Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!!
|
Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!!
30/09/2009 18:49
|
sigten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
det er utrolig mange spørsmål her på forumet som virkelig ikke bør bli besvart av anonyme synsere på et nettforum. "jeg har brukket noe i hånden, kan jeg sykle ?" , " jeg har problemer med hjertebank, kan jeg sykle?" osv osv osv ..
greit nok , mange av oss har fornuft nok til å ikke spørre/ svare på avanserte medisinke spørsmål , men jeg synes vi alle har en oppgave om å redusere/avbryte slike tråder med tanke på at dette kan påvirke medsyklisters helse. generelt misliker jeg personer som krever endring uten å komme med forslag ( dette for å trekke en parallell fra den politiske verden) og jeg foreslår derfor at man kan opprette et nytt underforum for Helse og at det i dette blir nøye presisert at man må forhøre seg med lege før man tar avgjørelser vedrørene sin sykdom/skade , og at man i et slikt underforum oppfordrer personer som har hatt sykdom/skade kommer med erfaringsrapporter vel og merke med legens uttalelse , slik at de som lurer på noe, kan se etter paralleller og samtidig se konsekvensen av dårlige avgjørelser.
hvis dette ikke lar seg gjøre så oppfordrer jeg ihvertfall folk til å oppfordre til legebesøk når man kommer over medisinske spørsmål.
som medisinstudent (kunnskap fra bøker og klinikker) og gutt (egenerfaring med fall,brudd,kutt og hjernerystelse) så vet jeg nok om skader til å innse at jeg ikke kan alt , og at jeg /vi ikke kan rettlede folk via et nettforum. jeg prøver ikke å si at leger vet alt, men de har en stor institusjon i ryggen og har med dette større anledning til å diagnosere
|
|
|
Re: Ukultur ved spørsmål ang Skade !!!!!!
[Re: sigten]
30/09/2009 18:57
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig i det du skriver.
Kjenner selv til personer som har lidd fordi at de hørte på synsing og "råd" fra folk uten kunnskaper.
|
|
|
[Re: ]
30/09/2009 19:38
|
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Man burde jo kunne gå ut fra at de fleste som etterspør råd i forbindelse med fysiske skader på forumer som dette ikke anser svarene på høyde med en legekonsultasjon. En slik advarsel som etterspørres av trådstarter synes jeg egentlig er litt unødvendig og "amerikansk" type "OBS! innholdet kan være varmt" som man kan finne på lokkene på engangs kaffekopper.
Edit: ellers er jeg enig i at man kan la være å uttale seg evt. heller henvise til lege hvis det kan virke som alvorlige tilfeller eller man ikke vet hva man snakker om.
Redigert av Corratec; 30/09/2009 20:22.
|
|
|
30/09/2009 19:46
|
sigten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Folk gir jo råd om anvendelsesområde for deler uten at de har doktorgrad i materialteknikk. Det kan jo høyeste grad påvirke medsyklisters helse. jeg er helt enig i at man bør være kildekritisk og at det oftere bør henvises til produktsider på internett At råd innen fagområdet helse skal ha en helt spesiell og beskyttet status, all den tid vi har akupunktører og homeøpater drivende lovlig i dette landet. dette er jeg kjent med og jeg ønsker derfor å omformulere meg: vennligst ta kontakt med respektiv instans innenfor helsevesenet. jeg beklager!!
|
|
|
30/09/2009 20:21
|
Herit
Ringrev
|
Ringrev
Kjenner selv til personer som har lidd fordi at de hørte på synsing og "råd" fra folk uten kunnskaper.
