|
|
Lei av kamikazesyklister i kondomdress
|
Re: Lei av kamikazesyklister i kondomdress
[Re: sykkeloyvind]
11/09/2009 12:55
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Det er vel forskjell på forkjørsrett og påkjørsrett?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
11/09/2009 12:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ingen regler som tilsier at syklister som sykler over fotgjengerfelt er fritt vilt for biler. Bilisten er ialle fall ikke skyldig at stoppe før dig hvis du sykler øver.
|
|
|
11/09/2009 13:05
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
For å skjære igjennom tok jeg en telefon til SLF. Vi kan godt være enige i at det å sykle på rødt er ulovlig og dumt. Men det jeg ikke kan finne meg i som syklist er den stigmantisering jeg blir utsatt for av f.eks Bøe i Bergen som kaller alle syklister for kamikaze-syklister i kondomdrakt. http://www.ba.no/nyheter/article4575156.ece(Kamikaze betyr jo selvmordsoldat som er villig til å ofre sitt eget liv for å påføre fienden størst mulig tap) Jeg er også uenig i at politiet bruker antallet sykkelulykker som argument for å bøtelegge syklister. I følge SLF har antallet alvorlige sykkelulykker gått ned de siste årene, mens antallet syklister har økt. Hvis denne kampanjen blir finansiert av et budsjet som skal begrense sykkelulykker så mener jeg det er helt feil ressursbruk. Holdningskampanjer blant bilister og regulering og strengere oppfølging av bilister vil være mye mer effektivt. Jeg mener også at denne kampanjen er med på å forverre forholdet mellom bilister og syklister ved at sinna bilister nå føler at deres syn på syklister som er problem i veien blir legitimert av politiet. Jeg kommer til å sende en mail til politidirektør ingelin.killengreen@politi.no å ytre min misnøye over politiets stigmatisering av velmendene syklister og deres holdninger til en vesentlig gruppe trafikanter som i all hovedsak har gode intensjoner med det å ferdes på sykkel. Jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Mail sendt
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: fredriks]
11/09/2009 13:08
|
gare
More than words
|
More than words
Det er ingen regler som tilsier at syklister som sykler over fotgjengerfelt er fritt vilt for biler. Bilisten er ialle fall ikke skyldig at stoppe før dig hvis du sykler øver. Man har da ingen påkjørsrett selv om man har det som av mange kalles forkjørsrett(som Juffe allerede har skrevet). Kunne alle i trafikken tatt en ny titt på paragraf 3 i veitrafikkloven hadde mye vært gjort tenker jeg. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
11/09/2009 13:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Bilister skal, akkurat som andre i trafikkenalltid vise hensyn for andre i veien, uansett om de er fulle, på dop, går på rødt, sykler på rødt, sykler i fotgjengerfelt osv. Syklister har vikeplikt på ligne med bilister når det bruker et fotgjengerfelt uten å gå av. Dette gir ikke bilister rett til å kjøre dem ned, like lite som det gir syklister rett til å kjøre ned fotgjengere som går på rødt lys.
Redigert av sykkeloyvind; 11/09/2009 13:26. Rediger grunn: klarering
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: gare]
11/09/2009 13:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man har da ingen påkjørsrett selv om man har det som av mange kalles forkjørsrett(som Juffe allerede har skrevet).
Sjelvklart men hvis noen søker orsak og fel i en ulykke der en syklist syklar øver et gang felt tror jeg ikke syklisten får rett i de flesta fall. Blir som at kjøre bil mot rødt og si at ingen har rett at kjøre på mig.
|
|
|
11/09/2009 13:18
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Guri malla for ett smalsynt perspektiv. Syklister skal gjerne sykle på rødt, og lycrakledde idioter på vei til jobb må gjerne sykle over 6-7 åringer på vei til skolen.
Nei dere dette er ikke rett. Gi dem bøter som svir slik at oss andre som sykler og har dette som hobby ikke blir så grådig uglesett overalt.
Og når det gjelder politiets ressursbruk, så er det helt på sin plass. De må bruke noen ressurser på alle ulovligheter. Også dette. Vi kan ikke overse lovbrudd pga at man heller bør bruke ressursene et annet sted.
Det vil i så fall si at vi desverre bare må glemme alt som har med tjuveri, nark ol inntil alle drapssaker er oppklart..
Nei folkens det går ikke. Selvfølgelig må de viktigste sakene prioriteres, men alle andre områder må ikke glemmes i påvente av det.
|
|
|
11/09/2009 13:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bilister skal alltid vise hensyn for andre i veien, uansett om de fulle, på dop, går på rødt, sykler på rødt, sykler i fotgjengerfelt osv. Syklister har vikeplikt på ligne med bilister når det bruker et fotgjengerfelt uten å gå av. Dette gir ikke bilister rett til å kjøre dem ned.
Skjønner faktiskt ikke vad det er du argumenterar før. Hvis du syklar øver et fotgjenger felt og tvinger en bilist at stoppe eller bremse så er det du som har gjort fel og han har all rett at klage på dig. Hvis han derimot starter eller akselerarar før at treffe, skremme eller få dig at stoppe når du redan er på vei på veien er det møjlig at han har gjørt et fel. Sen at reglerna som nu er ikke er spesiellt lure er en annen sak.
|
|
|
[Re: jodajoda]
11/09/2009 13:32
|
zumm
Fersking
|
Fersking
Siden jeg er litt treg av meg, kan du forklare meg hva som er så ille med å bruke sykkeltøy, da gjerne i lycra når jeg sykler til jobb ? Blir samfunnet en bedre plass hvis jeg har på meg dress ?
|
|
|
11/09/2009 13:36
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Det er ingen regler som tilsier at syklister som sykler over fotgjengerfelt er fritt vilt for biler.
Hvis bilistene vil at vi skal sykle på fortauet. Skal vi da hoppe av sykkelen å gå over fotgjengerfeltene for hvert eneste kvartal på vår ferd gjennom byen? Ingen som har sagt fritt vilt, men som syklist har du vikeplikt når du skifter "ferdselsåre". D.v.s at en syklist som sykler fra fortauet ned på veibanen har vikeplikt for den som oppholder seg der. Og, kanskje dessverre, er fotgjengerfeltet definert som kjørebanen. Så lenge du som syklist allerede er i veibanen har du alle de samme rettigheten som en bilist. Det som er synd er at syklister er nødt til å forholde seg til to ulike medtrafikanter som benytter en fremkomstmåte som er ganske så forskjellig mtp hastighet og manøvreringsevne i fohold til seg sykkelen.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
[Re: zumm]
11/09/2009 13:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hadde det ikke vært fint om noen, en talsperson i en forening for syklister f.eks., gikk ut i media med et svar på dette? Jeg synes at syklister henges ut gang på gang på gang uten at det er noen som tar til motmæle (Øyvind svarte riktignok i DN i sommer). Tenk om noen i politiet hadde sagt noen halvskjeivt om bilistene? Ser for meg NAF, KNA osv., samt Frp, skrike opp i media.
Men det er vel ingen som tør pelle bilistene på nesa, spesielt ikke i et valgår. Og når valget er over er det bare 4 år til neste gang, så da tør man ikke si noe da heller.
|
|
|
11/09/2009 13:40
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Synd at jeg ikke hadde tid til å google frem Jan Gunar Bøes tidligere idiotiske utspill/uttalelser (hvorav et var nettopp en uttalelse om "påkjørsrett" for åpent kamera), men Ingelinn har uansett fått e-post hvor jeg nevner at dette var dråpen fra JGB.
Får vi et utspill fra SLF, Øyvind?
Edit: Altså, sa de noe om at de kom til å reagere da du snakket med dem?
