Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

De små gleder -analog lyd...

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804087 03/09/2009 11:20
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Ang lyd må man jo uansett ta rom, matrialer i vegger og gulv (!) med i betraktning. Jeg tror mange kan forbedre mye gjennom korrekt "møblering" fremfor å henge seg opp i annet tweeke-stasj. Eller dyrere komponenter for den sakens skyld.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804088 03/09/2009 11:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen
Det er alltid morsomt å dra fram ekstremister og kvakksalvere, men er det dette som er mest interessant?

Jeg synes at den grønne tusjen markerer en viktig hendelse i psykoakustikkens historie, fordi den ble så til de grader trykket til brystet av en stor skare Hi Fi-entusiaster. Jeg trålet Hi Fi-sjappene i Trondheim på nittitallet og samlet utrolig mange artige forklaringer på hvilke resultater denne tusjen avstedkom.

Med den grønne tusjens avsløringer er det derfor BEVIST at ekspeditører i Hi Fi-butikker påstår at lydopplevelser som ikke har fysisk opphav, har det. Med mindre de lyver for å selge mer grønn tusj, så er det nå bevist at psykoakustikk er et faktum og at det ikke nødvendigvis er forbeholdt ekstremister. Dette pålegger oss som har utdannelse i elektronikk en samfunnsopplysende plikt til å være skeptiske til dyre kabler, feil isatte stikkontakter og all verdens snake oil-produkter ved å gå kvasitekniske forklaringer i sømmene. At man møter den samme arrogansen her som hos homeopater hvis man prøver å pirke i materien for å kartlegge substansen, er vel et klassisk utslag av usikkerhet.

Jeg skal love deg at hvis noen kom med tilsvarende påstander om ditt fag, så hadde du følt tilsvarende.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Kake] #804094 03/09/2009 11:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Flotte linker. Denne industrien er til tider en parodi på seg selv til de grader at jeg har trøbbel med å helt fastslå hva som er seriøst ment og hva som er spøk.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: HM1100] #804101 03/09/2009 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
Ang lyd må man jo uansett ta rom, matrialer i vegger og gulv (!) med i betraktning. Jeg tror mange kan forbedre mye gjennom korrekt "møblering" fremfor å henge seg opp i annet tweeke-stasj. Eller dyrere komponenter for den sakens skyld.

Terrengsyklingen har jo klare paralleller - jeg tenker på folk som kunne satt et klystér før hver tur i stedet for å svi 2000 spenn på å spare tilsvarende vekt på sykkelen, eller de som kjenner stor forskjell fra en 90cm stem til en annen.

Likevel er mekanikk litt mer håndgripelig for folk flest enn elektronikk, så den dagen noen påstår at de kan holde to gafler i hånda og kjenne at den ene har 10mikrometer tykkere styrerør enn den andre, vil det automatisk avfeies som vissvass.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804119 03/09/2009 11:52
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Jeg skal love deg at hvis noen kom med tilsvarende påstander om ditt fag, så hadde du følt tilsvarende.

Det gjør jeg nesten daglig.

Jeg er likevel oppegående nok til å se at selv om det finnes kvakksalvere, er ikke dette ensbetydende med at allt innen mitt fag er humbug.

generellt synes jeg mange har overdreven tro på den til enhver tid opparbeidede kunnskap, som absolutte sannheter.

Kan man ikke måle noe med dagens metoder, er det pr def BS og de som hevder noe annet er naive skrullinger.

Jeg har aldri forsvart grønn tusj eller haioljer, så vennligst ikke identifiser meg med slikt.

Jeg synes feks det er en avgrunn mellom å ha tiltro til forskjellige tonearmer på en platespiller, og å snu støpselet i kontakten i veggen.

Det som er min erfaring, er at god akustikk, gode høytalere (med tilpasset forsterker) er den altoverskyggende faktoren.

Jeg har også erfart at en god forsterker/høytaler-kombo evner å skille feks en dårlig og en god lydkilde. Det være seg en CD-spiller eller en innspilling på en medium.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804122 03/09/2009 11:54
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
eller de som kjenner stor forskjell fra en 90cm stem til en annen.

Jeg prøvet i sin tid en superlettvekt-stem, men sammen med et bredt styre synes jeg dette ble for ustabilt, og byttet tilbake til en Thomson med 50% høyere vekt. Jeg syntes Thomson-stemmen, virket vesentlig sikrere.

Er dette også humbug mener du?

e

Redigert av Espen; 03/09/2009 11:56. Rediger grunn: presi

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804134 03/09/2009 12:03
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
En artig sak er jo spikes -som selvfølgelig har noe for seg brukt på riktig måte...

(Den øker flatetrykket mot underlaget slik at man i praksis kobler massen i underlaget mer eller mindre sammen med komponeten.)

I kjølvannet dukker det opp en del morsomme beskrivelser og produkter -"Hifi-tabletten" til Hifi-klubben f.eks. Man vil jo ikke ha merker i parketten heller. (Alternativt kunne man limt korkbrikken fra "tabletten" på undersiden av høytaleren og oppnådd samme resultat). I andre enden har man beskrivelser av den matematiske singulariteten som oppstår i kontaktpunktet på spissen som gjør at energi ikke overføres mellom høytaleren og underlaget (nå er det vel strengt tatt det motsatte man ønsker...).

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804147 03/09/2009 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg prøvet i sin tid en superlettvekt-stem, men sammen med et bredt styre synes jeg dette ble for ustabilt, og byttet tilbake til en Thomson med 50% høyere vekt. Jeg syntes Thomson-stemmen, virket vesentlig sikrere.

Er dette også humbug mener du?

Jeg har ikke tatt ordet humbug i min munn. Jeg påstår enkelt og greit at vissheten om at du hadde en tyngre stem på styret kan være hele eller deler av forklaringen på hvorfor du følte deg sikrere. Det ville jeg hevdet om jeg opplevde det samme.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804160 03/09/2009 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg er likevel oppegående nok til å se at selv om det finnes kvakksalvere, er ikke dette ensbetydende med at allt innen mitt fag er humbug.

Hvis du leser hva jeg skrev over og legger merke til ordene "vitenskapelig tvilsomme" så ser du at jeg er enig med deg.

generellt synes jeg mange har overdreven tro på den til enhver tid opparbeidede kunnskap, som absolutte sannheter.

Kan man ikke måle noe med dagens metoder, er det pr def BS og de som hevder noe annet er naive skrullinger.

Javel. Jeg ser ikke så mye av det, og identifiserer meg heller ikke med disse.

Jeg har aldri forsvart grønn tusj eller haioljer, så vennligst ikke identifiser meg med slikt.

Du ber meg om å slutte med noe jeg ikke gjør. Det er OK for meg, men andre kan lett oppfatte slike utsagn som beskyldninger. Da jeg var liten, ertet jeg broren min med å si "Ikke slå meg" sånn helt uten grunn, hvorpå han fyrte seg opp noe fryktelig.

Jeg synes feks det er en avgrunn mellom å ha tiltro til forskjellige tonearmer på en platespiller, og å snu støpselet i kontakten i veggen.

Absolutt. Den ene teorien er plausibel med basis i kunnskap vi har om feltet, den andre er det ikke. Ingen av dem kan avfeies direkte uansett.

Det som er min erfaring, er at god akustikk, gode høytalere (med tilpasset forsterker) er den altoverskyggende faktoren.

Jeg har også erfart at en god forsterker/høytaler-kombo evner å skille feks en dårlig og en god lydkilde. Det være seg en CD-spiller eller en innspilling på en medium.

0% uenighet herfra.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804163 03/09/2009 12:26
Espen Offline
More than words
More than words
En enkel test avslørte umiddelbart at 100g-stemmen var mye mer flesibel.

Dette er enkel fysikk Geir, eller mener du alle stemmer er like stive?

E

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804169 03/09/2009 12:34
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har uansett fått denne til spille glimrende. Ikke helt ny, men jeg har det gøy, og det må jo være poenget. Gardiner er kluet. Hør, hør gardiner! Og så blid kjæreste, når jeg er pådriver for å kjøpe gardiner ICON_WINK

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804174 03/09/2009 12:40
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Tror det er noen som har misforstått litt hva psykoakustikk handler om. Dette er et fagområde som handler om hvordan hjernen og derigjennom vår persepsjon bearbeider lyd. Slike ting som feks. maskerings effekter som er sentralt for å fremheve enkelte frekvenser (babygråt eksempelvis). Psykoakustisk kunnskap var feks sentralt ved utvikling av mp 3. Har fint lite med mumbo-jumbo å gjøre.

Wikipedia lenke

Jens
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804176 03/09/2009 12:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En enkel test avslørte umiddelbart at 100g-stemmen var mye mer flesibel.

Dette er enkel fysikk Geir, eller mener du alle stemmer er like stive?
E

Nei, hvorfor i all verden skulle jeg ha en mening som går på tvers av fakta? Jeg skjønner ikke en gang hensikten med spørsmålet.

Jeg tror bare at jeg har en mer åpen tilnærming til problemet enn du har.

Jeg ser tre årsaker til at du følte deg sikrere:

1. Du følte deg sikrere fordi du visste at stemmen var sterkere
2. Du følte deg sikrere fordi en stivere stem gjorde sykkelen lettere å kontrollere
3. En kombinasjon av 1 og 2.

