Avslutningshelgen i Hafjell!
|
Avslutningshelgen i Hafjell!
28/09/2009 05:27
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Dette var en super helg, og jeg koste meg glugg i hel i New School og "nye" Gressløypa Stor takk til Snorre og gjengen! *Klapp Klapp, og bøye seg i støvet"
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
Re: Avslutningshelgen i Hafjell!
[Re: tmork]
28/09/2009 05:34
|
slasher
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Asparges! Men ja, knallfin helg 
|
|
|
[Re: slasher]
28/09/2009 05:36
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Asparges! Men ja, knallfin helg Om noen lurer så kan jeg jo sitere meg selv: "Slutten på en flott Hafjellhelg merkes ved at kroppen føles som overkokt asparges, og et tullete glis."
|
|
|
28/09/2009 06:12
|
Mikel
Avhengig
|
Avhengig
Kjenner helgen i kroppen, og det er deilig! Angrer på at avslutningshelgen ble både min første og siste helg i år. Det var lett å finne grooven i Motown løypå  Gleder meg til åpningshelgen.
Redigert av Mikel; 28/09/2009 06:12. Rediger grunn: Norsk er vanskelig
Prøver meg på ting jeg ikke kan.
|
|
|
[Re: Mikel]
28/09/2009 06:38
|
Freetrial
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt utrolig morro!  Until next time...
|
|
|
[Re: Freetrial]
28/09/2009 08:09
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Desidert to beste dagene jeg har hatt på sykkel hittil i år. Ja hittil i år. Aron er åpent litt til og man kan alltids hike-a-bike litt til.
|
|
|
[Re: Freetrial]
28/09/2009 08:09
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Det var ei rå helg! Mykje god sykling og hyggelige folk. Mange løyper som appellerte veldig; men favorittane mine var definitivt New og Old School. Dei var rett og slett geniale! Bratte utforkøyringar der ein kunne sleppe alt av bremsar og fornuft, og la det stå til. (Berre hugs å svinge unna trestammene i bunn!) Dobbel-drop, kjappe svingar og trestammer gjorde og sitt til at dei var morosame. Dessverre var dei ein del av dei tettare svingane som var meir eller mindre vekk, av di folk har køyrt rett fram over dei, i staden for å fylje sporet.. I tillegg utgjorde 6 (Expressen), 9 (Råbølstien), 11 (Brattlykja) og 12 (Desert) eit perfekt "run" ned til gondolen.. Der var det meir eller mindre berre til å dra på kva ein var god for heile vegen, legge seg høgt i doseringane, og satse på innover mot hoppa.. (I tillegg vart eg fryktelig flink å time bunnyhoppa i løpet av helga.. På transportetappane var det forholdsvis djupe grøfter på tvers av vegen som kom fort på når ein trakka som ein tulling nedover..) Alt i alt var dette var oppleving som innbyr til gjentaking, og eg stiller langt framme i køen på neste års opningshelg! Møtte forresten ein del folk frå Fjørå-treffet; både arrangørar og deltakarar.. Hyggelig, hyggelig.  Og ein stoor(!) takk til mannen i DBS-teltet! Allereie på fyrste turen rauk bakbremsen min, og gutta på verkstaden klarte ikkje fikse den. Så ved ein tilfeldigheit stakk eg nedom DBS-teltet og spurte om han hadde deler til Formula eller gode råd og tips, og han kom då forslag om at eg kunne få kjøpe ein ny (billig) Shimano-bakbrems for 350,-.. Dessverre passa den ikkje; men då demonterte han ein demosykkel, og lot meg låne bremsen frå den i to fulle dagar; heilt vederlagsfritt! Bremsen fungerte prikkfritt begge dagane, og vart levert tilbake med mykje mindre bremsebelegg enn ved utlån.. 
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
28/09/2009 08:20
|
hansib
Ivrig
|
Ivrig
Asparges! Men ja, knallfin helg Om noen lurer så kan jeg jo sitere meg selv: "Slutten på en flott Hafjellhelg merkes ved at kroppen føles som overkokt asparges, og et tullete glis." Asparges.. check.
|
|
|
[Re: hansib]
28/09/2009 09:07
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Ingen senskader annet enn stoltheten?
|
|
|
28/09/2009 10:52
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Nok en superb avsluttningshelg er gjennomført på best mulig måte fra alle hold. Tusen takk til Snorre og hans utrolig dyktige medhjelpere for en episk sesong! Vi ser frem til den neste med stooor glede. Dere tar sykling i Norge og verden generet til ett nytt nivå siden dere bygger verdens beste sykkelstier og gir umåtelig god service. Vi er dere evig takknemmelig for dette. Håper, og tror, det blir løpedugnader også neste sesong, så får vi bidratt litt lilbake også. Været og føret var på topp hele helgen, så det ble ikke tid til å ta noe særlig med bilder for min del. Her ett bilde fra TSG Dirt jamen. Myyye folk 
|
|
|
[Re: Sverre]
28/09/2009 11:10
|
tron
Besatt
|
Besatt
Definitivt årets beste sykkelhelg! Det blir lenge å vente på åpningen 2010.
|
|
|
[Re: tron]
28/09/2009 12:38
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jo, takk for at helgen endelig er over... Jeg har gruet meg skikkelig til ikke å dra, så nå er det deilig at det endelig er over. Rakk en haug med dager i Hafjell denne sesongen, før det smalt - og satser på flere til neste år. Til slutt; hatten av for Snorre og gjengen som bygger og vedlikeholder nordens klart beste bike park! (Sorry Åre, dere er størst men stusselig vedlikehold og dårligere bygde løyper gjør at Hafjell har passert dere fra og med denne sesongen). Nå gleder jeg meg bare til åpningshelgen 2010!!
-H
|
|
|
[Re: Howard]
28/09/2009 18:35
|
Gen-i-alt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lagt ut noen bilder på http://dhnorway.shutterfly.com/880, ymse kvalitet da jeg ikke har helt greid å få alt i fokus. Mest bilder fra park og rollercoaster. Takker for en fin helg alle sammen, var genialt bra. Neste år blir det ordentlig sykling på meg også:) Forresten finner du bilde av degselv og ikke vil ha det der er det bare å si ifra så fjerner jeg. Om du vil ha noen av bildene er de bare å bruke som du selv vil.
Redigert av Gen-i-alt; 28/09/2009 18:36.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
29/09/2009 07:37
|
tron
Besatt
|
Besatt
”Sqieekkkk skjjjomm” er lyden av en sykkel som faller fem meter fra stolheis ned til bakken. Ingen lyd du ønsker å høre når du nettopp har kjøpt deg en ny Specialized Demo 8 til en halvannen månedslønn (statsansatt). Den ulykkelige eieren Jon Andre snur seg i fortvilelse og ser stolheisen bak oss er uten sykkelen hans. Annenhver stolheis har plass til to sykler på siden. Vi er tre stk så Jon Andre gir sykkelen sin til heisvakten mens han hopper på stolheisen til meg og Tor Erik. Heisvakten legger da sykkelen til Jon Andre på stolen bak. Ikke godt nok finner vi ut ett minutt senere.
Vi så den Demoen og konkluderte med at hendelsesforløpet måtte ha vært omtrent slik. Hva slags skader fikk sykkelen?
|
|
|
[Re: tron]
29/09/2009 09:24
|
snorre
Entusiast
|
Entusiast
Først så må jeg si at vi er veldig leie for det som skjedde. Pga kø så satte vi opp hastigheten på heisen og la på mer sykler mellom stolene som har holdere enn det vi pleier, dette vil vi slutte med siden det blir dumt når det førere til uhell.
Over til sykkelen. Vi har vasket den skikkelig og plukket den fra hverandre på verkstedet. Konferert med Spezialized importør, testet bakdemper, sjekket lager og målt gaffel og gått over hjul. Så langt har vi konstatert at innerbeina er rette og uten sår,ingen strekkmerker eller merker etter krona eller riper/hakk, nederbeina på gaffel er bøyd i brua, nedre krone er også bøyd på ut på en siden mens styrerøret er rett. Ramma er helt uten merker eller sår og putene på gaffelen sto slik de skulle. Ramma har heller ingen deformeringer eller sprekker og både bakhjulet og styrerøret er parallelt. Forhjulet har fått et kast. Det står i rettestaivet. Spørs om det må byttes felgring der. Fjøra på bakdemperen hadde "hoppet" ut av sporet på plata som holder den og lagt seg på kanten. Den ble satt på plass og den fungerer som den skal. Vi tar uansett opp bakdemperen og sjekker shimstakk og stag + tar sevice selv om det er lite sannsynelig at det har skjedd noe der. Det er staus på sykkelen.
