Dette er selvsagt krise og helsvart for de som selger varer og tjenester til USA. For en og annen terrengsyklist som skal ha seg en ramme i det øvre sjiktet er jo dette en gavepakke.
Hva sies til denne prislista? Priser inkl. mva. ekskl frakt.
Niner R.I.P.9 kr. 6750.- Intense Tracer VP kr. 8550,- Santa Cruz Nomad kr. 8782,- Turner Sultan kr. 8981,-
Da skal vi vel ikke se helt bort fra at prisene inn i USA fra Taiwan tar seg en tur oppover. Så for eksempel Turner Sultan øker til det dobbelte av dagens USD pris.
Sveiserne i Taiwan som får betalt for rammene i USD må jo kjøpe maten sin på markedet i Taipei. Og så videre.
LarsB
Re: - Dollarens æra går mot slutten
[Re: larsb]
#82623806/10/200912:54
Det er klart. Skal man være realist må man se på dette globalt. Jeg var et øyeblikk i drømmemodus og valgte å se det urealistisk og lokalt. Som Rolfkr sier så kan man selvsagt gjøre kupp om man er kjapp.
Valutakurser er basert på tilbud og etterspørsel, som all annen vare. Skal dette få varig effekt, må jo handelsbalansen til USA forverres ganske voldsomt fra der den er i dag. Hver gang noen kjøper olje og betaler i dollar, blir det jo kjøpt og solgt et likt antall dollar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#82625206/10/200913:24
Tja, nå er det jo en del investorer, hedgefond og sentralbanker som også handler mye dollar, deres plasseringer vil kunne bety ganske mye for dollarkursen.
Grunnen til at dollarkursen faller nå er vel delvis at en del land (også arabiske) mener at oljen ikke lenger skal omsettes i bare dollar. Dermed vil dollar bli erstattet av andre valutaer (en slags kurv) og etterspørselen etter dollar vil da alt annet likt bli noe lavere.
Personlig tror jeg en dollarkurs på tre er vel mye, men vi kan fort få den godt ned på fem-tallet, nå er den 5,68.
Så mange stier og så kort liv...
[Re: larsb]
#82625306/10/200913:25
Da skal vi vel ikke se helt bort fra at prisene inn i USA fra Taiwan tar seg en tur oppover. Så for eksempel Turner Sultan øker til det dobbelte av dagens USD pris.
Sveiserne i Taiwan som får betalt for rammene i USD må jo kjøpe maten sin på markedet i Taipei. Og så videre.
LarsB
Turner rammer blir ikke sveiset i Taiwan
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
[Re: yoeddy]
#82625706/10/200913:32
Etterspørselen holdes kunstig høy (og stabil) fordi den er vehicle currency for alt mulig rart fra grisemager og tømmer til olje.
Den dagen man finner ut at Riyad(?) eller en hvilken som helst annen valuta eller valutakurv er egnet til å handle olje vil kursen på USD falle før den stabiliserer seg igjen - og reflekterer US økonomi.
Et spennende (skrekk)scenario for alle som jobbber i finans...
Den dagen man finner ut at Riyad(?) eller en hvilken som helst annen valuta eller valutakurv er egnet til å handle olje vil kursen på USD falle før den stabiliserer seg igjen - og reflekterer US økonomi.
Den dagen ser ut til å nærme seg nå, Kina, Brasil, Frankrike og arabiske land har deltatt på møter der det har blitt diskutert å bytte ut dollar med en kurv av valutaer. Det er imidlertid uklart hvor konkrete disse samtalene har vært, og de har vel delvis også blitt tilbakevist.
Valutakurser er basert på tilbud og etterspørsel, som all annen vare. Skal dette få varig effekt, må jo handelsbalansen til USA forverres ganske voldsomt fra der den er i dag. Hver gang noen kjøper olje og betaler i dollar, blir det jo kjøpt og solgt et likt antall dollar.
Du må jo være optimist i det lengste, som såvidt jeg husker får lønna utmålt i dollar
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
[Re: yoeddy]
#82627106/10/200913:47
Tja, nå er det jo en del investorer, hedgefond og sentralbanker som også handler mye dollar, deres plasseringer vil kunne bety ganske mye for dollarkursen.
Dette tror jeg er den viktigste forklaringen på at dollarkursen styrket seg i fjor høst. Behovet for en trygg havn under finanskrisen gjorde at mange ville inn i dollar. Nå er ikke det behovet like sterkt og man ser da på andre valutaer med høyere renter som bedre for å plassere kapital.
[Re: sigmund]
#82627406/10/200913:54
Du må jo være optimist i det lengste, som såvidt jeg husker får lønna utmålt i dollar
1 minus 1 er jo ikke 0 i dette tilfellet ettersom forholdstallet vil endre seg betraktelig dersom all handel med olje vil skje i en valutakurv bestående av Yen, Yuan, Euro og gull. (Pussig at de vil handle en vare (olje) med en annen vare (gull)...) I tillegg er det jo en stor del av denne handelen som skjer i amerikanske selskaper som tar seg betalt og lønner sine ansatte i dollar, så handelsbalansen til USA vil nok også forverres.
Den dagen ser ut til å nærme seg nå, Kina, Brasil, Frankrike og arabiske land har deltatt på møter der det har blitt diskutert å bytte ut dollar med en kurv av valutaer. Det er imidlertid uklart hvor konkrete disse samtalene har vært, og de har vel delvis også blitt tilbakevist.
Jeg leste det i avisen i dag, men kan ikke tro at det som kommer fra de landene, bortsett fra Kina kan utkonkurrere dollaren riktig ennå. Blant de landene finnes Russland og Venezuela. Russland må snart be om lån fra Pengefondet for å kunne få budsjett i balanse. Venezuela har en høy inflasjon og er styrt av en tullete quasi-diktator. Frankrike, kan ikke gjøre noe uten de andre EU landene og jeg tror ikke de får med seg land av tyngde som UK eller Tyskland. Russland, Venezuela og de Arabiske lander produserer kun olje, og ikke noe mer. Derfor er de interessert i å fjerne dollaren, for de tjener dårlig med dagens kurs. Kina er det eneste land som produserer rikdom og som har nok makt til å kunne støtte et slik ny valuta. Men landet er ikke stabilt nok. Det er store problemer utenfor byene, der fattige bønder lever. Det vil komme, men det er mange år til.
LarsB
Turner rammer blir ikke sveiset i Taiwan
Da kommer de nok til å koste tre tusen kroner, uten tvil!!
LarsB
[Re: enrima]
#82638706/10/200917:52
Det kan godt være at dette er mange år til, og jeg er ikke på noen måte økonom. Det jeg har lest, er at USA har hatt en stor fordel av at alle trenger dollar for å kjøpe olje. Dermed har dollaren kunnet holde seg sterk på tross av USAs store gjeld, og USA her dermed opprettholdt en kunstig høy kredittverdighet. Når oljen omsettes i en annen valuta, blir behovet for dollar mye mindre, og USA får ikke lenger lån i utlandet. Det vil ikke være videre gunstig for amerikansk økonomi.
Sikkert en økonom her som kan tilbakevise dette.
Her er forøvrig en link for spesielt interesserte.
Personlig er jeg overbevist om at dette er enda en spiker i kista til USAs dominans i verdensøkonomien.
Jeg minner om at det brukes omlag 85 millioner fat olje i verden hver dag. Det sier noe om hvor mye dollar det er bruk for. Valuta er som enhver annen vare: Prisen bestemmes av etterspørselen.
Jeg klarte ikke helt å skjønne om det er Andreassen som har sagt dette eller om han tar det fra noen forskningsrapport. Andreassen er kjent for å være Mr. Bomskudd.
Vil anta prisene i USA hadde steget drastisk hvis dollaren var på 3-tallet.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Hva sies til denne prislista? Priser inkl. mva. ekskl frakt.
Niner R.I.P.9 kr. 6750.- Intense Tracer VP kr. 8550,- Santa Cruz Nomad kr. 8782,- Turner Sultan kr. 8981,-
Farer du med eventyr? Er du snill og forteller meg hvor du finner RIP9 til den prisen, jeg finner den kun til 1799 dollars... -14% VAT + 24% mva kommer jeg opp i ca 11 000. Har så innmari lyst på!!!
Menn som drikker te hugger ikke ved.
[Re: syre]
#82672907/10/200909:03
Siden prisen på olje er styrt av tilbud og etterspørsel er den ikke avhengig av dollaren. Lav dollar gir høy oljepris i dollar.
Jo, men hvis folk ikke har tiltro til dollaren som betalingsmiddel fordi den kan være forbundet med risiko?(deevaluering osv) Dette problemet har ikke gull.
[Re: GeirK]
#82681807/10/200910:56