Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 26 av 31 1 2 24 25 26 27 28 30 31

Høsten nærmer seg, lykteprat

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: nicolai] #832387 15/10/2009 22:59
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: nicolai

For min egen del, er det mye annet enn bare lyskjeglen på stien som betyr noe når jeg skal kjøpe lykt, og jeg har på bakgrunn av det valgt noe annet.

- fortell om dette.

btw. 3000,- er nada..., men om jeg får det samme for mindre kjøper jeg det. Enkelt.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: janeb] #832401 16/10/2009 06:44
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Så hvis jeg forstår deg riktig, mener du at Lupine Tesla og MS-lykten har akkurat samme kvalitet/er akkurat det samme produktet, bare fra 2 forskjellige leverandører?

For min egen del, så er det en del faktorer så betyr mye når jeg kjøper lys, som f.eks:

- God byggekvalitet og fornuftige løsninger/pent design.
- At enkle reservedeler er lett tilgjengelig hos lokal forhandler når du trenger de.
- Høy kvalitet på batterier (kvalitetsceller, gode tettninger mot fukt +++).
- Høy kvalitet på ledninger og koblinger mot batteriet (holder tett, og sitter fast).
- Kvalitets smartlader.
- Gode norske garantier, og en god norsk importør, i tilfelle det er noen problemer.
- God holdbarhet og kvalitet, vist over tid.

Kjøper jeg meg et lys, ønsker jeg meg foruten et bra lys på stien et god produkt med høy kvalitet i alle ledd, god holdbarhet og at det tåler å brukes.

Når man kjøper lys, er det en del ting (slik som når man kjøper dempegaffel, for eksempel), i tillegg til produktet, som betyr mye. Hvor enkelt er det å få service, support etc.

Som jeg sa i sted, så er det opp til hver enkelt om dette er verdt de ekstra kronene..

/Are Nicolai
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: nicolai] #832415 16/10/2009 07:03
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har en tesla og en dx. Jeg er IKKE enig i at forskjellen er neglisjerbar når det gjelder byggekvalitet. Men om det er verdt 3000? Helt sikkert ikke.

Vi får se hvor lenge DX-lyktene lever..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: EspenStr] #832420 16/10/2009 07:09
bosch Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nei og nei.... dette vart kort mellom opptur og nedtur. Bestillte DX for 3 veker sidan (Styre + Hovud). Igår fekk eg endelig beskjed om at varen ligg til fortolling :):):)
Idag, faktisk på min bursdag, så får eg beskjed frå dealextreme om at forsendelsen er på veg, men at hovudlykta desverre er ute av lager slik at den må ettersendast :(:(:(
Nei og nei.... huff og huff... endå meir venting.
Men, den kjem nok med tid og stunder håper eg turtle

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: janeb] #832428 16/10/2009 07:19
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: janeb

btw. 3000,- er nada...

Du må være favoritten til bøssebærerne.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: kjerts] #832434 16/10/2009 07:33
S
Spøkelseskladden Offline
Fersking
Fersking
S
Har fått DX lyktene selv nå, en til styret og en til hjelmen. Jeg er svært imponert over både byggekvalitet, ekstrautstyr, lysstyrke, varigheten til lyset og ikke minst prisen på alt dette! Dette er jo solide greier! Hele huset er jo laget i (tror jeg) aluminium. Testet dem i skævven og, det var veldig artig ICON_SMILE Aldri prøvd kvelds\nattesykling før, men det skal garantert gjentas!

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Rockefoten] #832439 16/10/2009 07:46
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Rockefoten
Jeg har en tesla og en dx. Jeg er IKKE enig i at forskjellen er neglisjerbar når det gjelder byggekvalitet. Men om det er verdt 3000? Helt sikkert ikke.

Vi får se hvor lenge DX-lyktene lever..

- enig i dette og avventer, men byggekvaliteten er ikke dårlig... ICON_SMILE

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: kjerts] #832443 16/10/2009 07:47
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: kjerts

btw. 3000,- er nada...

Du må være favoritten til bøssebærerne.

- yes, etter student tilværelsen får man andre perspektiver, og 3000,- er lite i den store sammenhengen...

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: nicolai] #832448 16/10/2009 07:54
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: nicolai
Så hvis jeg forstår deg riktig, mener du at Lupine Tesla og MS-lykten har akkurat samme kvalitet/er akkurat det samme produktet, bare fra 2 forskjellige leverandører?

For min egen del, så er det en del faktorer så betyr mye når jeg kjøper lys, som f.eks:

- God byggekvalitet og fornuftige løsninger/pent design.
- At enkle reservedeler er lett tilgjengelig hos lokal forhandler når du trenger de.
- Høy kvalitet på batterier (kvalitetsceller, gode tettninger mot fukt +++).
- Høy kvalitet på ledninger og koblinger mot batteriet (holder tett, og sitter fast).
- Kvalitets smartlader.
- Gode norske garantier, og en god norsk importør, i tilfelle det er noen problemer.
- God holdbarhet og kvalitet, vist over tid.

Kjøper jeg meg et lys, ønsker jeg meg foruten et bra lys på stien et god produkt med høy kvalitet i alle ledd, god holdbarhet og at det tåler å brukes.

Når man kjøper lys, er det en del ting (slik som når man kjøper dempegaffel, for eksempel), i tillegg til produktet, som betyr mye. Hvor enkelt er det å få service, support etc.

Som jeg sa i sted, så er det opp til hver enkelt om dette er verdt de ekstra kronene..

"- God byggekvalitet og fornuftige løsninger/pent design." - her er DX helt grei form følger funksjon.

"- At enkle reservedeler er lett tilgjengelig hos lokal forhandler når du trenger de." - trenger du reservedeler til lykten din kan den være dårlig konstruert.

"- Høy kvalitet på batterier (kvalitetsceller, gode tettninger mot fukt +++)." - foreløpig ikke noe prob. Har sykklet i regn og fuktig vær.

"- Høy kvalitet på ledninger og koblinger mot batteriet (holder tett, og sitter fast)." - kan ikke gjøre spes bedre på DX.

"- Kvalitets smartlader." - DX-laderen funker helt fint (så langt) hvorfor gjør den ikke det videre?

"- Gode norske garantier, og en god norsk importør, i tilfelle det er noen problemer." - en sykkellykt er en enkel sak. Hvorfor skal det bli problemer?

"- God holdbarhet og kvalitet, vist over tid." - dette avventer vi, men er Tesla en gammel konstruksjon?

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: janeb] #832458 16/10/2009 08:08
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke sjekket alle detaljer. Så hva gjør Teslaen 3000,- dyrere? ICON_SMILE

Lagd billiger = billigere i utsalg. Ingen som produserer dyrt vinner.

- har bestillt noen DX'er til basert på erfaringen med den jeg har og det til prisen av en "brøkdel" av en Tesla. Her betaler man for en form for "forsikring" dyr i så fall?

Håpløs diskusjon å komme i mål med.

Litt som:
"Har kjøpt en Suzuki XL7, som var mye billigere enn Volvo XC90"

Hvis pris teller alt, hadde vel alle kjøpt billigste bil på markedet. Men listen over faktorer som avgjør kjøp, er lang.
Og til slutt kommer det som ikke kan forklares helt: følelsen av å kjøpe kvalitet.

"Fikk en Nakamura til 5000,- og den dumme naboen kjøpte seg sykkel til 22000,-. Jeg kunne kjøpt 4 sykler til den prisen."

Mange her inne kjøper seg sykler til flere titalls tusen, når en lett får kjøpt seg en sykkel til en brøkdel som virker helt fint i mange år. Er det verdt pengene?

"Kjøpte 10 skrutrekkere på biltema for 99,- og Backo skal ha 399,- for samme pakken"

Hver enkelt må få kjøpe seg den lykten som er tilpasset lommebok, bruk, prioriteringer,hjertefølelsen osv

Jeg har ikke energi til å forklare alle hvorfor jeg landet på L&M Seca 900. Den energien brukte jeg opp på å overbevise kona om at det var riktig..

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Ripen] #832463 16/10/2009 08:11
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: El Jefe
Sitat: krok
Jeg fikk hodelykta i posten i går (ble bestilt 18.09) Passet perfekt på hjelmen med den minste medfølgende strikken (uten McGywer-løsning). Ja, den lyser jævlig bra....

