Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Gråhvit røyk fra motorrommet

Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: pilaren] #823530 01/10/2009 11:49
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Longshot: Har du tillegsvarmer på bilen som går på diesel?
Er det på svært mange biler i dag da diesel-motoren ikke genererer nok varme til å holde tempe'n oppe på tomgang / lav hastighet.

På min T5 stikker det ut et lite rør omtrent ved torpedoveggen. På tomgang oser det som tusan - men lukter ikke akkurat vanlig eksos. Og, det kan på kalde fuktige dager definitivt se ut som om bilen er i ferd med å brenne opp.

Ta en nøye titt - ev. ring Opel og spør.

Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: pilaren] #823651 01/10/2009 14:30
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Hvit røyk blir det også hvis diesel fordamper i motorrommet, sjekk dyserørene.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: Kakachka] #823717 01/10/2009 16:53
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kakachka
Longshot: Har du tillegsvarmer på bilen som går på diesel?
Er det på svært mange biler i dag da diesel-motoren ikke genererer nok varme til å holde tempe'n oppe på tomgang / lav hastighet.

På min T5 stikker det ut et lite rør omtrent ved torpedoveggen. På tomgang oser det som tusan - men lukter ikke akkurat vanlig eksos. Og, det kan på kalde fuktige dager definitivt se ut som om bilen er i ferd med å brenne opp.

Ta en nøye titt - ev. ring Opel og spør.

Har dieselvarmer ja. Har ikke fått snakket med forhandler i dag, opptattsignal og lite tid til å ringe gjentatte ganger, det ble sendt mail med grundig forklaring. Tar nok en telefon til Opel i morra.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: pilaren] #823759 01/10/2009 18:19
ultralight Offline
Avhengig
Avhengig
olje....er røyken gråhvit er det motorolje...

baik...yeeee
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: ultralight] #823787 01/10/2009 18:58
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: ultralight

Hmm, synes ikke det lukter svidd olje, er liksom noe.. Annet. Og hvis det var lekkasje av motorolje, ville ikke spruten stått ved gasspådrag da?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: Ripen] #823802 01/10/2009 19:15
ultralight Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: El Jefe
Sitat: ultralight

Hmm, synes ikke det lukter svidd olje, er liksom noe.. Annet. Og hvis det var lekkasje av motorolje, ville ikke spruten stått ved gasspådrag da?

nei, oljetrykket øker ikke mye i forhold til turtall....3.5 bar på 900 rmp og 5 bar på fult turtall er helt vanlig...

Redigert av ultralight; 01/10/2009 19:16.

baik...yeeee
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: ultralight] #824182 02/10/2009 11:38
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er Webastoen, altså dieselvarmeren.

Denne gir fra seg endel røyk ved første oppstart etter en lenger periode uten bruk, og den starter når det er mindre enn 5 grader i lufta.
Det kan stemme med temperaturen som var når jeg stoppet og sto på tomgang onsdags kveld, og det forklarer hvorfor alt var normalt ved start og kjøring etterpå, det var nok første gangs oppstart etter sommeren.

Bilen er friskmeldt av forhandler, så da går det ikke utover bruktbilgarantien om det skulle vise seg å være noe annet. Tut og kjør.

Roy

Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: Ripen] #824277 02/10/2009 13:41
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det er Webastoen, altså dieselvarmeren.

Da bilen min var noen få måneder gammel gikk webastoen det litt vondt med seg selv, og spydde ut ganske mye røyk. En gang var det såpass galt at da denne var satt til å starte på et gitt klokkeslett ringte en bekymret person til brannvesen og politi.

Satt i et møte og ble oppringt noen få minutter etter at webastoen startet. Samtalen forløp omtrent som følger:

... hallo, det er fra politiet!
Meg: God dag?
Politi: Har du en Audi A4 med reg. nr *****, som står parkert i gate *****?
Meg: Ja, ... vel jeg hadde hvert fall det?
Politi: Vi har fått melding om at den brenner, det kommer mye røyk fra den!
Meg: "ser på klokka" - ah, det er sikkert Webastoen.
Politi: hmm, eh.... sånn dieselvarmer??
Meg: Ja.
Politi: Du kunne ikke løpt dit bilen din står vel? Brannvesen og politi er på vei til bilen din!

"Shit" tenker jeg, og ser for meg herr og fru brannperson som høgger opp panseret mitt for å slukke en ikkeeksisterende brann. "Rusler" så opp dit bilen står, og ser brann og politibil med pene blinkende lys parkert ved siden av bilen min. Webastoen gav bare fra seg kraftig røyk i ca 2 minutter, så når jeg kommer er det null røyk, men en umiskjennelig lyd av en Webasto i drift.

Brannmann: Nå var det like før vi tok panseret ditt "sa han med et DIGERT glis".
Politimann og dame: Er dette din bil?
Meg: Ja, og fint at dere ikke tok panseret *phu*
Politimann og dame: Hva er en webasto??????
Meg: "teknisk forklaring"
Politi: ??? ??? ??? ???
Politi: Til informasjon så skal du vite at dette ikke får følger...
Meg: det var jo fint.

Brannmennene hadde skjønt det hele fra første stund, og selv om de sto rundt bilen med øks og spett, så gikk det jo greit. Møller hadde sjekka at W-en var ok på service litt tidligere, så selv om det kom endel røyk var det visst ikke mer enn det man kan regne med når den starter.

Vel å merke så døde den helt etter ytterligere noen måneder, og da den var reparert ble den nesten røyk-fri.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: tmork] #824295 02/10/2009 14:25
KTL Offline
Besatt
Besatt
Webasto ja... makan til herk!

I vår så ekstremt miljøvennlige el-bil (med sine 300kg NiCd-batterier...) har vi selvfølgelig også en Webasto. Den skal selvfølgelig ha bensin, så da har vi jo glede av å fylle bensin på el-bilen med jevne mellomrom. Denne eminente dingsen, som forbrenner bensin for å varme, skrur seg selvfølgelig regelmessig av og på under drift(for ikke å bli for varm) -dvs hele vinterhalvåret. Hver gang den skrur seg av og på må den gjennom sin avkjølings- og oppvarmingsfase, henholdsvis 3 og 1 minutt. I denne perioden slipper den ut en coctail av CO, uforbrent bensin (HC) og litt sot. Så miljøbilen vår slipper altså ut disse stoffene i en sånn mengde at en tur/retur Oslo sentrum tilsvarer de samlede utslippene av disse gassene fra ett års bruk av BMW'n.Den virkelige miljøfordelen er jo at den kan kjøres i kollektivfeltet!

BMW'n slipper selvfølgelig ut CO2, som ikke er giftig, men som mistenkes å føre til flom i Asia -dette gjør jo selvfølgelig ikke el-bilen. Man velger selvfølgelig å se bort fra hvordan strømmen produseres (det kan jo forsvares her i Norge) og vi må også se bort fra CO2-utslipp fra gruvedriften og produksjonen som skal til for å utvinne/gjenvinne tungmetallene til batteriene -gruvedriften er vel i Afrika så det teller sikkert ikke.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: KTL] #824297 02/10/2009 14:32
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Ja du sier noe,jeg kjører ihvertfall rundt med god miljøsamvittighet i min 22 år gamle Audi ICON_LAUGH

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: jonnykast] #824341 02/10/2009 16:15
KTL Offline
Besatt
Besatt
Inni mitt hode er det noe som sier meg at det å ta vare på gamle ting er mer miljøvennlig enn å stadig lage nye og "bedre" -men jeg er også såpass dum at jeg ennå ikke har forstått hvordan politikk skal løse miljøproblemene fråtsingen vår skaper...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: KTL] #824442 02/10/2009 19:16
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: KTL
Webasto ja... makan til herk!

Min går i det minste kun når jeg vil at den skal gå. Dvs brukes kun til motorvarmer/kupevarmer før avreise på de kalde dagene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: tmork] #824446 02/10/2009 19:22
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den går vel på tomgang når det er kaldt nok også?

Har tenkt på utbygging med fjernstyring på bilen vår, men har ikke turt å sjekke priser ordentlig ennå.
Deilig å kunne sitte i skiheisen og sette på varmeren derfra.

Roy

Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: Ripen] #824453 02/10/2009 19:33
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Den går vel på tomgang når det er kaldt nok også?

Har tenkt på utbygging med fjernstyring på bilen vår, men har ikke turt å sjekke priser ordentlig ennå.
Deilig å kunne sitte i skiheisen og sette på varmeren derfra.

Meg bekjent så gjør ikke denne det.

Eksempelvis i Volvo følger tilleggsvarmer med originalt og en betaler et par tusen ekstra hvis en ønsker å bruke den med på og av-knapp samt tidsstyring. Denne skal da gi varme i de tilfellene motoren ikke klarer å varme opp luften nok. I Audi er hele dingsen ekstrautstyr, og antar da at den kun kan kjøres i gang med fjernkontroll eller tidsstyring. Eventuelt settes på manuelt via kjørecomputer.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet [Re: tmork] #824465 02/10/2009 19:56
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ahh, dette kan jeg alt for lite om, har hatt diesel i 1 mnd nå, kun bensinbiler før det.

Det er vel ikke sagt at Webastoen som står i Astraen kan bygges ut med fjernstyring i det hele tatt, det er egentlig kjempelett å forholde seg til i tilfelle.

Roy

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support