Harddisk-KRÆSJ! Noen råd?
|
Harddisk-KRÆSJ! Noen råd?
28/09/2009 00:04
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Min interne 2,5" ATA 100-disk på min PowerBook 17" fra 2003 har tryna. Antar det er «click of death» som har rammet disken.
Det er en Hitachi-disk på 160 gig som jeg byttet ut for et par år siden til fordel for 60 gig-disken Apple hadde satt i. Jeg har allerede bestilt ny disk på 250 gigfra mpx.no (Western Digital)
Spørsmålet er: Er det noen som har erfaring med recovery, enten selv eller firmaer (ikke Ibas, som kun mestrer Windows). Jeg har forholdsvis gode backuprutiner, men har mistet noe fra de siste to månedene. Disken er død, selv etter at den er plukket ut fra PowerBook og satt inn i et eksternt kabinett. den spinner, men leser intet.
Innspill?
Harald
NOTS
|
|
|
Re: Harddisk-KRÆSJ! Noen råd?
[Re: HaraldW]
28/09/2009 05:55
|
Ole
More than words
|
More than words
Dette hadde skjedd med den interne disken på en kompis' gamle Dell, og ca 10ende gangen jeg koblet den til PC'en min i et eksternt kabinett, våknet den plutselig til liv og jeg fikk lest ut det som lå på den.
Lykke til!
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
28/09/2009 08:33
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Selv om ibas ikke mestrer filystemene til MAC, så feiler jo disken din før den kommer så langt. Det kan jo være at de kan hjelpe deg med å få liv i disken, dersom det er noe elektronikk eller mekanikk som har gått i stykker, og platene i seg selv er uskadet.
|
|
|
[Re: Christian M.]
03/10/2009 12:53
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Her er en liten oppdatering:
Jeg har møtt alle datahavriers store mor denne høsten, siden regnværet en Tirsdagsklubb ødela både et Canon PowerShot G9 OG kortet med bilder, samt at harddisken på min bærbare Mac tok kvelden fior en uke siden.
* Bildene fra kameraet har nok gått fløyten, ikke så farlig, siden det heldigvis ikke var fryktelig mange. * Harddisken på Macen, en 160 gig Hitachi jeg satte i selv for et par år siden som erstatning for den originale fra Apple, er gåen. Kontrollerkortet er ødelagt, og datakyndige sier Hitachi-disker av dette slaget er et sørgelig kapittel datateknologi.
Løsning: * Jeg hadde Time Machine backup fra juli. Macen er skrudd fra hverandre og sammen igjen, inni sitter en 250 gig Western Digital. Koblet til ekstern backupdisk over natta etter installasjon av OS på ny disk, og maskinen framsto nøyaktig slik den gjorde i juli. Takk Gud..
* Bildene jeg har tatt i mellomtiden er delvis tilbake i iPhoto, siden ikke alt var slettet fra kamerakortene. Eldstemanns konfirmasjonsbilder lå i tillegg på fruens maskin. Noen bilder har gått tapt, men de er ikke vesentlige. Et slettet kort forsøkes gjenoppbygd med spesialprogramvare mest for moro skyld.
* Alt annet av mail, kalender og slikt er med Mobile Me (tidligere .Mac) uproblematisk hentet inn igjen automatisk fra Apple.
* Jeg har ikke kjøpt eller rippet musikk siden sist backup, så det er også i boks. Jeg kjøpte VG Netts glimrende TV-guide nylig, og den forsvant da jeg synket iPhone og Mac etter restore. MEN, ved å laste den ned på nytt på iPhone er det registrert at jeg har kjøpt den tidligere, og dermed lastes kjøpte programmer ned gratis. Snedig.
Fra nå av: Bakuprutinene skal skjerpes fra nøye til paranoide: * Med nytt bredbånd fra Canal Digital kjøper jeg Apple Time Capsule, kombinert tobånds trådløs ruter og med innebygd 2 terrabyte disk for trådløs backup (NAS). * I tillegg kjøper jeg en LaCie 2Big 2 terrabyte portabel harddiskarray (RAID) med hotswop-disker for parallell backup. * Min gamle 250 gig LaCie-disk formatteres på nytt og settes opp som tredje komplette backup, og lagres utenfor huset, i safen hos mor og far.
Dermed sitter jeg med tre komplette Time Machine backups for min maskin. Husets øvrige maskiner kjøres separat Time Machine mot NAS og RAID, og har i tillegg egne eksterne disker for tredje backup.
I tillegg vurderer jeg en fjerde disk der jeg manuelt kopierer over bilde- og musikkbibliotek, samt de viktigste filene, sånn hvis Time Machine skulle svikte eller noe være korrupt. Denne fjerde disken kan også fungere som arbeidsdisk på videoprosjekter.
Totalpris: Time Capsule: Ca 4200 LaCie array: Ca 3200 Øvrige disker finnes i huset, trenger bare omorganisering. All backupprogramvare er innebygd i Mac OS.
Kom gjerne med innspill og fortell om egne backupløsninger.
Harald
NOTS
|
|
|
03/10/2009 13:29
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
* I tillegg kjøper jeg en LaCie 2Big 2 terrabyte portabel harddiskarray (RAID) med hotswop-disker for parallell backup. VARSKO HER!!!Jeg har hatt 2x LaCie -disker av denne typen: http://store.apple.com/no/product/TV668Z...mp;s=topSellersBegge døde før det var gått 6 mnd. Jeg sier ikke at du ikke skal kjøpe LaCie, men vil bare informere om min erfaring med det produktet.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
03/10/2009 14:11
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Godt innspill, Morten. Nå er 500 gig uaktuelt, men likevel. Det hjelper ikke at de reklamerer med tre års garanti om man mister alle data.
Uansett blir det med RAID og NAS og ytterligere backup tatt høyde for kræsj av denne typen.
H
NOTS
|
|
|
03/10/2009 14:40
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
* Bildene fra kameraet har nok gått fløyten, ikke så farlig, siden det heldigvis ikke var fryktelig mange.
Alltid kopier fra kamera etter shoot. * Harddisken på Macen, en 160 gig Hitachi jeg satte i selv for et par år siden som erstatning for den originale fra Apple, er gåen. Kontrollerkortet er ødelagt, og datakyndige sier Hitachi-disker av dette slaget er et sørgelig kapittel datateknologi.
Timemachine / chronosync eller lignende. jeg har timemachine på macbook pro'en og chronosync på mac pro'en. på macbook'en tar jeg backup hver gang jeg kobler usb-kabelen til eksterndisken, og mac pro'en tar backup hver time. ren 1:1 kopi, men disker er billige. Trenger dog å sette opp ekstern backup av mine backup. en vakker dag, så jeg satser på ingen tyverier eller branner inntil videre.....
|
|
|
[Re: GeirEivind]
03/10/2009 17:01
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
* Bildene fra kameraet har nok gått fløyten, ikke så farlig, siden det heldigvis ikke var fryktelig mange.
Alltid kopier fra kamera etter shoot. Jepp, og selvsagt. Det er stort sett alltid rutine. Men så var det kompaktkameraet, slip of my mind og mye som skjedde da.. Samt at det ikke var spesielt kritiske bilder. HaraldW: Synd! Håper det ordner seg. Takk, joda, det har forsåvidt løst seg. Det er bare noen få bilder som mangler, og de tror jeg at jeg ikke tenker så mye på. Nå blir det NAS og RAID og jeg veit ikke hva. Harald
NOTS
|
|
|
[Re: GeirEivind]
03/10/2009 17:36
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Trenger dog å sette opp ekstern backup av mine backup. en vakker dag, så jeg satser på ingen tyverier eller branner inntil videre.....
Jeg plasserte backup-disken hos en kompis 500 m. nede i gata for noen dager siden. Så med mindre en atombombe rammer Trondheim (ref. Adresseavisen forleden dag) burde jeg være trygg. Bedre med ukentlig ekstern backup enn daglig backup hjemme.
|
|
|
03/10/2009 20:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nå blir det NAS og RAID og jeg veit ikke hva. Det bør jo holde det du skisserer her, men hvis du skal planlegge ut i fra worst case (at huset brenner, for eksempel), bør du også se på backupløsninger som sender data ut av huset. F-secure f.eks. leverer en løsning som koster 5-600 kroner for året, og da tror jeg du får ubegrenset med plass. En annen fordel med online backup er at du har tilgang til data uansett hvor du er, så lenge du er på nett.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/10/2009 10:26
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nå blir det NAS og RAID og jeg veit ikke hva. Det bør jo holde det du skisserer her, men hvis du skal planlegge ut i fra worst case (at huset brenner, for eksempel), bør du også se på backupløsninger som sender data ut av huset. F-secure f.eks. leverer en løsning som koster 5-600 kroner for året, og da tror jeg du får ubegrenset med plass. En annen fordel med online backup er at du har tilgang til data uansett hvor du er, så lenge du er på nett. Jepp, jeg vet. Onlinebackup er aktuelt, men jeg vil ha behov for minst 100 gig. Da er bare det nødvendigste tatt med. Derfor er, og blir fortsatt, min onlinebackup å være litt rutinert og backe opp disken som ligger i safen hos minie foreldre noen kilometer unna. Med veldig gode backuprutiner bruker jeg dessuten min egen bærbare som hovedmaskin, der alt av bilder etc ligger. Jeg trenger ikke lagre ned på en server, men ta fortløpende backup. Dermed har jeg alt med meg på ferie etc, og om huset blir raidet av banditter er alt fortsatt intakt. Time Machine tar backup stort sett hele tiden når man er koblet til et definert backupvolum. Det betyr ikke at maskinen står og tygger på store datamengder hele tiden, men sender endringer i volumet videre til backupvolumene. Med den trådløse ruteren Time Capsule betyr det at det tas backup hele tiden så lenge jeg er koblet til trådløst hjemme. Harald
NOTS
|
|
|
04/10/2009 15:56
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
(... trist historie med lykkelig slutt)
Bra det gikk bra til slutt. Fra nå av: Bakuprutinene skal skjerpes fra nøye til paranoide: * Med nytt bredbånd fra Canal Digital kjøper jeg Apple Time Capsule, kombinert tobånds trådløs ruter og med innebygd 2 terrabyte disk for trådløs backup (NAS). * I tillegg kjøper jeg en LaCie 2Big 2 terrabyte portabel harddiskarray (RAID) med hotswop-disker for parallell backup.
En ulempe med en hardware RAID er at hvis hardwaren går i stykker, er det ikke sikkert at du greier å redde data -- diskene er fine og lesbare, men hvem vet hvordan LaCie implementerte RAID1? (Det største problemet med software-RAID er at folk ved en feiltagelse napper ut feil disk og synkroniseringen av diskene herper opp alt etterpå). En ulempe med NAS er at hittil har jeg ikke sett en eneste som støtter lagring av krypterte data basert på en open source løsning til en pris som kan konkurrere med en vanlig datamaskin. Folk pleier å se uforstående på meg når jeg sier at krypto er viktig, men jeg synes ikke at noen skal kunne lese mine egne regnskap fra tidligere år eller private bilder, dersom jeg skulle bli utsatt for et tyveri. Kom gjerne med innspill og fortell om egne backupløsninger.
FWIW, egen boks med 6 disker i -- 2x320G for operativsystemet i RAID1, 4x1.5TB i RAID5 (software) med kryptering på toppen (dm-crypt + cryptsetup) for alt det andre. rsync+ssh for å lempe over det jeg synes er verdt å ta vare på. Det litt ironiske er at jeg har nettopp fått anledning til å erfare at RAID5 tåler tapet av en disk. Ikke akkurat noe å se fram til, men arrayet tålte fint å tape disken og er nå tatt ned i påvente av en erstatning.
Redigert av schnappi; 04/10/2009 15:59.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
04/10/2009 16:41
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
....det som er problemet med Lacie-diskene er at du aldri vet hva som er inni. Lacie har egentlig bare designet kabinettet disken ligger i og har ikke noen egen hd-produksjon overhodet. Du kan få Maxtor, WD ,og gud forby,Hitachidisker i et Laciekabinett. Ikke kjøp lacie, om du bryr deg om hva slags disk du kjøper.
Jeg har musikken på to disker og bilder på to. Pluss bilder på en 32gigs memstick. Man trenger jo heller ikke backup på alt vel?
|
|
|
|
|