|
|
Godt valg folkens
|
Re: Godt valg folkens
[Re: yoeddy]
18/09/2009 07:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Per i dag er vel rimelig arbeidskraft for høyt utdannet personell en av norges konkurransefortrinn. En norsk ingeniør er vesentlig rimeligere enn en tysk f.eks.
Ha - jeg slo deg med fire sekunder!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/09/2009 07:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Statens Pensjonsfond utland, som det heter, vil vel kunne dempe noe av støtet ved bortfall av de store oljeinntektene. Det som vil i hovedsak vil dempe fallet, og som gjør at jeg ikke er så veldig bekymret, er at bortfallet av olje- og gassinntektene vil skje over mange tiår (kanskje 100?), og ikke over natta som mange virker å tro. Noe annet er at vi om 50 år kanskje ikke har så stort behov for olje og gass?
|
|
|
[Re: GeirK]
18/09/2009 07:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
(de som faktisk er hovedpådrivere for å få åpnet for import av billige varer fra utlandet er da vitterligen høyresiden i politikken?). Det kan godt hende, men du har kanskje noen konkrete eksempler å illustrere med. Alt det andre du skriver, blant annet at når alle lavkostlandene har kommet opp i levestandard, er det ingen igjen til å produsere billig lenger - hvis planeten holder til vi har kommet dit, da. Sånn passe konkret: Det er høyresiden som er pådrivere for nedbygging av tollmurer og medlemsskap i EU. Det er høyresiden som vil bygge ned landbruket for å øke importen av mat.
|
|
|
[Re: Espen]
18/09/2009 07:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Grunnen til at bolimarkedet er ekstremt høyt priset, er fordi bankene synes det er gøy å låne ut penger, og de fleste mener de bare bør låne ut så mye de vil, selv om det destabiliserer hele økonomien.
Dette er i allefall tull! Boligprisene er i stor grad regulert av byggekostnadene, som er ekstremt høye i Norge - både på grunn av høye arbeidskostnader og 25% mva. For tiden blir det nesten ikke bygget boliger fordi byggekostnaden er høyere enn markedsverdien når boligen står ferdig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: EgilS]
18/09/2009 07:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sånn passe konkret: Det er høyresiden som er pådrivere for nedbygging av tollmurer og medlemsskap i EU. Det er høyresiden som vil bygge ned landbruket for å øke importen av mat.
Da har vi fått på det rene at varer produsert i EU er billigere enn dem som produseres i Norge. Hvorfor?
|
|
|
18/09/2009 08:01
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Fordi Norge er industriens svar på Intense og Turner? Eller DeRosa og Lynskey for den del. Små forhold, nisjeprodukter og høye produksjonskostnader? 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Ynot]
18/09/2009 08:01
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det at alle får mer hvert år fører bare til at Norske arbeidstakere priser seg selv ut av det stadig mer globaliserte arbeidsmarkedet, det lønner seg ikke å produsere i Norge. www.liberal.no Hmmm. Her henger ikke jeg helt med. En sosial-demokratisk politikk (ie de Rød-grønne) er vel strengt for en utjevning av forskjellene i dette landet. Med andre ord at de som har lite skal få relativt sett mer enn de som har mye. En blå (les liberal) politikk vil at de som er "flinke" og rike skal sitte igjen med mer av rikdommen sin. Det er interessant at du bruker "overlege" som eksempel i innlegget ditt. Jeg tror (!) Frp, norges nr 1 liberale parti (?), er det absolutt minst populære partiet blandt akademikere (også blandt overleger). Men mitt inntrykk er at det er svært populært blandt håndverkere. Det er Frp og tildels høyre som lover mer til alle, og i hvert fall til de som ikke trenger det, mens i hvert fall undertegnede synes å høre Stoltenberg mase om moderasjon. Mener du at Ap er et liberalt parti, eller er vi begge like politisk forvirret?
|
|
|
18/09/2009 08:03
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Grunnen til at bolimarkedet er ekstremt høyt priset, er fordi bankene synes det er gøy å låne ut penger, og de fleste mener de bare bør låne ut så mye de vil, selv om det destabiliserer hele økonomien.
Dette er i allefall tull! Boligprisene er i stor grad regulert av byggekostnadene, som er ekstremt høye i Norge - både på grunn av høye arbeidskostnader og 25% mva. For tiden blir det nesten ikke bygget boliger fordi byggekostnaden er høyere enn markedsverdien når boligen står ferdig. Ja nettopp. Hva tror du du hadde skjedd med tomteprisene og byggekostnadene om bankene hadde lånt ut halvparten av det de gjør i dag?
