En økning i NC deltagande beror vel ikke at det kommer poppa opp et gjeng nye raska syklister fra intet utan i stellet at folk som nu sykler i tur klassen kommer velga at sykle i NC.
Hvis du leser hele denne tråden så har flere prøvd å forklare deg dette på flere forskjellige måter, men jeg kan prøve enda en gang.
Nei det popper ikke umiddelbart opp nye raske syklister selv om gode ryttere fra turklassen kjører i NC klassen istedenfor.
MEN:
Tror du de beste rytterne blir bedre av ikke å ha konkurranse?
Tror du juniorer blir bedre av å kjøre i et felt med 15-20 seniorer (de aller beste i Norge) som kjører fra juniorene i første motbakke? Jeg tro ikke det.
Jeg tror de beste rytterne blir enda bedre når ALLE de som har kapasitet til å hevde seg helt i toppen faktisk starter i samme felt og kjører mot hverandre i samme klasse.
Diskusjonen bærer preg av at du ikke har fått med deg historien som er grunnen til at man har satt fokus på å gjøre eliteklassen attraktiv, så jeg gir deg et skrekkeksempel på tilstandene som en gang rådet.
I 2007 var det NC ritt i et av de større maratonrittene i Norge, Farrisrunden. I NC klassen var det 23 deltagere, i rittet forøvrig var det rundt 1.000 deltagere.
Aldersklassen M30 ble vunnet på en tid som ville gitt 6 plass i eliteklassen
Aldersklassen M35 ble vunnet på en tid som ville gitt 5 plass i eliteklassen
Aldersklassen M40 ble vunnet på en tid som ville gitt 5 plass i eliteklassen
Eliteklassen og aldersklassene i dette rittet startet hver for seg. Som du skjønner så handler ikke dette om at det må "poppe opp nye raske syklister fra intet". Det handler ganske enkelt om at de raske syklistene vi allerede har i landet bør konkurrere mot hverandre i eliteklassen for å heve nivået. Det gjorde de ikke i 2007, men det gjorde de i 2009. Hvis du synes at denne utviklingen er negativ er vi grunnleggende uenige.