til en meget gunstig pris: EUR 2265 når tysk moms er trukket fra. Vet ikke hva de tar i frakt men hvis vi antar feks. 500 kr blir totalen med dagens kurser ca. 24 200 kr. Det må da være særdeles bra?
Jens
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: jeth]
#836049
22/10/2009 18:19
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 124
EspenStr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 124 |
Fraktkostnader hos Votec:
Bei Lieferung in nicht EU-Länder und die Schweiz werden folgende Versandkosten berechnet: - Versand von Fahrradzubehör: 29,90 EUR - Versand von Fahrradrahmen: 59,90 EUR - Versand von Fahrrädern: 59,90 EUR VOTEC-Bikes werden grundsätzlich in der V.Safety-Box ausgeliefert. Hierfür entstehen zusätzliche Kosten von 14,90 EUR.
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: EspenStr]
#836170
22/10/2009 20:46
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Men hva er egentlig den store forskjellen på de tyske merkene? De fleste ser jo ut til å ha en variant av Horst-link, og kan settes opp med de samme komponentene ellers? Noen kroner til eller fra er spissfindigheter... hehe.
Jeg savner "sjel" - og noe som gjør en sykkel merkbart bedre til å sykle på en resten c",)
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: Diablito]
#836218
22/10/2009 22:23
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
jeth
OP
Camoboy
|
OP
Camoboy
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761 |
Tyskerne har vel kanskje en mer industriell og ingeniørfaglig tilnærming enn mange amerikanere som har mer et håndverkmessig fokus. Jeg vet ikke, men det er et inntrykk jeg har. At tyske sykler skulle være like pga at de har Horst-link høres kanskje litt underlig ut, men jeg har ikke sammenlignet dem så det blir umulig for meg å vite noe sikkert om det. De har sikkert valgt en slik løsning rett og slett for at det er bra og velprøvd og relativt lett å implementere. Tipper at flere amerikanske merker også ville valgt Horst om de hadde hatt anledning. Ellers så finnes det sikkert bøttevis av tyske merker med "sjel", men det avhenger jo litt av hva du ser etter. Nicolai og Liteville er hvertfall to merker jeg mener ikke mangler spesielt mye akkurat i den avdelingen. 
Redigert av jeth; 22/10/2009 22:26.
Jens
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: jeth]
#836273
23/10/2009 07:21
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Jeg har i alle fall syklet på 2006 modellen av canyon ES (nå AM) de siste årene og synes den har innfridd forventningene så langt når det gjelder utstyr og holdbarhet. Men, det er klart at det blir slitasje. Har byttet bakdemper (til coil), dekk etter årstid og føre, holker, hjulsett ( i år, det gamle sitter på en annen sykkel som brukes mindre) og det er det. Ramma har jeg kun vasket, men tenkte den skulle få litt fett utsatte steder etterhvert.
Jeg synes også at Canyon og andre merker mangler det litte ekstra "cred" aspektet som endel andre merker har, men det viktigste blir jo at de funker.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: Subs]
#836307
23/10/2009 08:07
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Tyskland er et av verdens hardeste markeder å selge noe i - få forbrukere er mer skeptiske og må overbevises mer enn tyske konsumenter. Den tyske forbrukeren - sammenlignet med den norske - vil nok i langt mindre grad bruke penger på sjel enn han ønsker å få valuta for pengene. Å finne frem til gode tilbud, sammenligne priser og ende opp med det beste tilbudet for pengene er nærmest Volkssport.
Mangfoldet av større tyske sykkelmerker har resultert i en priskonkurranse der hittil Canyon har klart å skvise marginene mest. Det har ikke minst også norske sykkelentusiaster tjent på.
Store tyske produsenter - altså ikke Nicolai eller Liteville - er forsiktige med å prøve ut nye trender (jamfør Tyskland som 29er-ørken) og ønsker heller å tilby det de tror folk vil ha i utgangspunktet. Det resulterer i et nokså likt tilbud.
Likevel, eksempelvis Horst Link betyr jo ikke at alle syklene må oppleves som like. Det er bare en måte å konstruere et demperoppheng på som kan realiseres på mange forskjellige vis avhengig av resten av ramma samt implementering i denne.
I Tyskland bor det over 80 millioner mennesker, landet er arealteknisk bare litt større enn Norge og det finnes langt flere restriksjoner på hvor man har lov til å sykle i terrenget. Etterspørselen etter ekte terrengsykler (altså disse med "sjel" eller "cred"-faktor, hvis jeg forstår det riktig) er nok proporsjonalt sett klart mindre i forhold til Norge. Også dette er tyske produsenter nødt til å forholde seg til. Likevel er terrengsykling som sport mer populær i offentligheten i Tyskland enn i Norge og interessen er fortsatt stigende, det kan man se i antallet Bikeparks som etableres og konkurranseritt som tilbys.
Martin
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: M@rtin]
#837647
25/10/2009 22:19
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 610
ultralight
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 610 |
noen som kan svare på om fr/dh rammen er en kopi av kona ett eller annet?...ser veldig lik ut..
baik...yeeee
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: ultralight]
#837751
26/10/2009 09:46
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
noen som kan svare på om fr/dh rammen er en kopi av kona ett eller annet?...ser veldig lik ut.. Dette er vel omtrent som å si at BMW 5-serie er en kopi av VW Passat. De ser veldig like ut med hjul i fire hjørner osv. Det ver ganske store forskjeller på Votecs sykkel og Konas sykler. Blant annet ledd nedenfor drop-outen. Vippearmen er vel relativt lik på begge sykler, men dette er det veldig mange merker som har.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: sykkeloyvind]
#837801
26/10/2009 11:14
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Skulle forresten ha ønsket meg en oppfølging fra terrengsykkel (bladet) rundt canyon. Det var en del bra tester av dem i 2006, men så falt merket fra i bladet. Har skjønt at det dreier seg litt om manglende samarabeidsvilje fra produsent (?), men allikevel hadde det vært kjekt å fått litt objektiv info her.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: Subs]
#837812
26/10/2009 11:29
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Canyon var ivirige på å få til et samarbeid med en norsk agent og dette så lovende ut. Vi var nysjerrige på å skrive om Canyon og er fortsatt interessert i det. At de ikke har vært med så mye i det siste er mer tilfeldig. Akkurat nå har de byttet markedssjef så vi får se om de prioriterer Norge nok til at de vil levere testsykler til oss i fremtiden.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Votec det nye Canyon?
[Re: sykkeloyvind]
#837985
26/10/2009 15:48
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 610
ultralight
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 610 |
noen som kan svare på om fr/dh rammen er en kopi av kona ett eller annet?...ser veldig lik ut.. Dette er vel omtrent som å si at BMW 5-serie er en kopi av VW Passat. De ser veldig like ut med hjul i fire hjørner osv. Det ver ganske store forskjeller på Votecs sykkel og Konas sykler. Blant annet ledd nedenfor drop-outen. Vippearmen er vel relativt lik på begge sykler, men dette er det veldig mange merker som har. sa ingenting, bare lurte...men ok..
baik...yeeee
|
|
|
|
|