Jeg vurderer å kjøpe en brukt landeveissykkel. Den er brukt i konkurranser og til trening i 8 mnd, men i god stand etter min vurdering. Imidlertid har den to "gnagsår" etter gnissing fra dårlig montert utstyr. Disse var gjennom klarlakken så det ut til, men ikke noe dypere som jeg kunne se.
Er dette risikabelt på linje med sprekker og større sår?
Er det generelt en dårlig idé å kjøpe konkurransebrukt utstyr?
jeg har både googlet og søkt i forumet (men pga at jeg ikke kjenner terminologien?) men ikke funnet noe - beklager hvis jeg poster på et allerede debattert tema.
Re: "Gnagsår" i karbon = et problem?
[Re: OleMM]
#83440720/10/200902:44
I utgangspunktet skal det ikke ha noe aa si, saa lenge du vet det bare har gnisset paa lakken, og om gnissingen er i omeraader hvor det er mange karbonlag. Sprekker er mye vaerre da de ofte gaar igjennom mange lag.
Konkurransekjoert sykkel trenger ikke aa vaere noe daarligere enn andre, spoers mer paa hvordan sykkelen er vedlikeholdt.
Alle steder hvor lakken er slitt av carbonet er det fare for "punkering" av carbonet, kan som oftest kjennes ved at det blir ett mykt punkt der. Uansett MÅ alle skader repareres med enn eller annen form for lim/lakk. Derfor bør alle MTB carbonrammer sjekkes nøye for steinsprutskader en gang iblandt. Er man i tvill ta kontakt med noen som driver med rep av carbon feks Stein Eian på Eian Fritid i Mjøndalen.
Skaden var fikset opp med noe lim-aktig stoff, og det virker som om dette var folk som har vedlikeholdt utstyret sitt ordentlig - det var så langt jeg kunne forstå deres private utstyr.