Dette er ikke ment å være en skrytepost - ei heller er det ekshibisjonisme. Hadde det ikke vært fordi jeg har fått oppfordringer her på forumet samt flere PM-er med ønske om å se Villa Tiller så og si ferdig, hadde jeg ikke laget denne posten. Det største "accomplishment" (finner ikke norsk ord) i dette for oss er at vi fikk til dette så bra midt oppi en bunnløs sorg over å ha mistet Karoline. Hun døde i det forskalingen til grunnmuren var på vei opp for nesten et år siden.
Huset er tegnet av undertegnede med god støtte fra sivilarkitekt Oddmund Engh hos Plan Arkitekter i Trondheim. Bruttoareal er ca 350 kvadratmeter inkludert 28 kvadratmeter hybel og en romslig garasje for én bil. Min fru som er utdannet interiørdesigner har vært svært delaktig i formgivningen og møbleringen. Lisa Asmervik hos Potensial Arkitekter har hjulpet oss med noen tapetvalg, og hennes søster, Mari Asmervik har dekorert glassgulvet. Huset er oppført av Ruta Entreprenør as som totalentreprise. Rørlegger: I. Iversen Elektriker: Buvik Elektro Belysning: ILS Puss/flis: Mestermur Glass: Daaland Glass og Fasader/NorDan Kjøkken/bad: HTH Malerarbeider: Malerfirma M. Hoøy
Eksteriør:
Kjeller:
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Utrolig flott hus. Om en skal sette fingeren på noe så spottet jeg en TV på kjøkkenet: Det blir for amerikansk for meg Den dagen jeg får et slikt hus skal jeg være svært godt fornøyd. Likte spesielt hvordan dere kunne åpne stuen mot verandaen.
Takker for flotte bilder av ett flott hus GeirK. Mange av løsningene er spot on drømmehuset vårt også, tipper jeg tar ett par av løsningene deres og lagrer i husbyggingpermen vår hjemme for inspirasjon.
Må bare få betalt tomta først så er jeg klar for flere år med planlegging og bygging.
De er dekket med våtromsstrie og malt med våtromsmaling som gir dem en glatt overflate som er lett å spyle av. Hvordan det blir etter lengre tid, vet jeg ikke, men det er jo ikke så farlig om disse veggene blir litt skitne.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg får meg ikke til å kaste ting som virker, så inntil det blir flere HD-sendinger, må han klare seg med den gamle 32" Trinitron-en. Den kosten 12000 spenn i 2003!
For en som hadde en drøm engang om å bli arkitekt er dette en drøm å se på. Spesielt hvordan huset er tilrettelagt for syklene er gøy å se. Tenkt å kunne tegne og realisere et hus på grunnlag av livsstil og interesser! Liker også glassgulvet. Litt skummelt-spennende. Virker som et hus man kan gå på oppdagelsesferd i, med mange fine detaljer her og der.
Jeg mener å ha snappet opp at det skulle være en klatrevegg et sted? Er det skrinlagt eller bare ikke klart enda?
Kan jeg spørre om hvilke energikilder dere bruker? Men så mye flid lagt ned i utseende så regner jeg med dere har tenkt enøk også?
Vi er pålagt tilkobling til Trondheim Energis fjernvarmeanlegg, så det er hovedenergikilden. Huset har vannbåren varme i de fleste gulv. Lys og varme styres av et system som heter Moeller X-Comfort.
Denne har en utetemperaturføler slik at den hele tiden kan ligge "i forkant" av væromslag og justere gulvtemperaturene optimalt. Den lærer også karakteristikken til de enkelte rom. Vi legger inn ønskede temperaturkurver i rommene slik at den passer med bruken gjennom dagen og uka. På foreldrebadet er det f.eks varmest på gulvet om morgenen og om kvelden, når man er der inne barføtt i lengre perioder. Hjemmekinoen, derimot står i nattsenkning fra kveld til ettermiddag, litt avhengig av hvilken ukedag det er.
Når vi drar på ferie, plugger vi inn datoen vi kommer hjem, og så skrus all varme av kun med frostsikring om det skulle bli nødvendig mens vi er borte.
Vi har ikke 3-lags vinduer (noen steder må man kutte), men gode 2-lags med U-verdi 1,1. Huset er isolert etter de nye forskriftene.
Hvordan det blir til vinteren, gjenstår å se. Foreløpig slår bare varmestyringen de flislagte gulvene av og på en kort stund innimellom. Jeg har full oversikt fra kontoret mitt:
Jeg mener å ha snappet opp at det skulle være en klatrevegg et sted? Er det skrinlagt eller bare ikke klart enda?
Sistnevnte. Over der den hvite sykkelen står parkert, er det 5,2 meter takhøyde. Vi jobber litt med å finne M10 piggmutre som ikke koster kr 3,50pr stykk, som nettbutikkene forlanger, så skal det bli, det óg.
Imponerende Geir og gratulerer så mye, dette er noe du og familien har fortjent! Kos deg hjemme med minstemann og resten av familien, og ser du en eksiltrønder som sniker seg rundt huset, så er det bare jeg som er kommet for å se på
Døren til venstre for garasjeporten leder også inn i garasjen. Denne er veldig grei når en f.eks skal trille inn en skitten barnevogn. Det er inngang fra garasjen inn i vindfanget.
Bak denne ytterdøra er det en ny dør som leder til ei rampe med sklisikkert belegg (ikke sklisikkert for landeveissko - ask me how I know). Takhøyden for denne varierer fra 2,5 i topp til 5,2 meter i bunn, og som du korrekt antar - der den kommer ned i spylerommet blir det klatrevegg. Kanskje setter jeg tak hele veien slik at man får 6 meter lang buldrevegg også.