Nå venter jeg bare på den andre til styret og stikkkontaktoverganger.

Jeg skal ikke vedde ræva mi, eller noe annet heller for den del, men det der ser da vitterlig ut som versjonen for montering på styret. Som forøvrig passer bedre enn hodelykta på mange hjelmer med luftehull.

De ser jo helt like ut. Forskjellen er at det følger med et hodebånd. Utover dette er det ikke noen designmessige forskjeller. Den kan monteres på styret også om jeg vil.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Snooze] #832464 16/10/2009 08:12
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Snooze
Sitat: jonnykast
Tiden går saaaakte.
Venter på 3 ting:
-kaffen skal bli ferdig(straks i boks)
-mørket senker seg(liten time til?)
-min flunkende nye SECA 900 skal bli ferdig ladet

Gleder meg!!

Update: kaffen ferdig...

Gratulerer med skikkelig sykkellys,blir nok stor forskjell fra det du har hatt hittil yes

Gikk litt rundt i hagen(stor hage,sjø), og det ser lovende ut. Gleder meg til å teste på sti.
Virker meget solid.

Ble du fornøyd med lykta Harald?

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: krok] #832477 16/10/2009 08:29
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: El Jefe
Jeg fikk hodelykta i posten i går (ble bestilt 18.09) Passet perfekt på hjelmen med den minste medfølgende strikken (uten McGywer-løsning). Ja, den lyser jævlig bra....

Nå venter jeg bare på den andre til styret og stikkkontaktoverganger.

Jeg skal ikke vedde ræva mi, eller noe annet heller for den del, men det der ser da vitterlig ut som versjonen for montering på styret. Som forøvrig passer bedre enn hodelykta på mange hjelmer med luftehull.

De ser jo helt like ut. Forskjellen er at det følger med et hodebånd. Utover dette er det ikke noen designmessige forskjeller. Den kan monteres på styret også om jeg vil.

Ahaaa... Jeg forsto det slik at det kun var hodebånd med hodelykta. Da kan hodelykt-versjonen brukes både med strikk og med bånd på hode/hjelm uten hull? Det virker lovende.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Snooze] #832484 16/10/2009 08:39
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
[quote=janeb]
"Kjøpte 10 skrutrekkere på biltema for 99,- og Backo skal ha 399,- for samme pakken"

Bacho produserer faktisk en del verktøy for Biltema ICON_WINK

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Espen W] #832495 16/10/2009 08:48
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvordan sjekker man hvor mye strøm som er i dx-batteriet før man drar på tur? På lupine teller lampehodet opp først volt med blå blink og så tidels volt med gule blink. Fullt batteri er ca 8.3v hos lupine. Jeg drar ikke på tur uten å vite at batteriet er tilnærmet fullt.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Snooze] #832502 16/10/2009 08:52
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet ikke om dette har blitt postet før, og ikke gidder jeg sjekke i denne syke tråden heller, men Light&Motion har kjøpt inn konkurrenters lykter og sendt dem til en uavhengig måling av lysstyrke.

Lupine Tesla kommer overraskende dårlig ut, og laboratoriet slår fast at lykta kun leverer 492 lumens. Lupine mener selv lykta skal levere 700 lumens.
Enda verre er Bettyen, mener testlaboratoriet. Der er hevdet lysstyrke hele 1400 lumens, mens testen viser at lykta leverer 784 lumens. Det er bare 56% av hevdet styrke.

Jeg VET at Light&Motion har initiert testen, og at dette selvsagt er snedig markedsføring. Men med USAs hysteriske saksøkingskultur vil jeg anta at produsenten likevel har noe å fare med når de presenterer testen.

Uansett er det, slik det påpekes i testen, dårlig gjort å hevde at lysstyrken er noe annet enn den faktisk er.

Testen finnes her, og saken er også diskutert på Lupines eget forum.

Nå er jo det viktigste ikke hvordan tallene ser ut i et laboratorium, men hvordan lykta lyser på stien. Debatten på Lupines forum går jo også på om de varierende resultatene skyldes at lampenes beskyttelseselektronikk slår inn forskjellig på grunn av varmen i laboratoriet.
Men det skader jo ikke å kaste noen brannfakler inn i denne debatten. Det er jo nok av dem fra før..

