Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut??

Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? #824914 03/10/2009 18:33
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har nå i kveld limt mitt første pariserdekk. Jeg smurte først lim på felg og dekk med en pensel. Sørget for å smøre helt ut til kantene både på felgen og på dekkets kontaktflate.

Når det var fingertørt så hadde jeg en omgang til med lim på felgen, og deretter satte jeg dekket på. Jeg tror jeg har fått det ganske rett på, dvs det ser ut til å være helt rundt. Men jeg synes det ser ut som om hele dekket er en liten halv millimeter forskjøvet til den ene siden. Hva sier dere? Er det akseptabelt? Tør jeg kjøre på det eller bør jeg ta det av og forsøke på nytt.

Altså, det ser ut som om det er dratt ørlite litt mer mot den siden som vises på det øverste bildet.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #824963 03/10/2009 20:14
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg vet ikke, men to lag lim holder ikke.

Jeg har hatt (vel, har det fremdeles!) et fixiebakhjul m/ pariser og jeg klarte det kunststykket til å få ventilen til å kile seg fast, bakdekket ble forskjøvet i forhold til felgen.

Jeg tror at jeg brukte for lite lim, men jeg trodde at det holdt med to lag!

Så det skader ikke å ta av dekket og prøve igjen.

Næh, jeg foretrekker det moderne og klisjefylte kanttrådsdekket.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: atlekristensen] #824976 03/10/2009 20:31
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg brukte tre lag. Fulgte instruksjonene på park tools hjemmeside til punkt og prikke. Først et lag på hver flate som fikk tørke, før jeg smurte et nytt lag på felgen og monterte dekket på.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #824977 03/10/2009 20:36
gare Offline
More than words
More than words
Det er litt småvanskelig å se på bildet, men du er velkommen ut for å titte på mine i morgen om du vil.

Strakk du dekkene på felgen et døgn eller to før du startet limingen? Tok du på lim og lot det stå minst 12 timer på både dekk og felg?

Og ikke minst, hvor ble du av på søndag? Du mistet helt sjansen til å se hvordan jeg møtte veggen fullstendig opp mot Karlsbu!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: gare] #824981 03/10/2009 20:51
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Heisann. Jeg strakk dekkene på felgen et døgn før jeg startet limingen, men jeg lot ikke limet stå mer enn en time på både dekk og felg.....

På søndag måtte jeg være hjemme med sykt barn. Min kone var vekkreist, og jeg hadde skaffet barnevakt til de små. Men.. syke barn vil jo helst ha foreldrene til stede så da ble det slik. Jeg hørte dere hadde en fin tur i godværet... i alle fall til Karlsbu. Meget billedlig og bra beskrevet i bloggen din. He he.

Takk for tilbudet om å komme innom og titte på. Jeg får se om jeg får anledning i morgen. Det kunne jo vært greit å se hvordan et riktig limt dekk ser ut.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #825005 03/10/2009 21:31
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sentreringen ser grei ut, så kritisk er ikke dette. Men du har vel egentlig ikke fulgt PT's instruksjoner til punkt og prikke, som du skrev. Du har tatt hurtigvarianten. Første gang man limer dekk på en felg, bør man strengt tatt lime ett lag på dekket og to lag på felgen. Hvert av lagene herdes over natta. Fingertørt holder ikke helt her. Dekket monteres lettest når det tredje laget på felgen akkurat er ferdiglimt. Da er det enklere å sentrere dekket. Om man venter til felgen er fingertørr, blir det etter min mening for god heft mellom dekk og felg til å kunne sentrere effektivt.

Du får ta en forsiktig prøvetur, for så å slippe ut lufta og dra litt i dekket. Sjekk at det er solid og god heft helt ut til felgkanten, uten "helgedager". Hvis du ikke stoler 100 % på eget arbeid, river du av dekket, legger på et nytt lag på felgen, lar det herde over natta, og monterer dekket på nytt dagen etter, da med et ferskt lag lim på felgen.

Skuer mine øyne Veloflex, forresten? Smart valg, i så fall. Lekre hjul, også.

Thomas
Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: ThB] #825027 03/10/2009 22:20
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg var nok litt ivrig. Nå ser jeg kapittelet i PT-instruksjonen om at det skal være både et første og et andre basecoat på felgen som bør tørke over natta.

