Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Merket i Birken

Re: Merket i Birken [Re: brede] #819026 24/09/2009 07:26
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: brede
Sitat: fredriks
En økning i NC deltagande beror vel ikke at det kommer poppa opp et gjeng nye raska syklister fra intet utan i stellet at folk som nu sykler i tur klassen kommer velga at sykle i NC.

Hvis du leser hele denne tråden så har flere prøvd å forklare deg dette på flere forskjellige måter, men jeg kan prøve enda en gang.

Nei det popper ikke umiddelbart opp nye raske syklister selv om gode ryttere fra turklassen kjører i NC klassen istedenfor.
MEN:
Tror du de beste rytterne blir bedre av ikke å ha konkurranse?
Tror du juniorer blir bedre av å kjøre i et felt med 15-20 seniorer (de aller beste i Norge) som kjører fra juniorene i første motbakke? Jeg tro ikke det.

Jeg tror de beste rytterne blir enda bedre når ALLE de som har kapasitet til å hevde seg helt i toppen faktisk starter i samme felt og kjører mot hverandre i samme klasse.

Diskusjonen bærer preg av at du ikke har fått med deg historien som er grunnen til at man har satt fokus på å gjøre eliteklassen attraktiv, så jeg gir deg et skrekkeksempel på tilstandene som en gang rådet.
I 2007 var det NC ritt i et av de større maratonrittene i Norge, Farrisrunden. I NC klassen var det 23 deltagere, i rittet forøvrig var det rundt 1.000 deltagere.
Aldersklassen M30 ble vunnet på en tid som ville gitt 6 plass i eliteklassen
Aldersklassen M35 ble vunnet på en tid som ville gitt 5 plass i eliteklassen
Aldersklassen M40 ble vunnet på en tid som ville gitt 5 plass i eliteklassen

Eliteklassen og aldersklassene i dette rittet startet hver for seg. Som du skjønner så handler ikke dette om at det må "poppe opp nye raske syklister fra intet". Det handler ganske enkelt om at de raske syklistene vi allerede har i landet bør konkurrere mot hverandre i eliteklassen for å heve nivået. Det gjorde de ikke i 2007, men det gjorde de i 2009. Hvis du synes at denne utviklingen er negativ er vi grunnleggende uenige.

Spørsmålet er vel om vi trenger eliteklassen?
Det er vel egentlig bare å seede.

Re: Merket i Birken [Re: Hekta-MTB] #819029 24/09/2009 07:28
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror noen har forsøkt å forklare deg at svaret er "Ja".

Les også Øysteins forklaring på forskjellen på "Aktiv klasse" (elite) og "Turklasse" (elelr Aktive ritt kontra turritt, om du vil)

Re: Merket i Birken [Re: brede] #819038 24/09/2009 07:38
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Ok, skjønner at samme problem som i Birken var mer utbredt en vad jeg faktiskt trodt, dvs problemet som kommer utifra av at elit og aldersklasser er två forskjelliga konkurranser med forskjelliga resultat lister.

Det er også det jeg mange ganger tidligare har skrevet at jeg tror er huvud orsaken i mye av det uheldiga som har varit med birken de senaste åren, både hvis vi snakker endring i merket og endring i sjelva konkurransen.

Før mig virker det som at løsningen er veldig lett at få til, låt alle kjøre samme løype og seeda folk utifra hur raske de er, ha en resultat liste med alle deltagare og ha klasse lister. Alle er med i både listerna og det finnes ingen risk at noen tvingas at velga klass som kan medføra uheldig konsekvenser.

Hvis jeg ser på saken nu så virker det som at Norge begynner at gå mot et system som liknar det jeg personligen tror er det beste og at vi faktiskt er eniga i det meste.

Re: Merket i Birken [Re: Hekta-MTB] #819050 24/09/2009 07:57
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: Hekta-MTB
Sjelvklart kan saker diskuteras men diskuteres de?

Min poeng med mye av det jeg har skrivet i denna tråden er at før mig virker det som at mye har vart diskutert og endrat frem og tilbake med birken både på ski og sykkel de senaste åren.

Fant tex denne tråden
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=604562&page=1

Min påstand er at Vasaloppet har nådd sin topp og er på vei ned.
I fjor kunne du melde deg på helt frem til start, når skjedde det sist? Jeg debuterte i Vasan i år og må si at dette rennet IKKE frister til gjentakelse. Jeg startet heldigvis i pulje 2. Hadde jeg startet lenger bak tror jeg at jeg hadde klikket. Kø, Kø og atter kø. Vasaloppet er et godt arrangement og arrangeres i Sverige der konkurranse instinkte må være lavere enn i Norge.(Da de ikke klager på kø). Tror nok mange hadde klaget høylytt på fellestart med fullstendig kork i starten og lenge etterpå her i Norge.
En annen ting er om dette kan karakteriseres som et skirenn.
Du staker og staker i vel 5 timer.

Tror det er en annen tradisjion før felles start jemført med start puljer i Sverige en i Norge og vad som er rettvist. Puljer blir ikke heller helt rettvist. I vasaloppet har alle som er ok seedade også en sjans på "korrekt" plasering pga alle har samme møjligheter. Ja du må stå lite i kø og du kommer i mål lite senare men spiller det så stor roll?

Jeg har startat langt bak i led 5 og langt bak i led 3. Jeg var fel seedad når jeg startade i led 5. Min erfaring var at i led fem gikk første bakken tregt men at jeg sen ikke hade noe problem at kjøre om folk. Kom i mål med en plassering som motsvarer led 3. Når jeg året efter startade i led 3 så gikk det lite tregt just i begynnelsen av bakken men resten av bakken var faktiskt farten minst like raskt som jeg ville. Tror jeg var ca 10 min efter de beste i smågan og det er ca så langt efter jeg også borde vare.

Har også skjønt at intresset før sjelva vasaloppet har minket de senaste 10 åren men intresset før de andre arrangemangen har økat. Det er endå minst 7-8 tusen som går øppet spår.

Sjelvklart er det mye stakking i vasaloppet men en del tynga bakker er det også.

Re: Merket i Birken [Re: Sykkelbob] #819052 24/09/2009 08:01
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: Sykkelbob
Jeg tror noen har forsøkt å forklare deg at svaret er "Ja".

Før mig virker det som folk snakker om varandre. Elit klassen på rennet er nu bortagen. Har det noen som helst negative inverkan hvis det endå finnes en resultat liste og pris før alle de som er med.

Quote:

Les også Øysteins forklaring på forskjellen på "Aktiv klasse" (elite) og "Turklasse" (elelr Aktive ritt kontra turritt, om du vil)

Hvis det bare er elit klassen som det er vansklig at vare med på som det er nu som ska ha rett at konkurrera så synes jeg at elit klassen ska utøkes. Alle som vil konkurrera borde i så fall få vare med i elit klassen. Det skulle sjelvklart medføre flera puljer i elit men hvorfor ikke?

Re: Merket i Birken [Re: fredriks] #819095 24/09/2009 08:46
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er også det jeg mange ganger tidligare har skrevet at jeg tror er huvud orsaken i mye av det uheldiga som har varit med birken de senaste åren, både hvis vi snakker endring i merket og endring i sjelva konkurransen.

Uheldig?

Jeg ser det som en naturlig utvikling, en konsekvens av at rittet har gått fra å være et "vanlig tur-terrengritt" til å bli et massearangement med 20.000 deltakere. En så stor mengde setter nye krav til start/målområde, og sårbart fjellterreng tåler ikke slike horder. Tatt i betrakning at over halvparten av disse er ikke-syklister setter det også helt andre krav til underlag.

Dette er et veivalg arrangøren har gjort. For å tåle økningen til disse deltakermengdene må simpelthen arrangøren utvikle rittet og gjøre endringer. Så får vi heller leve med at noen av endringene oppfattes negativt av enkelte deltakere.

Selv har jeg vært med nesten siden starten, og har stort sett bare positive kommentarer til endringene (noen av "utbedringene" i terrenget så jeg i utgangspunktet negativt på, men etter årets ritt innser jeg at det dessverre var helt nørdvendig).

Re: Merket i Birken [Re: Oystein L] #819109 24/09/2009 08:58
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Jeg mente helt andre saker. Diskusjioner om at eliten også ska regnas med i aldersklasserna, hvorfor så få er med i eliten og hur merket ska beregnes og liknande spørsmål.

Når jeg tog opp i mtb maraton tråden at det kanskje ikke er så bra at ha två konkurranser på samme dag, vanlig og maraton birken, så var det ikke så mange som var enig med mig angående det jeg var kritisk til. Nu virker det før mig som at nesten eksakt samme problem stilling har varit et problem i terrengsykkel Norge de senaste åren. Det at det har varit två oberoende konkurranser i samme ritt.

Re: Merket i Birken [Re: fredriks] #819154 24/09/2009 09:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Nu virker det før mig som at nesten eksakt samme problem stilling har varit et problem i terrengsykkel Norge de senaste åren. Det at det har varit två oberoende konkurranser i samme ritt.

At det at man har hatt eliteklasser i turritt har vært problematisk er noe jeg i hvert fall ikke har fått med meg. Er det noe som er innarbeidet og fungerer vel er det akkurat det.

Re: Merket i Birken [Re: EgilS] #819172 24/09/2009 10:04
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS
Nu virker det før mig som at nesten eksakt samme problem stilling har varit et problem i terrengsykkel Norge de senaste åren. Det at det har varit två oberoende konkurranser i samme ritt.

At det at man har hatt eliteklasser i turritt har vært problematisk er noe jeg i hvert fall ikke har fått med meg. Er det noe som er innarbeidet og fungerer vel er det akkurat det.

Hur leser du inlegen til sykkelbob, brede og Øystein? På mig virker det i alle fall så at de sier at det blev problem før elit klassen pga at raska syklister i valde at sykle i aldersklassen. Det var i alle fall det problemet jeg mente og liknande kan skje i samband med birken hvis raske syklister istellet før at stille opp i vanliga birken velger at stille opp i mtb maraton birken.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support