Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 32 1 2 5 6 7 8 9 31 32

Ferista-Skistua, Trondheim

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: fredriks] #807490 08/09/2009 08:03
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Skulle likt å se skigåerne på forumet her gå på ski til marka i vintersesongen. Et lass med skigåere på vei opp en nysaltet vestoppfart. Sjeldent syn tror jeg.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Fossi] #807505 08/09/2009 08:16
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Folk må tenke mer strategisk når de velger bosted... ICON_WINK Selv bor jeg slik til at jeg kan gå ut, gå 100 meter opp en vei, over en annen vei, og vips så kan jeg spenne på meg skiene og traske opp i marka. Om sommeren er det kanskje 500 meter asfalt før jeg er over på grusvei eller sti.

Til tross for at vi bor såpass nære marka hender det likevel at vi tar bilen og kjører til Henriksåsen. Med en liten bebis i hus er det vanskelig å rekke tur/retur Elgsethytta ila tre timer hvis vi skal gå helt hjemmefra. Men fruen er flink til å minne om at vi egentlig ikke er så miljøvennlige når vi gjør dette.

Betjeningen på Elgsethytta er imidlertid så fordømt grinete og lite serviceminded at det å gå inn dit kommer til å bli en sjelden foreteelse.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: fredriks] #807520 08/09/2009 08:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Jeg kan bare ikke se at folk som bruker bil til marka er noe problem og definitivt nesten førsumbart før folk som bruker bilen til hytten, åre eller diverse ritt.

Hehe, her har vi den klassiske "Dette er et så lite problem i den store sammenhengen, det er mange ting som er mye verre, og derfor er det helt greit"

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Fossi] #807529 08/09/2009 08:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Fossi
Skulle likt å se skigåerne på forumet her gå på ski til marka i vintersesongen. Et lass med skigåere på vei opp en nysaltet vestoppfart. Sjeldent syn tror jeg.

Har jeg nevnt noe om skigåere her? Jeg har ikke noe problem med at folk kjører bil ut til skiløypa på vinteren. Det gjør jeg sjøl av og til. Men det er jo heller ikke umulig å feste skia på sykkelen da, og sykle ut til skiløypa.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: -Jan] #807531 08/09/2009 09:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: -Jan

Jeg kan bare ikke se at folk som bruker bil til marka er noe problem og definitivt nesten førsumbart før folk som bruker bilen til hytten, åre eller diverse ritt.

Hehe, her har vi den klassiske "Dette er et så lite problem i den store sammenhengen, det er mange ting som er mye verre, og derfor er det helt greit"

Man får vel setta ting i lite perspektiv? Folk må vel få ha sin egna prioriteringar? Hvis tex 1% av min bilkjøring er til marka så er det faktiskt min andre bil kjøring som er verre.

Antal turer i marka med barnevogn skulle vare lika med 0 hvis vi ikke tog bilen til marka i bland. Jeg synes det er verdt bensin pengarna og verdt tiden. Hvis du synes vi gjør fel så hoppas jeg verkligen at du er mye betre, tex aldrig bil til hytten, butiken eller før at stå på ski. Kan faktiskt ikke ens se at du har rett at ha en bil.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: -Jan] #807533 08/09/2009 09:05
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Har jeg nevnt noe om skigåere her? Jeg har ikke noe problem med at folk kjører bil ut til skiløypa på vinteren. Det gjør jeg sjøl av og til. Men det er jo heller ikke umulig å feste skia på sykkelen da, og sykle ut til skiløypa.

Eller spenne på seg skia utenfor utgangsdøra og tusle bort i løypa. Jeg gjør det stadig vekk. ICON_WINK

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: -Jan] #807540 08/09/2009 09:10
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Det ble nevnt skigåere av noen andre i tråden. Valgte å trekke en parallell da jeg syns det å kjøre til marka for å sykle eller gå på ski er nokså sammenlignbart, dog noe lettere å sykle enn å gå på ski på asfalten. All respekt til de som sykler til marka med ski på sekken for å ta seg en treningstur. Langt over mitt nivå.
Har som tidligere nevnt full forståelse for at folk kjører til Skistua for å gå tur, sykle, stå på ski eller hva annet man måtte bedrive i marka. Alternativet for mange er å kjøre til Tiller for å handle og feite opp seg selv og ungene sine.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: fredriks] #807625 08/09/2009 10:55
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Antal turer i marka med barnevogn skulle vare lika med 0 hvis vi ikke tog bilen til marka i bland. Jeg synes det er verdt bensin pengarna og verdt tiden.

Ok. Jeg kan ha forståelse for at enkelte, f.eks. småbarnsfamilier ønsker å bruke bilen for å ta med barna ut i marka. Men jeg tror ikke flertallet av de som fyller parkeringsplassene i marka på sommerstid er småbarnsfamilier med barnevogn, men folk som like gjerne kunne ha gått eller syklet hjemmefra hvis de hadde giddet.

Man får vel setta ting i lite perspektiv? Folk må vel få ha sin egna prioriteringar? Hvis tex 1% av min bilkjøring er til marka så er det faktiskt min andre bil kjøring som er verre.

Hvis du synes vi gjør fel så hoppas jeg verkligen at du er mye betre, tex aldrig bil til hytten, butiken eller før at stå på ski. Kan faktiskt ikke ens se at du har rett at ha en bil.

Man må jo skille mellom nyttebruk og luksusbruk. Mange er helt avhengige av bil f.eks. i forbindelse med jobb. Jeg har også forståelse for at folk bruker bil til butikken (men jeg gjør det sjelden sjøl), da man gjerne blir ganske svett hvis man skal dra med seg alle varene hjem på sykkel. Poenget er, at hvis man uansett skal ta på seg treningstøy og ut å svette, så blir det for dumt å kjøre bil langt av gårde når man like gjerne kan gjøre det samme rett utafor huset. Like dumt er det også å kjøre bil til helsestudioet når formålet uansett er å brenne kalorier.

Skal man prøve å redde denne stakkars planeten og menneskene som bor her så må man ta noen drastiske grep. Jeg har ikke hytte og mener videre hyttebygging burde vært forbudt fra denne dag. Det samme mener jeg om feriereiser med fly, og det samme mener jeg om cruiseskip. Jeg har kjørt fly to ganger i mitt liv, den ene gangen var p.g.a. førstegangstjenesten. Jeg har aldri vært på sydenferie. Sverige er det eneste landet jeg har besøkt utenom Norge. Fra nyttår til påske i vinter tror jeg at jeg brukte bilen sånn cirka fem ganger.

Så ja, jeg tror jeg er bedre enn gjennomsnittet.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: -Jan] #807657 08/09/2009 11:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg bor på motsatt kant av byen i forhold til den Oslomarka jeg aller helst sykler i. De gangene jeg har brukt bilen for å dra å sykle favorittstiene har jeg angret nesten hver gang. Transportetappen på en drøy halv time hver vei oppfatter jeg nesten alltid bare som positiv når den først er i gang. Som oftest går det fortere med sykkelen enn med bil også, i hvert fall etter arbeidstid. I helgene synes jeg det er meningsløst å ta bort den relativt trivelige transportetappen bare for å kunne sykle en halvtime lenger inn i Marka. Jeg klare uansett å komme meg gjennom det aller meste av østmarka på 3-4 timer. Transporten legger jeg ofte på små stier over Ekeberg og langs Østensjøvannet.

Å kjøre bil til nordmarka fra sentrum er jo enda mer meningsløst da T-banen går fortere enn bil, mens sykling går enda fortere. Selvfølgelig fordrer dette at man synes det er moro å bruke noe annet enn utfor- og freeridesykkel i Marka.

Jeg er dessverre ikke like flink som Jan til å la bilen stå ellers og ønsker velkommen lover og regler som tvinger meg til å begrense bilbruken. Hvis lover og regler og styresmaktene skal være like myke i ryggraden som folk flest er så blir ikke mye gjort.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: sykkeloyvind] #807681 08/09/2009 11:44
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sykkeloyvind

Jeg er dessverre ikke like flink som Jan til å la bilen stå ellers og ønsker velkommen lover og regler som tvinger meg til å begrense bilbruken. Hvis lover og regler og styresmaktene skal være like myke i ryggraden som folk flest er så blir ikke mye gjort.

Akkurat,her kjenner jeg meg godt igjen.

Skulle likt å se reaksjonene hvis man stengte veien fra Ferista til Skistua for privatbiler, kun åpen for buss. Neppe noen politikere som tør å foreslå dette, les ryggrad. Tror faktisk de planlegger å utvide parkeringsplassene , firefelts vei neste ?

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Arve05] #807687 08/09/2009 11:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Arve05

Skulle likt å se reaksjonene hvis man stengte veien fra Ferista til Skistua for privatbiler, kun åpen for buss. Neppe noen politikere som tør å foreslå dette, les ryggrad. Tror faktisk de planlegger å utvide parkeringsplassene , firefelts vei neste ?

Men er det ikke bra at folk faktiskt bruker marka? Alle de øversta parkeringsplasserna er ju også fulla på alle søndagar med bra vær på vintern.

Vad er egentligen poengen med at stenge en 5-6 km lång vei som før opp til de beste bitarna av bymarka?

Nu går bussen 2 ganger på vardagarna og lite mer på helgerna. Et første steg borde vel vare at åtminstonde kjøre bussen lite oftare.

Sen borde bensin priset økes 2-3 ganger før at det ska bli billigare at åka buss jemført med bil til skistua før mange i trondheim.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Arve05] #807691 08/09/2009 12:02
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Er det ikke foreslått å stenge den veien da? Og bare kjøre buss? Mener det var oppe for en tid tilbake. Årsaken var at det var så stor slitasje på veien, og at det ble for dyrt å holde den godt nok ved like.

Hadde det på en relativt praktisk måte gått an å tatt buss til indrefileten av Bymarka tror jeg mange flere ville gjort det. Men bussen går svært sjelden, man må rekke én av to avganger tidlig om morgenen, og mange må faktisk innom byen for å kunne ta bussen. Det tar lang tid, er for lite fleksibelt, og det er upraktisk.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: fredriks] #807693 08/09/2009 12:05
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig

Men er det ikke bra at folk faktiskt bruker marka?

Jo, men må man absolutt parkere midt i marka? Steng veien og sett gjerne opp gratis busser med hyppige avganger, ihvertfall i de helgene med størst utfart.

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Øyvind V] #807694 08/09/2009 12:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Var det ikke snakk om at bussen også skulle leggas ner før et par år sedan?

Ta buss til skistua er veldig oppraktiskt før mig som det er nu men skulle vare et alternativ hvis det blev mer praktiskt.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Arve05] #807697 08/09/2009 12:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jo, men må man absolutt parkere midt i marka? Steng veien og sett gjerne opp gratis busser med hyppige avganger, ihvertfall i de helgene med størst utfart.

Nei, men alternativet er at bygge nye parkeringsplasser noenstans.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: -Jan] #807699 08/09/2009 12:11
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Du er truleg langt betre enn (det norske) gjennomsnittet, Jan, og eg sympatiserer med synspunkta og livsstilen din. Dessverre er det altfor få som tør seia at gjennomsnittet ikkje er godt nok. Så godt ein kan, er heller ikkje godt nok. Og sinnelagsetikken som ligg i det å vera «miljøbevisst», er, for det meste, etisk onani.

For nokre år sidan hadde eg ein diskusjon med ein kollega om dette. Vi var begge forbausa over at miljø og fundamentale spørsmål knytt til dei destruktive konsekvensane av sivilisasjonen ikkje var politiske hovudsaker. Eg ser at dette har endra seg ein del no.

Sjølv er eg altfor egoistisk til å vera moderat. Eg har glede av aktivitetar som øydelegg livsvilkåra.

Den einaste ideologien som lever i Norge i dag, er småbarnsfamilien. Det er i vår del av verda at menneska har den aller mest øydeleggjande livsstilen. Samtidig har Skandinavia dei høgaste fødselstala i heile Europa, og staten driv omfordeling til fordel for enda meir forplantning. Vi blir oppmoda til å laga enda fleire konsumentar. Dette heng ikkje på greip.

The Voluntary Human Extinction Movement

Elles har eg tenkt å testa forma opp til Skistua snart.

Redigert av dagfink; 08/09/2009 12:38. Rediger grunn: link
Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: fredriks] #807700 08/09/2009 12:11
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Bussdriften i Trondheim skal jo ut på anbud etter hvert, så det blir spennende å se hva som skjer med rutetilbudet til markaområdene. Jeg håper de som legger føringer på ruter og avganger skjønner at 10'ern er ei rute som fortjener økt frekvens, til tross for at det kanskje koster mer enn det smaker å kjøre akkurat det strekket.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Øyvind V] #807705 08/09/2009 12:13
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rulletrapp?

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Fossi] #808008 08/09/2009 19:16
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig

De som deltar på bedriftskarusellen på ski har kanskje lagt merke til et fast innslag på nedre del av resultatlistene som ogte sykler til start...!

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: fredriks] #813019 15/09/2009 20:48
R
roffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
15:34 !
Kjempefornøyd med den tida.
Det ble sykling på "gefyhlen" oppover Fjellseterveien i kveld da det var helt mørkt og lykta mi er av telys-effekt typen. Merkelig følelse å ikke vite hvor stor fart man har.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: roffen] #815852 19/09/2009 18:15
R
roffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
..og i går skulle det perses.
Ble ikke no persing nei, 15:37.
Men det ble ny pers på pulsen. Så 190 siste svingen opp mot Skistua. Tror det blir vanskelig for meg å få opp høyere puls på sykkel.
Noen som tør anslå hva jeg har i makspuls? Ca 195?

Begynner forresten å bli lite trafikk oppover Fjellseterveien på kveldstid. Tydelig at sesongen er på hell.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: roffen] #816437 20/09/2009 20:04
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg var der i går formiddag, og da var det lite syklister ja... Kjørte ikke helt til toppen, da jeg kjørte 10 30-sekunders spurter med 10 sekund pause i mellom på slutten av en tur på asfalt. Kom ikke helt til toppen på 6-7 minutt... ICON_SMILE

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Øyvind V] #868282 28/12/2009 07:58
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
I går var det enda færre syklister oppover Fjellseterveien... Tok en rolig tur opp i går kveld, og det var veldig åkei. Fint føre, lite trafikk, og så er det jo morsomt å kjøre med lykt. Tok ikke tida...

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Øyvind V] #905715 22/03/2010 19:49
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da er det på tide å puste liv i denne igjen...

Sesong-debuterte på strekningen Ferista-Skistua nå i kveld som avslutning på en morsom sykkeltur rundtomkring. 17 blank er ikke så verst, føret og sykkelen tatt i betraktning (vintersykkel med piggdekk, isete/sporete på veien).

I fjor hadde jeg den første turen opp den 14. april, med rittsykkel og sommerdekk, og kjørte på 15.40. Med bare 1.20 dårligere tid i dag er jeg forsiktig optimist i forhold til at vinterens trening har gitt resultater.

Da er det bare å vente på at ræsergutta begynner å legge inn 11-minuttersrundene sine ICON_LAUGH

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Øyvind V] #905722 22/03/2010 19:59
matshako Offline
Avhengig
Avhengig
Med -4 ute nå så tar d vel en stund før racern blir luftet i Trøndelag...

De to siste årene har jeg debutert på racer 13. og 7. mars... Global oppvarming my ass...

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: matshako] #910237 30/03/2010 20:18
R
roffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
DA! ..er det vår og vi er i gang igjen.
Våt asfalt i sporene opp Fjellseterveien. Tok tida og havnet på 15:16, hvilket er ny pers!
Ræser.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: roffen] #910242 30/03/2010 20:28
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Er det bart (fritt for is og snø) hele veien opp nå?

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: Øyvind V] #910247 30/03/2010 20:39
R
roffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Så godt som fritt for is/snø, men det er mye grus/sand. I sporene er det greit.

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: roffen] #913275 06/04/2010 12:05
matshako Offline
Avhengig
Avhengig
Hallois. Noen oppdatering på føret her? Klart for racer?

Re: Ferista-Skistua, Trondheim [Re: matshako] #913281 06/04/2010 12:12
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja.

Side 7 av 32 1 2 5 6 7 8 9 31 32

Moderator  support