Kjenner du noen som har lidd fordi de har hørt på synsing og "råd" fra helsearbeidere med mangelfulle kunnskaper da? Hva for slags tull er dette? Det er selvsagt mange som ikke får riktig veiledning fra helsepersonell, men det undergraver ikke trådstarters poeng, vel? -Arve
|
|
|
[Re: Herit]
30/09/2009 20:28
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg synes slike tråder har blitt fornuftig "behandlet" på forumet. De fleste (om ikke alle) jeg har sett som har spurt om råd om plager med potensielt alvorlig omfang har da fått rådet "Gå til lege", i tillegg til all mulig synsing.
|
|
|
30/09/2009 20:32
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Først, er helt enig at man ikke skal gi råd man ikke har dekning for. Men er ikke enig i at mange stiller diagnoser og behandlingsalternativer her inne. Min erfaring på dette forumet er at de fleste viser til egne erfaringer med evt. samme skade e.l. Samtidig synes jeg, alltids noen unntak, de fleste er flinke til å råde dem til å gå til lege, fysio eller andre aktuelle personer. Personlig har jeg gitt råd der jeg føler jeg har kompetanse, som er innenfor akutt medisin(sånn for ordens skyld på sykehus) samt noen små og noen store skader på egen kropp OG anbefaler alltid å kontakte fagpersonell. Man bør vel vise den respekt at man kan komme med sine erfaringer osv. DE som spør bør vel vite at det nødvendigvis ikke er fagpersoner som svarer. MEN det er også personer med mye erfaring/kompetanse innen disse områdene som også sykler
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: EgilS]
30/09/2009 20:55
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg synes slike tråder har blitt fornuftig "behandlet" på forumet. De fleste (om ikke alle) jeg har sett som har spurt om råd om plager med potensielt alvorlig omfang har da fått rådet "Gå til lege", i tillegg til all mulig synsing. Helt enig -og synsingen er verdifull fordi den kan gi en pekepinn om en skadetype legen ikke kjenner. Jeg ser ingen grunn til ikke å blande erfaringer med vitenskap -mangelen på det derimot...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
30/09/2009 21:48
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Det er selvfølgelig legitimt å spørre, og som oftest rundes slike tråder av med "gå til lege" - som flere her sier. Likevel: Jeg vil våge å påstå at det er en viss forskjell på materialteknikk og medisinsk vitenskap - ikke at den ene vitenskapen er mer verdt enn den andre, men de har sin egenart begge to. Det som er farlig med slike tråder - og spesielt de tråder hvor det synses ut fra "egne erfaringer" og "ting jeg har lest" - er at informasjonen kan tolkes feil og potensielt føre til helseskade. Det kan være flere årsaker til dette. Personen som presenterer problemstillingen vil kanskje ikke kunne gi en fullgod beskrivelse av problemet. Som mottaker vet man ikke hva problemstiller vektlegger - ei heller om beskrivelsen er fullstendig. Mottaker har ingen annen informasjon man kan støtte seg til utover de subjektive opplevelser problemstiller rapporterer. Mottaker kan med andre ord sjelden og aldri være sikker på at egne erfaringer vil være valide i den aktuelle problemstillingen. Dessuten forekommer det titt og ofte feil og desinformasjon i slike tråder, så kvalitetssikringen kan det være så som så med... I mitt daglige virke treffer jeg stadig på tilfeller hvor "lekfolk" leser internettsynsing om helsetilstander og diverse reklame for mer eller mindre fantastiske remedier som lover god helse og evig liv. Jeg har slutta å bli sjokkert over enkeltes dårlige gangsyn når det kommer til kildekritikk og manglende evne til å forstå at man ikke uten videre kan generalisere når det kommer til helsefaglige råd. Det som passer for noen kan være helt feil for andre. Derfor: Gå til lege - eller apotek; alt ettersom hvilken info du er ute etter!- Med ønske om god helse (og kanskje evig liv)
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
01/10/2009 06:33
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Hva for slags tull er dette? Det er selvsagt mange som ikke får riktig veiledning fra helsepersonell, men det undergraver ikke trådstarters poeng, vel?
-Arve
Gjør det vel. Trådstaters formål kom tydlig fram: Hindre at gies råd som kan skade medsyklisters helse. Det er da massevis av råd her inne som potensielt kan skade medsyklisters helse hvis man skal anta at mottaker er helt blottet for logisk og/eller kritisk sans. Det kan gjelde valg av hjul, tips om oppførsel i ritt, oppførsel i trafikken, tips om vanskelige kneiker etc. Farlige råd kan en få overralt, så hvorfor skal da bare innlegg om som omhandler helseproblemer ha en disclaimer? Med all respekt å melde, men dette er jo bare tull. Selvfølgelig kan det være farlig å sykle bakovervendt, sittende på styret, men slike råd er da også enklere å "avsløre". Poenget med tråder som inneholder råd av helsefaglig art er at de sjelden kan etterprøves, og dersom det generaliseres eller konkluderes på feilaktig grunnlag kan det få potensielt store konsekvenser for mennesker - og kanskje spesielt for de som kommer i ettertid og "gjenbruker" informasjonen.
Kristian
|
|
|
01/10/2009 06:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ikke helt enig med trådstarter og synes de fleste trådar her har fungerat bra. Har også sett vad jeg synes er dårliga trådar åt både hållen, både der vad jeg synes er relevanta spørsmål blir kritisert og fasit svaret er lita 100% på din fastlege og der verkligen personen må gå til legen istellet før at spøre på et forum
Jeg synes i alle fall at det er interessant at lesa om andres erfaring og jeg tror ikke alltid legen er den som vet best.
Mine åsikter kommer antagligen av at jeg har haft og har en del førslitning skader og har varit til en del leger og andre som burde veta vad de snakker om og min erfaring er i alle fall at en vanlig fastlege vet nesten inget om idrettsskader og at spørre dem er mer eller mindre verdiløst. Syntes ikke heller jeg fikk så veldig bra information fra de med idretts spesifikk bakgrund (blev i alle fall aldrig av med skaden når jeg føljde deras anbefalningar).
Sjelvklart er det ofta bra at gå til lege men jeg kommer ialle fall ikke lita 100% på vad en lege sier og jeg ser inge problem med at gå til en ny lege eller spøre på et forum hvis noen har erfaring med samme sak.
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
01/10/2009 06:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med all den erfaring og kunnskap som er her på forumet, synes jeg ikke det er rart at noen spør om råd også om helserelaterte saker. Og som flere her er inne på, synes også jeg at de fleste trådene inneholder den obligatoriske "gå til legen"-formaningen når ting virker å være mer komplisert enn et skrubbsår på kneet. Noen ganger virker det dessuten mer fornuftig å konferere med forumet enn å slå seg til ro med noe en lege har sagt... (en slags second opinion). Og hvis noen har drita vondt og ikke gidder å gå til legen, ja da synes jeg egentlig ikke synd på dem heller. Å advare folk om at råd her inne må tas med en klype salt, det tror jeg ikke trengs 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/10/2009 06:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange av spørsmålene her inne går på sykkelrelaterte problemer (ref, smerte mellom skulderblad, på innside av venstre kne, korsryggen, etc).
På idrettsrelaterte problemer har fastlegen svært begrenset peiling, og rådet du får fra den kanten er stort sett "sykle mindre". Da er de "ufarlige" rådene fra de som har løst problemet her inne ved hjelp av tråkkfrekvens, rammestørrelser, styrebredder og innstillinger eller kjernemuskulaturtrening langt bedre.
Som flere av dere andre tror jeg ingen ser på "kjerringråd" og tips de får her som faglig medisinske råd.
Redigert av Oystein L; 01/10/2009 07:00.
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/10/2009 07:03
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Som flere av dere andre tror jeg ingen ser på "kjerringråd" og tips de får her som faglig medisinske råd.
Hva med spørsmål som f.eks "kan jeg sykle når jeg bruker antibiotika?"
Kristian
|
|
|
01/10/2009 07:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
En grei påminnelse om at man ikke bør stole fullt og helt på den første legen man møter, dersom kroppen føles ugrei... Knall og fall hører med til terrengsykling og enkelte ganger kan det være mer alvorlig en man tror.
For min del startet det når jeg på lørdag skulle henge på kjartandaddy ned en bratt kneik i nc-løypa på Oppdal. I motsetning til ham tok jeg store deler av turen langt over styret med påfølgende hardt nedslag. Jeg hadde selvfølgelig full rusting. Dette slo allikevel fullstendig lufa ut av meg, så det ble å ta bena ned etter en lang pause. 1. stopp på hjemveien var legestua på Berkåk. Fikk en rask sjekk og noen paracet med beskjed om at dette ble nok bedre etter noen dager. Ingen bein var brukket.
