Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 40 1 2 3 39 40

DX-lykt: Brukererfaringer

DX-lykt: Brukererfaringer #833842 19/10/2009 07:15
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nå har flere mottatt sine DX-lykter og fått testa de litt ICON_SMILE Er jo ett latterlig bra kjøp ser det ut som og går med planer om å kjøpe et par stk selv så jeg har til skisesongen starter og neste sykkelsesong.

Men, det ser ut til at noen (en del?) har dårlig erfaring med batteripakkene. Er det en stor andel av dere som har kjøpt lykt som har opplevd noen form for problemer med de? Hva er deres oppfatning av lykta etter noen turer?

Kom gjerne med positive brukererfaringer også så vi som ennå ikke har kjøpt kan danne oss et bilde av hvordan den faktisk er og om det er bare tull å kjøpe en dyrere lykt av kjent produsent.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #833868 19/10/2009 07:36
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
Min funker helt konge så langt.
Ca 1 måneds daglig bruk til pendling pluss et par mindre turer i skogen.
Laderen funker fint, ikke smelta som noen andre snakka om.
Batteriet holder lenge på hver lading. Godt fornøyd! ICON_SMILE

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Østlendingen] #833873 19/10/2009 07:49
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Foreløpig bare positive erfaringer på mine to her også, har til og med bestilt nr 3 for å ha to på styret koblet mot samme batteripakke med Y-kabel. (bestilte denne fra GeoMan.com, de to første fra DX) GeoMan har også 120cm kabel kontra 40cm på DX)

Tror jeg kommer til å teipe inn batteriene for å unngå fukt, spesielt det som festes på ramma, er det noen hensyn å ta mtp teip? Trenger de lufting pga elektronikk eller varmeutvikling?

Tar forøvrig gjerne imot tips fra folk som har fått tak i eller funnet en måte å spre strålen mer, det er det eneste negative foreløpig, spoten er litt for konsentrert.

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #833890 19/10/2009 08:11
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Okei, kanskje på tide å spore av fra "Høsten nærmer seg.."tråden.

Etter Trons anbefaling bestilte jeg både lykt til styret og lykt til hodet (den andre modellen med hjelmfeste). Jeg har ennå ikke mottat lykten med hjelmfestet..

På min første tur plasserte jeg DXlykten på styret og supplerte med en Sigma Evo 20 watt halogen på hjelmen. Som Tron helt riktig fastlso i "Høsten nærmer seg"tråden, ble den svakere lykten nærmest overflødig og kontrasten i fargen på lyset ganske så distraherende. (DXlykten gir et absolutt blåhvitt lys, mens halogenlykten til sammenligning nærmest ble guloransj.)

Etter noen turer begynner jeg å bli vant til det blåhvite lyset. Til å begynne med ga lyset en "psykologisk effekt" av å sykle i tåke, alt som blir opplyst mister mye farve (litt som ett dårlig fremkalt bilde). Jeg tok meg selv i å myse, men har nå lagt av meg vanen. Etter den første turen forkastet jeg Sigmalykten fullstendig og monterte DXlyset på hjelmen. Forskjellen fra styremontert er merkbar, jeg får bedre spredning ved høyere montering og jeg "slipper" opplyst forhjul.
Dessuten får jeg sett "rundt" svinger, og lyset hopper lite under stor fart. (Det hopper heller ikke når jeg hopper ICON_SMILE !)

Lyset er fantastisk sterkt, hadde det hatt en varmere tone ville det kanskje oppleves som enda sterkere. (Har diskutert med kompiser om å montere farvefilter på linsen). Det blåhvite lyset kommer likevel til sin rett på vått underlag når en mister mye av refleksen fra tørr sti/grus. Reflekser ser man på utrolig lang avstand, første turen ble jeg skikkelig skremt av refleskene fra livbøyen ved ett av vannene jeg syklet forbi. I mine øyne så det ut som en korsfestet person, jeg så det på laaang avstand og jeg "vart litt skremt ja" innen jeg kom nærmt nok til å se hva som egentlig ble opplyst.

