Noen som har funnet en fornuftig og solid måte å feste DX-batteriet på ramma? Synes borrelåsklaffen er litt puslete og vanskelig å få strammet ordentlig. Så er det to sånne "fester" for et eller annet (muligens borrelåsbånd?) på klaffene, men det følger jo ikke med noe ekstra borrelåsbånd til å stramme batteriet skikkelig til ramma. Har en L&M Stella 180 fra før og her er det et skikkelig borrelåsbånd. Sitter den riktig, så sitter den som støpt. Noen tips til DX-batteriet?
Forresten noen som fikk en bruksanvisning med i pakken til DX-lykta? Hvis ja, har noen mulighet til å skanne inn og legge ut bilde eller link, eller alternativt sende meg på mail?
Er det noen som har åpnet DX-lyktehodet og evt. lagt inn mer termisk pasta osv, slik det anbefales i mtbr-tråden?
Kristian (BaronKanon) har gjort det. Jeg sa jeg syntes det hørtes rart ut å plukke fra hverandre og fikse på et nytt produkt fordi det ikke var godt nok.
Han sa at det gjør selvsagt alle ingeniører, og selvsagt ingen journalister.
Så dermed er det jallaghetto på ingeniøren og L&M på undertegnede.
Jeg har bare hands-on erfaring med originalen, men en slik type veske sitter ganske bra hvis man fester hovedstroppen i overrøret så langt fram som mulig, og så hindrer den i å skli ved å trekke (den manglende) bunnstroppen under underrøret. Denne trenger ikke å strammes noe særlig, så her kan man nok bare strekke et eller annet gjennom de to hempene. Skistropp? Strips? Skolisse?
Jeg har bestilt DX for å se om det holder. Tror jeg skal gjøre det for sikkerhets skyld. Jeg er litt skeptisk til lading av lithium-celler med den uintelligente laderen og ikke akkurat Nemko-godkjente beskyttelseskretser i batteripakken, men det går vel...
Viggi: jeg har brukt strips for å feste mitt batteri til rammen. Dette av den enkle grunn at jeg har rimelig beefy overrør, og får dermed ikke så godt feste med borrelåsen. Som andre nevner kan skistropper eller andre remmer også være en ekstra sikkerhet.
Stein. Jeg la på litt ny termisk pasta mellom hus og varmespreder for å være sikker. Tar 5 min. Har ikke tenkt å gjøre det på hjelmvarianten med det første.
Når det gjelder laderen, så er den intelligent. Ladet over natten her, og den var temperert i begynnelsen av ladingen (med veldig lite igjen på batteriet), og ble noe kjøligere etter noen timer. I morges var batteriet fullt, og laderen lyste grønt og var kald. Har ikke hørt om andre som har fått mandagslader heller.
Jeg har - som sikkert nevnt tidligere - en 110mm stem og henger DX-batteriet på denne. Det funker upåklagelig. Har ikke hatt behov for å sikre batteripakken ved å trekke noe gjennom hempene.Andre med utagerende sykling vil muligens trenge det, men ikke sikkert.
Min lykt har termisk pasta. Regner også med at de nye jeg kjøper har det.
Jeg har - som sikkert nevnt tidligere - en 110mm stem og henger DX-batteriet på denne. Det funker upåklagelig. Har ikke hatt behov for å sikre batteripakken ved å trekke noe gjennom hempene.Andre med utagerende sykling vil muligens trenge det, men ikke sikkert.
Det var mitt førstevalg, men stem er for kort.
Sitat: janeb
Min lykt har termisk pasta. Regner også med at de nye jeg kjøper har det.
Det var det på min også - ville bare ha en bedre pasta på. Dessuten var det snaut i overgang mellom varmespreder og hus.
Sitat: janeb
Hvorfor er ikke Tesla en kopi av DX?
Hvorfor er den ene kopi av den andre? De ligner ikke såååå mye, mener nå jeg.
Da har jeg hatt et par turer med DX-lykta, én på hjelmen og én på styret. For meg som er vant med lommelykter ala Maglite, er det helt sykt å se hvor mye lys en sånn liten sak kan putte ut.
Som mange har påpekt gir lykta en ganske klar spot. Jeg valgte derfor å teipe over det ene lykteglasset for mer spredning. Jeg trives absolutt best med spredning på styret og spot på hjelmen. Da er det lettere å se hvor jeg ser, samtidig som jeg har et godt og bredt lysbilde foran sykkelen. I følge meg så er to lykter et must for optimal opplevelse.
Et aber er det imidlertid: av de lyktene jeg bestilte er det et av batteriene som ikke fungerer riktig. Det gir strøm i bare noen få minutter, går fort over i rødt på batteriinidkatoren og kutter etter ytterligere få minutter. Spenningen på batteriet når det er nyladet er på bare 7,23 volt. Noen som har en formening om hva dette kan komme av? Jeg har meldt fra til DX, så får vi se hvordan de behandler saken.
Kunne godt tenkt meg å få på litt ekstra thermopasta (kjølepasta) selv, men er usikker på fremgangsmåten og demontering av lykta. Siden det sikkert er flere andre her som har det slik, lurte jeg på om det er interesse for en slags "workshop" hvor alle som er interessert, kan få litt veiledning til dette. Også en fin mulighet til å kanskje spleise på thermopasta for de som ønsker det. Er da selvfølgelig avhengig av at en eller flere kyndige teknikere eller entusiaster kunne tenke seg å være med på dette, for JEG er helt grønn, når det kommer til slikt. Har ikke noe imot å ha hjemme hos meg, hvis det blir aktuelt.
Er det interesse for dette eller er det bare jeg som gruer seg til å prøve dette på egenhånd?
Jeg fikk hodelykta i posten i går (ble bestilt 18.09) Passet perfekt på hjelmen med den minste medfølgende strikken (uten McGywer-løsning). Ja, den lyser jævlig bra....
Nå venter jeg bare på den andre til styret og stikkkontaktoverganger.
Hvis denne duger til stisykling i mørket må jeg jo ha den? Har hatt lyst på lykt lenge, men å bruke 3-4000kr er for meg uaktuelt...
Jeg har tilsvarende dealextreme lykt men uten pannebånd. Lyser noe helt jæ.... Silva 478 lykta er svak i forhold. Noe lang leveringstid, men til 79$ + 200kr i mva/toll tåler man det.
Hyggelig at du også kommer, Harald! Men eh...kanskje jeg ikke VIL vite hvor bra en Seca 900 lyser? Neida, bare tuller! Vi kan jo lyse ut i bakgården allesammen (samtidig!) og blende noen naboer!
Jeg har loddet fast kabel på de to pinnene og satt på et vanlig støpsel. Det ser ikke like pent ut som en adapter, men er akkurat like trygt. Om man synes dette høres skummelt ut, så får man heller vente på adapteret før man lader.
Er du sikker på at forsikringsselskapet ditt vil være enig? Det er ikke alltid logikk kommer med i bildet, så lenge foreskriftene brytes. Og forstår jeg deg riktig når jeg tror du har loddet fast kabler direkte på pinnene i støpselet? Hvorfor ikke kappe kabelen og montere en fast stikkontakt når du først er i gang?
Tiden går saaaakte. Venter på 3 ting: -kaffen skal bli ferdig(straks i boks) -mørket senker seg(liten time til?) -min flunkende nye SECA 900 skal bli ferdig ladet
Gleder meg!!
Update: kaffen ferdig...
Redigert av Snooze; 15/10/200915:54. Rediger grunn: kaffe
Jeg forstå godt hvorfor lupinfolket tviholder på argumentet at dx lykten må vere noe tull. Jeg hadde også følt meg lurt hadde jeg også beltalt 7 gangen det jeg måtte....
Dette blir min første sesong med lyktesykeling, og gleder meg noe sykt til prøve disse i terrenget.
Dette "tesla-kopi" er jo bare tull, dessuten. Det er jo helt åpenbart at Magicshine-lykta er et hode likt det som sitter på hundre forskjellige "900 lumens" etellerannet-Fire lommelykter som DX selger, men med løs batteripakke i stedet for "håndtak".
Jeg forstå godt hvorfor lupinfolket tviholder på argumentet at dx lykten må vere noe tull. Jeg hadde også følt meg lurt hadde jeg også beltalt 7 gangen det jeg måtte....
Sitat: JonAre
Nå er jeg spent. Hvem sier at DX-lykten må være tull?
Sitat: Fux
Biter desverre ikke på den.
Nå er jeg ikke helt med? Er det din egen uttalelse du ikke biter på?