Et som innlegg på tråden og et som en advarsel. På bakgrunn av alle tilbakemeldingene skjønner jeg at det kun er min mangelfulle erfaring på utenlandsbestillinger som er grunnen til forventningssvikten.
Ja å handle på nett er ikke akkurat det samme som å handle hos kjøpmannen på hjørnet,på godt og vondt
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
Et som innlegg på tråden og et som en advarsel. På bakgrunn av alle tilbakemeldingene skjønner jeg at det kun er min mangelfulle erfaring på utenlandsbestillinger som er grunnen til forventningssvikten.
Ja å handle på nett er ikke akkurat det samme som å handle hos kjøpmannen på hjørnet,på godt og vondt
Jepp, når du handler med kjøpmannen på hjørnet må du innom en 5-10 ganger og stadig få nye unnskyldninger for hvorfor bestilte varer ikke dukket opp med denne leveransen heller. (Han har selvfølgelig ingenting på lager) Etter en 3-10 uker med frustrasjon går du innom med nyslipt øks i sekken klar til å gyve løs på interiøret, bare for å møtes med spørsmålet om hvorfor du ikke tok telefonen, varene har jo ligget her og ventet et par uker og han har jo ringt deg minst 10 ganger, bare det at du ikke har sett noen anrop på telefonen din.
Jeg har vel i overkant mange lykter:en betty,en tesla og to dx, men elsker å kunne leke ute selv om det er mørkt;)(har ikke betalt full pris på alle, bettyn kjøpte jeg litt brukt) synes dx lyktene gir masse lys for pengene, de har et litt "grønnere" lys enn tesla men mere lys, betty lyser kraftig og mye, men skal jeg sykle med kun en lykt velger jeg nok teslaen Pga dens klare hvite lys+ at den sprer veldig godt. skal jeg kjøre sti/utfor har jeg betty midt på styret, en dx på hver side på styret og tesla på hodet;) da lyser det greit.. så sånn ser jeg det: dx: verdt pengene, lyser godt,sprer egentlig også godt, men ikke like hvitt og behagelig som tesla.
Tesla:dyr, godt lys, sprer flott, solid
Betty:solid, veldig dyr,lyser kraftig! og mye!,men tesla sprer bedre fra hjulet og framover! Spør du meg, ikke verdt pengene..
har til nå ikke hatt problemer med noen av lyktene eller batterier..
For de som lurer hvorfor det tar tiden det tar: Timing Site Status 2009-09-22 15:52:00 SHENZHEN Posting 2009-09-22 17:03:00 NSGY Despatch from Sorting Center 2009-09-23 10:50:01 SHENZHEN Arrival at Sorting Center 2009-09-23 19:58:59 SHENZHEN Despatch from Sorting Center 2009-09-24 09:49:00 GUANGZHOU Arrival at Sorting Center 2009-09-24 10:49:00 GUANGZHOU Handed over to Customs 2009-09-25 05:13:00 GUANGZHOU Released from Customs 2009-09-25 05:43:00 GUANGZHOU Despatch from SortingCenter 2009-09-28 14:31:00 NORWAY OSLO EMS Arrival at SortCenter 2009-09-28 14:31:00 NORWAY OSLO EMS Handed over toCustoms 2009-09-28 14:54:00 NORWAY OSLO EMS Released from Customs
Heldiggris. Jeg bestilte uten sosselevering, og etter en uke har ikke pakken forlatt Hong Kong engang! Har ikke mye tiltro til Hong Kongs postvesen - men er likeglad for det. Virker som om det er litt ymse hvor fort pakker blir prosessert gjennom der, gitt!
Og så betaler man faktisk for design- og utviklingsprosessen, som kineserne har kopiert rått.
Hvilken design og utviklingsprosess? Diodene er utviklet av Seoul semiconductors, antar de ligger i Korea. Reflektorer og aluminium har menneskeheten visst om i et par sekler, at dioder må ha kontrollerkort har vært et velkjent fenomen siden de kom for noen år siden. Tipper Lupinelykta lages på en fabrikk ikke så altfor langt fra der DX-lykta produseres. Verden vil bedras! T
Lupine lages i Tyskland, og det er selvfølgelig (åpenbart, egentlig), lagt mye tid, penger og tankekraft i konstruksjonen av lykten, reflektoren mm.
