Til neste sesong går jeg og pønsker på en ny fulldemper til ritt. Jeg har stisykkel fra før og en forholdsvis lett hardtail som jeg bruker til ritt. Jeg ser imidlertid at jeg sykler bedre i teknisk terreng med fulldemperen, men at den blir for tung og gyngete til å holde følge opp grusbakker og lettere terreng osv. Jeg har derfor begynt å ønske meg en sykkel hvor jeg får i pose og sekk, nemlig en superlett fulldemper til rittbruk.
Så er det store spørsmålet hva en skal velge da. Jeg ønsker å velge fra øverste hylle denne gangen, så det blir nok ikke kjøp helt enda pga. høy pris.
Alternativene jeg har funnet foreløpig er:
Merida Ninety-Six XX
Scott Spark LTD
KTM Score Prestige
Specialized S-Works Epic
Ghost Lector RT World Cup
Canyon Lux MR 9.0 Ltd
Trek Top Fuel
Det finnes sikkert flere som jeg ikke har fått med meg, men det er disse jeg har kikket litt på foreløpig. Ghost vant jo testen nylig i Terrengsykkel bladet, men det var jo mot sykler i samme prisklasse, dvs. nivået under toppmodellene til konkurrentene. Også vil jeg helst under 10 kg. Canyon virker også interressant pga. pris, men er litt skeptisk til å bestille fra utlandet, samt at den har Magura Durin gaffelen som jeg har forstått at er vanskelig å få gjort service på i Norge.
Det ble mye info her nå, men kjør på folkens. Jeg regner med at det finnes mange meninger om denne saken her på forumet
Edit: Glemte å si det, men sykkelen skal brukes først og fremst til XC ritt. Men det skjønte dere sikkert.
Har ikke så mange meninger frem og tilbake om hvilken som er best. Vil bare ligge til at Trek Top Fuel har fått kjempeskryt i de testene jeg har lest, nylig oså i MBUK.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Har da lagt til Trek top fuel som et alternativ. Det endelige valget vil nok også avhenge litt av hva jeg klarer å oppnå av pris gjennom forskjellige kontakter, men det blir ikke det som skal telle mest.
Top Fuel 9.9 har ikke remote i fra styret etter det jeg har sett og lest. Har "Pro Pedal" som sikkert fungerer utmerket. Da sykkelen var utstilt på Birken var denne betjent på demper på ramme og det ser slik ut på trekbikes.com
Her tror jeg det er litt variasjoner ute å går. Noen Top Fuel 9.9 leveres med DT Swiss shock, andre med Fox RP23. DT har fjernstyrt låsing, Fox har plattform.
Jeg kan føye til i debatten at jeg har kjørt på Specialized epic sykler siden den første modellen kom i 2003. Har selv aldri testet noen andre av de nevnte modellene i terrenget så jeg tør ikke komme med noen sammenligning, men kan nevne at brainteknologien har fungert upåklagelig på de modellene jeg har hatt. De har jo også kommet med muligheten til å gjøre den helt myk uten noen form for låsing.
Hva med en ritt 29er istedet for fulldemper? Mye god fjæring i store hjul. Bare en ide..
Redigert av Rockefoten; 14/09/200908:10.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jeg sjekket for moro skyld, og Merida Ninetysix 1000 (altså billigste modell i serien) har en RS-bakdemper med poplock på selve demperen, mens 3500 og 5000 har DT-bakdempere med lockout på styret.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Det finnes sikkert flere som jeg ikke har fått med meg, men det er disse jeg har kikket litt på foreløpig.
Andre alternativ er Giant Anthem Advanced, Giant Anthem X, Cannondale Scalpel.
I denne prisklassen kan det komme ut på ett å spekke opp en sykkel selv med basis i en eller annen boutique-ramme. Da kan du jo få godsaker som rotorkrank bl.a. uten tillegg i prisen.
Hvorfor er det mere fjæring i store hjul?? Er vel volumet i dekkene som fjærer og det er like stort i 26".
Tommelfingerregelen er at den større diameteren på 29er hjula (inkl mer fjærende volum på dekket i form av lenger kontaktflate) og bedre rulleegenskaper i terrenget vil tilsvare en opplevd 20mm ekstra fjæringsvei i forhold til en 26er. Med andre ord at en 100mm 29er vil tilsvare en 120mm 26er sånn omtrent.
En 29er HT er ikke det er det samme som en 26er fulldemper, men vil ha en mer soft-tail-følelse, noe som kan være nok for de som er ute etter noe mer komfort og grep, f.eks til maratonritt. Om man opplever dette i virkeligheten vil bare en prøvetur eller fire gi svaret på. Det erstatter jo ikke fysisk fjæringsvei, men det kan gi en tilsvarende følelse.
Fin sykkel, men en fulldempet 29'er vil fort bli en kilo tyngre enn en fulldempet 26'er, og da er jo spørsmålet om forbedringen i kjøreegenskaper oppveier den ekstra kiloen man må dra rundt med. (I ritt, altså.)
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Fullt 1 kilo blir det vel ikke? Rammevekten på 29 og 26 er den samme. Så forskjellen blir kun på hjul og dekk. Men selv der blir det fort 700-800 gram ekstra ja.
Omtrent det samme som forskjellen mellom hardtail og lett fulldemper altså, gitt lik hjulstørrelse.
Superfly 100 veier i følge twentynineinches.com 10,5kg standard med X-0....med store hjul og gode muligheter for å gjøre det enda lettere. Ramme med demper RP23 er 2,1kg.
Det er ikke så mange 26er fulldempere som er lettere standard.
Superfly 100 veier i følge twentynineinches.com 10,5kg standard med X-0....med store hjul og gode muligheter for å gjøre det enda lettere. Ramme med demper RP23 er 2,1kg.
Det er ikke så mange 26er fulldempere som er lettere standard.
Nei, men alt annet likt så vil du alltid ha tyngre hjul på en 29er. Akkurat som du alltid vil ha den ekstra vekten til en bakdemper på en fulldemper.
Men at det går noe saktere på grunn av denne ekstra vekten er ikke sikkert.
Nei, men alt annet likt så vil du alltid ha tyngre hjul på en 29er.
Det var det jeg tenkte på. Akkurat som en 26" FS er minst en kilo tyngre enn en 26" HT når alt annet er likt. På de to sistnevnte er forskjellen så stor at det (for dem som liker FS) kan forsvares å legge på en kilo. Men hvor stor forskjell er det egentlig på en 26" FS og en 29" FS til rittbruk? (XC-ritt som trådstarter snakker om.) Jeg har ikke prøvd en 29" FS i rittoppsett, men jeg har syklet en del på 26" ritt-FS og synes at det takler det meste av terreng samtidig som responsen er kvikk. Har aldri følt at 100mm demping foran og bak har vært for lite heller. Har heller tenkt at jeg kunne klart meg med mindre hvis det hadde vært nødvendig.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Har også hørt rykter om de som sykler sti som gale med 120mm FS også, så man må vel ikke ha mye demping i "dårlig terreng" - eller store hjul - for den del? Tror det ligger mye i personlig preferanse her (sier en som hverken har prøvd FS eller 29"...ennå).
I nr 9 av tyske Bike er det en test av 29", hvor redaktøren - en innbarka 26" tilhenger - finner seg godt til rette. Tyskerne er nok ikke like hardt på storhjulkjøret som amerikanerne, men de har nok begynt å mykne litt opp. Ingenting er som kjent svart-hvitt... alt er helgrått
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani