Snodig, akkurat samme kombo (dog litt eldre BB) funket overhode ikke for meg. Jeg brukte kompressor, men Schrader-munnstykke + adapter funket heller dårlig, så det kan jo være noe av forklaringen. Mulig jeg prøver på nytt med Prestaflator (en dag jeg har god tid og har lyst til å plage meg selv).
Jeg har hatt flere utgaver av gamle Betty og alle var vanskelige å sette opp slangeløst(men det gikk!). De nye utgavene av Schwalbe som heter Snakeskin er alle blitt "trangere i ringen" og dermed mye lettere å sette opp slangeløst. De spretter på plass med en gang og er tette fra første sekund. Dette gjelder også Muddy Mary og Fat Albert som jeg har kjøpt nye i år. Det er også slutt på problemene med at Betty slipper luft ved harde sidebelastninger og lite trykk.
Mener jeg har lest at det egentlig ikke er noen vits i å fjerne gammel guffe. Det ligger jo bare der og bidrar til ekstra forsegling neste gang de skal på.
Vekt, my friend, vekt. Og selvsagt hygiene, nå i disse pandemitider.
Sitat: hbakken
Ang frykten din for punktering Øivind med RocketRon kan jeg bare nevne at jeg brukte de på turen over Krokstadkollen her på tirsdag (satt opp slangeløst) og jeg punkterte ikke selv om jeg kjørte som "vanlig" nedover
Etter å ha kjørt alle ritt i år med Ron foran, nå sist som en villmann i Drammensrittet, så er jeg ikke så veldig redd jeg heller. Kan hende det blir Ron både foran og bak neste år.
Men til Birken er det lav rullemotstand som gjelder, og da er Race King Supersonic min favoritt.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg har hatt flere utgaver av gamle Betty og alle var vanskelige å sette opp slangeløst(men det gikk!). De nye utgavene av Schwalbe som heter Snakeskin er alle blitt "trangere i ringen" og dermed mye lettere å sette opp slangeløst. De spretter på plass med en gang og er tette fra første sekund. Dette gjelder også Muddy Mary og Fat Albert som jeg har kjøpt nye i år. Det er også slutt på problemene med at Betty slipper luft ved harde sidebelastninger og lite trykk.
Glimrende info, takk! (Nok en grunn til å sette nytt dekk på shoppinglista )
Det er sikkert diskutert en rekke ganger før, men hva er fordelen med Big Betty fremfor Muddy Mary? MM er bedre i gjørme, men er det dårligere under andre forhold?
Hei, jeg gir meg ikke har akkurat gjort et nytt forsøk på å få RK dekka tette! Pumpa opp til 35 psi, fyllte badekaret med vann, dyppa hjulet oppi. Ikke ei luftboble!! Yess. Etter 1 time var dekket slapt og trykket kanskje 15 psi. Hvor f... blir det av lufta?!! Jeg blir gææææææærn! Når andre har klart det skal jeg og!
Hvordan vil du kunne stole på dette oppsettet når det mot formodning holder ok på lufta? Jeg ville aldri starta i et ritt som betydde noe for meg med sånn usikkerhet.
La det være. Hadde du brukt den tiden du nå har brukt på dette, på å trene, eller hvile, hadde du hatt et forsprang. Slange eller ikke har tross alt ikke så mye å si.
Det er sikkert diskutert en rekke ganger før, men hva er fordelen med Big Betty fremfor Muddy Mary? MM er bedre i gjørme, men er det dårligere under andre forhold?
Big Betty sitter bedre på røtter og våttfjell. Forskjellen er størst på sidegrepet. Jeg kjører nå med Muddy Mary bak og Big Betty foran. Det virker å være den optimale høstdekk-kombinasjonen, spør du meg. Da får du det ekstra grepet i klatringer når det begynner å bli gjørmete, samtidig som sidegrepet er godt nok i forhold til Big Betty. Hvis du kjører i terreng som har mer jord(gjørme) enn røtter og stein, så ville jeg vurdert Muddy Mary som framdekk også.
RK Supersonic 2.2 Har ristet og vendt på dekka i dagevis uten å få de tette. Det pipler ut fra sideveggene hele tiden. Har ristet rundt hele hjulet gang på gang, har testet i badekaret og det pipler ut. For hver gang jeg rister litt kommer det nye hull. Hull, hull og atter hull. Har fyllt i to kopper med NoTubes guffa.
Jeg hadde samme problemet, men min RK er nå nærmest pottetette. Du nevner det ikke men etter at du har foretattt ristinga, så må du legge dekket vannrett i noen minuttet, for så å gjenta ristinga og vende det vannrett andre veien. La dekka gjerne ligge vannrett over natta og bytt side på morningen (med 45psi trykk). Ta en testtur og gjenta prosessen noen ganger til i løpet av dagen...Jeg fikk dem iallfall tette etter denne prosessen og ikke en luftboble lekker via sideveggene nå..
Jeg jobber nå med å få mine RK Supersonic 2.2 tette på ZTR Olympic felg. Det virker tett mot felgen, men det er hull i sideveggen på dekket. Dette er nye dekk kjøpt, montert med slange, kjørt en innkjøringstur på grus, deretter satt igang slangeløst-prosessen.
Er det vanlig at nye dekk har små huller i sideveggen? Det ser ut til at disse klarer å holde tett/tetter seg selv opp til ca 40psi, men øker jeg noe over det virker det som det går oppigjen og lekker ned til et lavere trykk før det så tetter seg igjen. Vil jeg kunne få dette til å funke, eller er det bare å gi opp dette dekket? Tips mottas.
Selgeren sa noe om 7,9 og karbon, men hva "RSL" egentlig betyr vet jeg ikke...
Akkurat Race King Supersonic og problemer med å få det tett med guffe tror jeg er et av de mest diskuterte temaene her i år. Kortversjonen er at noen får det tett, andre gir opp.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
......over det virker det som det går oppigjen og lekker ned til et lavere trykk før det så tetter seg igjen. Vil jeg kunne få dette til å funke, eller er det bare å gi opp dette dekket? Tips mottas.
Jeg har fått satt opp RK-supersonic tidligere og fikk det omsider tett (Måtte pumpe det opp hver 3-dag for å holde trykket oppe). Ble nå forundret når jeg skulle sette det opp på en annen sykkel og det lakk som ei sil! Fikk det ene dekket tett men det andre dekket var helt umulig å få tett. Jeg hadde en identisk fremgangsmåte på dette dekket, men etter 4- timer med risting og vending så ga jeg opp! Det viser at det er individuelle forskjeller på dekket. Når det er "hand made" så er det jo enda større sjanser for nettopp dette....Så, er du heldig, så får du det til ganske kjapt, men er du uheldig så er det bare å gi det opp, nettopp gå grunn av at hvert dekk er forskjellig..!!
Som kanskje nevnt tidligere, et stikkord her er tålmodighet. Etter at hjulet har ligget en natt på hver side, testkjørt to ganger og stått litt virker det som det omsider er tett. Edit: trykkleif
Redigert av b00ster; 27/08/200912:28.
Selgeren sa noe om 7,9 og karbon, men hva "RSL" egentlig betyr vet jeg ikke...
Hei, jeg gir meg ikke har akkurat gjort et nytt forsøk på å få RK dekka tette! Pumpa opp til 35 psi, fyllte badekaret med vann, dyppa hjulet oppi. Ikke ei luftboble!! Yess. Etter 1 time var dekket slapt og trykket kanskje 15 psi. Hvor f... blir det av lufta?!! Jeg blir gææææææærn! Når andre har klart det skal jeg og!
Hvordan vil du kunne stole på dette oppsettet når det mot formodning holder ok på lufta? Jeg ville aldri starta i et ritt som betydde noe for meg med sånn usikkerhet.
La det være. Hadde du brukt den tiden du nå har brukt på dette, på å trene, eller hvile, hadde du hatt et forsprang. Slange eller ikke har tross alt ikke så mye å si.
Er dekkene nye?
Du kunne ikke hatt mer rett.
Startet Birken i dag med tilsynelatende tette RK supersonic. De ahr vært tette på noen turer, andre ikke. Og de er tette når de står på sykkelen og hviler i garasjen med trykk. Men neida. Bakhjulet begynte å sive luft. Og ja det ble nesten tomt. For meg blir det slange og aldri noe annet.
Har også brukt unødig tid på å få bekreftet at dette ikke funker tilfredstillende for noe som helst....
Jeg sliter litt med at det begynner å lekke luft rundt ventilen. Jeg har Mavic Crossmax SL og ventilen under
Er det noen som kan forklare hvordan ventilen bør monteres for at det skal bli tett. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal benytte alle delene.
