Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 15 1 2 11 12 13 14 15

Godt valg folkens

Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #818673 23/09/2009 17:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Espen
anonymous13:

Har ikke tid til å svare detaljert nå, men jeg gjør det gjerne i kveld.

Antallet som fullfinansierer har øket markant i årene der prisene har steget mye.

Antallet eiendomsmeglere er redusert med 25%, noe som er en indikasjon på at markedet nå opplever noe i nærheten av et krakk.

Har du fullfiansiert og boligen har falt med 10%, er du i prinsippet i et potensiellt gjelsproblem.

Jeg anbefaler deg å søke litt rundt på sidene til kredittilsynet.

Der står det mye info om hele bransjen, folks belåning, hva kreditttilsynet ser på som negativ utvikling osv.

Siterer kjapt:

"Etter at belåningsgraden på boliglån økte markert omkring 2003, har andelen lån med belåningsgrad over 80 prosent ligget på et høyt nivå. Det samme gjelder andelen lån hvor lånet oversteg boligens verdi. Mange yngre låntakere har kommet inn i boligmarkedet under en periode med sterk økning i boligprisene. Særlig blant disse har omfanget av lån med høy belåningsgrad vært stort. Undersøkelsen foretatt våren 2009 viser en markert nedgang i andelen lån med belåningsgrad over 80 prosent av forsvarlig verdigrunnlag."

...og

"− Lave renter og liberal kredittpraksis i bankene førte i årene fra 2004 til 2008 til økte boligpriser og høy gjeld. Mange husholdninger ble sårbare. Høyere renter og uro på finansmarkedet bidro til bråbrems i boligmarkedet og i kjøp av større konsumvarer høsten 2008. Lave renter har gitt oppgang i boligprisene igjen våren 2009. Det må imidlertid tas høyde for at arbeidsledigheten øker og at rentene etter hvert vil måtte normaliseres, sier Skogstad Aamo. −Med fortsatt usikkerhet i boligmarkedet vil det være en fordel både for husholdninger og banker med en mer nøktern lånepraksis enn i årene 2004 – 2008, legger Skogstad Aamo til."

Du sier stadig at jeg ikke dokumenterer påstandene, eller at du ikke finner dok på tingene jeg skriver.

Så langt har du kun henvist til NEFs prisbarometer.

Hvis du kun forholder deg til tallene fra NEF, kan du fort bli sittende med et inntrykk av at allt til en hver tid er i skjønneste orden, og at alle bør kjøpe bolig nå.

Noe de til stadighet får kritikk for også.

Jeg vil ikke "være med på leken", men blir som mange andre tvunget til det, fordi boligprisene har steget mye.

Bare så det er sagt, har jeg uten unntak øket mine boligers verdi ved hjelp av ombygging og oppussing.

Igjen, det ville være mye bedre for alle om prisutviklingen var lavere.

Kanskje skulle boligprisene med i KPI?

Dette er vel noe FRP han kommet med en gang.

Espen

Selv om jeg er enig med deg angående en del av tingene du skriver om så er jeg fortsatt skeptisk til om det er tilgang til lån som i stor grad bestemmer boligprisene eller andre faktorer. Alreit det kredittilsynet skriver men når det gjelder langsiktige investeringer som kjøp av bolig så vil jeg heller se tall/statistikk over de siste 50 åra. Det blir mere reelt trur jeg. Det er f.eks. mulig at boligprisene i en periode har vært alt for lave i forhold til teknisk verdi. Noe som har blitt 'korrigert' i en følgende periode.
Fant denne hos Høyre:

Alle grupper tjener på lavere rente. Det gir lavere etableringskostnader for ungdom. Aldri før har nordmenn brukt så lite av inntekten sin på å betale for boligen. For et ungt par i etableringsfasen går bare åtte prosent av inntekten med til renteutgifter. Utgiftene til bolig holder seg på rekordlavt nivå. Selv om boligprisene øker, gir kombinasjonen av lave renter og økte lønninger at vi fortsatt bruker en svært liten del av inntekten vår på å betale boligen vår.

Noe som for øvrigt på en måtte også bekrefter at det slettes ikke burde være vanskeligere å etablere seg nå enn før.

(Det er s.f. en del andre ting som skal betales av lønna og. Og med forbehold i at Høyre ikke bare babler)

Og så finnes det f.eks. land som Belgia hvor det er vanlig å låne 100% uten at dette har resultert i et like overopphetet boligmarket som hos oss.

Og fra SSB:

Mange med høy gjeld

Gjeld som tilsvarer mer enn tre ganger samlet husholdningsinntekt, kan brukes som et mål på stor gjeldsbelastning. I 2006 hadde 12 prosent av husholdningene så mye gjeld. Aldri før har andelen vært så stor. Bare fra 2000 til 2006 har det skjedd en fordobling i andelen husholdninger med høy gjeld. Før 2000 var denne andelen relativt stabil. Husholdningenes renteutgifter i forhold til samlet inntekt har imidlertid hatt en nedgang fra slutten av 1980-tallet. Rundt 1990 utgjorde renteutgifter 14 prosent av husholdningenes samlede inntekt, mens de i 2006 utgjorde 6 prosent.
Figur 3. Andelen husholdninger med gjeld som er større enn tre ganger samlet inntekt. 1986-2006. Prosent Figur

Husholdningene med lavest inntekt etter skatt per forbruksenhet har rimeligvis hatt en relativt lav andel av den totale gjelden i husholdningene, da deres låneevne har vært relativt liten. Disse husholdningene har imidlertid fått en stadig større andel av samlet gjeld de siste årene (Statistisk sentralbyrå 2008b).

Også her spiller nok flere faktorer en rolle.
Komplisert altså, uten tvil.

Re: Godt valg folkens [Re: Tange] #818704 23/09/2009 18:15
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har aldri nektet for at det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har nevnt dette mange ganger.

Mitt hovedpoeng i denne tråden har vært at det ER sammenheng mellom at folk låner mye over takst, og høye boligpriser.

Å låne 100% er i prinsippet ikke så galt, men det er definitivt galt å låne 100%, når man betaler 30% over takst på tidenes høyeste boligpriser.

Det kan da ikke være tvil om at dette er penger som egentlig ikke egentlig "hører hjemme" i boligmarkedet?

Hvis folk tjener mer og bruker det på bolig, er jo det noe helt annet.

På sidene til kredittilsynet fortsetter historien videre fra den du linket til fra Høyre.

Undersøkelsen inkluderer lån både til kjøp av bolig og til refinansiering/andre formål. Nær 32 prosent av utlånene hadde en belåningsgrad høyere enn 80 prosent av forsvarlig verdigrunnlag, mot 43 prosent i tilsvarende undersøkelse høsten 2008. Andelen lån med belåningsgrad over 100 prosent falt fra 13 til 10 prosent i samme periode. For lån som gikk til kjøp av bolig, falt andelen lån med belåningsgrad mellom 80-100 prosent med 9 prosentpoeng [korr. fra 11. Red.merkn. 14.07.2009] til 32 prosent [korr. fra 30. Red.merkn. 14.07.2009. Andelen lån med over 100 prosent belåningsgrad utgjorde fortsatt hele 20 prosent, etter en nedgang på 4 prosentpoeng fra undersøkelsen i 2008

Er Beliga sammenliknbart med Norge da?

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #818726 23/09/2009 18:43
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Mitt hovedpoeng har hele tiden vært at banker og eiendomsmeglere i stor grad har bidratt til oppvarmingen i boligmarkedet.

Ikke folks lønninger, slik Geir hevder

Du er vel enige i at økt tilgang på lån er med å presse boligprisene opp?

Det er ubegripelig for meg hvordan du kan mene at folk flest(tm)`s økte lønninger og økte kjøpekraft de siste 20 åra ikke har bidratt til at bankenes utlånsvillighet har økt, og dermed bidratt til økning i boligprisene.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Godt valg folkens [Re: Ynot] #818755 23/09/2009 19:06
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Du er vel enige i at økt tilgang på lån er med å presse boligprisene opp?

Det er mitt hovedpoeng.

Selvsagt har økte lønninger bidratt, MEN folk låner jo ikke 1:1 av økte lønninger. De låner 2:1 og 3:1.

Økningen i boligmarkedet har jo vært høyere enn lønnsøkningen. Hvor kommer pengene fra da?

De må da komme fra lån?

Jeg har ikke snakket om hvorfor bankene låner ut mer, men jeg registrer at de faktisk gjør det, og at mye av pengene havner i boligmarkedet.

e

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #818788 23/09/2009 19:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har aldri nektet for at det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har nevnt dette mange ganger.

Mitt hovedpoeng i denne tråden har vært at det ER sammenheng mellom at folk låner mye over takst, og høye boligpriser.

Der er vi nok enige, men hvorfor er folk villige til å låne over takst? Jeg trur det er den generele holdningen blant folk som er hovedårsaken til boligprisene på øyeblikket. Tro på fremtida. Og de som er mere forsiktige har to valg, bo i ei rønne eller bli med på festen (s/v).

Quote:
Å låne 100% er i prinsippet ikke så galt, men det er definitivt galt å låne 100%, når man betaler 30% over takst på tidenes høyeste boligpriser.

Det kan da ikke være tvil om at dette er penger som egentlig ikke egentlig "hører hjemme" i boligmarkedet?

Veit ikke, hvis i 2006 kun 8% av inntekta gikk til nedbetaling mot 14% i 1990 så har vi faktisk noe å gå på igjen. Jeg trur forøvrig at generelt sett de fleste ting blir billigere i forhold til inntekten. Bortsett fra å leie inn arbeidskraft (eller andre saker hvor lønnsandelen utgjør en stor andel av 'produksjonskostnadene'). Vi kjøper bare mere og mer av alt. Og håndverkeren har lyst på det samme.........

Liten boligbygging på 1990-tallet førte til sterkt stigende priser, og det er ikke overraskende at DnB og Norges Bank finner at siden 1991 har boligprisene steget i takt med husholdningenes inntekter. DnB og Dørum ser ut til å mene at slik vil utviklingen også bli fremover. Men i et lengre tidsperspektiv er det heller slik at boligprisen faller i forhold til inntekten blant folk. Aftenposten

Quote:
Hvis folk tjener mer og bruker det på bolig, er jo det noe helt annet.

På sidene til kredittilsynet fortsetter historien videre fra den du linket til fra Høyre.

Undersøkelsen inkluderer lån både til kjøp av bolig og til refinansiering/andre formål. Nær 32 prosent av utlånene hadde en belåningsgrad høyere enn 80 prosent av forsvarlig verdigrunnlag, mot 43 prosent i tilsvarende undersøkelse høsten 2008. Andelen lån med belåningsgrad over 100 prosent falt fra 13 til 10 prosent i samme periode. For lån som gikk til kjøp av bolig, falt andelen lån med belåningsgrad mellom 80-100 prosent med 9 prosentpoeng [korr. fra 11. Red.merkn. 14.07.2009] til 32 prosent [korr. fra 30. Red.merkn. 14.07.2009. Andelen lån med over 100 prosent belåningsgrad utgjorde fortsatt hele 20 prosent, etter en nedgang på 4 prosentpoeng fra undersøkelsen i 2008

Er Beliga sammenliknbart med Norge da?

E

Ikke uten videre, men den viser at lett tilgang til lån (ca, 3-3,5 ganger brutto årsinntekt for lavlønte og opp til 5-6 ganger for de med høy inntekt) for alle mann ikke nødvendigvis fører til et varmt bolimarket.
Og det er f.eks. mulig at mindre optimisme eller større tilfredshet med dagens tilværelse holder prisene 'nede'. Eller folk flest synes rett og slett at prisene er høye nok som de er nå.

Og det er kanskje så enkelt som det siste som er en viktig faktor i dagens boligkarusell. Det er nok folk som tydeligvis ikke synes at dagens boligpriser er så høye at de ikke har lyst til å være med på neste runde og.

Redigert av Tange; 23/09/2009 19:42.
Re: Godt valg folkens [Re: Tange] #818846 23/09/2009 20:45
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Ser du hvordan formueskatten i dagens form også bidrar til å presse boligprisene oppover, Espen?

Ellers så har jo håndverkstjenester blitt relativt mye dyrere de siste tiårene også. Det gjør jo at den tekniske verdien på boligene øker en del. Dette gjør også at allerede eksisterende bygg blir mer verdt. Tomteprisene utgjør fremdeles en ikke voldsom andel av boligprisene så jeg synes det blir alt for tidlig å begynne å peke på noen enorm boligboble.

At derimot prisen på knøttsmå enheter har vært uforholdsmessig høy har vært påpekt. Hverken teknisk verdi eller noen tomteverdi alene har kunnet forsvare noen av prisene som har blitt operert med i enkelte tilfeller.

Ut på tur!

Re: Godt valg folkens [Re: ] #818986 24/09/2009 06:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Dette er nok her vi er uenige. Boligprisene har steget mer enn lønningene, _men_, og det er et viktig _men_: Reallønnen har også økt, faktisk med 56% siden '87 (du finner statistikken på ssb, jeg kan poste link i morra hvis interssant). Det vil si at man har fått brutalt mye mer penger "til overs" når livsoppholdet er dekket.

Her overser Espen et viktig poeng. I tillegg antar jeg at det har blitt flere familier med to inntekter i løpet av de siste 20 år.

Dette med "antall ganger brutto inntekt" er forøvrig ikke noen univarsal regel. En familie som tjener 1,5mill i året kan godt betjene 4x brutto inntekt i lån, mens en familie som tjener 300K i året sliter med 1x brutto inntekt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Godt valg folkens [Re: Supermann] #819002 24/09/2009 06:52
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Supermann
Ser du hvordan formueskatten i dagens form også bidrar til å presse boligprisene oppover, Espen?

Dette er nok riktig. Men det er andre sider ved skatteordningane som kanskje er enda meir prisdrivande. Det viktigaste er nok skattefrådrag for rente på privatgjeld. I tillegg er mange svært uvillige til å innføra ein type skatt som kanskje er den mest sosiale av dei alle: eigedomsskatten. Alt i alt medfører dette ei sterk dreiing av fordelar i retning dei som har eigedom – og som kan skaffa enda meir. Taparane i denne forma for statskaptialisme er dei som må på leigemarknaden eller som ønskjer å leva som nomadar.

Re: Godt valg folkens [Re: GeirK] #819006 24/09/2009 06:58
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
I tillegg antar jeg at det har blitt flere familier med to inntekter i løpet av de siste 20 år.

Du mener det ikke var vanlig for kvinner å jobbe på 90 tallet?

Det var på 70 og 80-tallet det, og årevis med 10% inflasjon.

Quote:
Dette med "antall ganger brutto inntekt" er forøvrig ikke noen univarsal regel. En familie som tjener 1,5mill i året kan godt betjene 4x brutto inntekt i lån, mens en familie som tjener 300K i året sliter med 1x brutto inntekt.

Er dette noe som indikerer at lånte penger ikke er med på å varme opp boligmarkedet?

e

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #819023 24/09/2009 07:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du mener det ikke var vanlig for kvinner å jobbe på 90 tallet?

Diskusjonsteknikken din med å argumentere mot din egen tolkning av meningen bak utsagn istedet for å argumentere mot selve utsagnet - er i beste fall irriterende når du til stadighet gjetter feil.

Jeg ANTAR at flere kvinner jobber i dag enn på 90 tallet (og for ordens skyld: det betyr IKKE at det var uvanlig da). Jeg har ingen mening om det var vanlig å jobbe på 90-tallet. Jeg har ikke for vane å mene noe som helst om målbare størrelser. Ordet "mening" gir ingen mening her all den stund man er i stand til og skille mellom mening å fakta.

Eksempel på fakta fra SSB:

Er dette noe som indikerer at lånte penger ikke er med på å varme opp boligmarkedet?

