Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!!

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: Garpen] #823610 01/10/2009 13:20
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Nå har jeg ikke lest alle medisinske spørsmål her inne, men kan ikke huske at noen har spurt :

Spm : " Jeg hoster blod, kan jeg sykle Birken til helgen ?"
Svar : " Det syns jeg absolutt du skal så lenge du kan stå på beina."

For egen del har jeg blitt kvitt småproblemer som smerter i kneet pga feil sittestilling, og smerter i korsrygg / skuldre etter tips fra EgilS på øvelser i for- og etterkant av økter. På meg virker det som om det er mer slike spørsmål som stilles og svares på, enn det er alvorlige lidelser hvor folk henledes til å tro at alt løser seg, også uten legebesøk.

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: Clotho_NOR] #823613 01/10/2009 13:24
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Mitt inntrykk er at dette er mer regelen enn unntaket :

Ennå et sykdomsspørsmål

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: Clotho_NOR] #823617 01/10/2009 13:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Clotho_NOR
For egen del har jeg blitt kvitt småproblemer som smerter i kneet pga feil sittestilling, og smerter i korsrygg / skuldre etter tips fra EgilS på øvelser i for- og etterkant av økter.

Fint å høre.

Mvh
EgilS
- spør meg om alt innen helse, og spar deg for tullete operasjoner. Referanser på forespørsel.

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #823622 01/10/2009 13:40
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: anonymous13
Sitat: Herit

Hva for slags tull er dette? Det er selvsagt mange som ikke får riktig veiledning fra helsepersonell, men det undergraver ikke trådstarters poeng, vel?

-Arve

Gjør det vel. Trådstaters formål kom tydlig fram: Hindre at gies råd som kan skade medsyklisters helse. Det er da massevis av råd her inne som potensielt kan skade medsyklisters helse hvis man skal anta at mottaker er helt blottet for logisk og/eller kritisk sans. Det kan gjelde valg av hjul, tips om oppførsel i ritt, oppførsel i trafikken, tips om vanskelige kneiker etc.

Farlige råd kan en få overralt, så hvorfor skal da bare innlegg om som omhandler helseproblemer ha en disclaimer?

Les innlegget ditt jeg har svart på en gang til. I en diskusjon hvor det advares mot å innhente medisinsk veiledning etter dugnad-på-internettmetoden, virker det som en direkte avsporing å begynne å problematisere at ikke alt medisinsk personell har kompetanse på alle skader. Det var det jeg mente!

Du har for så vidt et poeng om at det er mange dårlige råd å få her, også på ikke-medisinskse problemer. Men det virker som det går litt fort i svingene når du skriver, så poenget ditt drukner ofte i tull og usakligheter. Som her.

-Arve

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #823706 01/10/2009 16:26
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Takk, jeg har lest hele tråden! Og jeg kan stå for det jeg skrev.

Det blir litt billig å komme trekkende med "og du da!"- utsagn, og litt barnslig å kalle motinnlegg sutring bare fordi du blir anklaget for usakligheter. Men det er min mening.

-Arve

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #824252 02/10/2009 12:59
Simen85 Offline
Avhengig
Avhengig
Kan ikke alle bare være venner? fiolin

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #825657 05/10/2009 12:33
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg påpekte bare at du faktisk sitter å gnåler på innholdet i en post hvor du tydlig ikke hadde klart å se hvem svaret var til, til tross for at det kom tydlig fram.

Du svarte på et tidspunkt da bare trådstarter og snikkarboa hadde deltatt i tråden, så det var vanskelig å ta feil av det.

Svaret mitt var i høyeste grad relevant til posten jeg svarte på, mens du valgte å ta det ut av sammenheng og krangle på feil premisser. Og det synes du er voksen og saklig?

Jeg står fortsatt på at du svarte helt på siden av trådstarters problemstilling, og på svarinnlegget du hadde sitert (snikkarboa skrev "Helt enig" som svar til trådstarter! Pjoltergeist omtalte motinnlegget ditt etter min post som "bare tull")

Om du ikke forstår det nå, får vi bare konkludere med at du både leser og skriver norsk på en helt annen måte enn de fleste andre. Det er i din fulle rett, men det helper deg ikke å bli forstått.

-Arve

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #825838 05/10/2009 19:11
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Takk for oppklarende svar!

Som du sikkert forstår, er det lettere å forstå hvor en vil hen når en utdyper og forklarer meningsytringer og spørsmål. Det var vel defor du tok deg tid nå. Problemstillingen du tar opp har selvfølgelig falt meg inn, uten at det betyr at jeg synes den er VELDIG relevant for denne tråden.

Forskjellen mellom ditt første og ditt siste innlegg, forklarer forskjellen på "tull" og "noe som kan diskuteres". Jeg er uenig i proposjonene du trekker opp i argumentasjonen din. Resten får du sette på kontoen for ondsinnethet, og misforståelser som oppstår når en formulerer seg klossete.

Skal vi la det ligge der?

-Arve

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #825913 05/10/2009 20:42
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Vel, det kan ha med at vi to har ulike forventninger til hva som gjør "argumenter" og "innspill" interessante. Jeg kan jo ikke kreve at alle skal mene det samme som meg.

Jeg er enig i din beskrivelse av forumet som en god arena for diskusjoner med likesinnede. Det er mange smarte og kunnskapsrike folk her, opptil flere har gode formuleringsevner. Dessverre finnes det også en og annen dust, og det er vel det vi ser i hverandre akkurat nå. Vi får håpe at neste diskusjon blir på et større saklighetsnivå og i en jevnt over hyggeligere tone.