Staus pr i dag for hvordan vi løser saken er at Stians har delene til gaffel på lager, hvis eieren vil ha en 2010 gaffel kommer disse i Desember. Jon Andre (som forøvrig er ivrig Hafjell bruker) skulle sende meg mail med kontakt info men den har jeg ikke fått så vi har ikke avklart hva saken ender med. Vi ordner uannsett opp så alle blir fornøyde.
Mvh Snorre
Lidenskaplig... Men ikke fanatisk
NOTS medlem
Hafjell
|
|
|
[Re: snorre]
29/09/2009 09:46
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Takk for ei super helg, Snorre.. Men eit lite spørsmål vedr. stolheisen.. Kvifor er det ei lang rekke med stolar utan sykkelfester? Fyrste gong eg skulle ta stolheisen hamna eg midt i denne rekka, og utålmodig som eg er, endte eg opp med å halde sykkelen 2/3 av heisturen, før eg byrja verte nummen i armane, og slengte sykkelen opp i heisen ved sida av meg.. Såg enkelte som hengte sykkelen etter setet, men det fungerte dårlig med SDG I-Beam.. Det vart og nokre turar med sykkelen lent mot sida av stolen, med bakhjulet over ryggstøtta. Det fungerte for så vidt fint, men trur hjarta hoppa over eit slag når sykkelen sklei litt..  Så.. Fleire sykkelstativ til neste år?
|
|
|
[Re: NjalVM]
29/09/2009 09:51
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Med sykkelfester på sånn ca annenhver stol så fungerer det ganske smertefritt. Untatt åpnings og avslutningshelgen, da det er litt mer pågang enn ellers.
Jeg for min del har vært der ganske mye der denne sommeren og har ikke hatt noe utpreget problem med mye kø.
|
|
|
[Re: thewizard]
29/09/2009 10:05
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Det var strengt tatt ikkje mykje kø denne helga heller (i mine auger), men eg la merke til eit "parti" der det var ganske mange stolar utan sykkelfeste i det heile..
|
|
|
29/09/2009 11:00
|
hansib
Ivrig
|
Ivrig
Ingen senskader annet enn stoltheten? Til og med stolheten er på topp! Mulig jeg mistet endel fornuft.. Thats it!
|
|
|
[Re: hansib]
29/09/2009 12:36
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Helgen var noe av det beste jeg har opplevd på sykkel. Perfekte forhold og fantastiske løyper bidro sterkt, takk Snorre for utrolig fete New School!. Toppet med at jeg ikke slo meg, at jeg fikk til noen ting litt bedre enn før og at jeg fikk henge med masse hyggelige folk var helgen en suksess.
Bra av Hafjell å ordne opp når de "mister" en sykkel, mange andre ville nok hevde at ferdsel er på eget ansvar.
Forresten, hva skjedde med "dagens film" som vi ventet forgjeves på? Var det bare et komplott for å få solgt dyrt flaskeøl mens vi ventet?
|
|
|
29/09/2009 13:00
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Takk for ei super helg, Snorre.. Men eit lite spørsmål vedr. stolheisen.. Kvifor er det ei lang rekke med stolar utan sykkelfester? Fyrste gong eg skulle ta stolheisen hamna eg midt i denne rekka, og utålmodig som eg er, endte eg opp med å halde sykkelen 2/3 av heisturen, før eg byrja verte nummen i armane, og slengte sykkelen opp i heisen ved sida av meg.. Såg enkelte som hengte sykkelen etter setet, men det fungerte dårlig med SDG I-Beam..Det vart og nokre turar med sykkelen lent mot sida av stolen, med bakhjulet over ryggstøtta. Det fungerte for så vidt fint, men trur hjarta hoppa over eit slag når sykkelen sklei litt..  Så.. Fleire sykkelstativ til neste år? Tull, har I-beam selv og det er mye lettere å sette seg på hvilken som helst stolheis kontra å plassere den på de festene. Får maks 4stk på en heis om man bare tenker seg litt om isteden for å lage unødvendig kø. Ellers takk for helga, kjempedigg!
|
|
|
[Re: jens fredrik]
29/09/2009 13:09
|
snorre
Entusiast
|
Entusiast
Først må jeg få takke for alle hyggelige tilbakemeldinger og klemmer på vegne av oss her i Hafjell Bike Park. Utrolig hyggelig å få sånne tilbakemeldinger når man liker det man driver med.
Vi kom litt på "utur" når vi satte på holderene i år. Det er et parti med 5-6 stoler på rad uten holdere. Holdere på resten av stolene koster ca kr 190 000,- + moms. I så fall så blir det tilsvarende mindre bygging neste år og det hadde vært en stor del av invisteringsbudsjettet vi hadde i år til sammenligning. Det er noe vi løpende vurderer så får vi se hvor vi ender. Skulle eventuelt gjøre det har vi samme kapasitet pr. stol som i Whistler. De har i tillegg "køslynger" hvor man går frem og tilbake 3 ganger på et strekke som er dobbelt så langt som det vi har fra kortleserene til heisen. Det som skjedde med filmen var at Christian fikk den ferdig i relativt god tid i forhold til timeplan med slideshow det andre som foregikk. Så langt så godt. Deretter brente en firewire port på kameraet, harddisk på maskina streiket osv-osv. Gikk skikkelig åt skogen. Filmen er nå blitt hentet ut uuuuutrolig langsomt og kommer på nett i helgen eller rett over ment Christian. Beklager at det ble forgjeves venting. Det virket som de fleste hadde det ganske hyggelig alikevel. Vi prøver igjen neste år... (Jeg gledet meg stort til å se egne bilder med superduperkamera, var hjelpefotograf for Christian for å få dekket Roller Coaster Air DH men den gang ei).
Mvh Snorre
Redigert av snorre; 29/09/2009 13:20. Rediger grunn: sosekopp...
Lidenskaplig... Men ikke fanatisk
NOTS medlem
Hafjell
|
|
|
29/09/2009 13:24
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Var faktisk og syklet selv i hafjell på lørdagen. Var klart mest fan av new school løypa, morsom overgang til den svingete broa også! Søndagen ble det topptur fra gaia til pellestova og over Hitfjell med en knallfin nedkjøring mot reina. Absolutt verd å forsøke for dere som ikke ønsker å leie DH utstyr to dager på rad  Btw, er 11 500,- en ok pris for de Scott Gambler syklene de selger nå etter sommeren?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
29/09/2009 13:31
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Såg enkelte som hengte sykkelen etter setet, men det fungerte dårlig med SDG I-Beam..Det vart og nokre turar med sykkelen lent mot sida av stolen, med bakhjulet over ryggstøtta. Det fungerte for så vidt fint, men trur hjarta hoppa over eit slag når sykkelen sklei litt..  Tull, har I-beam selv og det er mye lettere å sette seg på hvilken som helst stolheis kontra å plassere den på de festene. Får maks 4stk på en heis om man bare tenker seg litt om isteden for å lage unødvendig kø. Ellers takk for helga, kjempedigg! Då er det brukarfeil og inkompetanse som var problemet.. Igjen.. ^_^ @snorre: Haldar på annakvar stol er vel nok det. (Fordrar at ein gitt andel av brukarane kan teknikken på å henge på sykkelen utan holdar.. Som eg tydeleg vis ikkje gjorde..  ) -og då fekk me oppklart kvifor det var ei rekke stolar utan feste..