Harald

@jonnykast: Det ser meget lovende ut! Har ikke vært på skikkelig tur, men helt klart betydelig mer lys på 900 framfor 700.

NOTS
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Ole] #832503 16/10/2009 08:53
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ole
Hvordan sjekker man hvor mye strøm som er i dx-batteriet før man drar på tur? På lupine teller lampehodet opp først volt med blå blink og så tidels volt med gule blink. Fullt batteri er ca 8.3v hos lupine. Jeg drar ikke på tur uten å vite at batteriet er tilnærmet fullt.

Batteriet er fulladet når laderen lyser grønt. Om man må vite spenningen drar man frem multimeteret. Fulladet DX-batt ligger mellom 8.3 og 8.4 volt.

I was just riding along...
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: HaraldW] #832517 16/10/2009 09:00
N
nicolai Offline
N
Hei Harald!

Kort fortalt er testen dårlig.

Den gir bare info om hvordan beskyttelseselektronikken inne i lyktene fungere.

Lupine dimmer raskt ned for å skåne LED´ene, mens L&Ms ingeniører forklarer at deres kjølesystem ikke krever at lykten dimmer ned så raskt som Lupine gjør.

Ute på sti er det ingen tvil om at Lupine Betty lyser sinnsykt mye, og mer enn f.eks Seca 900, selv om testen viser noe annet.

Derimot, lyser Seca 900 klart mer enn Lupine Tesla, og har en veldig fin lyskjegle, men er også litt dyrere.

Så, testen er ikke så interessant, altså! Glem den testen!

/Are Nicolai
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: nicolai] #832524 16/10/2009 09:13
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg finn det litt merkelig at det _kun_ er L&M-lyktene som leverer 100% (og som regel meir) i denne testen. Og at majoriteten av lyktene til andre produsentar leverer mellom 56 og 75%, og nokre unntak som er oppe i 97%.

Er verkeleg L&M så mykje ærligare enn sine konkurrentar?

Hadde det vore ein 100% uavhengig test hadde eg stolt meir på resultata; men når den er (kjøpt og) betalt av L&M derimot..

Eg veddar og på at tobaksindustrien kan syne til mange forskingsrapportar som seier at tobakk ikkje er skadelig..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: NjalVM] #832529 16/10/2009 09:20
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Disse to bildene sier vel det meste om den testen
Det første bildet er Lupine Betty som i følge testen skal gi mindre lys enn L&M Seca 700
Bilde nummer to er L&M Seca 700... ICON_SMILE

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: EspenStr] #832530 16/10/2009 09:24
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Tenkte å bestille et par DX-lykter, men da serveren deres er nede i øyeblikket stiller jeg et par spørsmål her først.

Jeg ønsker lykter jeg kan bruke på styret, hjelmen og hodet.
Hvilke varenummer skal jeg bestille for å få alle muligheter?

Jeg så en post i denne enorme tråden om at hodelykten lyste dårligere enn styrelykten. Stemmer dette?

Er det noe annet jeg må bestille? Adapter etc?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Ole] #832536 16/10/2009 09:30
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ole
På lupine teller lampehodet opp først volt med blå blink og så tidels volt med gule blink.

Går det an å få Tesla til å gjøre det også? Min gamle Edison blinket avgårde ved tilkobling, men jeg har altså ikke sett noe slikt på Tesla.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: JonAre] #832538 16/10/2009 09:33
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sjekk lysbryteren bak på lampehodet, der blinker det i vei.

Ole.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: nicolai] #832543 16/10/2009 09:36
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Oh happy day!

Gikk med posten fra HK den 13, hentet i dag.
(Vel å merke bestilt for snart én måned siden og postlagt i HK den 09..)

Overrasket over førsteintrykket, dette var bedre enn jeg forventet. For ett søtt, lite og lett batteri! Lykten virker da ganske så solid, og overhodet ikke plastic! Laderen ga meg heller ikke noen dårlige vibber, tvert i mot så virker den ganske så snerten den også (til og med pen, as ladere goes).
Litt skuffet over at det overhodet ikke fulgte med noen bruksanvisning, uten at det har noen videre betydning.
Gleder meg til i kveld!

