Det er Webastoen, altså dieselvarmeren.
Da bilen min var noen få måneder gammel gikk webastoen det litt vondt med seg selv, og spydde ut ganske mye røyk. En gang var det såpass galt at da denne var satt til å starte på et gitt klokkeslett ringte en bekymret person til brannvesen og politi.
Satt i et møte og ble oppringt noen få minutter etter at webastoen startet. Samtalen forløp omtrent som følger:
... hallo, det er fra politiet!
Meg: God dag?
Politi: Har du en Audi A4 med reg. nr *****, som står parkert i gate *****?
Meg: Ja, ... vel jeg hadde hvert fall det?
Politi: Vi har fått melding om at den brenner, det kommer mye røyk fra den!
Meg: "ser på klokka" - ah, det er sikkert Webastoen.
Politi: hmm, eh.... sånn dieselvarmer??
Meg: Ja.
Politi: Du kunne ikke løpt dit bilen din står vel? Brannvesen og politi er på vei til bilen din!
"Shit" tenker jeg, og ser for meg herr og fru brannperson som høgger opp panseret mitt for å slukke en ikkeeksisterende brann. "Rusler" så opp dit bilen står, og ser brann og politibil med pene blinkende lys parkert ved siden av bilen min. Webastoen gav bare fra seg kraftig røyk i ca 2 minutter, så når jeg kommer er det null røyk, men en umiskjennelig lyd av en Webasto i drift.
Brannmann: Nå var det like før vi tok panseret ditt "sa han med et DIGERT glis".
Politimann og dame: Er dette din bil?
Meg: Ja, og fint at dere ikke tok panseret *phu*
Politimann og dame: Hva er en webasto??????
Meg: "teknisk forklaring"
Politi: ??? ??? ??? ???
Politi: Til informasjon så skal du vite at dette ikke får følger...
Meg: det var jo fint.
Brannmennene hadde skjønt det hele fra første stund, og selv om de sto rundt bilen med øks og spett, så gikk det jo greit. Møller hadde sjekka at W-en var ok på service litt tidligere, så selv om det kom endel røyk var det visst ikke mer enn det man kan regne med når den starter.
Vel å merke så døde den helt etter ytterligere noen måneder, og da den var reparert ble den nesten røyk-fri.