Redigert av Rednax; 11/09/2009 13:41.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
11/09/2009 13:42
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Siden jeg er litt treg av meg, kan du forklare meg hva som er så ille med å bruke sykkeltøy, da gjerne i lycra når jeg sykler til jobb ? Blir samfunnet en bedre plass hvis jeg har på meg dress ? Det er vel i utgangspunktet ikke noe i veien med sykkeltøyet, men som artikkelen sier så blir vi alle skjært over en kam. Og for 90% av leserne så tror jeg de forstår hvem de mener. Og det er jeg helt sikker på at 100% av leserne her på forumet gjør, også du.
|
|
|
11/09/2009 13:48
|
Arildsen
Entusiast
|
Entusiast
- Hei, jeg heter Arild og jeg sykler til jobb. - Jeg sykler til jobb i lycra, og ja, jeg bruker det som trening.
Sånn det var godt å komme ut av skapet.
|
|
|
[Re: Arildsen]
11/09/2009 13:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er et bra og intelligent inlegg på adressa.
"DETT ER PÅ TIDEN MED STRENGE RERAKSJONNER MOT SYKLISTENE. BYEN ER FOR BILEN, IKKE OMVENT. DET DØR FOLK HVERT ÅR HER TIL LANS, SÅ DET ER PÅ TIDE Å FÅ BORT DI HER SYKKELISENE. GJERNE MED FORBUD."
Vi borde kanskje også førbjuda gående når byen enda bare er før bilen?
|
|
|
11/09/2009 14:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
IQ-Kåre gjør rett i å presisere at byen ikke er for bilen.
DET skulle tatt seg ut!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Rednax]
11/09/2009 15:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Synd at jeg ikke hadde tid til å google frem Jan Gunar Bøes tidligere idiotiske utspill/uttalelser (hvorav et var nettopp en uttalelse om "påkjørsrett" for åpent kamera), men Ingelinn har uansett fått e-post hvor jeg nevner at dette var dråpen fra JGB.
Får vi et utspill fra SLF, Øyvind?
Edit: Altså, sa de noe om at de kom til å reagere da du snakket med dem? Enig. Her lar vi syklister oss hundse med. Vi lar oss bli brukt i en pr-kampanje der politiet ønsker å vise at de slår ned på noe som mange er opptatt av. Da kaller velmenende syklister for stigmatiserende navn og klarer ikke å skille snørr fra barter. Hvorfor går ikke politiet ut og forsvarer syklisters rett til å være i veibanen? Syklisters rett/plikt til ikke å sykle på sykkelvei når den oppfattes som utrygg? SLF ville ta det opp med Politidirektoratet, men ønsket dessverre ikke ne kamp i media om dette. Pr-behovet deres er tydeligvis mindre enn politiets. Jeg nekter å la politiet kalle meg for kamikaze-syklist som ikke tar hensyn bare fordi jeg inne i mellom sykler i trange klær gjennom byen. De forbryterne som ble tatt for rød-lys-syklinga på TV så i hvertfall ikke ut som morderiske råsyklister. Det virker ikke som kampanjen treffer mål. En holdningskampanje der syklister hadde blitt oppfordret til å ta det pent hadde vært mer effektiv, spesielt hvis politiet samtidig hadde vist vilje til å irettesette dem som faktisk tar livet av syklister langs veiene, eller skremmer folk fra å ta sykkelen i bruk. Denne kampanjen bør jo egentlig være en utløsende faktor for en Critical Mass bevegelse her i Norge også. På lovlig, ikke volds vis vel og merke. Drapstrusler og voldshandlinger klarer bilistene å stå for.
|
|
|
11/09/2009 15:38
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg reagere sterkt på at folk "får lov" til å sette ut direkte drapstrusler mot syklister i kommentarfeltet hos diverse nettaviser. Ikke nytter det å "varsle" heller  ..
Redigert av snikkarboa; 11/09/2009 15:39.
|
|
|
[Re: SimonS]
11/09/2009 16:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Applaus til KAHareide for å tørre å si i fra. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article438578.eceApplaus til Dagsavisen for at de klarer å se at det kan være flere sider av denne saken.
|
|
|
11/09/2009 16:22
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Alternativ epostadresse for å kommentere Jan Gunnar Bøes uttelelse(r): post.hordaland@politiet.no
|
|
|
11/09/2009 16:23
|
oyvind
AKA DynamittGubb
|
AKA DynamittGubb
Hva med den økende tendense blant bilister til å "skyndte seg over" på rødt? Den har jeg ikke sett noen i politiet kommentere. Det hindrer andre trafikanter, både syklister og bilister.