Dessverre så er hodelykten ennå ikke sendt avgårde (den er i det minste "ready"), så jeg får ikke testet den tenkte komboen. Om det i så fall var dette ene manglende kolliet som gjorde at jeg kunne spasere rett inn på Posten og hente rekomandert pakke uten å måtte momse eller betale tollbehandligsgebyr vet jeg ikke, men i såfall er det et lite plaster på et ubetydelig sår.

Apropos hodelykt; (ja, jeg har fulgt med i tråden) oppdaget at en forlengelsesledning tilhørende et gammelt Sigma Evo sett ser ut til å passe som hånd i hanske mellom DX batteri og lykt. Har overhodet null snøring på elektro (eller -nikk) og spør derfor før jeg ødelegger; er det noen fare forbundet med at jeg benytter denne ledningen for å kunne legge batteriet i sekken når jeg monterer lykten på hjelmen? I tilfelle ikke, så har jeg jaggu en Y-ledning liggende også ICON_SMILE .

Tralla la, når mørket no får senka sæ, så ska æ dra frem sykkæ'rn..

(Edit: Aha! Pakken er deklarert som "Plug, adaptors, bikelights. Value 102 HKD". Ca 73 Nok, altså.)

(Edit 2.0: Nei, Y-ledningen er feil kombiansjon av hunn- og hannplugger, med mindre jeg vil kjøre to batterier på en lykt. Men forlengelsesledningen stemmer. Tipper det er denne: Ref. No. 186503 fra http://www.sigmasport.com/en/service_center/zubehoer/beleuchtung/ (nederst på siden, som ikke ga noen som helst inormasjon om pluggdiameter eller hvilken lyktmodell den tilhører.)

Redigert av Rednax; 16/10/2009 10:24.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Rednax] #832554 16/10/2009 09:57
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ang tester av lykter:

Produsenter angir lumens målt ved dioden.

Jeg går ut i fra at tester gjort senere måler lys ut av glasset.
Da vil man få et merkbart lavere lumensantall.
Eller at de måler lumens på et gitt punkt i lyskjeglen.

Lyktas egenskaper i virkeligheten er jo en kombo av lysstyrke og spredning.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Ole] #832557 16/10/2009 10:04
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Virkelig? Jeg kunne sverget på at den bare ble blå. Kanskje det er aldersdemensen som slår inn - jeg nærmer* meg jo slutten av 20-årene turtle

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Knirkekne] #832559 16/10/2009 10:10
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Testen burde vært utført med luftflow over lampehuset tilsvarende ca 10km/t. Temperaturen i testrommet bør ikke overstige 30 grader.
Lykter burde ha en lumens rating ved en gitt temperatur, slik effekten på biler er ratet ved en gitt temperatur.
Mange som bruker lykt til kveldstrening i varme strøk der tempen lett kan ligge godt over 25 grader på kvelden, så en lykt må kunne yte godt også under høyere temp enn en norsk høstkveld.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: JonAre] #832587 16/10/2009 10:54
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JonAre
Virkelig? Jeg kunne sverget på at den bare ble blå. Kanskje det er aldersdemensen som slår inn - jeg nærmer jeg jo slutten av 20-årene turtle

Jeg har heller ikke lagt merke til blinking på Teslaen... Ikke har jeg sett det nevnt i bruksanvisningen heller..

Sitat: bruksanvisning
"It is a matter of experience to interpret exactly how much time is left after the LEDs light up. Remaining burn time depends on the battery's age and capacity and the operating temperature."

Redigert av Pjoltergeist; 16/10/2009 10:59.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Pjoltergeist] #832592 16/10/2009 10:58
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hmm, min fjorårsmodell blinker som bare det...

Ole.

Re: Høsten nærmer seg, lykteprat [Re: Viggi] #832663 16/10/2009 12:16
sykleguten Offline
20 spørsmål
20 spørsmål
Hadde en sinnsykt fet debuttur i skauen med lykt sammen med en kompis i går.... endorfiner hopet seg opp og ga en lykkerus jeg ikke har kjjent makan til på lenge! DIGG!

3:16
Side 26 av 31 1 2 24 25 26 27 28 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå