Dritfint hus, og helt genialt med inngangspartiet til sykkelvask og sykkelbod. Gratulerer. Jeg får vel plass til ca 1/8 av det huset på tomta mi, men det passer nok likavel ikke inn sammen med rekkehusene fra 60tallet.
men på dagbildet fra motsatt side synes jeg det mister litt av karakteren og blir for mye "boks og betong".
Det er jeg helt enig i. Det skal males hvitt til sommeren, noe som vil myke opp og dessuten er ikke bildet tatt fra en heldig vinkel. Som du sier, er det vanskelig å bruke mer tre, da "klossen" som er trekledd utgjør et selvstendig element i uttrykket.
Når det gjelder vindusstørrelser og -fasong er problemet at den estetiske utformingen utendørs skal matche funksjon innendørs. På østveggen, som er den du ser mest av på dette bildet, kan ingen av vinduene gå helt ned til gulvet, fordi det ikke vil fungere med bruken av rommene innenfor. I 1. etasje ligger gulvet faktisk under bakkenivå for å få gesimshøyden innenfor reguleringsplanen. Det største vinduet, som er rammet inn i tre, skulle egentlig gå helt ned til gulvet, men arkitekten tegnet det feil i søknaden, og jeg gadd ikke søke om endring. Nå er vi veldig glade for at det ble slik, fordi vi ellers ville sittet fullstendig på utstilling når vi spiste på kjøkkenet. Slik det er nå har vi masse utsyn i hele huset, men veldig begrenset med innsyn.
Dessuten kommer det snart et hus 3 meter fra nordveggen, den med bare tre vinduer, så her ville jeg ikke ha veldig mye vinduer. På denne veggen har vi lekt oss med å plassere vinduene i forskjellige dybder i fasadelivet. Her har vi i tillegg et vindu i vanlig høyde, et smalt som går helt ned og ett glasshjørne.
Jeg skal ta et bedre bilde når snøen har lagt seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Slik det er nå har vi masse utsyn i hele huset, men veldig begrenset med innsyn.
Vet ikke om jeg er helt enig der... Var på trilletur med junior en ettermiddag og gikk forbi for å vise fram det flotte huset "til han på forumet" til madammen, og da synes jeg at vi hadde ganske greit innsyn, i hvertfall til stuen (lett å se hva som gikk på tv...). Men det er kanskje innbilning; huset er jo et blikkfang, og når det var bekmørkt ute var det naturlig å se mot store, opplyste flater, altså vinduene.
Joda, det er lett å se hva som går på TV. Det er det forøvrig til alle de nærmeste naboene mine i hus at type "saltak med ark og knøttsmå glugger", så der er vi ikke alene. Når jeg tenker innsyn, mener jeg at det er vanskelig å følge med på hva vi driver på med. Du ser oss ikke når vi ser på TV, lager mat eller sitter og spiser. i allefall føler vi det ikke sånn. Det arealet som er synlig gjennom glasskarnappen er stort sett transporareal der man oppholder seg i korte tidsrom.
Tror jeg da.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Er dette noe "ferdiggreier" eller spesiallaget? Tenker ikke på dekoren, men selve glasset.
Spesiallaget av Daaland Glass & Fasader som en del av hele den glasskarnappen. Dette er tre lag glass laminert sammmen til 30mm tykkelse. Hele plata veier 190kg og i Daaland sier at den skal tåle at hele familien står og hopper på den samtidig. De tror stålvinklene som holder den ryker før glasset. Her er historien fra ankomst Tiller til montasje:
Regner med du har tenkt grundig gjennom dette, som med alle andre detaljer i huset. Det stemmer nok som du sier; vi så ikke snurten av en person, men vi så hva som var på TV.
Skal slutte å gå forbi der når jeg er på besøk til svigers, for jeg blir enda litt mer misunnelig for hver gang
Frekk trapp! Har ikkje sett trinn henge i håndrekken før. Har ikkje lest hele tråden, er det murforblendet reisverk eller er det et murhus? Murfasader er fryktelig mye finere en tre...
En flott opplevelse å se de bildene. Inspirerende! Så takk for at du delte dem med oss.
Fikk noen idéer til eget sykkelbodprosjekt... Vask av sykler må jo selvfølgelig inn. Har jo sluk i gulvet. Har hittil drevet med dette ute, men om vinteren og kalde kvelder vil det være luksus å vaske innendørs.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Frekk trapp! Har ikkje sett trinn henge i håndrekken før. Har ikkje lest hele tråden, er det murforblendet reisverk eller er det et murhus? Murfasader er fryktelig mye finere en tre...
Hilsen en tømrer som ikkje liker tre lengre
Og her var det et spørsmål jeg ikke hadde fått med meg.
Ja - det er et trehus kledd med sementplater og pusset. Etter dette har det også blitt malt hvitt, noe som har forandret uttrykket ganske så dramatisk.
Ja - det er et trehus kledd med sementplater og pusset. Etter dette har det også blitt malt hvitt, noe som har forandret uttrykket ganske så dramatisk.
Bilder! Folkekrav fra oss som ikke bor i Bartebyen og kan gå og spionere.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Philip Stark ramme? Problemet med dagens dasser er at de henger for lavt. De er helt klart tilpasset småfolket på middelalderen. Det skal ikke mer en en godrunde til før bena sovner for oss litt høyhere enn dagens gjennomsnitt. På Café Claudion hang toalettene drithøyt, helt genialt. Småfolket måtte dingle med bena.
Med innebygd do bestemmer man vel selv hvor høyt den skal henge. Vi fikk badet revet opp etter en oppussing etter at rørleggeren hadde montert skåla 5 cm lavere enn normalt.
er det mulig å oppdatere noen av bildelinkene i fra den første siden? Jeg mener da spesielt de i tilknytting til inngangspartiet/sykkelvaskeområdet eller hva det når var. Husker ikke helt hvordan det var, annet enn at det var riktig så bra.
Forumet har vel kanskje forandret seg noe fra dette ble postet både mtp medlemsmasse og størrelse, men det er noen av løsningene her jeg gjerne skulle sett igjen. Husker ish hvordan de var. Om du ikke er keen på det, null stress og full forståelse for det.
hehe, jeg prøvde bare å få linkene til å funke samt å søke opp deres lokasjon, men tenkte aldri på det åpenbare som du gjorde... Gratulerer meg for glimrende detektivarbeid