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
18/09/2009 08:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For tiden blir det nesten ikke bygget boliger fordi byggekostnaden er høyere enn markedsverdien når boligen står ferdig. Gjelder dette boliger generelt i Norge for tida? Har prisene (betalingsvilligheten) falt så mye altså? For bare kort tid siden var det slik at "alle" tjente penger i byggebransjen. Da var ikke prisene SÅ mye høyere enn de er nå.
|
|
|
18/09/2009 08:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sånn passe konkret: Det er høyresiden som er pådrivere for nedbygging av tollmurer og medlemsskap i EU. Det er høyresiden som vil bygge ned landbruket for å øke importen av mat.
Da har vi fått på det rene at varer produsert i EU er billigere enn dem som produseres i Norge. Hvorfor? Ja, hvorfor tror du varer produsert i land som Portugal og tidligere østblokkland er billigere enn i Norge? Jeg tror ikke det er så mange i Noge som ønsker seg ned på den levestandarden?
|
|
|
[Re: Hæ?]
18/09/2009 08:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Små forhold, nisjeprodukter og høye produksjonskostnader? "Små forhold" har vi eliminert med EØS, så da står vi igjen med "høye produksjonskostnader".
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/09/2009 08:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde man kunnet bygge boliger og solgt dem med fortjeneste i dag, så hadde noen gjort det, tror jeg...
|
|
|
[Re: HM1100]
18/09/2009 08:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg tror (!) Frp, norges nr 1 liberale parti (?), er det absolutt minst populære partiet blandt akademikere (også blandt overleger). Men mitt inntrykk er at det er svært populært blandt håndverkere. Noe som nok har å gjøre med utdanning og kunnskap om hva FrPs politikk vil føre til i praksis. Det skal ikke så mye til for å skjønne at man kan se på land hvor man i en del år har ført en politikk lik FrPs, og så se hvordan de lavest lønnede har det det. De fleste som stemmer FrP er nok folk som på litt sikt er de som ha mest å tape på det. Slik sett kan man gjerne si at de ikke vet sitt eget beste.
|
|
|
18/09/2009 08:12
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Små forhold, nisjeprodukter og høye produksjonskostnader? "Små forhold" har vi eliminert med EØS, så da står vi igjen med "høye produksjonskostnader". Jeg er bare nysgjerrig - på hvilken måte har forholdene i Norge blitt større etter EØS?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Espen]
18/09/2009 08:13
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Grunnen til at bolimarkedet er ekstremt høyt priset, er fordi bankene synes det er gøy å låne ut penger, og de fleste mener de bare bør låne ut så mye de vil, selv om det destabiliserer hele økonomien. Bankane gjer som rasjonelle aktørar flest; dei maksimerer eiga vinning. Bustadprisane heng saman med mange ting, mellom anna byggekostnader, slik GeirK seier. Men du har nok mykje rett i at banklån er viktig -- ikkje minst når staten har ordningar som er til gunst for dei som har (og har råd til enda større) private lån. Skattefrådrag på renter er uheldig omfordelingspolitikk. Ikkje gløym at alle former for kapitalisme som vi har i dag, er statskapitalisme.
Redigert av dagfink; 18/09/2009 08:15.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
18/09/2009 08:15
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Da er det jo et merkelig krav å si at man bør spare opp penger for å betale formueskatt for en ulønnsom og i mange tilfeller uomsettelig bedrift.
Han sitter med en bedrift verdsatt til 1 mill uten gjeld, og du syns det er for hardt at han "straffes" med 920 kroner i måneden i formueskatt ?
Det blir feil å sette det opp på den måten med at "han straffes økonomisk på den måten". Da blir jeg også straffet, da ? Jeg er gift uten barn, har en ok leilighet i København uten gjeld, og skatter nesten 50% på inntekt.
Hmm... Bedriftsøkonomi er litt mer komplisert enn så. Regnskapet hjelper en til å forutsi fremtidige økonomiske bevegelser, så en rekker å innføre sparetiltak og eventuellt sparke ansatte (!) for å kunne tjene inn (=dekke) 920kr/mnd. Er det færre kunder (mindre inntekter) og utgiftene er like høye og da blir terskelen for å sparke folk mindre. Eller regnskapsavdelingen fraråder innkjøp av verktøy? (multimeter?!) 920kr/mnd er ikke så mye, men 11040kr/år er en del!  Blir bedriften etterhvert alfor uomsettelig/ulønnsom kan ledelsen legge ned bedriften fordi han gidder ikke å fikle med skatten/regnskapet mer. Da forsvinner arbeidsplasser, og er det lett for arbeidsløse mekanikere i 50-årene å få jobb? Det er dette politikere signaliserer til bedriftene, de får ikke lettere av å bli skattlagt TRE ganger på overskuddet sitt. Har de null overskudd blir de likevel skattlagt på eiendommen sin. Greit nok, men er det virkelig så lurt å ignorere driftsregnskapet i skattleggingen? Selvsagt fører det til misbruk - som rederiselskaper, de har klart til å maksimere profitten sin med minimal skatt. Selvsagt misliker jeg slik "misbruk", men bedrifter flest har ikke den luksusen av å kunne manipulere politikere. *** For meningmannen er økonomien sånn noenlunde oversiktelig, han tjener et fast sum pr mnd og har faste utgifter, og disse balanseres oppimot hverandre og overskuddet pr mnd brukes fritt. Enten sparer han (investere i sin fremtid), kjøper seg noe fint eller kose seg med en Hellas Kypros-tur (invester i seg selv nå). Investeringsverdien er inviduelt. Men hva da hvis han mister jobben?! Kyprosturen avlyses og 500 ansatte hos SAS får sparken?   Win or lose, there's always Hyperian beetle snuff. - Ferengis Rules Of Acquisition #65
|
|
|
18/09/2009 08:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eksportindustrien har enkel adgang til et mye større market.