Dette er symptomene jeg fikk, som raskt ble tydligere etter som tiden gikk: Nasal og morsom stemme. Trang i svelget. Følelse av kreppapir eller bobleplast under huden i overkroppen.
På tirsdag merket jeg bedring, men selvfølgelig fremdeles stiv som en stokk og temmlig forslått. Ringte bedriftshelsetjenesten som var enig i at det nok ikke forelå indre skader, iom at det hadde gått såpass med tid. En annen lege hos bedriftshelsetjenesten hadde imidlertid også snappet opp dette og onsdag fikk jeg temmelig klar instruks om å stille på røntgen.
Resultat: Alle mine symptomer skyldes luft presset ut fra en lunge og inn i kroppen. Dvs. punktert lunge. Fullt av luftbobler under huden og trykk rundt indre organer som luftrør, spiserør, mv. Om min tilstand brukte legen ord som "livstruende" kombinert med "griseflaks". Faren ligger i at lungen kan åpne seg igjen å slippe ut mere luft i kroppen. Resultatet er økt trykk på pusterør og stor risiko for kvelning. Veldig skummelt dersom det skjer i søvne (muligens ikke medisinsk korrekt gjengitt, men prinsippet er enkelt å forstå).
Lykkelig uvitende, om enn forslått, om dette tok jeg en halvflaske rødvin og avsluttet med noen paracet da jeg på lørdag kom hjem. Veldig feil handlemåte.
Hverken legen på Berkåk eller bedriftshelsetjenesten forstod situasjone umiddelbart. At en 3. lege skjønte poenget var mer tilfeldig.
Så den enkle moralen er: Oppsøk lege dersom kroppen blir utsatt for stor energi ved fall eller krasj. Vær selv våken på nevnte symptomer, det er ikke sikkert at legen kjenner disse.
|
|
|
01/10/2009 07:37
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Likevel: Jeg vil våge å påstå at det er en viss forskjell på materialteknikk og medisinsk vitenskap - ikke at den ene vitenskapen er mer verdt enn den andre, men de har sin egenart begge to. Og til din overraskelse kan jeg fortelle deg at materialteknikk heller ikke er en eksakt vitenskap. Det gjelder forøvrig de fleste vitenskaper -kjenner man dem godt nok vet man at de ikke er eksakte. Og hva har man da, jo da har man behov for efaringsdata. Endel av dette er samlet av akademikere og tilgjengelig for akademikere. En del er kjent blandt sveisere og da må man gå utenfor sitt eget trygge miljø for å finne det. Som lege vil du komme langt med utdannelse, men det er erfaringene som skiller deg fra en kollega med samme utdannelse. Og samler du erfaring kun fra eget virke kommer du kun et stykke på vei -samler du bredt fra mange kilder kommer du lenger. Første steg på veien er å lære seg å høre på pasienten -allerede der svikter mange leger. Og da kan et godt råd fra annet hold være avgjørende for pasienten!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
01/10/2009 07:49
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Med all respekt å melde, men dette er jo bare tull. Selvfølgelig kan det være farlig å sykle bakovervendt, sittende på styret, men slike råd er da også enklere å "avsløre".
Hva i allverden er det du snakker om? Poenget med tråder som inneholder råd av helsefaglig art er at de sjelden kan etterprøves, og dersom det generaliseres eller konkluderes på feilaktig grunnlag kan det få potensielt store konsekvenser for mennesker - og kanskje spesielt for de som kommer i ettertid og "gjenbruker" informasjonen.
Jaha. Du mener at råd om helse ikke er evidensbasert? Du mener at råd innen andre fagfelt som tolkes på feil grunnlag ikke er spesiellt farlige? Og hvordan etterprøves et råd om "Bare kjør på det du makter ned Ballettbakken og bare bruk det ekstra grepet du får i kompresjonen til å ta svingen"? Hvorfor har ikke dette potensielt store konsekvenser for mennesker, og hvordan hindres det at denne informasjonen gjenbrukes på feil grunnlag? Det er noe i uttalelsen din som ikke har grunnlag i logikk. Jeg har ingen intensjon om å kverulere med deg. Selvfølgelig er helsevitenskap evidensbasert, men når man mangler informasjon blir jo bildet naturlig nok ufullstendig. Eksemplet ditt er forsåvidt helt ok, men tror du noen faktisk ville gitt gjernet på det viset i virkeligheten? Det jeg forsøker få frem er at man kan ha den beste hensikt med sine råd, men gir man råd - eller leser råd - på feil grunnlag kan det gå galt. Dette er jo selvfølgelig ikke noe spesielt for helsefaglige spørsmål, men i denne typen spørsmål er jeg av den oppfatning at man har såpass mange variabler som man ikke har kontroll på at det lettere kan få uheldige konsekvenser. På dette spesielle forumet har man utvilsomt en svært streng kontroll av sykkel-relatert informasjon. En slik kvalitetssikring har man ingen garanti for når det kommer til helsefaglige spørsmål.
Redigert av Pjoltergeist; 01/10/2009 07:53. Rediger grunn: tillegg.
Kristian
|
|
|
01/10/2009 09:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jeg forsøker få frem er at man kan ha den beste hensikt med sine råd, men gir man råd - eller leser råd - på feil grunnlag kan det gå galt. Dette er jo selvfølgelig ikke noe spesielt for helsefaglige spørsmål, men i denne typen spørsmål er jeg av den oppfatning at man har såpass mange variabler som man ikke har kontroll på at det lettere kan få uheldige konsekvenser.
Du har en poeng her men vad er det du synes folk ska gjøre? Jeg tror ikke det finnes et svart på vitt svar på vad som er best at gjøre. Helsepersonal har ikke alltid rett i sin diagnos, det finnes ofte flera teorier, helsepersonalen har ikke alltid erfarenhet med den aktuella skaden, allt er ikke kjent som tex tennis- og golf armbågar, information på nettet kan sjelvklart vare fel og all information kan missførstås. Det finnes antagligen saker der en lege er den enda som vet vad som er rett og det finnes antagligen saker der det beste er at få information fra en med erfarenhet av den spesifika skaden trots at personen ikke har fagkompetanse. Jeg ser egentligen mye av detta som møjligheten at spøre folk rundt omkring sig om råd.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/10/2009 09:14
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er dette for slags tullediskusjon, egentlig?
Så klart man ikke ukritisk skal ta til seg alle råd man får på et åpent diskusjonsforum! Om man har vondt et sted i kroppen og lurer på om det kan være sykkelrelatert, da kan man selvfølgelig spørre om det er noen som har erfaring om noe lignende.
"Jeg tryna på en dropp og nå er hånda mi hoven og blå. Jeg klarer ikke å bevege fingrene særlig mye. Kan jeg sykle downhill på lørdag?"
Har du noe som slags sirkulasjon i hodet er det ett mulig råd du får her inne som du bør følge: "gå til legen". Om noen sier du sikkert bare kan sykle, og du følger rådet, kan du takke deg sjøl om du ødelegger deg mer.
Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa...
|
|
|
01/10/2009 10:00
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Og til din overraskelse kan jeg fortelle deg at materialteknikk heller ikke er en eksakt vitenskap. Det gjelder forøvrig de fleste vitenskaper -kjenner man dem godt nok vet man at de ikke er eksakte.
HEi, stopp en halv!!! Klimaforskning, det er eksakt vitenskap, det står jo i VG! Som snart ferdig dåkterpode må jeg si meg enig med de fleste her at allmennleger og leger flest kan svært lite om idrettsskader, og de bør da i disse tilfellene henvise til en lege, fysio, man.ter., kiro., eller heksedoktor som har erfaring. Det jeg kan om idrettsskader har jeg lest meg opp på sjøl(i en fantastisk god, norsk bok om idrettsmedisin) utifra egeninteresse, òg i svært liten grad hørt om på forelesninger. Da det sjelden dreier seg om livstruende skader kan jeg ikke se at det ikke skal ha verdi å høre andre idrettsutøveres erfaring med forskjellige plager og behandlinger, de fleste her bruker å være flinke til å si ifra når det er på tide å konsultere fagfolk. Når det skal sies så er det jo svært få som tar legens råd om, ro, tøying, bevegelsestrening, og forebyggende grunntrening alvorlig, de fleste vil ha en kjappest mulig løsning med minimalt egeninnsats for å kvittes med plagene sine, så da er det jo ikke så rart om en heller ikke føler at legen tar en på alvor når en får slike råd. T
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
01/10/2009 10:10
|
sigten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
dråpen som fikk det til å renne over .. og dette er ikke den første jeg har fått bakoversveis av.. når det kommer til anonymous13 sine utspill, hvis du engasjerer deg mot feilaktige uttalelser vedrørende "materialteknologi" , så er det noe vi alle tjener på !! jeg vet bare at man skal være veldig forsiktig med å uttale seg om løsninger vedrørende folks helse, da det kan få store konsekvenser.. og et godt poeng er nettopp at "legen er ikke en syklist" , så derfor vil det for mange være naturlig å spørre andre syklister når det kommer til skader.. jeg tenker ikke på tråder om skrubbsår og kutt , men mer i den retning av tråden om kneskade, eller en eldre tråd om et brukket ben i en hånd osv osv.. jeg prøver overhodet ikke påta meg rollen som allvitende når det kommer til medisinske spørsmål, men jeg oppfordrer andre til å vise litt større ydmykhet ovenfor ting de nødvendigvis ikke er eksperter på. Om noen sier du sikkert bare kan sykle, og du følger rådet, kan du takke deg sjøl om du ødelegger deg mer. ..og det er nettopp derfor jeg ønsker å påpeke at dette ikke nødvendigvis riktig sted å stille alt av spørsmål. Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa...
.. dette gjelder da i spesielt stor grad for de som svarer , ikke de som spør? Hva er dette for slags tullediskusjon, egentlig? .. vi har alle våre områder som opptar oss i stor grad , jeg synes man bør kunne si Ku-Kuer-Kuene , der er du uenig. jeg synes at det er på tide med en "dugnad" i medisinsk synsing, der er kanskje du uenig
|
|
|
[Re: Ynot]
01/10/2009 10:11
|
KTL
Besatt
|
Besatt
HEi, stopp en halv!!! Klimaforskning, det er eksakt vitenskap, det står jo i VG! Da kunne jeg jo forledes til å påstå at de ikke kjenner faget godt nok, men står det i VG, da betrakter jeg det som objektive fakta! Guttungen kom hjem og fortalte meg om den livsfarlige, giftige gassen CO2 her om dagen... Det resulterte i en halvtimes forklaring av karbonets kretsløp i naturen, og stakkeren satt forvirret igjen og måtte konkludere på egenhånd hvorvidt CO2 var giftig eller ikke...
|
|
|
01/10/2009 10:18
|
sigten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Guttungen kom hjem og fortalte meg om den livsfarlige, giftige gassen CO2 her om dagen... .. da kan du glede deg til å forklare forskjellen på CO2 og CO ( da sistnevnte i stor grad er livsfarlig)
|
|
|
01/10/2009 10:27
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Guttungen kom hjem og fortalte meg om den livsfarlige, giftige gassen CO2 her om dagen... .. da kan du glede deg til å forklare forskjellen på CO2 og CO ( da sistnevnte i stor grad er livsfarlig) Vi var igjennom den også -måtte innom bruk av katalysator for å forklare avgassene fra moderne biler... Så har man O2 og O3... Forklaring til barn er utrolig interessant og utfordrende. Jeg ønsker at mine barn skal ha nok kunnskaper til å vurdere f.eks klimautfordringen på en reell måte, men opplever stadig at den forenklede fremstillingen fra f.eks brosjyrer utlevert på skolen forkludrer den faglige forståelsen. Amerikanisering?
|
|
|
01/10/2009 10:34
|
sigten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi var igjennom den også -måtte innom bruk av katalysator for å forklare avgassene fra moderne biler...
jeg spår at den poden kommer til å nå langt , tatt utgangspunkt i godt foreldrearbeid ! fett at jeg sporer av egen tråd ....
|
|
|
01/10/2009 10:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ønsker at mine barn skal ha nok kunnskaper til å vurdere f.eks klimautfordringen på en reell måte, men opplever stadig at den forenklede fremstillingen fra f.eks brosjyrer utlevert på skolen forkludrer den faglige forståelsen. Amerikanisering? Har du ikke lite vel høga mål her? Hvis vi snakker om at forstå forskningen på en relevant måte så skulle i alle fall jeg si at man trenger at ha veldig høg utdanelse inom relevante felt og at mye av "debatten" kommer utifra at de fleste ikke har noen peiling på vad som er et vetenskapliga bevis og hur man tolkar komplisert forskning. Filmer som "the great global swindle" får oppmerksamhet og tilhengare trots at det bare er rhetoric og de allre flesta argument bare er tull hvis man ser på dem vetenskaplig.
|
|
|
01/10/2009 10:46
|
KTL
Besatt
|
Besatt
I god terrengsykkelånd!
Naturfag er jo ut, men vi får se hva slags muligheter han kan få!
Tilbake til legevitenskap -han fikk en bok om mennesket da han var ca 5-6 år, der var det en fantastisk illustrasjon av fordøyelsessytemet, som vi tok for oss. Dagen etter var kona innom legen med lillesøsteren på vei til barnehagen -han var selvfølgelig med inn. Der på veggen er det en plakat av den typiske legekontortypen, med huden fjernet og indre organer synlig. Han går på å forklarer hele fordøyelsesprosessen for en måpende lege -snakk om perfekt timing, tror dessverre ikke han husker detaljene så godt nå lenger!
|
|
|
01/10/2009 12:06
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa...
.. dette gjelder da i spesielt stor grad for de som svarer , ikke de som spør? Jeg synes kravet om å tenke må stilles like sterkt overfor den som spør. Du kan ikke gå gjennom livet uten å tenke, bare fordi ingen gir deg advarsler om at ikke terrengsyklister har ortopedisk utdannelse. .. vi har alle våre områder som opptar oss i stor grad , jeg synes man bør kunne si Ku-Kuer-Kuene , der er du uenig. jeg synes at det er på tide med en "dugnad" i medisinsk synsing, der er kanskje du uenig Jeg synes ikke det burde være lov å si "kuer-kuene", men det er nå engang det, og jeg krangler ikke med dem som vil benytte seg av alle muligheter i reglene. Jeg er uenig i at man skal legge energi i å beskytte mennesker som ikke klarer å ta egne avgjørelser mot seg selv. Da legger jeg heller energi i å krangle om en slik beskyttelsespolitikk 
|
|
|
[Re: fredriks]
01/10/2009 13:02
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kildekritikk går da på tvers av alle fag.
At Knut Tore sine barn lærer seg at alt som står på trykk ikke nødvendigvis er sant kan senere lære de å gå til legen først i stedet for å konsultere en gjeng på nett som kanskje har som eneste kavalifikasjon en drøss med tryn bak seg som utrolig nok har gått bra.
Ref. idiot: "Jeg ramla på huet fra et tometers dropp uten hjelm og satte meg på sykkelen og sykla videre - alle som ikke kan sykle videre er pingler!"
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
01/10/2009 13:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ref. idiot: "Jeg ramla på huet fra et tometers dropp uten hjelm og satte meg på sykkelen og sykla videre - alle som ikke kan sykle videre er pingler!" Har du mange eksempel sådana inlegg på forumet? Jeg lurer på vad som skulle hende hvis folk gikk til legen varje gang de var usikre på noe angående helsen. Tror nog det er ganska mye egen synsing og spørsmål til familj og venner når noen føler sig dårlig. Sen er det vel også normalt at tro at man sjelv og andre har lite kunskaper om vad som er rett at gjøre i vanliga situationer, tex at vanlig førkjølse ikke er farlig og gjeta når skaden antagligen kommer gå øver av sig sjelv efter et par dagar. Kan bare ikke se at det ska vare så farlig at spøre enkelte saker på et forum.
|
|
|
|
|