|
|
Godt valg folkens
|
Re: Godt valg folkens
[Re: Hæ?]
16/09/2009 10:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Joda. "Bull in a china shop" er et godt amerikansk uttrykk for den slags lite markedsorienterte opptreden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/09/2009 10:53
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Tommy - det er forskjell på hvordan man henvender seg til styresmaktene. Å syte, klage og sutre i media er kanskje ikke den måten man åpner for best mulig dialog med dem, er det?
Hagen burde nok ha brukt andre kanaler enn VG og dets like, burde han ikke?
Jeg er enig i at Hagen framstår som sutrete, jeg vil ikke trekke fram han som et eksempel i denne sammenhengen, men det er flere andre som mener det samme. En annen ting, hvorfor skal de ikke bruke media? Skal de skrive et brev? Media er selvsagt stedet for å hause opp en slik diskusjon. Alternativt kan han registrere et nick på TS 
|
|
|
[Re: GeirK]
16/09/2009 10:54
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Godt man har så mange som vet her. Men det du sier er omtrent det samme som de sa i valgkampen at det var deres politikk som gjorde at renta var lav. Når renta var høyere var det selvsagt internasjonale konjunkturer som hadde skylda. Men det er vel det samme uansett politisk farge. At SV ikke kan ha finansminister posten er vel ganske klart med uttalelser som at de skal "ta" millionærer og milliardærer. Vi vet at uansett er det oss med middlere inntekt som må bære de største skattebyrdene i samfunnet. (ellers blir det ikke nok skatteinntekter). Og SV har vel hatt en viss påvirkning på politikken når de har sittet i en flertallsregjering? At f.eks. helsekøene har vokst er vel heller ikke deres skyld? At renta er så lav og at det er så mye olje i nordsjøen er vel det de kan påvirke?
|
|
|
[Re: tommygutt]
16/09/2009 10:58
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Bruker på TS er nok veien å gå, ja.  Men jeg tror at ved en saklig og grei henvendelse til finansdepartementet, samt utstarkt lobbyviksomhet og en realorientring rundt hvem som styrer kunne fungert noe bedre. Hvis man da konkluderer med at uansett hva man sier blir det oppfattet som syting, ja da tar man snippsekken og flytter til Kypros uten å si noe om det. Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? EDIT:  Og ja - jeg forstår at dette har innvirkning på selv oss som f. eks. sitter med bedrifter, aksjer eller arv, og ikke er milliardærer - derfor smilyen. 
Redigert av Hæ?; 16/09/2009 11:01.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
16/09/2009 10:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? Da er jo målet nådd, så da tar de sikkert en fest 
|
|
|
16/09/2009 11:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? EDIT:  Synsing: De fleste som sitter i finansdepartementet har en økonomisk utdannelse. Noe sier meg at de fleste av oss som har valgt den veien i utdannelsen luter til borgerlig side.
|
|
|
[Re: EgilS]
16/09/2009 11:06
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? EDIT:  Synsing: De fleste som sitter i finansdepartementet har en økonomisk utdannelse. Noe sier meg at de fleste av oss som har valgt den veien i utdannelsen luter til borgerlig side.  I min tid som eiendomsmegler hos et ikke navngitt supert meglerkontor i byen var det alltid fest i valgtid. Jeg mot Røkke... eh sorry, røkla. På subjektivt grunnlag tror jeg du delvis har rett, selv om det nok er en generalisering ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: NjalVM]
16/09/2009 11:07
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
På kort sikt så har du nok rett, men på lang sikt så tar du feil.
Siden det er relativt fri konkurrans på leiemarkedet(monopolistisk konkurranse er nok riktigere, men nuvel) så er det slik at man stiller fritt(visse kostnader er det forbundet med bytte, og det er derfor du har rett på kort sikt) til å bytte leilighet om man ønsker det.