Før du gir opp kunne du jo ha testet slangeløst med et dekk som ikke er så vrient å få til.
Øivind
Har brukt så mange timer nå at det er derfor jeg gir opp. Er ikke i tvil om at det kan funke med andre dekk og evt. felger.
Men gidder ikke bruke mer tid på det nå. Kanskje om noen år når skuffelsen er lagt seg Og det var jo disse dekkene jeg vil ha på, så bytte til andre dekk er uaktuelt.
Slangeløst er nok kommet for å bli, men ikke for meg nå.
Jeg sliter litt med at det begynner å lekke luft rundt ventilen. Jeg har Mavic Crossmax SL og ventilen under
Er det noen som kan forklare hvordan ventilen bør monteres for at det skal bli tett. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal benytte alle delene.
Ventilen gjennom hullet, o-ring på fra utsiden, deretter den sorte ringen i midten med den "flate" siden inn, altså lik orientering ift ventilen som på bildet.
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: jørgm]
#81136513/09/200919:07
Som en liten digresjon angående Mavic felger og ventiler: Husk å sjekke at du kan skru løs "den sorte ringen" for hånd når du er ute i marka...... det kan bli en lang tur hjem selv med slange, hvis du ikke får ut ventilen
Jeg sliter også med å få det skikkelig tett, selv etter utallige risterunder.
Det merkeligste er at det varierer skikkelig hvor lenge dekkene holder på luften. Bakdekket som holdt nokså bra på luften de første gangene, har nå på de to siste forsøkene mistet luften helt, mens fremdekket som regel siver ned til 15-20 psi.
Oppsettet jeg prøver å få til er Kenda klimax lite på ztr olympic felger, som ikke virker som et oppsett som har skapt noe særlig problemer for andre.
Mulige årsaker slik jeg ser det kan være at jeg ikke har fått med nok av disse partiklene (jeg mangler helletuten på flasken slik at jeg ikke kan kjøret trikset til Stan med å holde flasken opp ned når hellingen starter), eller at jeg ikke bruker nok guffe.
Siden begge disse alternativene innebærer at jeg fort må starte hele prosessen på nytt uten garantier for at det går noe særlig bedre så tar jeg i mot tips på andre mulige årsaker til at det ikke tetter.
Jeg sliter også med å få det skikkelig tett, selv etter utallige risterunder.
DetSiden begge disse alternativene innebærer at jeg fort må starte hele prosessen på nytt uten garantier for at det går noe særlig bedre så tar jeg i mot tips på andre mulige årsaker til at det ikke tetter.
- Rist flaska med guffe grundig før du heller det i dekket. - Benytt minimum 60 ml - Foreta vendeprosessen som vist på notubes.com
Vel, da har eg nytt framhjul i hus: XT 29er, visstnok UST-kompatibelt. Er det nokon vits i å prøva seg med ikkje-UST-dekk og guffe utan Joe's/Stan's felgband? Vil latexen tetta mellom dekket og metallet i felgen? Eller er det sånn at eg anten må ha UST-dekk eller felgband for å få det til å fungera?
Nå er det mulig dette allerede ville vært svart på om jeg hadde lest igjennom hele tråden, men 420 poster er litt i overkant...
(og hele dette spørsmålet er muligens bare pga av at jeg er teknisk udugelig)
Men jeg har kjørt slangeløst i 2-3 måneder, siden en butikk satte det opp for meg (uten at jeg rakk å ta en prat med dem angående hvordan jeg skulle følge opp dette slangeløse oppsettet). Nå har sykkelen stått ubrukt en måned siden Birken (september er løpemåned for Birken og Oslo Halvmaraton), og dermed var det noget mindre luft i dekkene nå enn det bør være...
Men jeg får ikke luft i fordekket! Og i litt frustrasjon slipper jeg ut litt luft (franske ventiler) for å sjekke at alt fungerer (eller noe sånt).
Dermed står jeg nå med flatt forhjul hvor jeg ikke er kar om å få luft i, uanestt hvilken pumpe jeg bruker...Dermed kan jeg også klemme inn dekket og se at det ikke er noe rennende guffe inni? - men skal dette være rennende eller tørket?
Hva må jeg gjøre?
Og kan noen forklare meg hva som er så bra med de forbanna franske ventilene?