Om produsenten ikke har CE-merket produktet er det opp til importør (typisk privatpersonen) å erklære at produktet oppfyller nødvendige krav. Det har gått helt fint med diverse Kina-import så langt.
Jeg står over noen turer på byen og investerer i lys kjøpt i Norge med norsk serviceinnstilt importør (Light& Motion/ Multitema for min del), og en intelligent lader som sikrer ladejobben.
Enig!
Hiver meg på en Seca 900, tror jeg!!
Har alltid satt pris på Merke og Kvalitet.
Det er vel derfor det står Norrøna på det meste i skapet....
Bomma vel ikke så m y e at det er i den rettningen ja...
Men disse batteriene er farlige, og det er jo sånn passe kjipt da, om kåken brenner ned av den grunn.
Men, om man passer på og lade mens man er våken og gjør det på f.eks garasjegulvet er jeg ikke redd. Om man er engstelig for at laderen skal ryke, ta en skjøteledning så laderen ikke står i stikkontakta på veggen.
"Max -> Lav -> Blink -> Av" er jo helt håpløst dersom det er eneste lykt, og man ønsker å bytte lysstyrke mens man er i fart. For å komme tilbake til full styrke må man jo gjennom den sinnsyke blinkinga og bekmørkt. Ikke kjekt i skauen og ikke kjekt på veien.
Godt poeng. Men sånn er det nå bare ofte. Er kjekt å kunne blende ned, og så rett opp igjen. Ser dogikke på det som et problem på sti, da det er sjelden man trenger å blende ned.
Sitat: anonymous13
Jeg tok forresten å la på kraftig med termisk pasta i overgang mellom diodeholder og lyktehus. Lyktehuset ble mye varmere mye raskere, så da tyder det vel på at dioden har det litt greiere. Dog er det tvilsomme termiske veier, både for diode og ikke minst styringselektronikken.
Kraftig med termisk pasta er ikke nødvendigvis lurt. Termisk pasta skal fylle der det egentlig ville vært luft, og da ville jeg, som gammel, moderat overklokkingsnerd, fulgt Goop-guiden til gamle overklokking.no.
Men disse batteriene er farlige, og det er jo sånn passe kjipt da, om kåken brenner ned av den grunn.
Har samme celler til lommelyktene mine, og det er ikke noe problem. Battericellene har også overspenningsvern, så det er nok laderen som er klampen om foten her.
Litium ion batterier er heller ikke helt til å stole på..
Korrekt. For å gjøre det enda litt mer spennende så er det endel kinesiske produsenter av LiIon-batterier som ikke har like god innebygget sikring i batteriene som de japanske produsentene. I laptop-er osv så er japanske produsenter dominerende, og man har et forholdsvis lavt antall sikkerhetsproblemer. Det er nærliggende å tro at DX-lykta bruker kinesiske batterier. Det trenger ikke å bety at de er mindre sikre, men det kan bety det. Da bør man i det minste bruke en god LiIon-lader som er tilpasset batteriene (dvs. ikke for stor ladestrøm). Bilbatteriladere og NiMH-ladere har blitt nevnt, det må man ikke finne på å bruke.
Smelting, mangel på dokumentasjon og byggekvalitet etter Jeopardy-prinsippet er nok for meg til å holde meg unna.
Jeg står over noen turer på byen og investerer i lys kjøpt i Norge med norsk serviceinnstilt importør (Light& Motion/ Multitema for min del), og en intelligent lader som sikrer ladejobben.
Nå skal det sies at jeg er bortimot hysterisk med elektriske apparater; verken vannkoker, kaffetrakter eller annet står med pluggen i veggen når det ikke brukes.
Litt penger i sikker vare er bedre enn nedbrent hus. Eller i det minste endeløs jakt på reservedeler.
Harald
Er i prinsippet enig, men jeg tror nok prisdiffen på 3-4000 representerer mer enn et par turer på byn for de fleste.
Ser at mange har kjøpt lykten utifra en tankegang om at "den er så billig at det ikke gjør noe om den går i stykker", men når vi snakker om en lader av muligens så dårlig kvalitet at den er en fare for omgivelsene så ville hvertfall jeg vurdert å hive greiene i søpla allerede nå og ikke ventet på en eventuell katastrofe.
Tror forresten også på det universelle prinsippet om at når noe virker for godt til å være sant, så er det sannsynligvis også det.