Heh. Ein kan flytte til eit land med lågare skattenivå/anna skattesystem, men dei færraste gjer det. Det er dyrt, det er upraktisk, og alt i alt lønnar det seg ikkje på kort sikt (f.eks. mindre enn ti år). Kostnaden ved å flytte er høg; og tidsforbruket stort. Kva er fritida di verd, og kor mange timar brukar ein på å flytte? Dessutan er marknaden i "min" by, Bergen, så pressa at folk overbyr kvarandre. Eg leigde i "slummen" i Bergen, men flytta der frå. Eg var heime under visninga, og folk bydde over kvarandre for å få plass å bu. Fin-fint for utleigar; kostnaden ved å ha den som betalar 5600 eller 5700 i månaden er er den same; men 1200kr ekstra i året er ikkje å forakte. Om ein får ein bonus på ein tusenlapp eller to i tillegg gjer ikkje noko.. Når tilbyderne i et slikt marked får mulighet til å redusere sine priser pga. reduserte kostnader så vil tilbyderne som ikke har leietagere redusere sine utropspriser. Vips så er markedsprisen endret og markedet vil tilpasse seg. I teorien, og om folk "gav ved dørene", så kunne nok bildet våre sånn. Eg det noko som her på forumet som kjenner eit tilfelle der det faktisk er tilfelle? Eg tvilar sterkt! Det er mange som kjøper bygårder etc.(enten for oppsparte eller belånte midler) med sikte på avkastning. Når det blir dyrere å eie bygårder og eiendommer generelt så forandrer regnestykket til utleieren seg. Ergo, alle må betale. Og det UAVHENGIG av belåning. Heilt korrekt. Men mi erfaring, både fordi eg har leigd plass å bu sjøl, samt har familie, venner og kollegaer som leiger ut, er at dei set leigebeløpet så høgt råd er å leige ut for. Ein utleigar som kjøper ein bygård med sikte på å tene peng set ikkje leiga til det beløpet som dekkar utgifter + 1200kr i årlig forteneste. Ein set beløpet så høgt ein kan for å tene mest mulig peng. Og det er både logisk og "fornuftig" det; men kom ikkje å sei at om ein ynskjer tene pengar på noko, så reduserer ein husleiga med 200kr/mnd fordi staten gjer det i skattelette. SELVSAGT så vil man maksimere sin fortjeneste det er jo helt i tråd med all teori. Du gjør det selv også. Om du tror det er en gullgruve å leie ut leiligheter; hvorfor kjøper du ikke en selv mtp. utleie? (svar som at jeg har ikke råd er ikke godt nok - du kan låne)
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
16/09/2009 11:09
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Jeg forslår at staten overtar alle bedrifter som omsetter for over 5 mill i året, med tvang Et brev til finansdepartementet med Kristin Halvorsen i spissen, hadde sikkert blitt høytlesning på årets julebord. Det blir for naivt... Hekta-MTB, det med renta er et godt eksempel som jeg tidligere har nevnt her også. De rødgrønne tar på seg æren for dette nå, men når de samme folkene satt i oposisjon for noen år siden, mente de at Erna og gjengen kunne takke verdensøkonomien for rentekuttene.
|
|
|
16/09/2009 11:10
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? EDIT:  Synsing: De fleste som sitter i finansdepartementet har en økonomisk utdannelse. Noe sier meg at de fleste av oss som har valgt den veien i utdannelsen luter til borgerlig side. Utdannelse er en ting, tankegang er noe helt annet....
|
|
|
[Re: Supermann]
16/09/2009 11:10
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Supermann - tror du alle kan låne?
Jeg har en søster som er midt i 40-årene, enslig og sykepleier med topplønn (Edit: altså topplønn i følge sykepleienes lønnsstige) på kreftavdelingen for barn i Bergen. Hun får ikke lån i norske banker til leiligheter som vil være naturlig å låne til (altså leiligheter av en slik standard og pris at det er beboelig for en enslig midt-i-førtiårene-sykepleier-som-må-bo-nært-jobb-grunnet-jobbmessige-forhold) fordi hun er lavtlønnet, enslig og ikke har muligheter til å spare opp egenkapital siden hun ikke kan spare i egen bolig ...
Redigert av Hæ?; 16/09/2009 11:17.
|
|
|
16/09/2009 11:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Utdannelse er en ting, tankegang er noe helt annet....
Kunnskap er å vite at en tomat er en frukt. Visdom er å ikke bruke den i en fruktsalat.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/09/2009 11:16
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Supermann - tor du alle kan låne? Alle som overbeviser sin bank om at de kan betale tilbake, kan låne til ok rente.
Ut på tur!
|
|
|
16/09/2009 11:20
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Supermann - tor du alle kan låne?
Jeg har en søster som er midt i 40-årene, enslig og sykepleier med topplønn på kreftavdelingen for barn i Bergen. Hun får ikke lån i norske banker til leiligheter som vil være naturlig å låne til (altså leiligheter av en slik standard og pris at det er beboelig for en enslig midt-i-førtiårene-sykepleier-som-må-bo-nært-jobb-grunnet-jobbmessige-forhold) fordi hun er lavtlønnet, enslig og ikke har muligheter til å spare opp egenkapital siden hun ikke kan spare i egen bolig ... Da er vi inne på en annen debatt, nemlig ymse skatteletter for enslige. Så hvordan skal dette utføres i praksis? "Sorry, jeg kan ikke bli med deg hjem i natt, jeg har så bra skattefordeler av å holde meg singel". Altenatvit, folk søker spenning på nye måter og one night stands får en helt ny mening for folk når det i tillegg blir en økonomisk risiko utenom en potensiell barnebidrags-perm fra NAV oppi det hele  Gratis kondomer i valgkampen? Men fra spøk til alvor, du er inne på et viktig poeng.
|
|
|
16/09/2009 11:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? EDIT:  Synsing: De fleste som sitter i finansdepartementet har en økonomisk utdannelse. Noe sier meg at de fleste av oss som har valgt den veien i utdannelsen luter til borgerlig side. Utdannelse er en ting, tankegang er noe helt annet.... Tankegangen styrer vel i stor grad hvilken utdannelse du har? Naturligvis kan man forandre å politisk ståsted, men jeg tror ikke at ansettelse i finansdepartementet skulle tilsi at man skifter...
|
|
|
16/09/2009 11:21
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Supermann - tor du alle kan låne? Alle som overbeviser sin bank om at de kan betale tilbake, kan låne til ok rente. Nok til å fortsette livet som før? Jeg kødder ikke. Min søster har ingen egenkapital, må bo i nærheten av arbeid grunnet transportbehov, og har ingen mulighet til å hoste opp privatlån. Når banken sier at de går gjennom inntekten hennes og hun ikke er økonomisk i stand til å betale lån i den størrelsesorden hun må ha for å bo der hun må så er jo svaret nei?
|
|
|
16/09/2009 11:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Søsteren din kunne, som enslig spart opp betydelig med kapital i BSU i de årene hun var i jobb frem til hun ble 34. Da hadde hun fått lån, garantert!
|
|
|
16/09/2009 11:23
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Heldigvis har vi Bedriftsidrettslagene som kan kjøpe inn sykkelutstyr, der er det mye å hente! 
|
|
|
16/09/2009 11:24
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ja, og Hagen kunne latt være å bli millonær ... Fakta er nå engang at begge valgte det de valgte. For min søster sin del var det viktig å få sett verden og jobbe med fattige. Å spare opp betydelig med kapital fordrer at man har inntekt ...
|
|
|
16/09/2009 11:24
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
På kort sikt så har du nok rett, men på lang sikt så tar du feil.
Siden det er relativt fri konkurrans på leiemarkedet(monopolistisk konkurranse er nok riktigere, men nuvel) så er det slik at man stiller fritt(visse kostnader er det forbundet med bytte, og det er derfor du har rett på kort sikt) til å bytte leilighet om man ønsker det.
