La meg se nå. Du er pissforbanna fordi Shimano "roter det til"? Jeg ville hatt blitt pissforbanna hvis batteriet tømmes raskere enn ABSOLUTT nødvendig hvis jeg syklet med (gud forby!) Di2.
Eksakt hva er problemet? hva er det Shimano har køddet det til?
What if you are obsessive–compulsive and absolutely must check your battery level frequently. Wouldn't you be changing gears all the time?
Sitat: atlekristensen
Høres ut som om det er på tide at du bytter yrke...
Did I mention a problem? But it's for pro-racing right? Who needs a battery that lasts 11000km?
I miss the logic.
oj, den "feilen" ja! Enig. Men på den andre siden sykler de med 20-22 gir og er under 45 år...
Quote:
I still feel that varable gears are only for people over forty-five. Isn't it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailer? We are getting soft...As for me, give me a fixed gear! --Henri Desgrange, L'Équipe article of 1902
Æh, Shimano vil tjene penger så "how can I blame them for the stupidity of capitalism?" Jeg krysser ihvertfall fingerene på at Di2 dør av seg selv innen et par-tre år.
Du kunne hatt gjort det rasjonelle for å unngå spredning av Di2: Latt være å jobbe med dette og henvise til andre som "kan" det. Og hvis ingen "kan" det hadde det vært perfekt!
Kanskje det er ikke så lurt å gjøre det kommersiellt sett, men da tar du et standpunkt og viser Shimano at dette er ikke godt nok for syklister/mekanikere.
Her er et eple du kan sende til Mr. et-eller-annet:
Apologies, battery is good for 1600km. Wouldn't make it in the RAAM. I suppose every drop of juice is worth its weight in Gold, as you say.
I quite like Di2. The lack of technical information is a time waste if you can't skim read (a Stabilo Boss is a must). Otherwise, it is has been pretty easy for me to build up software on a replacement chip and rewire the components to get the programmability I wanted.
I get the point about the battery saving wake up call / gear has priority / on button press thing. Cheers. I asked the question for no reason whatsoever really, well, perhaps to forewarn future owners to expect a gear shift when they want to know what colour the battery light is.
I don't think like Shimano does, so of course, the obvious eludes me. I can rationalize it somehow. I think I'm gonna cry. I can feel a tear coming.
Apologies, battery is good for 1600km. Wouldn't make it in the RAAM. I suppose every drop of juice is worth its weight in Gold, as you say.
Det er jo enda verre! Men høyst tilstrekkelig for en 160mils treningstur. Det er nok disse Shimano har i sikte ettersom Di2 er rådyrt og for "proffene". Jeg lurer på om det blir virkeligheten der proffene bytter batteri underveis i TdF neste år...
Quote:
How anyone can have the balls to sell it without knowing how it works is beyond me though. And by "works" I mean not only what it does, also why it does.
Why they don't just throw their software out there for a community to develop is beyond me, maybe their code is as messy as mine.
Ah. den ja, en av mine favorittemner. Det er flere grunner: 1: NDA (Non Disclosure Agrement) Det er mulig for firmaene å omgå dette hvis man virkelig vil. Det går mest ut på illusjonen om at deres software er unikt og krever full hemmelighold for å "ivareta deres rettigheter". Det forklarer kanskje at Shimano ikke tok patent på dette, for de kan ha kjøpt det fra andre. De fleste firmane elsker dette fordi det utydeliggjør kvaliteten på deres arbeid. Ingen kan debugge koden deres, og ingen kan finne feil på koden deres, ingen kan vise til andre at deres kode er en sikkerhetsriskio. De har full versjonskontroll og kan fase det ut til fordel for nye versjoner. Perfekt!
2: Mistro til det åpne, og frykten for tape penger ved at kopier og lager et liknende system. Det er forståelig. Men som du skrev selv, det er LETT å programmere et slikt interface i løpet av noen timer. Det forstår de ikke, og de kommer aldri til å forstå det.
3: Messy code: For hvorfor skal de finpusse den siste 1% av feilen når 99% virker? Bugs i mikroprossessorer er som regel mye enklere å elimiere enn operativsystemer/programmer pga enklere hardware/software. Heldigvis.
4: Shimano kunne distriburtert deres kildekode gratis og oppdatert dette fortløpende, men hvorfor skal de det? Nei, de ser på Di2 som et sluttprodukt som er ferdigutviklet og selger den som en pakke. Med sine begrensinger.
Quote:
I get the point about the battery saving wake up call / gear has priority / on button press thing. Cheers. I don't think like Shimano does, so sometimes the obvious eludes me. I can rationalize it somehow.
Shimano also has a patent (#7015598) dated as recent as Mar '06 of an electronic input device used for shifting a bicycle, an electronically operated derailleur (#6997835) and an electronic bicycle shift control device (#6959939).
Redigert av atlekristensen; 30/09/200901:29. Rediger grunn: mer
Så lenge jeg slipper å sjekke www.shimanoupdate.com for nye versjoner et par ganger i uka for å ivareta sikkerheten min vil jeg være lykkelig for å kunne kjøpe noe som er ferdig og virker.
Nå er det pokker ikke mulig å vaske opp en gang uten softwarefeil som kanskje kan fikses ved en oppdatering.
Men asså....om UCI er så konservative at Y-foil rammene til Trek, Kestrel rammene uten seterør, og Ceepo rammene med batman design og stor aspect ratio, og gud forby, temporyttere som kan sette sadelen slik den bør stå så de slipper å gnukke setetuppen inn i slusen ikke kan godkjennes. Hvordan kan de da tillate sykler som går på batteri?
Some of the patents are registered late 08 early 09 after the product was released. 7422438 & 2009/31841.
Not being able to adjust the front derallieur and the self trim seems dodgy to me. What if you bend the cage a bit, and it constantly moves itself into a position where it touches the chain? Replacement is an expensive fix.
I think the system would be much better if it at least allowed mechanics to fine tune it. Yeah we don't need weekly builds etc, but locking it down entirely only makes problem solving more expensive when you need it.
Shimano sell a little "interface" that tells mehanics which part to throw away. I don't need it. I want an interface that allows me to adjust the thing. A way to upload new code.
Ok. da skjønner jeg hva du mener, og kan være enig i at det høres fornuftig ut.
Jeg ser for meg Cavendish henge på bilen opp dagens tredje andrekategori mens mekanikeren henger ut av bilvinduet med Shimano Digital Diagnostic Tool TL-DI2 og oppgraderer programmet til forgiret til v01.03.001. Please Wait og timeglass vil gå fra å være irriterende til å bli en velkommen avveksling.
Og alle må ha sctøgge solbriller, for the future is soo bright!
And I want wire connectors loose. How are we supposed to fit this to tandems and recumbents? I have to buy an expensive cable set, then cut it up to extend it.
Og jeg er enig på alle punkter, og har bare testet Di2 på en parkeringsplass. Det var bare en ørliten kommentar til markedet med tanke på at både tandem og liggesykler er omtrent så sjeldne som hønetenner her til lands.
Jeg er sjelden en "early adopter", men hadde jeg hatt råd til det tror jeg at jeg ville hatt Di2 på raceren min i dag, selv med bare en begrenset forståelse av hvordan det fungerer. Så har jeg også muligens en noe mer romantisk tilnærming til sykler generelt.
I think for tandems it could be very useful, as cable friction becomes more of a problem due to the longer wires on a traditional system. True, they are not ten to the dozen on norwegian roads.
Interesting to see both Canondale at Eurobike & Fairwheel at Interbike with flat bar shifters.
I'll have to show half-step 2 button shifting, programed sequence shifting, front derailleur trim control and fully automatic shifting sometime. No one seems to be that interested though.
Perhaps I should publish how an out of the box system works, or at least what I understand of it.