Her er det nok bare å rive av dekket og gjøre det skikkelig. Har ikke noe hastverk. Skal ikke bruke hjulene før til våren uansett.

Det ble Veloflex ja. Veloflex Carbon heter de vel nærmere bestemt. Har lest mye bra om de.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: ThB] #825031 03/10/2009 22:28
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Spoers hvilket lim han bruker. Noen toerker fort, andre sakte.

Med mindre du sykler i 40 graders varme med heftig nedbremsing i bratte serpentinsvinger holder det limingen din!

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #825034 03/10/2009 22:34
ThB Offline
Besatt
Besatt
Veloflex Carbon er helt ålreit. De føles raske og sitter bra. Men dekkene er ikke særlig robuste og slites ganske fort når de brukes som bakdekk. Hvis du ikke kun skal konkurrere på dem, da. Når de blir utslitt, vil jeg anbefale det litt bredere og kraftigere Veloflex Roubaix bak. Bedre komfort og punkteringssikkerhet, og raske nok for meg, i hvert fall.

Thomas
Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: ThB] #825143 04/10/2009 12:00
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Akkurat. Takk for tipset. Jeg skal kun bruke disse hjulene til lokale turrit samt Trondheim-Oslo. Så det blir jo ikke så veldig mange mil på dem i løpet av sesongen. Kanskje 150 mil.

Kanskje limingen holder da? Men skal uansett lime det skikkelig på bakhjulet.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #825153 04/10/2009 12:21
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: torinb
Akkurat. Takk for tipset. Jeg skal kun bruke disse hjulene til lokale turrit samt Trondheim-Oslo. Så det blir jo ikke så veldig mange mil på dem i løpet av sesongen. Kanskje 150 mil.

Kanskje limingen holder da? Men skal uansett lime det skikkelig på bakhjulet.

Jeg har akkurat samme dekk, og kan ikke uttale meg om holdbarheten da jeg har kjørt for lite på dem. Delvis på grunn av at jeg måtte bytte lager på bakhjulet mitt. Det føltes litt tidlig, men må man, så må man.

Så du føler at det blir mest spennende med "dårlig" liming på fordekket i svingene ned fra Seldalsheia retning Høle f. eks.?

Måtte jeg velge et dekk som satt skikkelig på var det vel det framme ICON_SMILE

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #825191 04/10/2009 14:03
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Du trenger ikke ørti lag "lim" for å få dekket til å sitte. Klatter du på altfor mye blir det bare helvete den dagen du skal bytte og ha på nye dekk, hehe.

På nedkjøringer med mye bremsing har jeg faktisk ekstremt lite tro på at man har noen som helst fordel av å lempe på mye festemasse. I alle fall etter å ha sett de mengdene som stakk ut ved mine dekk etter å ha bremset gjennom trafikkhelvete ned fra Ventoux.

Ha på nok til at dekket sitter uten at du kan bare dytte det løs fra felgen med tomlene når det er litt luft i.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: asbjorjo] #825198 04/10/2009 14:17
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg kan ikke dytte det av felgen verken med eller uten luft. Men jeg ser at jeg har hatt litt lite lim på, så jeg tenkte å kjøpe en sprøyte på apoteket, og sprøyte inn litt akkurat der.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: torinb] #825203 04/10/2009 14:28
gare Offline
More than words
More than words
Jeg kan ikke dytte det av felgen verken med eller uten luft. Men jeg ser at jeg har hatt litt lite lim på, så jeg tenkte å kjøpe en sprøyte på apoteket, og sprøyte inn litt akkurat der.

Dra nå av dekkene, legg på et nytt lag litt raskt og få dem på skikkelig da. Det er jo ikke akkurat sååå mye ekstra jobb ICON_SMILE

Jeg er ellers enig i at det er nok med nok lim azzå.

Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: gare] #825428 04/10/2009 21:39
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Med så mye lim på dekk og felg, ville jeg altid tatt med en kniv i lommen til den dag jeg punger på ett ritt.Eneste måten du får det av på.(kalle stive fingere)

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Liming av pariserdekk - ser dette riktig ut?? [Re: rene-iden] #825431 04/10/2009 21:59
ThB Offline
Besatt
Besatt
Så vanskelig er det da ikke. Men hvis man sliter med å få av dekket når det er limt skikkelig etter nevnte "Park Tool metode", kan man alltids la noen cm på motsatt side av ventilen være (så godt som) limfritt, så blir det lettere å få tak innledningsvis. For min del har en dekkspak i plast ordnet biffen greit, så da limer jeg hele veien.

For ordens skyld; det er ikke snakk om "ørti" lag eller å "klatte på" fullt av lim. Alle lagene skal være tynne, så felgen bygges opp så jevnt som mulig. Og de to innledende lagene er altså bare aktuelle på nye felger. På brukte felger kan man klare seg med det siste laget ved montering hvis den gamle liminga ser ok ut. Nye dekk skal uansett ha et lag med lim.

Personlig synes jeg det er digg å stole 100 % på limingen, så jeg foretrekker å gjøre det ordentlig. En bekymring mindre, liksom.

Thomas
Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: ThB] #826316 06/10/2009 16:01
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg forsøkte å ta av det dekket som er for dårlig limt, men jeg klarer rett å slett ikke å få det av med håndmakt. Jeg slet og dro så mye i det at jeg begynte å blø under neglene på tommelfingrene...

Er det noen som har noen enkle teknikker for dette?

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: torinb] #826353 06/10/2009 16:54
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Slipp ut all luften, bruk dekkspaker til aa komme under dekket. Skal i utgangspunktet vaere veldig enkelt, ellers saa limer jeg forferdelig daarlig ICON_LAUGH

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: lim3] #826368 06/10/2009 17:26
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har sluppet ut luften og har kommet under dekket. Er kommet gjennom på en plass. Men det sitter noe så inni hampen. Får bare slite og dra i det til jeg til slutt har fått det helt løst rundt det hele.

Grunnen til at jeg tar det av er jo at jeg har limt det for dårlig. Jeg gruer meg til den dagen jeg skal ta av et godt limt dekk. he he.

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: ] #826415 06/10/2009 18:44
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Nick
Så du lot deg lure av de som sier du har limt for dårlig? godt trick å la være å lime noen cm. motsatt av ventilen, slik at du lett får en dekkspak inn når dekket skal rives av.

Helt enig . Om du ikke klarer og rive dekket av har du ikke limt for dårlig.
Jeg har kjørt på pariser i en halv menskealder, og har aldrig brukt så mye lim som du beskriver over. Nest gang du skifter, så legg bare litt (stor dråpe) mellom hver eike. Pump 1-2 kg. og rett inn dekket før det får 7-8-9 kg. alt etter dekkes spesifikk. Da vil limet fordele seg selv.
La det tørke til neste dag.
På ritt skal du ikke bruke lim hvis du punkterer.
Du skal ha et brukt dekke med lim på som reserve. Det sitter bra nok. Ha med en pumpe som klarer 6-7 kg. eller gasspumpe.

Redigert av rene-iden; 06/10/2009 18:50.

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: rene-iden] #826735 07/10/2009 09:07
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ok Nå har jeg fått av dekket og limt det på nytt. Nå ser det ut til å være rett på felgen. Skal i gang med bakhjulet nå. Da blir det to tynne lag på felgen som begge får tørke over natten, og ett tynt på dekket som også skal tørke over natten. Til slutt ett lag på felgen som ikke skal tørke. Satser på at dette blir bra.

Takk for all hjelp folkens!!

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: torinb] #826755 07/10/2009 09:33
O
OleIdole Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Rene-iden; får du brukt den metoden med Vittoria Mastik One også? Dette limet tørker jo utrolig fort, og ser for meg at det ikke vil fordele seg selv slik det skal?

- Ole Christian
Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: ] #826793 07/10/2009 10:14
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
he he. Jo takk. Jeg hadde ikke tenkt på at det var en amerikansk side. Det sto vel "can cause serious injury or DEATH" et par plaser der.

På instruksjonen som fulgte med Veloflex-dekkene står det bare at man skal ha ett lag lim på felgen, ett på dekket, vente 15 minutter og så sette det på.

Jeg klarte jo å få av dekket til slutt med et par dekkspaker. Nå første gang jeg skal bruke pariser er det litt greit å vite at de sitter 100% riktig. Så får jeg heller bli litt tøffere etterhvert. Etter at jeg ble voksen og fikk barn så er jeg blitt ganske så risikoavers.