Heh. Ein kan flytte til eit land med lågare skattenivå/anna skattesystem, men dei færraste gjer det. Det er dyrt, det er upraktisk, og alt i alt lønnar det seg ikkje på kort sikt (f.eks. mindre enn ti år). Kostnaden ved å flytte er høg; og tidsforbruket stort. Kva er fritida di verd, og kor mange timar brukar ein på å flytte? Dessutan er marknaden i "min" by, Bergen, så pressa at folk overbyr kvarandre. Eg leigde i "slummen" i Bergen, men flytta der frå. Eg var heime under visninga, og folk bydde over kvarandre for å få plass å bu. Fin-fint for utleigar; kostnaden ved å ha den som betalar 5600 eller 5700 i månaden er er den same; men 1200kr ekstra i året er ikkje å forakte. Om ein får ein bonus på ein tusenlapp eller to i tillegg gjer ikkje noko.. Når tilbyderne i et slikt marked får mulighet til å redusere sine priser pga. reduserte kostnader så vil tilbyderne som ikke har leietagere redusere sine utropspriser. Vips så er markedsprisen endret og markedet vil tilpasse seg. I teorien, og om folk "gav ved dørene", så kunne nok bildet våre sånn. Eg det noko som her på forumet som kjenner eit tilfelle der det faktisk er tilfelle? Eg tvilar sterkt! Det er mange som kjøper bygårder etc.(enten for oppsparte eller belånte midler) med sikte på avkastning. Når det blir dyrere å eie bygårder og eiendommer generelt så forandrer regnestykket til utleieren seg. Ergo, alle må betale. Og det UAVHENGIG av belåning. Heilt korrekt. Men mi erfaring, både fordi eg har leigd plass å bu sjøl, samt har familie, venner og kollegaer som leiger ut, er at dei set leigebeløpet så høgt råd er å leige ut for. Ein utleigar som kjøper ein bygård med sikte på å tene peng set ikkje leiga til det beløpet som dekkar utgifter + 1200kr i årlig forteneste. Ein set beløpet så høgt ein kan for å tene mest mulig peng. Og det er både logisk og "fornuftig" det; men kom ikkje å sei at om ein ynskjer tene pengar på noko, så reduserer ein husleiga med 200kr/mnd fordi staten gjer det i skattelette. SELVSAGT så vil man maksimere sin fortjeneste det er jo helt i tråd med all teori. Du gjør det selv også. Om du tror det er en gullgruve å leie ut leiligheter; hvorfor kjøper du ikke en selv mtp. utleie? (svar som at jeg har ikke råd er ikke godt nok - du kan låne) _ Det_ var ein veldig enkel måte å avslutte den debatten på! Og til opplysing er det tatt opp til vurdering for lengst; men kalendaren min dei kommande fem åra tillet det ikkje. Og visst kan eg låne; 120% av kjøpesummen, og det for ei låg rente. Men vil eg verkeleg det? Har me ikkje nylig sett fleire døme på korleis det går når ein låner langt over pipa? (Eg meinar iallefall å ha sett noko om det i media siste.. tja.. 13 månadar..?)
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
16/09/2009 11:25
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Søsteren din kunne, som enslig spart opp betydelig med kapital i BSU i de årene hun var i jobb frem til hun ble 34. Da hadde hun fått lån, garantert! Full BSU er ikke nødvendigvis nok hvis du kommer alene til banken og spør om å låne nok penger til å kjøpe en anstendig bolig. Ingen av mine banker som gir lånegaranti med BSU-kontoen, heller.
Redigert av Øyvind V; 16/09/2009 11:26.
|
|
|
16/09/2009 11:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
For min søster sin del var det viktig å få sett verden og jobbe med fattige. Har forståelse for det. Det er dessverre slik her i verden at det meste er en tradeoff - velger du en ting, så velger du bort noe annet. Uten å si at dette gjelder søsteren din spesielt, vil jeg på generelt grunnlag si at veldig mange voksne mennesker som ikke har forstått dette.
|
|
|
16/09/2009 11:28
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Søsteren din kunne, som enslig spart opp betydelig med kapital i BSU i de årene hun var i jobb frem til hun ble 34. Da hadde hun fått lån, garantert! Og hadde Trond Lykke i Bunnpris-kjeden latt alt overskudd i de fantastiske dagene med borgerlig regjering stå i bedriften, så ville han heller ikke opplevd problemer nå med å betale formuebeskatningen.
|
|
|
[Re: NjalVM]
16/09/2009 11:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så lenge banken gir deg lån, og du er i stand til å betjene lånene dine, spiller det ingen rolle om du låner 130% eller 200% .
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
16/09/2009 11:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og hadde Trond Lykke i Bunnpris-kjeden latt alt overskudd i de fantastiske dagene med borgerlig regjering stå i bedriften, så ville han heller ikke opplevd problemer nå med å betale formuebeskatningen.
