Eikelengde bruker du DT sin til hvis du har data på felg og nav. Ligger på www.dtswiss.com
Eikespenn må man enten ha veldig riktig følelse eller eikespennmåler for å få riktig. Jeg tror jeg fikk til ca. ok spenn på mine første hjul (bygget i vinter), men de kan nok kanskje være for stramme.
Felger finnes i hvitt fra f.eks. NoTubes, Syncros eller DT Swiss Eiker finnes stort sett i sort eller sølv, men det finnes noen typer i hvitt fra f.eks. DT Swiss og hos Prowheelbuilder Nipler kan du like greit gå for i aluminium, messing er ikke nødvendig i mine øyne (har selv kjørt mine egenbygde hjul "hardt" med tynne eiker og alunipler en sesong nå).
Eikelengde regner du ut på en eikekalkulator. Den på DT Swiss sin hjemmeside er mye brukt. Det anbefales å lese ei god bok om emnet. Jobst Brandt og Gerd Schraner kan anbefales, der sistnevnte etter min mening er den enkleste å forholde seg til. Eikenipler fås i alle farger, f.eks. fra Cyclecomponents. Du får kikke litt rundt, så finner du nok noen eiker og felger som du blir fornøyd med, og.
Da Bomb har jo noen i camo,gull,og diverse. Brave,Nuke ,Halo og Atomlab har diverse farger å velge blant. Men kvaliteten vet ikke jeg noe om. På CRC er det mange farger å velge i.
Med en skikkelig eikenøkkel runder du ikke niplene. Og nei, de med mange forskjellige størrelser på en er ikke skikkelige. Kjøp en fra Park Tool eller andre som lager kvalitetsverktøy.
På DT-kalkulatoren har du muligheten til å fylle inn egendefinerte data, så det er ikke noe problem. Mine felger lå ikke inne, men jeg hadde data. De hadde også lagt inn noe avvikende data på navene mine, så de endret jeg også. Null stress
Du skal ikke regne ut noe. På hjemmesiden til navprodusenten finnes gjerne de dataene som trengs til kalkulatoren. De kan du punche inn selv. For felger er det enklere, da det bare er ERD du trenger å forholde deg til (effective rim diameter), i hvert fall hvis eikehullene er på linje.
Redigert av ThB; 08/10/200918:33. Rediger grunn: dæven så treig jeg er i kveld...
Det er ikke så avansert, bare følg "oppskriften" de første gangene så begynner man å skjønne det. Ta et gammelt hjul, demonter og sett det sammen et par ganger. Krever ok verktøy for å få det helt bra da. Rettestativ går det ann å lage selv.
Har lekt med tanken, og det hadde vært kult å kunne si "disse har jeg mekka sjøl", men jeg har ikke redskap, og mellom to små barn, husdyr, kjerring, jobb, og egen bedrift, skal jeg rekke å sykle og stå på ski. Litt lettere å bare betale noen da, om du skjønner. Får se når ungene blir større?
Sånn! Nå skal jeg svelge ordene mine med en god kopp machiatto! Jaggu overrasket jeg meg selv her, og bygget hjulet selv! For tiden kan jeg hverken stå på ski eller sykle, så da var det jo bare å sette i gang med hjulbygging, må si jeg er veldig tilfreds! Har ikke strammet eller rettet hjulet på bildet, men det ser ut til å bli bra. Jeg benyttet oppskriften til Sheldon Brown, med trailing spoke fra innsiden av the flange, og leading spoke fra utsiden, siden det er en Rohloff hub.
Takk til demolyn fra Tromsø som hjalp meg å betille rette deler, og tilbød seg å bygge hjulet for meg:-) Felg er DT, TK 7.1d, svart, 32H, eiker er DT, Competition, svart, 272mm.
Nipler kan du like greit gå for i aluminium, messing er ikke nødvendig i mine øyne (har selv kjørt mine egenbygde hjul "hardt" med tynne eiker og alunipler en sesong nå).[/quote]
Jeg har dårlig erfaring med alu-nipler, du spare lite vekt og messing nipler ryker sjelden. Har byttet ut alle niplene på flere hjulsett da alu nipler har røket. Alunipler kan du bruke på drivers left på bakhjulet også på framhjulet om du ikke har skivebremser, drivsiden på bakhjulet bør du hvertfall ha messing nipler om du vil ha noe som holder.
Men det kommer ann på hvor mye du veier selvfølgelig, er du en lett person og kjører hardt så kan det være alu holder en stund.