Turgåere (med refleks) ser man altså i god tid innen en passerer de, og får da god tid til å sakke ned og vise hensyn (bedre enn i dagslys). I går kveld oppdaget jeg en refleks ett godt stykke utenfor stien på vei ned Sandviksfløyen, for sikkerhets skyld sakket jeg ned og hørte da svake rop om hjelp. I og med at jeg hadde lyset på hjelmen kunne jeg straks legge fra meg sykkelen og klatre nedover uren og lokalisere en stakkars turgåer som hadde forvillet seg i mørket. Fikk støttet fyren (som hadde skadet ankelen sin og prøvde seg på en snarvei ned fra fjellet ved å ake på rumpen strake veien ned) opp igjen på stien og så kontaktet hjelp. Fikk kontakt med to andre turgåere som løp i forveien for å ordne syketransport, i mens satte jeg fyren på sykkelen og gikk ved siden av nedover til sivilisasjonen mens jeg lyste opp stien. Praktisk lykt? Definitivt. Jeg hadde neppe sett reflesken om lyset hadde vært montert på styret, og i hvertfall ikke om jeg hadde brukt mine gamle halogenlys.

Om den er bedre enn andre dyre lykter vet jeg ikke. At den er bedre enn noen av Sigmaene jeg har hatt er uten tvil.

Batteriet er lite og lett, mitt lader som det skal. Jeg har ikke opplevd kondens i lyktehuset og lykten har vært brukt i lett regn (relativt lett regn for Bergen å være). Lykten sitter stabilt på styret og hjelmfestet (i mitt tilfelle ett Sigma T-bone) kun ved hjelp av den medfølgende O-ringstrikken. Så langt har lykten gitt maks effekt på alle turer, men jeg har ikke vært ute i mer enn to og en halv time av gangen.

Skal jeg klage på noe (bortsett fra at hodelykten ennå ikke er shippet fra HK én hel måned etter at den ble bestlit som "in stock"), så må det være at den minste O-ringen (for montering på på gammel standard dimensjon styre) begynte å revne da jeg prøvestrakk den. Jeg savnet også bruksanvisning, om enn kun for å få opplyst farene ved lading av batteri og for å få fastslått hvor lenge lyset er ment brukt på høy og lav setting.

For orden skyld: jeg har kun brukt (eid) lyset i fire dager. Det er til gjengjeld så bra at jeg har vært ute og syklet hver kveld siden det ankom.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Rednax] #833919 19/10/2009 08:36
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var en av de som mottok DX lykta tidligst. Har brukt den en stund nå, og er så langt fornøyd. Har ikke fått testet hvor god varmeledningsevne den har, men har stort sett vært ute i kaldt vær og da er det god kjøling av lykt.

Batteriet går akkurat opp i topplokket på sykkelsekken, så det har så langt ikke vært behov for mer ledning. Dette endrer seg nok til vinteren når det skal trenes på ski. Får man kjøpt 120 cm leding på GeoMan?

Lader den kun under oppsyn, og har ikke merket at det er mer varmgang i elektronikken enn andre ladere jeg har.

Lyset fra lykta har, i forhold til andre DX lykter observert, et mer grønnskjær. Merker kun dette i selskap med andre lykter.
Gleder meg til snøen kommer og det blir skilykt av den. Da skal vi se det blir lyst i løypa.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Rednax] #833933 19/10/2009 08:45
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rednax
I går kveld oppdaget jeg en refleks ett godt stykke utenfor stien på vei ned Sandviksfløyen, for sikkerhets skyld sakket jeg ned og hørte da svake rop om hjelp.

Dagens gla'historie, og dette alene var vel verd prisen for lykta!