Har også sett politi "stå og se på" dette på andre siden av krysset uten at de har løftet en finger.
|
|
|
11/09/2009 17:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp> Jeg mener også at denne kampanjen er med på å forverre forholdet mellom bilister og syklister ved at sinna bilister nå føler at deres syn på syklister som er problem i veien blir legitimert av politiet. Jeg kommer til å sende en mail til politidirektør ingelin.killengreen@politi.no å ytre min misnøye over politiets stigmatisering av velmendene syklister og deres holdninger til en vesentlig gruppe trafikanter som i all hovedsak har gode intensjoner med det å ferdes på sykkel. Jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Helt enig, har i mange år irritert meg over politimenn/kvinner som etter min mening ikke skjønner de grunnleggende prinsipper i vårt (tredelte) rettsystem som representanter av den utøvende makt. De babler bare fritt fram om hva de synes og ikke synes om mye og ingenting. (Noe som er helt greit bare de presenter seg som herr Normann og ikke som politikonstabel Politikvinne). Og en politimann som går så pass langt over streken i mediene burde etter min mening bli suspendert. Sender mail jeg og.
|
|
|
[Re: Tange]
11/09/2009 18:37
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er svært enig i Jan Gunnar Bøe's uttalelser. Og som han sier, de fleste oppfører seg bra. Jan Gunnar Bøe, leder av trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon, understreker at de fleste syklister oppfører seg bra. Men:
– Det er mange kamikazesyklister ikledd kondomdresser med innsydde hvileputer. Deres eneste mål er å sykle uten å bry seg om gående, kjørende eller krypende for den saks skyld, sier Bøe. De utsetter seg selv og andre for livsfare, tilføyer han
Dette kan jeg på det sterkeste bekrefte. Hver dag går jeg fra Lysaker stasjon, og krysser veien som fotgjenger, der må jeg se opp for syklister som kommer som hensynsløse prosjektiler. Egentlig burde det kansje stått noen vakter ved fotgjengerfeltet med skilter "sykkelritt pågår mellom kl0700-0900 PS Neste økt er fra 1500-1700" Til dere som føler dere truffet av dette, bruk huet senk farten og overhold trafikkreglene. Jeg mener at dette styrker ikke vår sak. Jeg tror heller vi bør vinkle dette en annen vei. Kansje sykkelforbundet må på banen. Kansje vi må gjøre en aktiv handling selv for å imøtekomme alle de som ikke sykler. Hvordan kan vi samarbeide for å skape bedre holdninger mellom syklister, billister og fotgjengere ? I allefall ikke med å kaste skitt på hverandre. Vi må feie for vår egen dør før vi skal feie andres, dvs vi må skape gode holdninger blant syklister, slik at vi ikke blir så uglesett. Selvsagt er det mange hensynsløse billister som ikke tar hensyn, men det er desverre mange av dem med en sykkel mellom bena også, og vi får nok ikke mer respekt blant andre i samfunnet før vi har ryddet i egne rekker. Jeg tror på samarbeid mellom Politi, Bilforbund og sykkelforbund. For å ikke snakke om bedre tilrettelegging for syklister i trefikken.
|
|
|
11/09/2009 18:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sykkelforbundet har vel stort sett ikke noe med denne typen sykling å gjøre. NCF har med sykkel som idrett å gjøre mens vi her snakker om sykkel som transportmiddel. SLF er i såfall rette instans.
|
|
|
[Re: EgilS]
11/09/2009 18:58
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Sykkelforbundet har vel stort sett ikke noe med denne typen sykling å gjøre. NCF har med sykkel som idrett å gjøre mens vi her snakker om sykkel som transportmiddel. SLF er i såfall rette instans. Det har du selvsagt rett, men jeg tenker bilforbund, sykkelforbund dvs NAF, NCF, SLF etc bør stå sammen. NCF pga at det indirekte er mange av deres medlemmer som faktisk dette gjelder. Og jeg tror det er positivt for alle hvis vi står sammen om dette. Og det kan kansje gi sykkelsporten et positivt inntrykk til alle de som ikke sykler, men som i mange tilfeller er sponsorer til idretten 
|
|
|
11/09/2009 19:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tgror det finnes bare to ting som kan endre sykkelens posisjon i trafikken. -En drastisk økning av antall syklister i trafikken. Lite sannsynlig at dette kommer til å skje over natten. -En drastisk holdningsendring av myndighetene overfor sykling hvor sykling prioriteres fremfor biling i byene. Lite sannsynlig at dette kommer til å skje over natten.
De finnes nok en tredje mulighet, et under. Enda mindre sannsynlig.
Og da sitter vi igjen med dagens situasjon som etter min mening i stor grad påvirkes / er resultatet av en generell (gi blaffen og skyld på andre) holdning i samfunnet. Å tru at positiv oppførsel kommer til å øke respekten hos 'motparten' er bare naivt etter min mening.
Men det er lov å drømme
|
|
|
[Re: Tange]
11/09/2009 19:06
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Men vi kan jo begynne med oss selv 
|
|
|
11/09/2009 19:59
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Å kjøre en aksjon der man fokuserer på å ta syklister som bryter viktige trafikkregler er helt ok. Kjør på. Om vi vil bli oppfattet som seriøse trafikanter må vi være villige til å bli behandlet som seriøse trafikanter. Ingen syklist har vondt av å bli minnet på å stoppe på rødt.
Men å innlede en sånn aksjon til å slenge om seg med ubegrunnede ukvemsord om en stor gruppe trafikanter, basert på *hva de har på seg* er så useriøst at jeg veit nesten ikke hva jeg skal si.
|
|
|
[Re: EgilS]
11/09/2009 20:08
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Sykkelforbundet har vel stort sett ikke noe med denne typen sykling å gjøre. NCF har med sykkel som idrett å gjøre mens vi her snakker om sykkel som transportmiddel. SLF er i såfall rette instans. Dette mener jeg er helt feil holdning og skal man (NCF) tenke slik, vil alle bare sitte på hver sin tue og fraskrive seg ansvar. Jeg tror ikke jeg er langt unna sannheten hvis jeg sier at samtlige lisensbetalende sykkelidrettsutøvere sykler tidvis i trafikken. Jeg tror også at sykkel som idrett rekrutterer fra personer som begynner med sykling til jobb ol. Det er derfor i aller høyeste grad relevant for NCF å være engasjert i hvordan man blir behandlet her i Norge når man forsøker å trene innen idretten sin. At for eksempel unge potensielle VM, OL eller Tdf vinnere skal ende som som "roadkill" fordi norske bilister er noen primitive neandertalere, burde i svært høy grad engasjere NCF. Alt annet vil våre å stikke hodet i sanda og late som om man befinner seg i en boble, adskilt fra resten av virkeligheten. PS: Dette er ikke ment som noe personlig tilsvar til deg EgilS - men min personlige oppfatning på generelt grunnlag om dette temaet (altså at NCF, SLF, NAF og KNA har en felles interesse og et felles ansvar om å bygge opp riktige holdninger i trafikken). Når det gjelder Politiets aksjoner, tror jeg dette er helt riktig. Det finnes en ukultur blant sykkelpendlere som er vel så ille som hos en del billister - kun med det unntak at det sjelden tar livet av noen andre enn en selv. Problemet er at dette får overdrevet fokus og med uprofesjonelle og smakløse uttalelser i media fra Bergens politietat, så er jeg redd dette fyrer opp under enkelte bilisters perverterte holdning til sine medtrafikanter. "Døøø ,atte, nå er tellåme Pollti på våres sie, asså! Nå er'e bare å ta'rem sykklista!!!"
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
11/09/2009 20:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
....fordi norske bilister er noen primitive neandertalere.....
|
|
|
|
|