|
|
|
[Re: jens fredrik]
29/09/2009 22:23
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Forresten, hva skjedde med "dagens film" som vi ventet forgjeves på? Var det bare et komplott for å få solgt dyrt flaskeøl mens vi ventet? Hehe, hadde det nå enn vært så enkelt... Som Snorre skrev(fritt sitert min facebook melding mellom oss der..), det meste som kunne gå galt gikk galt. Alt var fryd og gammen frem til sånn ca 2130, da allerede litt på over tid. Da skar alt seg..og hindret 720p med dagens video i å bli vist. -Hovedkamera jeg brukte oppførte seg merkelig, mistet kontakt og overførte filer tregt som virker som har resultert i at redigeringsprogrammet gikk i heng slik det ser ut nå. Fremdeles litt usikker på hva som faktisk skjedde her...kameraet oppfører seg normalt igjen idag, men dog litt treg overføring av filer. Siden jeg måtte lese av 3 minnekort simultant kunne jeg heller ikke låne kameraer av bekjente som kun kan lese 2 om gangen... -B-kameraet har en FW port som er skadet, ikke helt svidd da jeg fikk ut Snorre sine bilder idag, men krevde mye omtanke før det ville snakke med pcn. -1 ekstern disk ble plutselig korrupt. -2 FW kontrollere som er så kresne på signalet at de ikke klarer å snakke med b kameraet. Altså innslag av murphys lov og en ulykke kommer sjelden alene. Frustrasjonen for meg er at dette er utstyr som i 99,99% av tilfellet ellers fungerer knirkefritt, primært fotograf jeg har som geskjeft. Det er da ekstremt frustrerende å se utstyr som veil. har en nyverdi på nær en gjennomsnittlig årslønn ikke fungere. Pga. kostnader er det ikke mulig å ha backup systemer for mye av det utstyret som feilet denne helgen...ut over på jobber som betales i gullbarer, diamanter og 72 jomfruer i himmelen(eller noe slikt). Video på gang igjen nå, men lurer nesten på om jeg er forfulgt av dårlig teknisk karma. Dagen idag er brukt til å få opp internet på familie hytta i fjellheiemen....som er helt nødvendig forå få tak i musikken som er godkjent for bruk til slik bruk. Heldigvis rekker ikke flaske halsene i mitt system nå å feile neste år...eller fra og med nyttår. Da står en oppdatering for tur, mye snacks som skal inn og gammelt ut. For de teknisk interesserte vil det på slike oppdrag som event video gå en coax(hd-sdi signal) kabel rett fra redigeringsmaskin til projektor, mao å hoppe over hele primære leddet som feilet(eksportering). Forhåpentligvis hadde folk det hyggelig selv om det ble litt kortere filmvisning enn hva som var planlagt. Filmen kommer på nett så fort jeg får klippet om litt, byttet musikk og kodet i ett passende format, blir ca 15 min lang.
|
|
|
30/09/2009 12:49
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
(I tillegg vart eg fryktelig flink å time bunnyhoppa i løpet av helga.. På transportetappane var det forholdsvis djupe grøfter på tvers av vegen som kom fort på når ein trakka som ein tulling nedover..) Jeg var ikke like heldig med timinga der gitt. Heldigvis var det siste turen. Har ikke sett nærmere på hjulet ennå, men håper det er fiksbart. Men gøy var det, New School ble min favoritt. Jeg hiver meg i Micraen igjen til åpningshelga. Stas.
|
|
|
30/09/2009 13:06
|
simenberg
Avhengig
|
Avhengig
Holdere på resten av stolene koster ca kr 190 000,- + moms. I så fall så blir det tilsvarende mindre bygging neste år og det hadde vært en stor del av invisteringsbudsjettet vi hadde i år til sammenligning. Det er noe vi løpende vurderer så får vi se hvor vi ender. Med normal fart på stolheisen hadde det vel knapt vært kø. De siste helgene har stolheisen gått frustrerende sakte. Da jeg spurte om den ikke kunne gå fortere, svarte jenta i heisbua at de måtte kjøre så sakte for at nybegynnerne skulle klare å komme seg på og av. Dermed er jeg mer keen på at det blir vurdert løsninger som kan hjelpe nybegynnerne, sånn at heisen kan holde normal fart. Spesielt så lenge de fleste i løpet av rimelig tid kan lære å henge sykkelen etter setet (såfremt det tillates av Veritas).
|
|
|
[Re: simenberg]
30/09/2009 14:14
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Stien blir til mens man sykler. Lett å se forskjellen fra rett over kl 10:00 lørdag, til da dere syklet der. Flott sti!
|
|
|
|
|