Av nysgjerrighet, har DX'en like teit måte å indikere "halv" batterikapasitet (mao rød knapp) som Tesla? Den skrur nemlig av lyset(!) et lite halvsekund i det det skjer. Tanken er at du skal være klar over det, selv om du har den på hodet, men å gjøre det ved å faktisk skru av lyset er hinsides teit. Det varer ikke lenge, men i feil øyeblikk trenger det ikke vare lenge heller. Blink med høy-lav-høy-lav-høy eller noe hadde vært langt bedre.
Det er kanskje systemdesigneren i meg, og ikke syklisten, som syns dette er verst, men når alt annet er så gjennomtenkt...
Veit ikke hvordan smelteepisoden skjedde, men mener det står i de medfølgende instruksjonene at den skal lades under oppsyn og aldri over 5t, og ikke dersom batteriet blir varmt. dvs. ikke over natta?!?
Fikk du med bruksanvisning? Heldiggris. Ingenting ekstra hos meg, men lykten er fin. Jeg er foreløpig godt fornøyd, men kommer til å lade med skjøteledning og holde den under oppsyn heretter.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Se bort fra pris og begynn å kritiser overprisa lykter som Tesla på samme måte. Lav pris skal ikke være grunnlag for kritikk når varen viser seg å være virkelig tidenes valuta for penga....slik tilfelle med DX lykta. Hvilken som helst lader kan gå føyka. Har hatt bosch ladere til driller som koster 3-4000kr som har brent opp og i motsatt tilfelle ladere fra Biltema som har overlevd mange år og som fortsatt ser ut til å klare å dytte strøm inn i batteriene. Alle lykter uansett pris har noe kritikkverdig ved seg avhengig av hvem som kommenterer. La nå oss innse at DX lykta har kommet for å bli og leverer definitivt kvalitet for penga.
Henning
"Giving wind helps pushing you up the hills."
Canyon NErve AM 5.0 Canyon Grand Canyon 8.9 29r Corratec Superbow HT
Av nysgjerrighet, har DX'en like teit måte å indikere "halv" batterikapasitet (mao rød knapp) som Tesla? Den skrur nemlig av lyset(!) et lite halvsekund i det det skjer. Tanken er at du skal være klar over det, selv om du har den på hodet, men å gjøre det ved å faktisk skru av lyset er hinsides teit.
Jeg synes Light&Motions Seca-serie har det beste bidraget på varsel. I god tid begynner, som på mange andre lykter, den grønne kontrollampen å blinke. MEN, med jevne mellomrom blinker nemlig også selve lyktelyset raskt et par veksler mellom full og halv styrke. Man kan altså ikke unngå å se flashingen når man sykler. Det er ikke distraherende, men varsel nok om at batteriet begynner å gå tomt. Smart, siden jeg sjelden kikker ned på selve kontrollampa når jeg sykler.
Ellers skulle jeg gjerne sett regnestykket etterhvert som DXlyktene triller inn på norske postkontorer: * Pris på DX-lykt, inklusive toll og avgifter og overgang for norsk plugg. * Pris på lykt av kjent merke kjøpt i Norge med omtrent samme lysstyrke.
I tillegg til de to summene må en tydeligvis ta hensyn til brannfaren, og selvsagt fordelen med norsk importør.
Ellers skulle jeg gjerne sett regnestykket etterhvert som DXlyktene triller inn på norske postkontorer: * Pris på DX-lykt, inklusive toll og avgifter og overgang for norsk plugg.
Vi var 3 personer som gikk sammens om å kjøpe 4 stk. DX lykter. Prisen, ALT inkludert, kom på 612,- pr.lykt. Det er jaggu meg helt utrolig.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[quote=HaraldW * Pris på DX-lykt, inklusive toll og avgifter og overgang for norsk plugg. * Pris på lykt av kjent merke kjøpt i Norge med omtrent samme lysstyrke.
[/quote]
Jeg betalte 612,- for "DX"-lykta inkl plugg, toll og frakt. Blir heretter ladet på garasjegulv med skjøteledning. Meget bra lys, og virker som den er godt bygd. Spent på holdbarheten selvsagt. Hadde aldri betalt 3 eller 4 lapper for ei lykt.
Ellers skulle jeg gjerne sett regnestykket etterhvert som DXlyktene triller inn på norske postkontorer: * Pris på DX-lykt, inklusive toll og avgifter og overgang for norsk plugg.
Jeg betalte 612,- for "DX"-lykta inkl plugg, toll og frakt. Blir heretter ladet på garasjegulv med skjøteledning. Meget bra lys, og virker som den er godt bygd. Spent på holdbarheten selvsagt. Hadde aldri betalt 3 eller 4 lapper for ei lykt.
Jøss, det var da billig? Hvor ble det av postens fortollingsgebyr?
Vel..som du vet så er ikke dette forumet verdens navle som har oversikten over alt som skjer rundt omkring i verden (men...det skulle ikke forundre meg at det ikke er så langt i fra heller). Det er folk som har hatt denne lykta lenger enn levetiden på denne tråden vil jeg tro. Kan det være at det finnes mennesker som hatt denne lykta i hende lenger enn et par uker som du henspeiler? Det er da ikke bare dette forumet her som skal være en referanse for hvor lenge denne lykta har eksistert i resten av verden? Kan det hende at det finnes mennesker der "ute" som har litt mer erfaring med denne siden den traff DX butikk hyllene for over ett år siden? Så lykta er ikke ny i markedet så det er på tide at folk tar i bruk denne for å avkrefte engang for alle om vi alle er blitt lurt eller ei til å kjøpe overprisa lykter fra andre produsenter eller ei..........
Henning
"Giving wind helps pushing you up the hills."
Canyon NErve AM 5.0 Canyon Grand Canyon 8.9 29r Corratec Superbow HT
Da går jeg ut fra at DX-lykta har en rimelig output på noen hundre lumens, slik at det blir skikkelig lys og et reellt alternativ. 650 er billig, men jeg foretrekker likevel noe kjøpt i Norge.
DX blir litt for mye Jeopardy for meg. 3000 kroner for en sykkellykt er selvsagt mye, men det er jammen mye annet av sykkelstæsj også.
Ser at den norske folkesjela er i ferd med å få grepet her... ;o)
Men et annet spørsmål: Mine lamper forlot Hong Kong 20/9 - noen som fulgte med på trackingen på sine og vet sånn omtrent hvor lang tid jeg må regne med før det dukker opp?
Kan melde at bestillingen ble gjort 10/9 - så ti dager fra ordre til sending.
A-
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Ser at den norske folkesjela er i ferd med å få grepet her... ;o)
Men et annet spørsmål: Mine lamper forlot Hong Kong 20/9 - noen som fulgte med på trackingen på sine og vet sånn omtrent hvor lang tid jeg må regne med før det dukker opp?
Kan melde at bestillingen ble gjort 10/9 - så ti dager fra ordre til sending.
A-
Jeg bestilte 15 (!) lykter fra DX mandag 14.9, og de henta jeg på postkontoret tirsdag 22.9. De ble sendt samme dag som jeg bestilte, ikke fra Hong Kong, men fra Kina. De første dagen surra pakka litt rundt mellom noen kinesiske byer. Inkludert adaptere ble totalpris 505 kr og 80 øre pr stykk, med mindre det kommer et momskrav i etterkant.
Hva man velger blir jo en avveiing av hvor mye man kan retferdiggjøre å bruke på en LEDlampe med batteri. HAdde jeg kommet hjem med en lykt på hodet og fortalt at den kostet 4000, hadde det blitt forkortning i arv. Men for andre er det sikekrt verdt penga. De om det.
Ps: Burde det ikke ryke en sikring i hjemmet før laderen kommer i full fyr (ved ca 180 C...)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Ps: Burde det ikke ryke en sikring i hjemmet før laderen kommer i full fyr (ved ca 180 C...)
Ikke nødvendigvis. Sikringen kan være en falsk trygghet. Du leste jo hva som skjedde med Alfen. Total meltdown etter ti minutter, fortsatt med full power fra nettet på. Transformatoren i adapteren kan virke lenge den, mens resten smelter og tar fyr. Overbelastning og/ eller kortslutning kneler sikringen.
Harald
Edit: Jeg mener selvsagt sikringen i sikringsskapet. Det er langtfra alle adaptere som har egen sikring, men det finnes jo. Tydeligvis ikke i adapteren til Alfen.
Jeg har en Wilma som brukes til treningsturer og er en fantastisk lykt. Det som er kjedelig med den er å bruke en lykt til 4K+ på commuteren og har derfor bestilt en DX til det formålet. Den kan jeg også bruke på kveldsturer sammen med konemor da hun kan bruke Wilma. Brenner DX'en opp er det en Tesla på vei mot Bergen fortere en svint.