Hvem sa at han har problemer? Hva er dessuten vanskeligst å forutse? At de rødgrønne fjerner 80%-regelen, eller at man må spare opp egenkapital dersom man skal kjøpe hus.
|
|
|
16/09/2009 11:31
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Når de rødgrønne spirrevippene i finansdepartementet oppdager at Norge er tomme for milliardærer gjør de kanskje noe med saken? EDIT:  Synsing: De fleste som sitter i finansdepartementet har en økonomisk utdannelse. Noe sier meg at de fleste av oss som har valgt den veien i utdannelsen luter til borgerlig side. Jeg har selvfølgelig diskutert dette å en annen nettside også. For å sitere megselv: det jobber ca 300 mennesker i finansdepartementet. Fru Halvorsen og hennes 4-5 rådgivere ber om råd fra disse menneskene og tar avgjørelser deretter. Hun vinkler selvfølgelig problemstillingene utifra sin politiske plattform, men avgjørelsene taes etter analyser gjort av embetsverket i nevnte departement. Samboern min er en av disse byråkratene, og hun sier Halvorsen er en grei minister å samrbeide med. Subjektivt selvfølgelig, men ikke alle ministre er like lette å ha med å gjøre. De som ikke liker henne pga rød leppestift bør pålegge seg selv munnkurv.
|
|
|
16/09/2009 11:34
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
For min søster sin del var det viktig å få sett verden og jobbe med fattige. Har forståelse for det. Det er dessverre slik her i verden at det meste er en tradeoff - velger du en ting, så velger du bort noe annet. Uten å si at dette gjelder søsteren din spesielt, vil jeg på generelt grunnlag si at veldig mange voksne mennesker som ikke har forstått dette. Er jo fristende å si at velger man å bli milliardær, så velger man jo formueskatt også ...  Min søster er innforstått med situasjonen og leier selvsagt bolig. Til en høyere sum enn det hun hadde måttet betale til en bank for samme bolig, faktisk. Men bankene har noen tall fra ett-eller-annet-institutt(TM) å forholde seg til og må hevde at hun ikke har råd til det hun sier hun har råd til å betale for bolig i måneden. Og i en alder av 20-25 - hvor mange tror du forventer at bankene vil si at inntekten de har når de har nådd toppen på lønnsstigen i yrket sitt er for lav til at de er å regne som solvente i en lånesituasjon hvis de ikke har livsledsager og/eller barn?
|
|
|
[Re: HM1100]
16/09/2009 11:35
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Et relevant spørsmål sånn på siden: Hvem kan mest om økonomi relatert til å påvirke hva et land bør bruke og tjene penger på? En samfunnsøkonom? En sosialøkonom? En bedriftsøkonom? En med hovedfag i statsvitenskap?
Spør egentlig litt av nysgjerrighet, men tipper at ferske BI-avgangsstudenter er nok overbevist om at de kan mest og best om økonomi. Mye mer enn de som har en annen økonomiutdannelse fra UIO f.eks.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/09/2009 11:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du snakker om SIFO - Statens institutt for forbruksforskning. Jeg brukte selv deres anslag da jeg utarbeidet lånesøknaden til mitt nåværende lån selv om jeg vet at vårt matbudsjett f.eks er langt høyere. Så argumenterte jeg heller for de postene jeg VET er lavere - drivstoff f.eks.
Dersom søsteren din flytter til en mindre leilighet litt lenger unna og setter i gang en agressiv spareplan, får hun til dette. Det handler om å stå på litt og innse at man må velge enten pose eller sekk til tross for at man skulle ønske at man kunne få begge.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/09/2009 11:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg mener bestemt at en med hovedfag i statsvitenskap og mellomfag i sosialøkonomi er den beste til å si noe vettugt om økonomi...  "Hva et land bør bruke og og tjene penger på" er jo så mangt, og svaret vil vel avhenge av hvem du spør (selvsagt). I noen tilfeller kan det vel være sånn at en nyfrisert BI-kis faktisk vet mest, men da gjerne innenfor et område som BI faktisk er gode på. En landbruksøkonom kan også være den beste, hvis man mener at den beste måten et land kan tjene penger på er å drive landbruk.
|
|
|
|
|