|
|
|
18/09/2009 08:18
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Forresten, det var ganske skøyeraktig å se nyhetene på NRK i går. Frp fikk 40% av stemmene i Farsund, og noen tilfeldig sympatisører ble spurt hvorfor de stemte på Frp. "Vi må jo gjøre noe med disse asylantane da... og bompengene". Minte meg om karen som ble intervjuet i USA og som sa han aldri ville stemme på Obama. "Da kunne vi risikere å få det som de har det i Sverige", sa fyren. Og ja, i min verden er alt dette helt idiotiske argumenter. Det er omkring disse temaene slaget står, ikke vår filosofering rundt hva norges industri trenger.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
18/09/2009 08:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det blir feil å sette det opp på den måten med at "han straffes økonomisk på den måten". Da blir jeg også straffet, da ? Jeg er gift uten barn, har en ok leilighet i København uten gjeld, og skatter nesten 50% på inntekt.
Så lenge en annen person som er gift uten barn og har en OK leilighet i København uten gjeld også skatter nesten 50% på inntekt ser jeg ikke helt hvordan du straffes i forholdt til ham.
|
|
|
18/09/2009 08:21
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Eksportindustrien har enkel adgang til et mye større market. På den måten, ja. Jeg forstår. Men Høyanger har ikke blitt større etter EØS, på en måte. Det er markedene norsk industri kan konkurrere på som har blitt større, ikke "norske forhold"?
Redigert av Hæ?; 18/09/2009 08:23. Rediger grunn: rrrrrrr
|
|
|
18/09/2009 08:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er fristet til å forsiktig antyde at mange som stemmer FrP kanskje ikke har satt seg nok inn i partiprogrammet til å ha oversikt over konsekvensene av politikken deres.
|
|
|
18/09/2009 08:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
På den måten, ja. Jeg forstår. Men Høyanger har ikke blitt større etter EØS, på en måte. Det er markedene norsk industri kan konkurere på som har blitt større, ikke "norske forhold"?
OK - jeg leste "små forhold" i betydningen "lite marked".
|
|
|
18/09/2009 08:32
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg tenkte litt mer på få ansatte, liten bedrift med nisjeprodukt og begrenset etterspørsel av et produkt som stort sett kan leveres i andre utgaver til en mye billigere penge av østen-leverandører.  Mitt poeng var kanskje at Norge er en feinschmecker-nasjon? Også innen industrien.
Redigert av Hæ?; 18/09/2009 08:46. Rediger grunn: feinschmeker -> feinschmecker
|
|
|
[Re: EgilS]
18/09/2009 08:33
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Vi ønsker oss ikke ned på portugisisk nivå, men er det noe stort poeng å øke levestandarden til folk flest (tm) med generelle lønnstillegg hvert år når alle har det ganske bra? Det utjevner ingen forskjeller. Bør vi ikke heller konsentrere oss om de som har det aller dårligst, og innrømme for oss selv at vi selv har det bra nok.
Liberal er et misbrukt begrep, å kalle FRP liberalt er flåsete, de er i det ene øyeblikket liberale, i det andre fascistisk, og et tredje ekstremsosialistisk. Høyre er liberale når det kommer til økonomisk politikk, men ikke i verdispørsmål, der forfekter de konservative synspunkt.
Norges konkurransefortrinn når det gjelder kunnskapsarbeidere vil raskt utviskes fordi også arbeidsmarkedene blir globalisert og arbeidstakerne også blir mer mobile. Jeg ville iallefall arbeidet der det var høyest lønn. Det er også utenkelig at norske kunnskapsarbeidere kan konkurrere på arbeidsvilje med noen millioner høyt utdannede indere som er betydelig bedre i språk.
Tollmurer er usolidarisk ovenfor utviklingsland og konkurransehemmende. Konkurranse er nødvendig for å utvikle nytt næringsliv. RG-regjeringen opprettholder toll på landbruksprodukter, mens fisjen vår blir definert som industriprodukt(og ikke matvare) og unntatt toll til utlandet, usolidarisk.
|
|
|
18/09/2009 08:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette har du rett i. Siden vi flyttet tilbake fra USA i 2003 har jeg vært på ørtogførti kundebesøk i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland.
I Norge har jeg vært på to kundebesøk - til den samme kunden. Det er veldig lite elektronikkutvikling her som har en skala verd å bruke tid på for meg.
|
|
|
[Re: Ynot]
18/09/2009 08:46
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Liberal er et misbrukt begrep, å kalle FRP liberalt er flåsete.......... Jeg ville iallefall arbeidet der det var høyest lønn.
Hehe. Jeg er langt på vei enig med deg. Men det er ganske morsomt at du hevder Frepperne ikke har skjønt det når de kaller seg selv liberalister. Litt på linje med Geir liksom, som antyder at de som stemmer Frp er mindre intelligente enn "oss andre"  (det er skummelt det her). Jeg ville bodd der hvor jeg og mine har et best mulig liv, ikke nødvendigvis hvor jeg fikk best betalt. Det henger sammen, men er ikke det samme.
|
|
|
18/09/2009 08:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Litt på linje med Geir liksom, som antyder at de som stemmer Frp er mindre intelligente enn "oss andre" Det smilefjeset redder deg fra kravet om en detaljutredning av prosessen som starter med at du leser hva jeg skriver og ender opp med ovenstående oppsummering.
|
|
|
18/09/2009 08:59
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er fristet til å forsiktig antyde at mange som stemmer FrP kanskje ikke har satt seg nok inn i partiprogrammet til å ha oversikt over konsekvensene av politikken deres. Det smilefjeset var ikke tilfeldig. Din forsiktige antydning var nok heller ikke tilfeldig.
|
|
|
18/09/2009 09:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og så til hovedproblemet, vil vi få et problem når oljen tar slutt. Tja, det er ikke umulig. På en side har vi fantastisk kompetanse innen offshore-oljeindustri, denne kompetansen kan eksporteres. Hvis det i det hele tatt er olje igjen andre steder. Og om så, skal vi jobbe i utlandet alle mann?
Redigert av Tange; 18/09/2009 09:51.
|
|
|
[Re: ]
18/09/2009 09:59
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Det er ca 100000 færre ind.arb.plasser nå enn det var i 70-årene. Det er mye mer enn 100.000 færre industiarbeider arbeidsplasser idag enn på 70-tallet. Gutta på gølvet er i stor grad byttet ut med akademikere, og i industri med mye kroppsarbeide har man valget mellom å kjøpe robot eller flytte selve produksjonen til land med lavere kost. Regnestykker og sosiale hensyn avgjør om hva man velger. Det vi har endt opp med da, er et arbeidsmarked hvor de som har null anlegg eller interesse for akademia, men allikevel interesse for å jobbe innen tekniske fag, har mye færre muligheter til en givende arbeidsdag nå enn de hadde tidligere. Det er vel og fint med en utdannet befolkning og et arbeidsmarked som setter krav til høyere utdannelse, men det hjelper fint lite for de uten slike intresser eller evner. Når en som har lyst og evner til å jobbe som sveiser, er nødt til å jobbe som mobiltelefonselger, ja da snakker vi virkelig om en brutalisering av arbeidslivet! Mennesket søker av natur fremskritt og utvikling. Vi har en iboende skapertrang. Derfor er ting i endring, og all hovedsak så forsøker vi å gjøre ting behageligere og enklere for oss selv. Dette har f.eks resultert i roboter og atomatiserte produksjonsprosesser. Det senker behovet for godt gammeldags arbeid og øker behovet for teknologisk kompetanse og kunnskap. At en sveiser ender opp som mobiltelefonselger og ser på det som brutalt....vel jeg har ingen tro på at det er særlig mange her i landet som føler det som en relevant problemstilling. Jeg er glad for at norsk industri er kommet så langt som den har. Det er bekymringsfullt at det muligens satses litt for lite på å bygge opp industri og produksjon som kan overta etter oljen. Det er på mange måter et politisk ansvar å få det til. Om det er innen fornybar energi, bilproduksjon eller elektronikk spiller mindre rolle, men det må ikke starte for sent og bør ta vare på det kompetansenivået som norge er i bestittelse av. Det er bl.a på kompetansen vi har et fortrinn, og det må være en av bærebjelkene fremover. Å senke lønninger og andre kostnader ned til et nivå der vi blir konkurransedyktige i forhold til asia på klesproduksjon eller å senke kompetansebehovet slik at de som absolutt vil sveise skal få lov til det, er ikke et gangbart alternativ.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
|
|