-Arve

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: ] #825947 05/10/2009 21:47
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: snikkarboa
Helt enig i det du skriver.

Kjenner selv til personer som har lidd fordi at de hørte på synsing og "råd" fra folk uten kunnskaper.

Kjenner du noen som har lidd fordi de har hørt på synsing og "råd" fra helsearbeidere med mangelfulle kunnskaper da?

Ja,det gjør jeg.

Legevitenskapen er veldig avansert, og med like mange variabler som man har mennesker(om ikke flere).
Det heter jo i en kjent barnesang at "Meget er forskjellig,men inni er vi like",det stemmer ikke i det hele tatt.

Selv om "Bjørn" har litt vondt i brystet,og "Otto" har litt vondt i brystregionen,så betyr ikke det at begge har samme medisinske diagnose.
Selv om Otto har hatt nøyaktig samme symptomer som Bjørn ,så er det ikke noe automatikk i at Bjørn også har refluksøsofagitt(sure oppstøt) .Otto sitt stalltips var bare overta resten av hans Losec,så skulle det gå greit(her tenker jeg at Per døde fordi at han hørte på Otto,og ikke kom seg til sykehus i tide!) .

Sikkert ikke alle som liker at man drar frem ekstreme eksempler,men man må jo sette ting på spissen(blir ikke det helt samme med plaster på ett lite skrubbsår).

Når det gjelder idrettskader så er det ikke noe galt i at man forteller om sine erfaringer,men det blir uansett sine egne erfaringer.

Litt temperatur,humor,vitsing,ironi osv. må man jo ha i debattene,ellers blir de bare døle og kjedelige
Stor forskjell på å kalle noe tull,og å kalle noen en tulling.

Jeg synes forøvrig forskning på de fleste områder er spennende. Anbefaler folk å lese teknisk ukeblad,illustrert vitenskap etc. og å se dokumentarer fremfor å se "truseglippkjendissjokkreportasjer" 24/7.

Fikk plutselig lyst til å rope GRESSSSS,men jeg lar være.

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: Pjoltergeist] #826533 06/10/2009 20:40
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Har registrert at det var et av mine tidligere innlegg som fikk "begeret til å renne over". Ser nå i ettertid at jeg kunne vært litt mer ydmyk i min fremtoning og referert til mine egne og tidligere erfaringer inne ortoskopi, samt avsluttet innlegget meg at en selvfølgelig bør kontakte en spesialist og ikke ta mitt innlegg som endelig diagnose.

Symptomene til trådstarteren minnet veldig om mine egne og jeg hadde god erfaring med å kjøre ritt etc med en løs bruskbit i kneet og bruke ispose i etterkant. Mitt innlegg var nok litt dårlig formulert og tok da utgangspunkt i at trådstarter hadde en løs bruskbit i kneet, noe jeg selvfølgelig ikke kunne ha noen garanti for. Jeg håper og tror ikke jeg presset trådstarteren til å kjøre ritt og treninger om en selv ikke følte seg i stand til dette, men snarere ventet på svaret fra legen.

Når en velger å benytte seg av nettforum for diskusjoner, så må en samtidig gjøre dette med en viss skepsis, samt vi som svarer på spørsmål må gjøre dette med omhu. Jeg synes alikevel det bør være rom for å diskutere og dele erfaringer innen sykkelskader på forumet. Jeg blir jo litt betenkt da jeg registrerer at noen kan oppfatte innleggene som et fasitsvar og det raskt kan lede til misforståelser, så desto viktigere med presiseringer.

Jeg kommer nok til å tenke meg om noen ganger før jeg svare på medisinske spørsmål her på forumet igjen, når jeg ser den debatten som nå pågår.

Redigert av mentor; 06/10/2009 21:19.
Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: Herit] #844172 06/11/2009 11:01
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne tråden ble selvfølgelig altfor preget av sutring, "hva-om"-spørsmål og usakligheter til at jeg gadd å følge med, men likevel ble jeg inspirert til å poste et lite à propos nå.
Av ren nysgjerrighet søkte jeg litt for å finne ut om det er forskjell på gult og grønt når man hoster opp ting fra lungene (jeg har fått medisin for lungebetennelse, så jeg vet hva jeg har selv), og google ga meg blant annet dette treffet:

http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/helse/tema/1208115/tittel/slim-i-halsen

Denne Olava er kanskje det klareste eksempelet jeg har sett på mennesker som må forsvares mot seg selv og sporenstreks plukkes vekk fra internett før ting går galt.

God bedring ICON_LAUGH

Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!! [Re: Vanilla Ninja] #844181 06/11/2009 11:17
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man lurer ofte litt på hva som foregår i hodet på noen folk.

De er altså villig til å gå i månedsvis med store plager,fremfor å stikke en liten tur til legen for å sjekke ut hva som er galt.

En bekjent er nå snart ferdig med kreftbehandlingen,og er på bedringens vei(husker ikke hva det het,men noe med lungene).

Symptomene var ganske lik Olava sine,men han gikk til legen etter noen dager med symptomer(hadde han ventet i noen mnd.så ville han kanskje ikke vært her idag).

Men folk velger jo selv hva de vil gjøre,er ikke mitt problem om noen tar sjanser.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support