Som deg hadde jeg min første sesong med organisert sykling i år. Meldte meg inn i Sportsklubben Rye, og stilte spent opp på stitrening med min gamle sykkel - litt skeptisk til om de andre var superspreke og superseriøse sammenligna med meg. Men det blei en positiv opplevelse - man delte inn i grupper etter nivå, man venta på de som ikke var like raske, og nybegynnere/nykommere var velkomne.
I sesongen er det vel 3-5 treninger pr uke (sti, langkjøring i marka, bakkeintervall), så det skulle være nok å velge i for de fleste.
Når det gjelder penger, betalte jeg 250 kr i medlemskontingent. Jeg deltok bare i Raumerrittet og Birken (du slo meg jammen med 5 minutter...), så det blei bare engangslisenser. Vet ikke hva en helårslisens koster.
Det er ingen krav til hvor mye trening du må stille opp på i Rye. Men du kan bli bedt om å stille opp på dugnad som mannskap ved et arrangement i løpet av året.
Les mer på
http://www.sportsklubbenrye.no/terreng. Hvordan ting funker i andre klubber vet jeg ikke, men min erfaring er at Rye kan anbefales