Småveier/grusveier vises som hvite streker på 705'en min. Synes det er vanskelig å se veiene på GPS'en. (ja ja, sykler mest sti men må innom grusveier på transporten)
Men hvis en kikker på samme vei i mapsource, har den svarte tynne streker på hver side av det hvite som markerer veien. Det vil jeg ha på kartet på 705'en også!!
Hva må jeg gjøre for å få småveiene synlig på 705'en? Detaljer står på høyeste valg.
ENDELIG!!
Har prøvd å sette fokus på mitt problem her og på andre forum. Har også sendt mail til Garmin support og Belanor, uten at det har skjedd store ting. Det virket som jeg var eneste fyren i verden med stor irritasjon angående småveier/grusveier i kartet på 705'en.
Idag oppdaget jeg tilfeldig at har skjedd en forandring til det bedre. De veiene som før var hvite(usynlige) har nå blitt brune(ikke optimalt da de kan forveksles med høydekoter som også er brune)og tydelige. Endelig kan jeg hvile i fred??
Skjedde etter oppdatering til 2.9, tror jeg!
Her er bilder før endring(postet her for et år siden og sendt til Garmin) og bilder tatt nå ikveld:
Redigert av Snooze; 23/09/200921:00. Rediger grunn: leif
På de siste turene har min Edge begynt å lagre helt ville spor. Den registrerer punkter med velidg stort avvik. På en 15 km tur har den omtrent fire fem slike raptuser.
Jar har bare hatt den litt over en måned, når den var helt ny hadde jeg ikke disse problemene.
Jeg vurderer å reklamere - jeg synes ikke jeg kan stole på denne dingsen lenger.
Noen som har lignende erfaringer?
Se eksempel under. Rød linje er der jeg faktisk sykla, blå streker er data fra GPS'en.
Å bildet ja. Det er fra SportTracks, med Route: Satellite (sikkert fra google - velges i nedtrekksmenyen helt til høyre på 'Route'-panelet), så har jeg bare zoooooomet inn for å tydeliggjøre sakene.
Har prøvd å sette fokus på mitt problem her og på andre forum. Har også sendt mail til Garmin support og Belanor, uten at det har skjedd store ting. Det virket som jeg var eneste fyren i verden med stor irritasjon angående småveier/grusveier i kartet på 705'en.
Idag oppdaget jeg tilfeldig at har skjedd en forandring til det bedre. De veiene som før var hvite(usynlige) har nå blitt brune(ikke optimalt da de kan forveksles med høydekoter som også er brune)og tydelige. Endelig kan jeg hvile i fred??
Skjedde etter oppdatering til 2.9, tror jeg!
Dette skjønner jeg ingenting av. Mine er fortsatt like hvite tror jeg? Bruker du de nye Topo Adventure kartene?
Dette skjønner jeg ingenting av. Mine er fortsatt like hvite tror jeg? Bruker du de nye Topo Adventure kartene?
Ja! Nå idag så jeg at vann ikke var farget blå, men hadde en blå kantstrek rundt.Dumt, synes jeg. Lurer på om det har noe å si at jeg la inn svenske "friluftskartan" nettopp. Selv om det rekker litt inn i Norge, rekker det ikke helt hit. Prøvde å fjerne haken fra svenskekartet, uten at det hadde noen innvirkning.
På de siste turene har min Edge begynt å lagre helt ville spor. Den registrerer punkter med velidg stort avvik. På en 15 km tur har den omtrent fire fem slike raptuser.
Gå inn på menu - settings - datarecording - og sjekk om det er smart recording eller every second. Sett dersom mulig på every second og se om problemet fortsetter.
Smart recording fører ofte hos meg til unøyaktig plotting av ruten, spesielt hvis hastigheten er høyere.
Sett dersom mulig på every second og se om problemet fortsetter.
Ja, det skal jeg prøve - det er verdt et forsøk.
Men jeg har ofte problemer når jeg er ute i felten også - det kan være så store avvik mellom hvor jeg er og hvor dingsen påstår jeg er at det er vanskelig å orientere seg. Det er ofte trær med i bildet her, men det trenger ikke være veldig tett.
Sett dersom mulig på every second og se om problemet fortsetter.
Jeg fikk et tips om å sjekke innstillingen 'Lås til vei'. Den stod på, jeg slo den av, og de to turene jeg har tatt etter at jeg gjorde det har gitt mye bedre spor.
Hum... Jeg er skikkelig i tvil om denne gps'en. Jeg har nå lest igjennom hele tråden og det er jo tross alt utrolig mye problemer med den, i alle fall på de første sidene. Dog ble mange av disse problemene fjernet når det kom nye patcher, slik jeg har forstått det? Det jeg egentlig lurer på er vel, burde jeg kjøpe meg en 705 nå, har funnet en del billig, eller tror dere det dukker opp en oppgradering, eks 805 i løpet av vinteren/våren? jeg trenger den jo strengt tatt ikke før neste sesong. Og finnes det noen alternativer? Jeg skal i utgangspunktet bare bruke den til å følge andres sporlogger, alt det andre er ikke så farlig... Håper på litt hjelp fra dette guddommelige forumet...