Har ikke rukket å være redningsmann ennå, men er godt fornøyd med min DX etter en håndfull turer. Imponert over batterikapasitet så langt, spent på hvor mye det synker i mange minusgrader. Tidligere hadde jeg kraftigst lys på hjelmen, og litt svakere på styret, men etter at jeg fikk den styremonterte DX-en så ser plutselig lyset fra hjelmlykten stusselig ut.. såpass at en ny DX nå er på vei. Er spent på holdbarheten over tid.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Knirkekne] #833941 19/10/2009 08:51
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt dx lykt bare en gang,det var i skikkelig regnvær
Det har ikke vært noen problemer så langt
Den ene gangen jeg har ladet,har det gått helt fint yes

Men så vidt jeg vet,utfra hva mine arbeidskolleger som driver med modellfly/helikopter sier,så skal man passe på når man lader Li-ion og Li-pod batterier
De kan være ustabile under lading... ICON_TONGUE

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: jonnykast] #833945 19/10/2009 08:54
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en lader som jeg mistenker er gåen. Den lyser oransje i stedet for rødt når batteri kobles til. Har ikke turt å la et batteri stå tilkoblet.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: kjerts] #833991 19/10/2009 09:58
fondy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har to dx lykter og har brukt de 11 turer no, er svært godt fornøyd. Fantatsisk lys for meg som har vært vant til Sigma lykter i lavere prisklasse.

En sak jeg er usikker på, er vann- og fukt-tetthet på batteripakken.

En link på DX forumet vedr dette:

http://www.dealextreme.com/forums/Forums.dx/Forum.25149~threadid.433615

mvh Pål
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: fondy] #834196 19/10/2009 16:03
rossi1 Offline
Entusiast
Entusiast
Har fått lykta, men mangler adapter? Må jeg bestille fra DX, eller er det noen norske forhandlere som har?

Fight racism!
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: rossi1] #834202 19/10/2009 16:10
jrm Offline

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #834220 19/10/2009 16:55
T
Titan58 Offline
Entusiast
Entusiast
T
ØØØØHHH Hva er egentlig ei DX lykt??
Ja, veit at det er ei sykkellykt, men hva er spesielt med denne?

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Titan58] #834226 19/10/2009 17:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Titan58

Prisen.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Titan58] #834227 19/10/2009 17:05
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt

Utifra det jeg leser her er det vel to-tre kjennetegn:

billig
dårlig byggkvalitet
ingen tror de varer lenge...og potensielt brenner ned huset ditt

Holder meg til min 5 år gamle niterider HID med flaskebatteri en liten stund til ICON_SMILE

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Trygve_] #834243 19/10/2009 17:41
kroskal Offline
Entusiast
Entusiast
hvor bestilles disse lyktene?

Kay

Norco Threshold Carbon 105 - 2015
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: kroskal] #834244 19/10/2009 17:45
Herr Blanco Offline
Entusiast
Entusiast
Her for eksempel.

Bedre og bedre dag for dag.
www.hockeymotkreft.no

Sykkelpark:
Scott CR1 Comp, kun ramme orginal
Commencal Meta 5.5
Merida Ninety-Six Carbon FS
Merida Scultura Evo Team
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Herr Blanco] #834246 19/10/2009 17:49
Loki Offline
Besatt
Besatt
Nå har GeoMan Gear fått inn skjøteledning til Magicshine (== DX lykta):
http://www.geomangear.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4_41&products_id=152

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Trygve_] #834267 19/10/2009 18:36
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trygve_

billig
dårlig byggkvalitet

Ahhh....for et fantastisk innlegg om erfaringer.....og du har prøvd lykta, regner jeg med? Signaturen sier endel.

Som nevnt i den andre lykte-tråden: Li-ion-batterier bør lades under oppsyn.

Redigert av simenf; 19/10/2009 18:37.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: jrm] #834274 19/10/2009 18:53
Arnebv Offline
Besatt
Besatt

Den vil ikkje passe. Den er til britisk standard, medan lykteladarane har US standard

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: rossi1] #834277 19/10/2009 18:59
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rossi1
Har fått lykta, men mangler adapter? Må jeg bestille fra DX, eller er det noen norske forhandlere som har?

Jeg har svart på dette før: Nomaden i Oslo har slikt.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Loki] #834281 19/10/2009 19:05
J
Jan-Fredrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Til de som er nye og leser tråden:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Dette er altså en svært kraftig LED lykt som kan bestilles billigst på dealextreme.com, som er en Hong Kong basert billigbutikk. I tillegg finnes tilsvarende versjoner på bl.a geomangear.com og ebay. Dette er lys som er kraftige nok til å se godt i mørke nå på høsten.

DX er kjent for å selge billige kopier av alt mulig teknisk utstyr, og svært varierende kvalitetskontroll.

Lykten finnes i to versjoner, en som er beregnet på styret, og en som er beregnet som hodelykt. Forskjellen er primært lengden på ledningen mellom batteri og lykt. Sykkellykten har ikke lang nok ledning til at man kan ha batteriet i innerlommen, hvilket er en fordel når det er kalt.

Prisen er ca 80 USD ink frakt, og i praksis betaler man ikke mva av dette. (Selv om man kan risikere å få krav om mva dersom tollvesenet stopper pakken)

Jeg tror ikke det finnes noen tvil om at dette er "mest-lys-for-penga", men spørsmålet er hvor lenge lykta holder.

En del brukere på nett mener at det spesielt er mangel på varmefordelende pasta som er problemet med disse, hvilket kan føre til overoppvarming av dioden. Jeg bestillte mine for ca 1 mnd siden, og her er dette i orden.

Selv har jeg kjøpt to stk. Jeg er ikke kompetent til å vurdere de tekniske egenskapene men kvalitesfølelsen er god på disse. Solid metallhus, og kraftige festestrikker. I utseende/feeling mener jeg de ikke ligger stort tilbake for de dyrere niterider, L&M o.l.

Lyset er som nevnt godt nok til skogsbruk. Som litt nattsynsvekket 35-åring bruker jeg da en på hjelm og en på styre, og dette er mer enn nok for meg. For å beskrive styrken litt; Den er kraftigere enn noe jeg har sett av lommelykter og kraftigere enn Silva Hodelykt, Sigma 20W halogenlykt osv. Jeg antar at den er svakere enn de dyrere LED-lyktene fra L&M og lignende.

Ved landeveissykling på kvelden hender det at jeg setter hodelykten fast på setepinnen, bakover, og setter på blinkefunksjon. Dette er tilstrekkelig til å blende biler som skal forbi fullstendig, og tvinger dem til å holde litt avstand.

Batterikapasitenen har jeg ikke målt på minuttet, men jeg tipper at de holder ca 3-3,5 timer på full effekt, når batteriet ikke blir kaldt. Selve batteriet er lite og lett, ca 4,5x4,5x8 cm, og festes til rammen med medfølgende feste.

Så: Jeg har ikke noen grunn til å ikke anbefale disse, etter noen ukers bruk. Det er solgt latterlig mange av disse allerede, og jeg tror nok at vi hadde kunne lese om det på nett, dersom det var noe generelt problem. Når det er sagt, så ville jeg også heller kjøpt noe jeg stolte mer på, dersom jeg skulle bruke den ofte i terreng, langt fra folk.

Men til og fra jobb, samt til normale turer i terreng, fungerer denne utmerket. Og ha min anbefaling.

PS: Som det skrives følger det ikke med overgang til norsk støpsel, men de selger dette på DX for noen kr. Ellers tok det ca 14 dager fra bestilling til den var på posten.

Redigert av Jan-Fredrik; 19/10/2009 19:16.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Trygve_] #834283 19/10/2009 19:06
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Trygve_

billig
dårlig byggkvalitet

Holder meg til min 5 år gamle niterider HID med flaskebatteri en liten stund til ICON_SMILE

Det var dette med mating av troll da, men vanskelig å la være.

At den er billig er vel alle enige om.

Byggekvaliteten får vel tvert i mot skryt for å være bedre enn de fleste venter.

Ingen som sitter med svinedyre lykter fra premium-produsenter tror DX'ene varer lenge, og de liker også å trekke fram den ene laderen som smeltet ved enhver anledning.

Jeg har en selv, men da jeg presterte et brudd i foten på første tur (kan ikke klandre lykta er jeg redd) kan jeg ikke bidra med annet enn:

- Billig!
- Solid og fin konstruksjon
- Laderen funket fint, lyste grønt når fulladet, ingen varmeutvikling
- Nok lys til å ha det fryktelig morsomt i skogen også etter mørkets frambrudd

Aktuelt å bruke 4000 på lykt i første sesong som stisyklist? Nei!
Aktuelt å bruke 4000 på lykt etter noen sesonger, når alt annet av utstyr er på stell? Tja, kanskje.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: jørgm] #834292 19/10/2009 19:20
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Har syklet litt med DX lykten og er stort sett veldig fornøyd med den når man tar den lave prisen i betraktning (ca 600kr inkl mva og gebyr for utlagt mva). Synes imidlertid at det kunne følge med noe å feste batteriet med og at innpakningen på batteriet kunne vært noe bedre.

Jeg har imidlertid en slik:
http://www.cyclecomponents.se/10/sv/arti...-regnskydd.html

Den bruker jeg på ritt til å ha snacks i lett tilgjengelig, men den er ganske flott til å ha batteriet i også. Stilpolitiet gir deg neppe noen utmerkelse for å bruke den, men den fungerer bra. Om man kjører med to lykter på styret så burde det fint være plass til begge batteriene oppi der..

Når det gjelder lysspredning så synes jeg det kanskje kunne vært litt bedre, men det er mulig det kan gjøres bedre ved å justere vinkelen på lykten og plassering på styret.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Brumm] #834298 19/10/2009 19:33
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Er det noen som har en ordre fra Geoman på gang? trenger en skjøteledning til DX og kan være med å betale for frakten.

Send meg en PM

Rune

"Now don't make me get off this bike!"
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Brumm] #834301 19/10/2009 19:34
heinrich Offline
Besatt
Besatt
første tur i dag og den var knall. Har hatt den lenge, men har bare ikke kommet meg ut. Lånte vekk den ene så hadde ikke på hodet i dag, men så langt 10 av 10 fra meg. Jeg driter i om jeg må kjøpe seks stykker de neste tre fire årene og dermed bruker like mye som for orginalen Tesla. Den funker kjempebra, har mer enn god nok byggekvalitet, ok batteritid og lyser som et lite helvete. Når en så tenker på prisen er den ikke annet enn tidenes lyktescoop. Om andre har marginelt bedre lyskjegle, mer lys, bedre lysfarge osv osv bryr jeg meg ikke om - dx'en er knalll for mitt bruk og passer perfekt til lysbudsjettet mitt ICON_WINK

aktuelt å bruke 4000 på lykt med det første? Nope ICON_WINK

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Supernova] #834306 19/10/2009 19:38
J
Jan-Fredrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Rune: Jeg er også med på den.

jangul74 alfa hotmail.com

Redigert av Jan-Fredrik; 19/10/2009 19:39.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Jan-Fredrik] #834317 19/10/2009 19:58
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jan-Fredrik
Rune: Jeg er også med på den.

jangul74 alfa hotmail.com

Jeg oppdaterer en ordre hos GeoMan i kveld og legger til noen skjøteledninger. Erru med?

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Tallak] #834322 19/10/2009 20:03
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
jeg er med. Se PM.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Brumm] #834335 19/10/2009 20:18
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Brumm
Synes imidlertid at det kunne følge med noe å feste batteriet med og at innpakningen på batteriet kunne vært noe bedre.

Regner med at du har forstått at det er meningen man skal "pakke" batteriet rundt overrøret/styret/stem? Slik som på bildet nederst på denne siden: http://www.geomangear.com/index.php?main_page=product_info&products_id=138 .

Magic Shine har for så vidt også kopiert akkurat den måten å transportere/sikre batteriet på også, altså er det ikke en billig "kinaløsning".

Når jeg ikke har batteriet i sekken (og lyset på hjelmen), sikrer jeg batteriet med en ekstra (smal) skistropp (med borrelås). Fåes som regel gratis i en hver sportsforetning om en spør pent.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Rednax] #834342 19/10/2009 20:24
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Såpass imponert at jeg røyk på 2 til.

Fant en fin bilde....

Hmm... hvordan blir det med 3 stk??

Redigert av Fux; 19/10/2009 20:25.

#Pedalenkrs
Side 1 av 40 1 2 3 39 40