Det er ingen tvil om at DX-kopien nyter godt av dette, og ikke hadde vært produsert såpass lik, hvis ikke de hadde tittet hardt og lenge på Lupines Tesla lykt.
Synes nå lupine ligner ganske mye på Sigma mirage jeg da, bare med en annen lyskilde... Lupine bruker allerede kjente teknologier og prinsipper, så jeg ser ikke det helt revolusjonerende i deres produktutvikling, og jeg er heller ikke villig til å betale for å ledes til å tro at lykta mi "har sjel"
Eller er alle sykler med diamantrammer et røveri av idèene til en fransk sveiser på 1800-tallet?!?
Tesla = Sigma? Fordi begge er runde lykter montert på styret? Ligner jo ikke litt engang! Kjøleribber? Lyskjegle?
R&D eksisterer absolutt, og slikt koster. Det finnes ikke tvil om at tyskerene nok har lagt ned myyye arbeid i utviklingen og testing av lyktene sine innen de slapp dem på markedet. Om de kanskje nå har tjent inn dette, og dermed burde sette ned prisene på produktene sine er en annen sak..
Du kan virkelig ikke påstå at du ikke ser likheten mellom den tyske og kinesiske versjonen? Du tror ikke at produsenten som leverer til DX ikke har demontert en Lupine del for del for å kunne produsere og selge produktet sitt til den prisen de nå gjør?
Leste nettop et intervju med Zippgutta som fortviler over at de jobber med vindtunell og stresstesting, utvikling og forskning for å tilby karbonhjul av ypperste kvalitet, kun for å bli møtt av kina/taiwankopier til en femtedel av prisen et halvt år etter at de har sluppet produktet sitt på markedet.
Slikt skjer selvfølgelig. Noen kaller det til og med utvikling. For noen få år siden var karbon ensbetydende med håndlaget vestlig feinschmekkeri, mens det nå er høy sannsynlighet for at din neste karbonkomponent blir produsert på fabrikk i Kina for under en femmer.
Amerikanske samfunnsøkonomer kalte dette i sin tid for trickle-down-effect.
(Hadde glatt kjøpt siste versjon tysk lykt om jeg hadde hatt råd, med det har jeg ikke og venter derfor istedet på DX-lykten min. Som i mine øyne er forrige generasjons high end german engineering lykt, bare at den er assembled in China.)
Jeg er veldig fornøyd med DX,en jeg. Den lyser jo opp dype og mørke Romsdalsskoger så det holder. Elg, hjort, rev og andre ville vesener blir oppdaget på langande lei. Hurra for DX:-)
Tesla = Sigma? Fordi begge er runde lykter montert på styret? Ligner jo ikke litt engang! Kjøleribber? Lyskjegle?
Det samme kan man faktisk også si om Tesla vs. DX. De er ca like store og har tilsvarende batterifeste og samme diode - THAT'S IT! To forskjellige lykter, som tilfeldigvis har noen fellestrekk. Men hvor mange måter er det å lage lykt på, da!?
Ang. R&D så ligger det en video på hjemmesiden til Light & Motion som viser hvordan de tester og verifiserer lysene. Tror ikke noen trenger å tvile på at de store produsentene bruker ressurser på utvikling.
Den viktige teknologiske utviklingen her ligger i selve halvlederdioden, der har ikke tyskerne gjort stort iom dioden kommer fra SSC i Korea/Japan.
Å mate inn forskjellige reflektorkurver i autocad og så få CNC-maskinert noen reflektorer en prøver ut, samt å designe kretskort ligner vel mer på nivå med en semesteroppgave på NTNU enn avansert "R&D", ingen revolusjonerende nye konsepter der, og det bør heller ikke koste 2000 pr lykt. T
Det samme kan man faktisk også si om Tesla vs. DX. De er ca like store og har tilsvarende batterifeste og samme diode - THAT'S IT! To forskjellige lykter, som tilfeldigvis har noen fellestrekk. Men hvor mange måter er det å lage lykt på, da!?
Ser det er flere som argumenterer på denne måten. Svaret er vel at det er ganske mange. Hvis man ser på de andre populære produktene på markedet fra produsenter som Hope, AyUp, L&M osv så er det ingen av disse som ligner på Teslaen. DX-lykta kan godt stille i neste års "beste rip-off" konkurranse slik jeg ser det.
Jeg har en DX-lykt i posten rett og slett fordi jeg mener orginalen fra Lupine er priset helt hinsides. Hadde teslaen kostet 1500kr så hadde jeg trolig kjøpt argumentet med tysk kvalitet og norsk brukerstøtte. Til 3,5k er det bare å glemme.
Jippi og grattis til meg selv: Lupine Tesla X Pro er på plass og testet i kveld. En herlig opplevelse, til en muligens stiv pris....
Gode gamle Silva ble ladet opp og testet i skauen i går, men feiga ut etter en liten time. Såvidt litt "bli-sett-lys" på veien hjem...
Sjekket testen på forsiden her i går kveld, og bestemte meg for en Tesla. Innom Sportslageret (Oslo) i dag. Kun Tesla X Pro på lager, til rød pris akkurat 4.000 (dvs. null rabattmulighet). Vel vel, vil man, så må man.
Syklet ut i 18-tida og ventet i spenning på skumringa. Hadde satt lykta på hjelmen. Ved 19.30 var jeg ved Ullevålseter og siktet meg inn på stier (E6, Hobo??) nedover mot Svartkulp og videre til Grinda, Tåsen og Voldsløkka.
Lykta ga rene dagslyset. Nede i bebyggelsen måtte jeg unngå å lyse på parkerte biler - ble blendet av skilt-refleksen!
Eneste problem var at hjelmen ble litt fortung, og sklei ned i panna. Prøver styremontering i morgen.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jaja, nå ser det ut til at det blir lyktetur på meg snart. Jeg bestilte DX-lykta 10.9. Den ble sendt 22., forlot HK 25., ankom Norge 28., og har i dag kommet ut av tollen og blitt videresendt mottaker. Da lykta med hodebånd ble lagt ut 15.9 bestilte jeg en slik også, og den har i dag blitt sendt til tollundersøkelse. Jeg er spent på om den er noe annerledes.
Hvor er det egentlig folk har lagt på kjølepasta? Slik som på dette bildet?
Sitat: anonymous13
Jeg tok forresten å la på kraftig med termisk pasta i overgang mellom diodeholder og lyktehus. Lyktehuset ble mye varmere mye raskere, så da tyder det vel på at dioden har det litt greiere. Dog er det tvilsomme termiske veier, både for diode og ikke minst styringselektronikken.
Kjører du bare én lykt? I så fall sies det at du bør montere den på styret, siden man ellers mister mye av dybdeinformasjonen man får via lys og skygge på underlaget. Har ikke testet forskjellen selv, siden jeg først fikk hjelmfeste sammen med lykt nr 2. Ellers har jeg sett flere som monterer lykten ganske høyt på hjelmen, slik at vektfordelingen blir bedre.
Jeg kjører med en lykt (L&M Stella 200), og har variert litt mellom å ha den montert på styret og på hjelmen. Begge deler har sine fordeler og ulemper, akkurat nå er jeg mest fan av å ha den på hjelmen, da jeg da har mulighet til å lyse dit jeg vil uavhengig av hvor jeg styrer. Bakdelen er som du sier litt tapt dypdeinformasjon, og det var det jeg satte pris på ved styremontering, men på knotestier syns jeg (pr nå) at det er bedre å ha lys der jeg vil ha lys enn litt mer dybdeinfo. På raske, breiere stier uten for mye sving kan kanskje styremontert være bedre. Høsten vil vise, preferanser er vel til for å endres
Uansett, lyktesykling er knall, bare pass på at batteriet er fulladet før tur (note to self)
btm
900 lumen for 600 spenn ?
[Re: btm]
#82366601/10/200914:53
Fikk Magicshinelykta (kjøpt på Ebay) i posten fra Hong Kong i dag. Ser OK ut og lyser visstnok effektivt ca 700 lumen. Laderen trenger en overgang til norsk støpsel. Sammen med Silva LX-lykta festa rundt hjelmen skulle dette bli bra. Spent på om lykta tåler vann (tror at jeg ikke skal bruke den i øsende regn)
Fikk Magicshinelykta (kjøpt på Ebay) i posten fra Hong Kong i dag. Ser OK ut og lyser visstnok effektivt ca 700 lumen. Laderen trenger en overgang til norsk støpsel. Sammen med Silva LX-lykta festa rundt hjelmen skulle dette bli bra. Spent på om lykta tåler vann (tror at jeg ikke skal bruke den i øsende regn)
Du trenger ikke å være bekymret for om den tåler vann,det har jeg testet ut Great success!
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad