Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lykt-valgets kval.

Lykt-valgets kval. #833187 17/10/2009 16:23
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 110
geirh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 110
Skal kjøpe meg ny lykt, og har sett på tre ulike alternativer, men klarer ikke helt å bestemme meg.

Alt 1. Lupine Tesla X-pro
Alt 2. Light & Motion Seca 900
Alt 3. Lupine Wilma X-pro

Har sett litt på lyktetesten og ulike tråder her på forumet, men mye dreier seg om DX-lykta (som ikke er et av alternativene.)

Har noen testet en eller flere av disse lyktene, og kan komme med noen råd om hva jeg bør gå for?

Re: Lykt-valgets kval. [Re: geirh] #833214 17/10/2009 17:18
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Til sykkelbruk har du listet opp lyktene i den rekkefølgen jeg ville kjøpt dem selv.

Tesla'n har best lyskjegle av de tre, så Seca'n, så Wilma'n. Seca'n egner seg ikke så bra som hodelys til ski etc, der er Tesla og Wilma best.

Ole.

Re: Lykt-valgets kval. [Re: Ole] #833221 17/10/2009 17:30
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
jeth Offline
Camoboy
Offline
Camoboy
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
Hvis man skal legge bildene fra lyktetesten til grunn, mener jeg lyskjeglen til Secca 700 ser best ut. Den har god spredning helt fra start, men får så et klarere "spot" område etter dette. Tesla ser ut til å være litt motsatt, med det kraftigste lyset i det første brede området og så litt svakere i "spot" området. Jeg synes Secca sitt ser riktigst ut for sykling. Mulig 900 er "dårligere", men det ville jo vært litt snålt.


Jens
Re: Lykt-valgets kval. [Re: jeth] #833279 17/10/2009 18:54
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
Seca 900 er mye sterkere iår enn Seca 700 var ifjor. Den har økt med 200 lumens(seca 900 er målt til hele 954lumens) itillegg har Light & Motion gått over til høyere/hvitere fargetemperatur på diodene iår slik at lyset oppfattes sterkere(per lumens). Lyskjeglen er den samme med veldig sterk smal spot imidten, en bredere spot rundt denne som ikke er fullt så kraftig, også er det masse strølys på sidene og foran hjulet.

Ole ansatt hos importør av Light&Motion

Re: Lykt-valgets kval. [Re: Omni] #833320 17/10/2009 20:01
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
jeth Offline
Camoboy
Offline
Camoboy
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,761
Så da har vi Ole som selger Lupine, og Ole som selger Light&Motion. Dette kan bli morro, jeg henter popcorn og sier: Let the battle begin!!! ICON_SMILE


Jens
Re: Lykt-valgets kval. [Re: jeth] #833341 17/10/2009 20:47
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 650
rob1 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 650
Har brukt Seca 900 ett par uker nå og kan si det at ikke noe problem med at det er mørkt i skauen med det lyset.Endelig har jeg fått nok lys kan man si. yes


fart før ferdighet
Re: Lykt-valgets kval. [Re: rob1] #833347 17/10/2009 20:55
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
ThB Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
Hva er det da du sammenligner med?


Thomas
Re: Lykt-valgets kval. [Re: geirh] #833408 18/10/2009 08:23
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
Hvorfor Pro-modellen av Tesla? De eneste forskjellene fra den vanlige modellen er vel at man kan programmere lysstyrken på de tre nivåene selv (ingenting galt med de innebygde), og at man vel får et batteri på 5Ah istedet for 4,5Ah. Er det verdt ~500kr ekstra?

Ellers kan du vel egentlig ikke ta feil i dette selskapet. Jeg har ikke sett Wilma, men e-overenstemmelsen er vel at den har en smalere lyskjegle enn Tesla og Seca, og jeg er helt enig i lyktetesten når de konkluderer med at spredning er viktigere enn den tekniske lysstyrken. Jeg er i slutten av 20-årene, og kanskje jeg vil si noe annet om 10 år når nattesynet har avtatt enda mer, men Tesla lyser mer enn sterkt nok.

Når det gjelder spot, så kunne jeg for norsk knotestisykling faktisk tenkt meg en mindre kraftig spot enn det Tesla har. Siden gjennomsnittsfarten ofte er nærmere 5km/t enn 10km/t, så trenger jeg ikke å se veldig langt nedover stien, og den sterke spoten ender ofte ikke opp med å gjøre annet enn å gjøre senter av stien mer enn lys nok, noe som koster nattesyn. Det hadde for meg vært bedre med et litt større, men litt svakere senter. Nå pirker jeg altså litt, men poenget er at en sterkere spot hadde for meg i beste fall vært fullstendig bortkastet.

Er det bare ett lys du vurderer? Det har sine fordeler med et på styret og et på hjelmen, så jeg ville definitivt gått for f. eks 2x Tesla framfor 1x annen lykt som koster ca det samme. Jeg har Tesla på styret og L&M Stella 200 på hjelmen. Stella'en er forøvrig av flott kvalitet, og så liten at jeg ikke merker at jeg har den på hjelmen, men lyskjeglen er litt smal.

Re: Lykt-valgets kval. [Re: JonAre] #833447 18/10/2009 10:03
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Jeg har ikke skaffet noen fancy sykkellykt enda, men er i besittelse av en del andre (lomme)lykter som jeg har vært ute og testet med. Jeg har også kommet frem til at en lykt med god spredning, som Tesla, eller den gunstig prisede Luu-lykta fra On-Obe med "wide"-filter, og en 2-300 Lm spot på hjelmen må være optimalt. Jeg ønsker meg en Exposure Joystick MaXx til hjelmen. 240 Lm, og ingen ledning å krangle med.

Re: Lykt-valgets kval. [Re: Stein] #833454 18/10/2009 10:22
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Hvis du har et lys på styret, vil du ikke ha spot på hjelmen. Du vil ha noe som lar øynene få jobbe som vanlig, som beyr så diffust lys som mulig. Prøv begge deler, så ser du.


Ole.

Re: Lykt-valgets kval. [Re: Stein] #833459 18/10/2009 10:34
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 110
geirh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 110
Dagens oppsett er en niterider flight (HID) på styret og en L&M Solo logic (Hallogen) på hjelmen. Soloen blir værende på hjelmen en stund til, så det jeg skal ha er en lykt som skal overta for flighten.

Om det er f.eks Tesla X eller X-pro er ikke så viktig. (som sagt sparer jeg 500 kr på en x-model og det er ikke å forakte.)

Regner med at alle tre alternativer vil være en forbedring i forhold til flighten.


Re: Lykt-valgets kval. [Re: jeth] #833792 18/10/2009 22:50
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
Sitat: jeth
Jeg synes Secca sitt ser riktigst ut for sykling. Mulig 900 er "dårligere", men det ville jo vært litt snålt.


Light&Motion Seca 900 gjør det 700 gjør enda bedre. Det betyr at selv gaffelbeina på sykkelen blir lyst opp, enda du retter senter av lyskilden ganske langt fram.
Så nei, 900 er bare «bedre», også på det området.

Harald




NOTS

Moderator  support