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Jeg kjøpte min Garmin tidlig i januar og har brukt den mye siden. I løpet av året har jeg opplevd to heng situasjoner som ble løst ved reset og som aldri har hent igjen etter oppgradering av firmware til 2.7. Nå i høstferien ble det en feil i lagring av sporet som gjorde at TC ignorerte fila og Sportstracks sa at den var korrupt. Det fikset jeg med Tcxconverter. Deretter oppgraderte jeg firmware til 2.9. I løpet av ett år og hundrevis av timer på sykkelen synes jeg ikke det er noe å bråke om og det har aldri vært problemer med selve navigasjonen.
Jeg er superfornøyd med min, fungerer i all slags vær, batterikapasiteten er god og du klarer ikke minst å se skjermen både i direkte sollys og det er baklys du kan bruke i mørket. En kan alltids ønske seg større skjerm, men den er til gjengjeld veldig beskyttet på stemet.
Det kan være greit å unngå nybegynnerfeilene, dvs. opsjoner som autorouting, låsing til vei etc. som ikke er veldig forenlig med stisykling.
Lars-Erik
Re: Garmin Edge 705 - forum
[Re: Ugla]
#83221615/10/200918:40
Flere som har oppdaget at kartet har forandret seg?
Jeg jublet jo når alle veiene endelig ble ordentlig merket på 705 kartet, men nå et annet irritasjonsmoment kommet istedet:
Alle vann og tjern har bare en blå og svart kantlinje rundt istedet for blåfarge på hele overflaten. Bekker er også vist med blå og svart linje. Av og til vanskelig å se forskjell!!
Sliter med att överföra rute från Muppsås ( Mapsource ) till min Edge. Alla program och enheten är uppdaterade men Muppsås hittar inte enheten. Garmin Trainingcenter hittar den, likaså PC´n ( Garminmappen öppnar sig direkt när jag kopplar in enheten ). Har heller inga problem med att överföra data från Edge till PC. Någon som har tips om vad göra? Sända den till Belanor?
Om jag lägger ruten direkt i enheten, i gpx mappen, så ritar den bara upp ett gigantiskt rosafärgat område... Inte helt lätt att navigera efter.
Spørsmål ang sporttracks; Nettopp begynt å bruke dette, og det er et fint hjelpemiddel da jeg enkelt kan hente ut pulssonene. Men når jeg importerer data fra edge'n blir de endret når de kommer inn i sporttracks. Eks; makspuls kan variere så mye som 20 slag fra edge til ST. Virker til å få avvik på alt unntatt tid og distanse.
Noen som har vært borti dette? Forslag? Forklaring?
Takknemlig for svar/tips
Ketil
Jeg har også spørsmål angående dette. Det gjelder importering fra Garmin Edge 705 til Sporttracks. Tallene jeg importerer er alltid forskjellig i forhold til hva jeg får frem i displayet på min Garmin. Feks høydemeter/klatremeter og toppfart. På Sporttracks er alltid toppfarten under 50 mens når jeg går inn på Garmin og ser på historikk, så har jeg toppfart på 50-70 km/t. Når det gjelder pulssoner så er det vanskelig å se om det også varierr, men dette har jeg ikke erfart. Er det noen som kjenner til dette?
Har ikke opplevd det samme selv. Importerer alle øktene mine til ST. Maksfart ser jeg sjelden/aldri på, men skal jammen dobbeltsjekke distanse/tid og se om de har lik data.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Jeg har et problem med min Edge 705 og "waypoints". Selv om jeg sletter disse, kommer de alltid tilbake ved restart av enheten. Noen som vet om en løsning?
Har lastet ned openstreetmap for Norge. Har aldri sett et Topokart i bruk så jeg lurer på hvordan dette er i sammenligning mot openstreetmap for f.eks bymarka i Trondheim? Er Topokartet verdt pengene?
Har lastet ned openstreetmap for Norge. Har aldri sett et Topokart i bruk så jeg lurer på hvordan dette er i sammenligning mot openstreetmap for f.eks bymarka i Trondheim? Er Topokartet verdt pengene?
Har ikke brukt openstreet på gps-en. Men har topo-kart for hele landet.
Har klikket litt på openstreet. Hvis det jeg så (sjekket Trondheim, Oslo og Risør) er representativt, kan det ikke sammenlignes med Topo, som er svært mye mer detaljert (høydekurver, stier, hus/hytter etc etc). Tror en CD koster rundt 700. Trondheim-CDen dekker vel hele Sør-Trøndelag. Synes jeg er vel verdt pengene.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Har ikke brukt openstreet på gps-en. Men har topo-kart for hele landet.
Har klikket litt på openstreet. Hvis det jeg så (sjekket Trondheim, Oslo og Risør) er representativt, kan det ikke sammenlignes med Topo, som er svært mye mer detaljert (høydekurver, stier, hus/hytter etc etc). Tror en CD koster rundt 700. Trondheim-CDen dekker vel hele Sør-Trøndelag. Synes jeg er vel verdt pengene.
Takker. Går det en an å kjøpe en cd for hele landet, eller må en kjøpe alle delkarten? I såfall er blir det rimelig dyrt.....