Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lufting av Code. Vanskelig?

Lufting av Code. Vanskelig? #816602 21/09/2009 06:51
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har prøvd å lufte Code-bremsene mine, med betinget suksess.

Jeg klarer å lufte kalipperne og hendlene, men får ikke dyttet væske gjennom systemet. Det virker som om noe sperrer for væskeflyt fra kalipperen opp mot hendelen. Er det noen andre som har hatt problemer med det?

Jeg har sett på SRAM sin lufteguide for Juicy-bremser og den eneste forskjellen jeg har fått med meg mellom Juicy og Code er at på Code skal man lufte slangen før kalipperen.

Noen tips og triks?

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: KamAxel] #816612 21/09/2009 07:03
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Juster klosser kontakt helt ut.
Ser demo på:
http://www.youtube.com/watch?v=6mg6NbIjmOM

Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: Mikel] #816620 21/09/2009 07:15
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Der var linken ja. Har sett den, og fulgt instruksjonene, bortsett fra at jeg byttet om rekkefølgen på lufting av slangen og kalipperen, slik Avid av en eller annen grunn sier man skal gjøre på Code. Har justert ut kontaktpunktet også...

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: KamAxel] #816623 21/09/2009 07:21
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: KamAxel
bortsett fra at jeg byttet om rekkefølgen på lufting av slangen og kalipperen, slik Avid av en eller annen grunn sier man skal gjøre på Code. -Amund-

Der var jeg ikke klar over.
Jeg luftet mine Code's som de viste på filmen, og det ble veldig bra. Kanskje at det er verd en forsøk?

Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: KamAxel] #816636 21/09/2009 07:30
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Sitat: KamAxel
Jeg klarer å lufte kalipperne og hendlene, men får ikke dyttet væske gjennom systemet. Det virker som om noe sperrer for væskeflyt fra kalipperen opp mot hendelen. Er det noen andre som har hatt problemer med det?

Jeg lufter Code og Juicy på akkurat samme måte uten at det har skapt problemer.
Hvis du ikke får presset væske gjennom systemet er det noe rart. Kan det være noe så banalt som at du glemmer å åpne klemmen på hendelen? Begge sprøyter må være åpne for at du skal få presset væsken opp.

Aron SK, NBNL
Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: ToHee] #816641 21/09/2009 07:34
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja og så må man klare å koordinere at man sette sprøytene på kaliper og hendel som faktisk hører til hverandre da.... Eller hva ToHee....?!? ICON_LAUGH

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: ToHee] #816658 21/09/2009 07:54
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har hendelen i vanlig posisjon, ikke klemt inn, og klemmene på begge sprøytene er åpne. Jeg bruker venstre lufteskrue på kaliperen, men har prøvd høyre også. Presser det jeg er kar om på kalipersprøyten, men ingen væske kommer opp i hendelen. Når jeg trekker opp stempelet på hendelsprøyten blir det heller ikke bra. Dette er jo helt annerledes enn på Juicy-bremsene mine der det nesten ikke var motstand gjennom systemet...

Det gjelder både for- og bakbremsen min, så det er vel jeg som bruker feil teknikk. Jeg må vel bare prøve igjen.

-Amund-

Re: Lufting av Code. Vanskelig? [Re: KamAxel] #816969 21/09/2009 14:31
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
Finnes ikke noe lettere enn å lufte Avid (deriblandt Code).
Har du fjernet stripsen på hendelen, tatt av begge klemmer og satt sprøyte 2 (den som er i hendelen) med innsuget helt inn slik at den kan presses utover?

Holder til i Trondheim selv, så om du fortsatt ikke får det til så må du bare ta kontakt.

Re: Lufting av Code. Løst! [Re: Jonas Tilseth] #817016 21/09/2009 16:10
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Fant løsningen! Det viser seg gang på gang at det ikke er bra å følge produsentens anbefalinger.

Hvis justeringsskruen for kontaktpunktet er stilt helt ut (slik Avid sier den skal stå for lufting) ser det ut til at det stenger ganske greit for væskeflyt fra hendel til kaliper. Med justeringsskruen litt inn går det som knott i ost, slik jeg husker det fra da jeg luftet Juicy-bremsene mine.

Nå er det bare å jage væske gjennom noen ganger slik at jeg blir kvitt kaffen som tydeligvis er brukt istedet for DOT 4 pig Den bremsevæsken var veldig svart...

-Amund-

Re: Lufting av Code. Løst! [Re: KamAxel] #2012232 18/09/2015 14:18
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg sliter også med mine Code. Hvor mye skrudde du ut? En hel runde?

Moderator  support