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: ] #826816 07/10/2009 10:55
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nick
Å bruke et amerikansk nettsted som sannhetsvitne for at du må "sveise" dekket på felgen, slik at du må fjerne det med fres når du en dag punkterer er neppe særlig lurt.

Hehe, nå er det altså slik at flere av oss finner dette rimelig uproblematisk. Men jeg skal innrømme at jeg er avhengig av en dekkspak i plast for fortsatt å ha smilet på lur når jeg driver med dette. Og ja, jeg har både demontert og montert mange dekk, selv om jeg riktig nok ikke har kjørt pariser i en halv mannsalder, som enkelte andre.

Det er uansett bare på en helt ny felg at det anbefales å bruke to tynne lag som tørker over natta, før man legger på det siste monteringslaget. På en brukt felg ser jeg ikke noen forskjell på metoden du forfekter, og Park Tools (og flere andres) oppskrift, bortsett fra trikset med å ikke lime en bit vis-a-vis ventilen.

Thomas
Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: torinb] #826935 07/10/2009 13:37
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
he he. Jo takk. Jeg hadde ikke tenkt på at det var en amerikansk side. Det sto vel "can cause serious injury or DEATH" et par plaser der.

Akk ja, beklager for min utydelighet om "limsikkerhet".
Jobst Brant sier dette:

Sitat: http://yarchive.net/bike/tire_roll_off.html

I was descending on the local
sub=per descent rode with a bunch of bikies some of whom liked to male
like motorcycles don the hill. I and another rider changes the lead
several times and on one turn my friend passed in the last moment into
a turn so that he had to lean what surely looked like he wouldn't make
it. When we got to my house, he decided to change his front tire
because the sidewall had a nick. The tire came of with hardly any
resistance because it had been a spare and the glue did not adhere,
being too dry.

Så - jeg har INGEN problemer med å sykle med pariser
uten lim, og jeg skjønte også at felgprofilen holder dekket på plass, og lufttrykket gjør sitt. jeg sykla ymse mil med et pariserdekkbakhjul der dekket skled bakover, men jeg kjente ikke noe "rart" baki før det gikk for langt bakover og truet med å ødelegge ventilen, og det ble et ujevnt og dekket vred seg og ble skjev men den falt ikke av. Hmm, jeg burde kanskje hatt syklet hardere?

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: atlekristensen] #826936 07/10/2009 13:40
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
høhø. (250F = 121.11 Celsius)

[quote = Jobst Brandt / http://yarchive.net/bike/tubulars.html ]
I liked the ride of tubulars but I won't put up with all their
problems, especially their temperature sensitivity when descending
mountain roads with series of hairpins where they liquefy the glue and
eat away the base tape through rim friction. Don't tell me to use
another glue. I've used enough and when they get to 250 deg F they
melt.
[/quote]

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: OleIdole] #826940 07/10/2009 13:45
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: OleIdole
Rene-iden; får du brukt den metoden med Vittoria Mastik One også? Dette limet tørker jo utrolig fort, og ser for meg at det ikke vil fordele seg selv slik det skal?

Jeg har aldrig smurt lim på dekket, bare på felgen. Legger litt ekstra på 10cm. på hver side av ventilhullet så ventilen holder seg helt rett.
Aldrig mistet et dekk. Ikke i gateritt heller, hvor det går litt vassere i svingene.Det er sikkert forde det er så mye gammelt lim på felgen. Blir det for klumpete så bruker jeg en kniv og skraper litt.
Klarer faktisk og legge nytt på uten og få noe på fingerne. Det går litt lettere og "vippe" det over kanten hvis en strekker det litt. Under foten og dra.

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: rene-iden] #826949 07/10/2009 14:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
hahaha!

Jeg bruker kanttrådsdekk og har ingen å diskutere hvordan jeg skal legge på dekket med. Vi bare gjør det og pumper opp. Så er det klart til å sykle med en gang.

LarsB

Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: larsb] #826967 07/10/2009 15:18
ThB Offline
Besatt
Besatt
Jøss, det hørtes kjedelig ut ICON_WINK

Thomas
Re: Hvordan får man av de %&$@£ pariserdekkene?? [Re: ThB] #826972 07/10/2009 15:23
olechr Offline
More than words
More than words
Ikke jeg heller. Jeg bare legger på teip så dekk og pumper opp.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino