Lupine Tesla!
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: NjalVM]
#844894
07/11/2009 19:01
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Den er ikke en "annen versjon", men en annen lykt som bruker samme diode. DX-lykta ser du helt tydelig at nærmest er et hode fra en av alle de SSC P7-lommelyktene DX selger, men med løs batteripakke med 4 18650-celler i stedet for to i håndtaket. Fantastisk lys og enormt mye for pengene. Bare husk å ta riktige forhåndsregler rundt bruk og lading av lithiumbatterier. De som bygger slike bør vite hva de holder på med.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: janeb]
#844896
07/11/2009 19:05
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Å betale 4000,- for noe som ikke er vanntett er vel endel for mye...?  Det kan dugge på glasset fordi det er fukt i luften som er inni lykten fra da den ble bygget. Den tåler regn, men muligens ikke direkte sprut fra vannslange. Heldigvis lett å tørke hvis det er fukt der. Ole.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Stein]
#844908
07/11/2009 19:31
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 813 |
Den er ikke en "annen versjon", men en annen lykt som bruker samme diode. DX-lykta ser du helt tydelig at nærmest er et hode fra en av alle de SSC P7-lommelyktene DX selger, men med løs batteripakke med 4 18650-celler i stedet for to i håndtaket. Fantastisk lys og enormt mye for pengene. Bare husk å ta riktige forhåndsregler rundt bruk og lading av lithiumbatterier. De som bygger slike bør vite hva de holder på med. - fortelle om forskjellene rundt hva Lupine & "DX" vet om lithiumbatterier. Jeg venter...?
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Ole]
#844909
07/11/2009 19:31
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 813 |
Å betale 4000,- for noe som ikke er vanntett er vel endel for mye...?  Det kan dugge på glasset fordi det er fukt i luften som er inni lykten fra da den ble bygget. Den tåler regn, men muligens ikke direkte sprut fra vannslange. Heldigvis lett å tørke hvis det er fukt der. Ole. - som DX mao. 
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: janeb]
#844914
07/11/2009 19:33
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Jeg aner ikke hva kinererene som bygger Magicshine vet og ikke vet. Jeg vet bare at lithiumbatterier er farlige greier, og krever at beskyttelseskretsene rundt dem fungerer og at ladingen skjer korrekt. En lykt som selges i Norge er Nemko-godkjent i det minste. DX-lyktene er sikkert helt flotte, de. Jeg sier bare at man bør ta visse forholdsregler.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Stein]
#844915
07/11/2009 19:36
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Er Magicshine godkjent i noen av EU-landene?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Hæ?]
#844931
07/11/2009 20:09
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,866
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,866 |
Lading av alle li-ion og li-po batterier skal skje under tilsyn pga brann/eksplosjonsfare
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Hæ?]
#844935
07/11/2009 20:18
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 813 |
Er Magicshine godkjent i noen av EU-landene? - blir du betrygget da?
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: janeb]
#844940
07/11/2009 20:25
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Jepp. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Hæ?]
#844945
07/11/2009 20:27
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 813 |
He he, supert 
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Stein]
#845106
08/11/2009 10:44
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346
Highvoltage
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346 |
Det er bare laderen som er NEMKO godkjent.
Niels Petter
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Stein]
#845376
08/11/2009 20:36
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 667
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 667 |
Nå er det vel slik at ingenting behøver å være NEMKO godkjent lenger. Men produkter som skal selges i Norge må være CE merket. CE merket er ikke kvalitetsmerke, men kun at det er produsert iht. standardene.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: TNO]
#845396
08/11/2009 21:11
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876 |
CE merket er ikke kvalitetsmerke, men kun at det er produsert iht. standardene. Det er verre enn det også. CE-merket er bare en påstand fra produsenten om at produktet oppfyller gjeldende krav til den spesifikke produktgruppen, uten at dette nødvendigvis er etterprøvd av ett uavhengig kontrollorgan...
mvh Helge
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Stein]
#845525
09/11/2009 08:15
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
En lykt som selges i Norge er Nemko-godkjent i det minste. Niks. NEMKO bryr seg ikke om batteridrevne produkter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: GeirK]
#845539
09/11/2009 08:40
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 743
PålP
Veldig
|
Veldig
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 743 |
Det dere sier om Nemko her stemmer gutter. Ingenting trenger å være Nemko "godkjent" lenger. Nemko gikk over fra å være et tvunget godkjenningsorgan til å bli et sertifiseringsorgan i 1991. Nemko merke (N merket) dokumenterer i dag samsvar med produktets gjeldende standard og dertil hørende direktiv. CE merket er produsentens ærklæring på at produktet tilfredstiller gjeldende direktiver. Når det gjelder batteriprodukter stemmer det nok at disse faller utenfor lavspenningsdirektivet (LVD), men de kan testes og dokumenteres mot EMC direktivet.
Laderene er gjenstand for begge direktiver og bør dokumenteres deretter. Hva er laderen til disse lyktene merket med? Kan lese mye om sertifiseringer utifra merkingen.
Hilsen Nemko ansatt
PÅL
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: PålP]
#845547
09/11/2009 08:54
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
OK. Vel, uansett er lading og bruk av lithiumceller noe som bør gjøres med omhu, og man bør sette seg litt inn i behandlingen av slike celler, og konsekvensene av å slurve hvis man kjøper apparater som er drevet av slike. Synes jeg, da.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Stein]
#845568
09/11/2009 09:30
|
Registrert: May 2004
Innlegg: 417
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2004
Innlegg: 417 |
OK. Vel, uansett er lading og bruk av lithiumceller noe som bør gjøres med omhu, og man bør sette seg litt inn i behandlingen av slike celler, og konsekvensene av å slurve hvis man kjøper apparater som er drevet av slike. Synes jeg, da. Så lenge man bruker lader som er tilpasset batteripakken så er det ikke noe større risiko enn med andre typer batterier. De aller fleste mobiltelefoner feks har lithium-batterier uten at det krever spesiell behandling. Jeg ser ingen grunn til at en kinesisk produsent skal tilby lader som ikke er tilpasset batteriet det skal lade, som feks min svensk-japanske telefon som også er produsert i Kina. Så er det selvfølgelig en del forsiktighetsregler som bør gjelde all bruk av elektriske apparater og ladere. Har brukt lykta på et par turer nå og er ganske fornøyd. Lav vekt og hvitere lys er den største forskjellen ifht min 'gamle' lykt. Med 50w prosjektorpære så lyser det også ganske godt....
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: pet1]
#845578
09/11/2009 09:46
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Så lenge man bruker lader som er tilpasset batteripakken så er det ikke noe større risiko enn med andre typer batterier. De aller fleste mobiltelefoner feks har lithium-batterier uten at det krever spesiell behandling.
Når lithiumbatterier blir feilladet/galt brukt, kan de lage eksplosjonsartet brann med en kjemisk reaksjon som forsyner seg selv med mer oksygen. DET gjør ikke andre batterier. Tar jeg ikke feil har mobiler ofte Lithium Polymer-celler, mens disse 18650-cellene som oftest er Lithium Ion. Kanksje LiPo er tryggere. LiFePo4 går i alle fall for "sikre" lithiumbatterier, men har mye mindre kapasitet enn Li-Ion. Dessuten har jeg hørt om flere mobiltelefoner og laptoper der batteriene har eksplodert og startet brann, jeg. Jeg sier ikke at man skal være hysterisk, og man kan nok anta at produsenten har peiling nok til å levere ladere/batteripakker med skikkelige beskyttelseskretser. Jeg synes bare at man bør være klar over hva slike batterier KAN gjøre, og behandle dem deretter.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: PålP]
#845630
09/11/2009 10:53
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876 |
Hva er laderen til disse lyktene merket med? Kan lese mye om sertifiseringer utifra merkingen. Min Lupine-lader er CE-merket. That's it. (Det er også ett dobbelt firkantsymbol (dobbeltisolert) og ett symbol som forestiller ett hus (angir kun innendørs bruk?), men krever bruk av disse merkene noe sertifisering?).
mvh Helge
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: ]
#845646
09/11/2009 11:08
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Jeg ser ingen grunn til at en kinesisk produsent skal tilby lader som ikke er tilpasset batteriet det skal lade, som feks min svensk-japanske telefon som også er produsert i Kina.