Uhh - nei...

- Robert Green Ingersoll
Re: Godt valg folkens [Re: GeirK] #819042 24/09/2009 07:43
Espen Offline
More than words
More than words
Ok, Geir, igjen beklager at du misliker måten jeg argumenterer på.

Jeg SYNES du også mange ganger er mer ineressert i korrekt argumentasjonsteknikk enn av hva folk ønsker å komme fram til.

Her stiller jeg stiller et utfyllende spørsmål, for å få bragt på det rene hva du egentlig mener.

Jeg ble litt overasket over at du kom op med dette. Jeg mener bestemt å huske at dette er diskutert tidligere, hvor det ble eninghet om at den store boomen av "2-inntektsfamilier" var på 70 og 80 tallet, noe grafen du postet også bekrefter.

Ikke meningen å argumentere mot hva jeg trodde du mente.

Akkurat i dette tilfellet var det vel det du mente?

At det er flere familier der 2 jobber?

Er det virkelig flere familier med to inntekter siste 20 år?

Skiller ikke folk seg i høyt tempo også da?

Reallønnsveksten er et ubestridt faktum, men havner alle disse pengene i boligmarkedet?

Bruker ikke folk mer penger på andre ting også. biler, båter, hytter, ferier, forbrukselektronikk, sportsutstyr etc.

Hvis dere ikke mener den økte graden av gjeld havner i boligmarkedet, hvor havner den da?

e

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: ] #819056 24/09/2009 08:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Selvsagt har økte lønninger bidratt, MEN folk låner jo ikke 1:1 av økte lønninger. De låner 2:1 og 3:1.

Økningen i boligmarkedet har jo vært høyere enn lønnsøkningen. Hvor kommer pengene fra da?

De må da komme fra lån?

Dette er nok her vi er uenige. Boligprisene har steget mer enn lønningene,

Ikke langsiktig så vidt jeg vet.

Quote:
_men_, og det er et viktig _men_: Reallønnen har også økt, faktisk med 56% siden '87 (du finner statistikken på ssb, jeg kan poste link i morra hvis interssant). Det vil si at man har fått brutalt mye mer penger "til overs" når livsoppholdet er dekket.

Altså, hadde du 20k etter skatt i '87 (2009-kroner), så brukte du kanskje 15k til forbruk og 5k til gjeldsbetjening. Hvis realinntekten øker med 56%, så betyr det at du plutselig har 31k. Forbruket ditt er fortsatt 15k,

Jeg trur ikke at forbruket vårt ikke har økt i denne perioden, tvertimot.......

Quote:
så da har du plutselig 16k å dekke gjeld med. La oss si du setter av 6k til buffer, allikevel mulighet til å betjene dobbelt så stort lån.

.......og dette blir bekreftet av at folk bruker en mindre stor andel av den disponibele inntekten på nedbetaling nå enn før (perioden). I tillegg til at folkets (privat)formue nok har gjennomgått en betyddelig økning i perioden.
Quote:
Dette ser nok for fristende ut for huskjøpere til å si nei til, og det viser at det er lite poeng i ikke låne ut pengene.

Med mindre man setter bankene til å ha et større samfunnsansvar enn de har idag eller de kan indirekte trues til av sentralbanken da.

Så jeg vil fortsatt påstå at reallønnsøkningne er årsaken og at økte gjeldsgrader og boligprisene er resultatet.

Jo mer jeg leser dess mer jeg får følelsen at det er vi nordmenn som er den reelle årsaken til prisøkningen på bolig de siste årene.

Re: Godt valg folkens [Re: Tange] #819060 24/09/2009 08:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er det virkelig flere familier med to inntekter siste 20 år?

Ikke nødvendigvis bare flere kvinner, men ifølge SSB:

Andelen parhusholdninger i alderen 25-54 år med minimum to yrkesaktive har økt jevnt i hele 20-årsperioden fra 1986. I 2006 hadde 74 prosent av disse parhusholdningene to eller flere yrkesaktive.

Re: Godt valg folkens [Re: Tange] #819086 24/09/2009 08:39
Espen Offline
More than words
More than words
I følge kredittilsynet økte norske husholdningers boliggjeld fra 622 mlrd i 2002, til 1449 Mldr i 2008. I denne perioden var boligprisene på topp.

Mulig jeg er helt på viddene, men vil ikke 827 milliarder ekstra i boligmarkedet øke prisene?

Espen

Redigert av Espen; 24/09/2009 08:40. Rediger grunn: mer

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #819131 24/09/2009 09:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her stiller jeg stiller et utfyllende spørsmål, for å få bragt på det rene hva du egentlig mener.

Still gjerne utfyllende spørsmål, men ikke besvar dem før jeg får sjansen og så argumentere mot ditt eget svar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Godt valg folkens [Re: GeirK] #819141 24/09/2009 09:29
Espen Offline
More than words
More than words
Greit! ICON_SMILE

Skjønner at det er irriterende.

Hva tror du om økningen i boliggjeld vs. all time high i boligmarkedet da?

Ref min siste post.

E

Redigert av Espen; 24/09/2009 09:31. Rediger grunn: mer

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #819171 24/09/2009 10:03
Espen Offline
More than words
More than words

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #819210 24/09/2009 10:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I følge kredittilsynet økte norske husholdningers boliggjeld fra 622 mlrd i 2002, til 1449 Mldr i 2008. I denne perioden var boligprisene på topp.

Mulig jeg er helt på viddene, men vil ikke 827 milliarder ekstra i boligmarkedet øke prisene?

Som du sier, det er vanskelig å vite hva som er høne og hva som er egg her. Økte boligpriser vil også øke gjelden til husholdnignene, som for eksempel i kildene du referer til over.

Belåningsgraden øker

Fra 1999-2000 har det i følge Kredittilsynets boliglånsundersøkelser vært en tendens til at stadig flere låner mer enn 80 prosent av kjøpesummen til bolig. Det kan henge sammen med at boligene har blitt dyrere, og at egenkapitalen i stadig mindre grad holder tritt med boligprisene. Imidlertid har inntektsnivået stadig økt, og arbeidsledigheten har blitt rekordlav. Dette kan også være noe av forklaringen på at belåningsgraden har økt. Ifølge Andersen (2001) etablerer de unge seg når boligprisene er høye: «Det kan altså se ut til at førstegangsetablering blant unge generelt følger de økonomiske konjunkturer, den er liten når boligprisene er lave og fallende, større når boligprisene er høye og stigende». Rentenivået har vært lavt de seneste årene, og det har ført til at årlige utgifter til renter og avdrag på lån av en gitt størrelse har blitt lavere. Disse forholdene kan ha ført til økt press i etterspørselen i boligmarkedet, og dermed høyere boligpriser. Figur 5 viser belåningsgraden fra 1997 til 2006 og foliorenten (Norges Banks styringsrente). Belåningsgraden er her basert på kroneverdien av låneporteføljen, ikke antall lån.

- Robert Green Ingersoll
Re: Godt valg folkens [Re: GeirK] #819233 24/09/2009 11:09
Espen Offline
More than words
More than words
Vi har et generellt problem i diskusjonen. Det refereres til alt fra ett år, til 50 års utvikling.

Mitt hovedpoeng har hele tiden vært at jeg tror det er sammenheng mellom den ekstraordinære økningen i norske husholdningers bolig-gjeld, samtidig med siste all time high i boligmarkedet. Altså økningen på 2000-tallet.

Det er selvsagt alltid vanskelig med høne/egg-problemstillinger, men for at folk skal kunne ta opp mer bolig-gjeld, må jo bankene være villige til å låne ut.

Som jeg også har sagt, tror jeg boligprisene ville vært lavere hvis bankene ikke hadde lånt ut like mye.

Kanskje ville vi ikke sett en mer stabil kurve.

Jeg tror alle (- meglere og banker) ville tjent på det.

Folk ville kjøpt og solgt de samme boligene, men ville betalt mindre og dermed hatt mindre gjeld.

Nå som prisene er lavere, er det mange som ikke flytter, fordi de da må realisere tap eller miste egenkapital.

E

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: yoeddy] #819261 24/09/2009 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi går litt tilbake i tråden.

Sitat: yoeddy

Selvfølgelig har norske arbeidsplasser forsvunnet ut av landet fordi vi ikke lenger er konkurransedyktige på pris innen tekstilindustri, TVer og en del annen produksjon. Det er heller ingen andre nordiske land, og svært få andre europeiske land. Heldigvis har folk her hjemme funnet seg andre ting å tjene penger på. I hovedsak er dette bedre betalte jobber som krever høyere grad av kompetanse og utdannelse. Så lenge vi ikke har ledighet må jo det isolert sett være en positiv ting.

En forumdeltaker sendte meg en epost og satte meg på sporet av denne her:

http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI&feature=related

- Robert Green Ingersoll
Re: Godt valg folkens [Re: ] #819302 24/09/2009 13:02
Espen Offline
More than words
More than words
Kanskje lønnskravene fra arbeidstakerne hadde vært lavere, hvis prisstigningen i boligmarkedet var mindre?

Forbruksvarer er billigere, men folk kjøper mer også, gjør de ikke?

Hvis alle er enige om at de lånte pengene havner i boligmarkedet e rdet ikke så radikalt å tenke seg at pengene bidrar til prisstigningen heller?

E

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: ] #819350 24/09/2009 14:00
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Du får forsøke å forklare dette til arbeidstakerorganisasjonene :-).

Ja, hadde staten oppfordret/presset bankene til å roe ned utlånene i tider med høy konjunktur, med hensikten å begrense prisstigning i boligmarkedet, hadde staten og arbeidsgiverorganisasjonene, hatt gode argumenter i forhold til lønnsøkninger.

Dokumentavgiften er med på inflasjonskarusellen, når pengene i all hovedsak lånes.

Quote:
verdien på brukte boliger blir vel i liten grad brukt utenfor et lukket boligmarkedet før en bolig arves og videre selges

Her forstår jeg ikke hva du mener.

Quote:
Da går det vel opp i opp :-)

Nettopp, så argumentet om at forbruksvarer er billige, er ikke så relevent i forhold til reallønn.

e

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: ] #819397 24/09/2009 15:50
Espen Offline
More than words
More than words
Hvis alle kjøpte boliger til samme pris som de solgte, ville ikke norske husholdninger ha behov for å låne 877 milliarder ekstra på 6 år?

Espen

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: ] #819935 25/09/2009 10:08
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Denne kommentaren beskriver hvordan bankenes utlånspolitikk KAN påvirke prisene i boligmarkedet. Og kanskje enda viktigere hvilke problemer det kan føre med seg på sikt.

http://tomstaavi.vgb.no/2009/09/25/boligmarkedet-du-blir-straffet-av-andres-darskap/

Så mange stier og så kort liv...
Re: Godt valg folkens [Re: ] #820005 25/09/2009 11:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Men hvordan skal en slik ordning håndteres?

Skal Rimi-hagen kunne ta et lån på med pant i godset sitt og tjene på en fordelaktig rente og fradragsordning?

Vil egenkapitalkrav gjøre at ordningen bare blir til fordel for de med formue?

Vil formålet med ordningen bli utvannet ved at man søker tilleggsfinansiering utover ordningen?

Bør renter i større grad kunne trekkes ifra skatten og fortjenesten ved salg i større grad skattelegges?

Hvordan vil makro-økonomien påvirkes av løsningen

Er den noen som tjener politisk på at forskjellene i samfunnet lett kan pekes på? Er den noen som tjener politisk på at fordelene i samfunnet også fordeles i forhold til inntekt?

+
Vil EU i det hele tatt godta en slik ordning?

Sentralbanksjefen ber øm okt boligskatt [Re: EgilS] #824641 03/10/2009 09:48
Ynot Offline
Besatt
Besatt
http://www.aftenposten.no/bolig/article3300801.ece
Vil lunke ned boligprisene og forhindre boblesprekk, på tide..
&
"fordi det blir mindre penger igjen til produktive investeringer."

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Godt valg folkens [Re: EgilS] #839128 28/10/2009 12:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EgilS

Geir, du fornekter deg ikke. Enda mer som venstresiden i politikken har skylden for.

Som Espen skriver, dette er bare tull. Klart vi kunne hatt masse industriarbeidsplasser her i landet hvis vi ville. Nå hadde dette vært avhengig av at vi opprettholdt levestandarden fra den gangen vi hadde masse industriarbeidsplasser. Opp med hånden de som ønsker det.

Å skylde på LO og arbeiderbevegelsen er i beste fall kunnskapsløst (de som faktisk er hovedpådrivere for å få åpnet for import av billige varer fra utlandet er da vitterligen høyresiden i politikken?).
Hvis man løfter litt på nisselua ser man at dette er en utvikling man finner overalt i den vestlige verden. Nå er det flere grunner til økt levestandard (teknologisk, medisinsk, kunnskapsmessig utvikling...), men hovedgrunnen er nok at vi har en svært klar sammenheng med at vi har andre til å produsere varene vi trenger mye billigere enn vi klarer selv. Vi er da fullstendig avhengige av at produksjonen skjer i andre land.

Klart det at alle får mer ikke vil holde på lang sikt. Det vil ikke holde lenger enn til at de fleste land har kommet opp på vår levestandard og vi ikke har flere land som kan produsere billig for oss (det tar nok litt mer enn vår levetid). Da har forsåvidt problemet med høye norske priser på arbeidskraft løst seg selv fordi alle andre land også har høye priser på arbeidskraft.

Problemet da er ikke som Ynot antyder at vi ikke har jobb, men at miljøet nok har kollapset for lenge siden.

Det at et land må ha industriarbeidsplasser er etter min mening en svært foreldet tankegang. Det var nødvendig den gangen vi hadde lukkede økonomier og vi måtte få varer produsert i landet. Så lenge vi har en rimelig likevekt i handelsbalansen spiller det ingen rolle hvor varene produseres.

En ting som for meg vitner om korttenkthet hos mange på høyresiden i norsk politikk er at man skriker opp om at vi må ha flere arbeidsplasser i sekundærnæringene. Samtidig er man opptatt av å bygge ned primærnæringene. Man klarer tydeligvis ikke å se at de to tingene henger sammen. Uten primærnæringene til å levere til sekundærnæringene er man kommet tilnærmet like langt.

Her er i hvertfall en arbeiderpartimann som tar bladet fra munnen:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1769582.ece

- Robert Green Ingersoll
Re: Godt valg folkens [Re: GeirK] #839189 28/10/2009 13:53
Espen Offline
More than words
More than words
Det er ingen som har hevdet at lønningene IKKE er høye i Norge, men det er uenighet om hvorfor de er høye.

Noen hevder LO er ansvarlige, mens andre tror dette er langt mer sammensatt.

Tror du fortsatt at LO har hovedansvaret for at lønningene er så høye i Norge?

E

post@espenwettre.no
Re: Godt valg folkens [Re: Espen] #839202 28/10/2009 14:15
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Hmm, kanskje dette er litt avsporing i debatten, men la merke til at i den siste perioden Giske har sittet som minister har budsjettet på kultur her i landet økt slikt ifølge Adressa den 13. Oktober 2009:

2006: 166 millioner
2007: 523,8 millioner
2008: 545 millioner
2009: 750 millioner

Her har det vel økt i noen arbeidsplasser...?

Allan

Redigert av Allan Åsmo; 28/10/2009 14:20.

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Godt valg folkens [Re: AOÅ] #839208 28/10/2009 14:21
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Problemet i Norge er "det utvidede kulturbegrepet" som omfatter alt fra travhester til biljard. Pluss alt, der man kan slenge prefixet "folke-" foran.

Slikt blir dyrt i lengden.

Martin,
arrogant!

Side 13 av 15 1 2 11 12 13 14 15

Moderator  support