Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Progresjon ved jobbsykling?

Progresjon ved jobbsykling? #811972 14/09/2009 17:21
Bunk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
har begynt å sykle til og fra jobb, noe som tilsvarer ca. 14 km hver vei.
Jeg bruker ca. 34-35 min hver vei, og da føler jeg at jeg gir nesten alt!
Har aldri syklet noe særlig før, og lurer på hvilken progresjon jeg kan vente meg fremover.
Når bør jeg forvente å f.eks sykle på under 30 min?

Håper på svar!

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Bunk] #812036 14/09/2009 18:32
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Dersom du planlegger å sykle hver dag, så anbefaler jeg deg å variere fra dag til dag. Om du kjører så hardt du klarer hver dag, er jeg redd du aldri kommer under 30 min ICON_SMILE Jeg sykler litt på følelsen og litt ette treningsplanen. Har jeg trent hardt dagen i forveien bruker jeg turen til restitusjon, føler jeg meg pigg og noen ypper til kamp gir jeg jernet. Liker også å variere med å sykle bevist rundtråkk, høy frekvens osv. Bratte bakker eller snøtunge dager gir gode muligheter for styrketråkk. Variasjon, overskudd og sykkelglede er stikkord for meg dersom man skal skal holde motivasjonen oppe dag inn og ut, år etter år.

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: KenR] #812045 14/09/2009 18:41
Bunk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
takk for tipset!
Lett å glemme seg når man vil prøve å henge på andre jobbsyklister.

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Bunk] #812122 14/09/2009 19:41
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Bunk
har begynt å sykle til og fra jobb, noe som tilsvarer ca. 14 km hver vei.
Jeg bruker ca. 34-35 min hver vei, og da føler jeg at jeg gir nesten alt!
Har aldri syklet noe særlig før, og lurer på hvilken progresjon jeg kan vente meg fremover.
Når bør jeg forvente å f.eks sykle på under 30 min?

Håper på svar!

Er omveier en mulighet, så du får tid til oppvarmimg, intervaller og rolig nedkjøring tilslutt?

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: loik] #812130 14/09/2009 19:49
Bunk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sykler fra sandvika til oslo, så det er mulig.
Får sjekke alternative ruter

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Bunk] #812453 15/09/2009 09:02
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Ett artig eksperiment jeg hørte om var en som trente hver dag,men kun i sone 1. Resultatet var at etter en gitt tid fullførte distansen på en mye raskere tid en når treningen startet. Så det gir resultater med trening selv i sone 1.
Selv følger jeg Atle Kvålsvolls Birken treningsopplegg og der er det ikke mye annet en sone 1 samt litt styrketråkk for tiden

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: jan erik] #812619 15/09/2009 12:00
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Å gå for rekorder på jobbsykling som inkluderer gang- og sykkelvei blir helt feil.
Da blir det fort til at man tar tåpelige sjanser blant barnevogner og spasérstokker.
Glem tida, hold høy fart når det er klart, men ta det med rolig når du er blant folk.
Og ikke heng på sylisten foran, uten å sjekke at det er fri bane for deg også.

(Svaret er til trådstarter, og ikke til Jan Erik)

Redigert av Raindog; 15/09/2009 12:02.
Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: jan erik] #812634 15/09/2009 12:10
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: jan erik
Ett artig eksperiment jeg hørte om var en som trente hver dag,men kun i sone 1. Resultatet var at etter en gitt tid fullførte distansen på en mye raskere tid en når treningen startet. Så det gir resultater med trening selv i sone 1.
Selv følger jeg Atle Kvålsvolls Birken treningsopplegg og der er det ikke mye annet en sone 1 samt litt styrketråkk for tiden
Nivået i utgangspunktet har mye å si, er man utrent, så gir hvilken som helst trening fremgang, men det fungerer ikke i lengden, så for å kunne prestere optimalt/maksimalt, så må kroppen utfordres/presses/stimuleres.

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Raindog] #812636 15/09/2009 12:12
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Raindog
Å gå for rekorder på jobbsykling som inkluderer gang- og sykkelvei blir helt feil.
Da blir det fort til at man tar tåpelige sjanser blant barnevogner og spasérstokker.
Glem tida, hold høy fart når det er klart, men ta det med rolig når du er blant folk.

Så da er det fint med strukurerte intervaller hvor det passser, og pauser, der det ikke passer med intervaller

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Raindog] #812783 15/09/2009 15:32
Bunk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Raindog

Du kan ta det helt med ro! Kanskje jeg formulerte meg feil, for jeg skal ikke gå for noen rekorder. Bare lurte på hva jeg kan forvente av progresjon. De eneste jeg sykler forbi er folk på bysykkel og bestemødre med kurv foran. Så jeg er ikke en av de gutta som nesten bruker skulderen for å komme forbi når det er 3 i bredden på en sykkelsti.
Selv om jeg blir sliten på turen, så går det ikke akkurat i et kjempe tempo. For formen min er ikke akkurat på topp.
Før jeg selv begynte å sykle, så irriterte jeg meg grenseløst over hodeløs sykling blant folk. Så sånn skal jeg ikke sykle!!

Redigert av Bunk; 15/09/2009 15:37.
Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Bunk] #812787 15/09/2009 15:44
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
For nokre år sidan budde eg sånn at eg hadde ca. ein time sykling kvar veg mellom heimen og jobben. Det som fungerte best for meg da, var å ha minst mogleg variasjon i jobbsyklinga. Desse turane om morgonen og ettermiddagen var i utgangspunktet alltid rolege. Eg tok aldri tida; det vart berre som det vart. Veldig meditativt og trivselsskapande. Iblant tok eg omvegar til eller frå jobben, men hardøktene passa best skilde frå den daglege transporten.

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: dagfink] #813124 16/09/2009 06:48
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
En annen ting når det gjelder hard-økter tidlig om morgenen:
Når kroppen blir utsatt for stress, i dette tilfellet trening, produseres et hormon kalt kortisol. Kortisol-produksjonen er høyest om morgenen.
Dette hormonet kan ha negativ effekt på en rekke av kroppens funksjoner, bl a immunforsvaret og muskelrestitusjon som jo er svært viktige funksjoner for folk som vil komme i bedre form.

Undersøkelser har vist at man oppnår en lavere produksjon av Kortisol ved (hard) trening om ettermiddag, enn om morgenen.
Selv ved midnatt er kortisol-produksjonen lavere.
I tillegg til en eventuell økt om morgenen, vil mange oppleve stress på jobben som bidrar til ytterligere produksjon av Kortisol.

Les gjerne mer her:
http://www.dhea.no/stress_kortisol.html

It's not you, it's my bike.
Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: wheel69] #813431 16/09/2009 11:23
krok Offline
Avhengig
Avhengig
hm.. Jeg sykler til jobben 5 dager i uken året rundt og er nødt til å bruke dette som en stor del av treningen min pga tidsklemma. Jeg forandrer litt på løypa, men kjører som regel hard intervall og rolig tur på 1,5 time annenhver dag før jobb. Dette har fungert fint for meg. Om jeg er stinn av kortisol og faller død om som en sekk poteter vært øyeblikk vites ikke, men jeg føler meg frisk som en fisk og er i brukbar form.

Skulle jo heller dratt opp i marka sånn rundt 12 tiden og syklet/trent i noen timer hver dag, men de færreste har vel muligheten til akkurat det. Så jeg står heller opp litt tidligere og trener på morgenkvisten.

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: krok] #813485 16/09/2009 12:04
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Det er sikkert individuelle forskjeller her som ved mange andre aspekter ved trening og fysiologi.
Grunnen til at jeg tilegnet meg denne (svært basic) informasjon på kortisol er at ved 3 av 3 ganger jeg kjørte hard-økt på stillestående sykkel tidlig om morgenen i løpet av en vinter ble småsjuk i etterkant. tilfeldig? vet ikke...:)

It's not you, it's my bike.
Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Bunk] #813574 16/09/2009 13:24
D
Dutchy Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: Bunk
Sykler fra sandvika til oslo, så det er mulig.
Får sjekke alternative ruter

Opp Skansebakken og so over till Tobonn og ned Lommedalen er en fin tur, evt via Heggelivannet. Jeg pleide å sykle motsatt vei og fikk mye trening ut av det.

jeg norsk ikke snakker, men jeg try likevel ;-)
Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Dutchy] #813668 16/09/2009 16:27
Bunk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
takk for tipset Dutchy!
Skal sjekke den ut når jeg begynner å komme ordentlig inn i syklinga.

Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: KenR] #814054 17/09/2009 08:10
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: maxminus
Dersom du planlegger å sykle hver dag, så anbefaler jeg deg å variere fra dag til dag. Om du kjører så hardt du klarer hver dag, er jeg redd du aldri kommer under 30 min ICON_SMILE

Helt uenig! Tidligere har jeg kjørt så hardt jeg klarer hele tiden på jobbsyklingen og på ruta til jobb senket jeg "rekorden" fra litt under en time til rett over 40 minutter.

Nå sier jeg ikke at dette er optimalt, tvert i mot, jeg varierer mer nå med rolig sykling, naturlig intervall (en sjelden gang) og en og annen omvei. Håper det fører til mer stabilt god form fremfor den ene uka i året jeg har hatt de foregående årene.

Men, at han får fremgang? Garantert dersom utgangspunktet er ingen eller lite trening.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Progresjon ved jobbsykling? [Re: Rønnern] #814076 17/09/2009 08:34
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har syklet til jobb 57 km t/r i underkant av 300 ganger de siste 3 årene. Prøver å variere tempoet. Har hatt bra framgang på de årene (måles i plassering i birken/grenserittet).

Helt sikker på at du raskt vil få en bra framgang. Finn deg en annen testløype, så slipper du å tenke på rekord når du jobbsykler. Selv ser jeg neste aldri på tiden lenger, om det ikke er god nordøst og pluss 20 grader på vei hjem

keo

Moderator  support