Det gjør jeg, og hovedgrunnen heter "kutte kostnader". Når kineserne produserer for SE, så må de forholde seg til SEs kvalitetsstandard og deres etiske retningslinjer. SE betaler for dette. Når det gjelder egne produkter, så kan man bruke komponenter med andre toleranseklasser, og ikke minst - man kan benytte underleverandører som vi vet lite om. Sannsynligvis vil du blant disse finne både barnearbeid, det vi kaller slavearbeid og omgivelsene kan like gjerne være en bakgård eller et fortau, som en moderne industrihall. Laderen *kan* være fra den samme produksjonslinja som kvalitetsproduktet som prydes med logoen til en vestlig kvalitetsbedrift, det kan også være fra de lot'ene som ble vraket i kvalitetskontrollen, eller den kan komme fra et helt annet sted. Der må jeg få arrestere deg  -på kvalitetssiden stemmer det (som regel), men hva gjelder barnearbeid og manglende HMS er dette (som regel) kun løst på papiret -Som forbruker generes vi vel ikke av det vi ikke vet noe om?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: ventle]
#845656
09/11/2009 11:30
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 743
PålP
Veldig
|
Veldig
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 743 |
Det er også ett dobbelt firkantsymbol (dobbeltisolert) og ett symbol som forestiller ett hus (angir kun innendørs bruk?), men krever bruk av disse merkene noe sertifisering? Disse merkene krever ingen sertifisering så vidt jeg vet. Dette er kun informasjonsymboler. Kan hende de inngår som del av krav til merkingen for dette produktet uten at jeg kjenner detaljene om dette.
PÅL
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: ]
#845696
09/11/2009 12:42
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Vi liker å tro det er slik i det minste... Nå løses jo dette ofte veldig enkelt med at kvalitetskontroller gjennomføres regelmessig ihht rutinene osv. De er selvfølgelig varslet i god tid slik at bedriftene kan tilrettelegge litt den dagen vi kommer... De ytterst få gangene problemer kommer for en dag viser vi til kontrakter og avtaler, "legger oss flate", tar saken svææært alvorlig, men fraskriver oss selvfølgelig et hvert ansvar... Erfaringen fra østeuropa er grei. Til å begynne med hadde de ekstremt lave timepriser og var svært konkurransedyktige. Etter hvert som de ble med i EU, fikk sine rettigheter, følger pålagte miljøkrav osv steg prisen, og de er ikke lenger så konkurransedyktige. Nå reiser vi lenger, til Asia, men i det øyeblikk de har nådd vestlig standard i arbeidslivet er de heller ikke konkurransedyktige, da står Afrika for tur. Vet ikke hvordan det konkrete DX/Tesla-tilfellet er, endel vil være teknologiutvikling, men jeg tør påstå at i de fleste tilfeller kommer ikke de ekstra kronene verken i miljøet eller arbeiderenes til gode. Men vi liker å tro det...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: KTL]
#845703
09/11/2009 12:46
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: JonAre]
#845716
09/11/2009 13:36
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 353
siment
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 353 |
De produseres i Tyskland. Elektronikken(styring og ladere), reflektor og ledpanel produseres og monteres i Tyskland. Elektronikk, montering og lodding av batteri celler gjøres også i Tyskland.(Generellt alt håndarbeid og R&D) Lyktehus(aluminium), glass, ring og lader til Tesla kommer utenifra.(Europa og Østen) Hvis dere tror at dette er et "Østen" produkt som er Rebadged så kan vi komme med en (veldig omfangsrik)tilbakemelding. MVH www.lupine.nowww.botolfsen.noPS: Mange tror vi ikke liker "DX lykta", men da tar dere feil! DX lykta er det beste som har skjedd stisykling på lang tid, den er en billig inngangsbillett til mørkesykling hvor det tidligere bare har vært overprisete "stearinlys". Nå snakker vi om lykter til tusen kroner.Desverre vil nok noen av der oppleve en del feil med DX lykta men dere er da hekta og kanskje oppgraderer til et mer brukervennlig produkt.
Redigert av siment; 09/11/2009 13:44. Rediger grunn: Glemte Batteriene....
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: ]
#845895
09/11/2009 18:39
|
Registrert: May 2004
Innlegg: 417
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2004
Innlegg: 417 |
Laderen *kan* være fra den samme produksjonslinja som kvalitetsproduktet som prydes med logoen til en vestlig kvalitetsbedrift, det kan også være fra de lot'ene som ble vraket i kvalitetskontrollen, eller den kan komme fra et helt annet sted.
Det er holdninger som dette som gjør at man kan være skeptisk til hvordan det skal gå med vestlig industri. Å sette likhetstegn mellom kvalitet og vestlig og tvilsom kvalitet-kinesisk er en grov forenkling. Det er mange grunner til å være kritisk til kinesisk industri, når det gjelder miljø og menneskerettighetsområdet, men IKKE tro at de ikke har de kompetanse og ekspertisen som skal til for å utvikle avanserte produkter med høy kvalitet. De er i ferd med å ta kommandoen når det gjelder dataprodukter og om ca ti år så kjører vi rundt i kinesiske biler feks.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: pet1]
#845969
09/11/2009 20:09
|
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 67
torjze
Medlem
|
Medlem
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 67 |
Tesla i 71 grader nord i dag? Mon tro om de får disse til odel og eie?
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: ]
#856840
29/11/2009 12:01
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 65
Sykkel94
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 65 |
Er det kun lumen/lumens som kommer an på hvor godt lys det er? Jeg lurer på å kjøpe en tesla lykt, men MILA har mange lykter som ligger omkring samme prisnivå, men de står oppført med mye flere lumens. Den dyreste lykta har 2000 og den under har 1500 og det overgår lupine lyktene viss en sammenlikner med pris. Håper på svar 
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Sykkel94]
#856877
29/11/2009 13:44
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Lysspredningen er mye viktigere enn lumens, i hvertfall når man har kommet opp på en anstendig styrke. Jeg syklet bedre i skogen med gamle Lupine Edison på 900 lumens enn jeg gjør med en umodifisert Betty på 1500. Det er viktig å ha en skarp stråle, samtidig som man har mye strølys langt ut på sidene. Betty har ikke strølys og ikke en skarp stråle. Nye 2010-Betty har enda mer lys, og ende skarpere stråle, så den er veldig bra når man gjør nedre halvdel av de 7 linsene diffuse. Da får man både masse strølys og en skarp og fin stråle som når langt.
Ole.
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: Sykkel94]
#856899
29/11/2009 14:32
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
Omni
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120 |
Er det kun lumen/lumens som kommer an på hvor godt lys det er? Jeg lurer på å kjøpe en tesla lykt, men MILA har mange lykter som ligger omkring samme prisnivå, men de står oppført med mye flere lumens. Den dyreste lykta har 2000 og den under har 1500 og det overgår lupine lyktene viss en sammenlikner med pris. Håper på svar Nei det er ikke bare oppgitt Lumens som sier noe om hvor god lykta er. De fleste produsenter verifiserer ikke verdiene sine med lab tester før de oppgir lumens verdier, så det er mye ugler i mosen der ute. Lysstyrken er også avhengig av lystemperaturen målt i Kelvin. Men kanskje det aller viktigste er strålemønsteret på lykta, du skal ha både sterk spot og masse spredning for å lage en god sykkellykt. Ole Multitema
|
|
|
Re: Lupine Tesla!
[Re: torjze]
#856914
29/11/2009 15:15
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 353
siment
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 353 |
Det man kjøper, beholder man... ;-) Det er jo en banal tanke men tenk om det gjaldt digitale media også?!? Lyktene ble kjøpt av TVN og beholdt av TVN. (mest crew'et vel og merke)
|
|
|
|
|