|
|
Godt valg folkens
|
Re: Godt valg folkens
[Re: AOÅ]
#839209
28/10/2009 14:22
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 276
Foxhill
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 276 |
Dersom man skal tilskrive denne økningen i kulturstøtte til Giske, så er det godt å vite at han er næringsminister nå. Det kan jo hende han kan stimulere til litt innovasjon i Norge!
"It never gets easier, you just go faster." Greg LeMond
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Espen]
#839212
28/10/2009 14:28
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Siden det er sykliske høne-egg-sammenhenger her, tillater jeg meg fortsatt å tro at det er en del av årsaken, ja.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: AOÅ]
#839213
28/10/2009 14:29
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Personlig tror jeg det er en god ide å bruke penger på kultur.
Dette beløpet er framdeles utrolig lite i den store sammenhengen.
Er ikke statsbudsjettet på 750 Mlrd?
Altså en promille.
e
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: GeirK]
#839214
28/10/2009 14:30
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hvor stor del av årsaken?
20%? 80%?
e
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Espen]
#839216
28/10/2009 14:34
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: GeirK]
#839220
28/10/2009 14:41
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Heeeelt sikker på at det ikke er 36,9 du mener, Geir? 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Espen]
#839221
28/10/2009 14:42
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 528
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 528 |
Budsjettet for 2009 var ikke bare på 750 millioner, men det økte med 750 millioner. Ifølge artikkelen hvis budsjettet går i boks for 2010 vil 9,4 milliarder av statsbudsjettet gå til kultur.
Allan
Don't leave me here to crawl through the mire...
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: GeirK]
#839226
28/10/2009 14:49
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Og fremdeles går det så det suser i Norge, og utsiktene i årene fremover er ikke noe særlig mørkere heller.
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Hæ?]
#839228
28/10/2009 14:55
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Heeeelt sikker på at det ikke er 36,9 du mener, Geir? Nei han er i Europarådet, han.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: AOÅ]
#839236
28/10/2009 15:04
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Jepp, regjeringen hadde vel som målsetning at kulturbudsjettet nådde 1% av statsbudsjettet.
Øningen på 1 promille er fremdeles liten.
Geir:
Jeg er ikke medlem i LO, men har likevel sans for at arbeidstakere har en sterk posisjon i Norge. Jeg tror det bidrar til bedre fordeling i samfunnet. Flere mennesker med lav inntekt kommer til orde, og får bedre betalt. Disse pengene bruker de jo opp i samfunnet igjen, som dermed kommer arbeidsgivere og bedrifter tilgode.
Det er dessuten en demokratisk rett å samle seg. Motparten gjør jo det samme, og de virker jo andre veien. Jeg følger ikke så godt med, men har da på følelsen at NHO/LO-forhandlingene som regel går greit for seg.
Skulle man nekte folk å fagorganisere seg?
Hvordan ville i tilfellet dette slå ut for de svakeste?
e
Redigert av Espen; 28/10/2009 17:45.
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Espen]
#839256
28/10/2009 16:03
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg er ikke medlem i LO, men har likevel sans for at arbeidstakere har en sterk posisjon i Norge. Jeg tror det bidrar til bedre fordeling i samfunnet. Flere mennesker med lav inntekt kommer til orde, og får bedre betalt. Disse pengene bruker de jo opp i samfunnet igjen,
...eller presser opp husprisene?
Det er dessuten en demokratisk rett å samle seg. Motparten gjør jo det samme, og de virker jo andre veien. Jeg følger ikke så godt med, men har da på følelsen at NHO/LO-forhandlingene som regel går greit for seg.
Skulle man nekte folk å fagorganisere seg?
Hvordan ville i tilfellet dette slå ut for de svakeste?
Nå begynner du å stille spørsmål til dine egne antakelser igjen, så de får du svare på selv. Vi har et valg å gjøre på den glidende skalaen mellom noen få høyt prisede industriarbeidsplasser og mange billigere industriarbeidsplasser. Det er ingen "ja takk, begge deler" her, og Sigbjørn Johnsen ser ut til å være enig med meg i hvor vi ligger i forhold til idealen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: GeirK]
#839319
28/10/2009 17:51
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
...eller presser opp husprisene? Jepp, sammen med mange andre faktorer. Du har ikke kommet med noe som underbygger at LO er den viktigste faktoren for økning i boligprisene. Billige industriarbeidsplasser høres jo fint ut. Hvordan skal man få folk til å jobbe for mye lavere lønn? Ville du feks jobbet for mye lavere lønn? Hvor skal disse menneskene bo, og hva slags levestandard skal de ha? e
Redigert av Espen; 28/10/2009 17:52.
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Espen]
#839335
28/10/2009 18:17
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Du har ikke kommet med noe som underbygger at LO er den viktigste faktoren for økning i boligprisene.
Er det noe jeg burde gjøre? Billige industriarbeidsplasser høres jo fint ut.
Hvordan skal man få folk til å jobbe for mye lavere lønn?
Ved å ikke heve lønningene i en mye høyere høyere takt enn dem man driver handel med. Det er dog for seint nå. Ville du feks jobbet for mye lavere lønn?
Det kommer helt an på hvilke alternativer jeg hadde.
Hvor skal disse menneskene bo, og hva slags levestandard skal de ha?
De kunne bodd der de bor dersom lønningene ikke hadde drevet opp boligprisene. Kanskje lønnskravene fra arbeidstakerne hadde vært lavere, hvis prisstigningen i boligmarkedet var mindre?
"Steike, kjerring! No har værdi'n på huset vårres stegge fæm hoinner tusen på tri år. Æ må snakk me' sjæfen om meir lønn, no. Herr'e går itj længer!"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: GeirK]
#839349
28/10/2009 18:38
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Vi er nok ganske enige. Er det noe jeg burde gjøre? Nei, nå husket jeg feil. Beklager.
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Espen]
#839355
28/10/2009 18:45
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
Du har ikke kommet med noe som underbygger at LO er den viktigste faktoren for økning i boligprisene.
Det er ingen som mener at LO er DEN VIKTIGSTE faktoren for økning i boligprisene. Den en forsøker å få fram er at når alle har mye øker bankenes utlånsvillighet til "folk flest" (tm), og folk investerer det de har ekstra i bolig (som subsidieres over skatteseddelen, og tradisjonelt har blitt regnet som sikkert). Hadde LO enda brukt lønnsoppgjørene til å utjevne forskjellene slik at de som har lite får mer og alle andre hadde vært fornøyd hadde det vært greit, men LO arbeider for at alle skal få en stadig større del av oljekaka. (samtidig styres renta etter inflasjonsmål) Dette er medvirkende til at norsk arbeidskraft blir dyr og industriproduksjon i Norge ulønnsom, noe som på sikt sannsynligvis ikke er heldig når oljeinntektene forsvinner. Hva vil da skje med verdien av krona og folks betalingsevne? t
|
|
|
Re: Godt valg folkens
[Re: GeirK]
#839357
28/10/2009 18:48
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
Sigbjørn Johnsen virker som en fornuftig mann! t
|
|
|
|
|