Dersom du eksluderer 1, påstår jeg at du har en forutintatt og lite åpen tilnærming til spørsmålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804177 03/09/2009 12:43
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Du ber meg om å slutte med noe jeg ikke gjør.

Du omtaler hifi-entusiaster i generelle ordelag, noe som knytter meg til din beskrivelse. Om ikke 100%, så kan måten du argumeterer på gi inntrykk av at alle entusiaster tror litt på grønn tusj. Dette er jo bare min subjektive oppfatning av det jeg leser, så det kan sikkert taes med en klype salt.

Quote:

Absolutt. Den ene teorien er plausibel med basis i kunnskap vi har om feltet, den andre er det ikke. Ingen av dem kan avfeies direkte uansett.

Her kommer jo generell vurderigsevne inn i bildet. Jeg synes støpsel eller Haioljeterorier høres for sært og tvilsomt ut til at jeg gidder å bruke tid på det, mens en god stabil tonearm med feks god antisquat åpenbart er viktig for presis avlesning av rillene.

e

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804178 03/09/2009 12:44
perbl Offline
More than words
More than words

For å dra det andre veien, så synes jeg det er mange som har overdreven tro på sine egne anekdotiske observasjoner som gjerne framgår under påvirkning av rettferdiggjøringsfasen etter et dyrt hifi-kjøp. Det vi VET per i dag, er at vår subjektive opplevelse av lydkvalitet eller smak for den saks skyld, påvirkes av så utrolig mye mer enn selve kvaliteten på lyden eller hvordan noe smaker. Ta et kjapt søk på nett, og du vil finne mange eksempler som viser hvordan vi opplever smaker forskjellig basert på hvordan designet på flaske eller etiketter ser ut, sjøl om det som blir servert er akkurat det samme.

Han psykologen som hadde en serie på NRK i sommer gjorde hvertfall stuntet der han presenterte seg som produkttester på et butikksenter, og fikk forbipasserende til å vurdere hva som smakte best av innholdet fra to flasker der forskjellen var etikettdesignet. Det kom forbausende mange sterke meninger om hvor mye bedre den ene var kontra den andre.

Jeg hadde en lignende diskusjon om alternativ medisin for en stund siden der et bortimot identisk argument ble brukt. Og konklusjonen min er der som her at jeg ikke engang ville valgt å stole på meg sjøl og min opplevelse av lyden/medisinen, med mindre jeg eliminerer vekk alle andre faktorer og utfører et eksperiment i tråder med de retningslinjer vi har kommet fram til er nødvendig for å faktisk isolere den ene faktoren vi er interessert i å måle forskjeller på.

Det er tross alt lyd det dreier seg om, og er lyden annerledes når man ikke er i stand til observere prisen på anlegget som spiller den, er det faktisk andre faktorer som bidrar. Jeg lurer fortsatt på om jeg ville være istand til å plukke ut glasscola vs plastflaskecola, noe jeg innbiller meg at jeg smaker forskjell på, men så langt har jeg ikke turt å prøve ICON_SMILE

Redigert av perbl; 03/09/2009 12:52.

Per B.
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jeth] #804185 03/09/2009 12:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jeth
Dette er et fagområde som handler om hvordan hjernen og derigjennom vår persepsjon bearbeider lyd.

Så når vissheten om at man tappa kortet for 10 laken i kabler, forbedrer persepsjonen av lyden fra høyttalerene, så er det ikke psykoakustikk?

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804187 03/09/2009 12:54
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg bygget en 5-Spot som hadde som mål å bli så lett som mulig, selv inkludert en 2 kg Marzocchi Z1.

Jeg testet dermed ut div lette komponenter for å holde totalen nede, uten at det gikk for mye på bekostning av funksjon.

Ville en 11.5kg Spot oppleves som bedre enn en på 13?

Jeg hadde et genuint ønske om å strekke meg i forhold til funksjon, for å holde liv i planen om 11 tallet.

Noen komponenter ble stående, mens andre kostet mer enn de smakte.

Quote:
2. Du følte deg sikrere fordi en stivere stem gjorde sykkelen lettere å kontrollere

Hvorfor mener du jeg var forutinntatt etter at jeg opplevet dette?

Det er forresten slik jeg har bygget gode sykler med riktig vekt. Skrellet allt til beinet på planleggingstadiet, for så å legge til det mest nødvendige hektoene etterhvert.

e

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804192 03/09/2009 12:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du omtaler hifi-entusiaster i generelle ordelag, noe som knytter meg til din beskrivelse. Om ikke 100%, så kan måten du argumeterer på gi inntrykk av at alle entusiaster tror litt på grønn tusj. Dette er jo bare min subjektive oppfatning av det jeg leser, så det kan sikkert taes med en klype salt.

Det er et inntrykk du må ta ansvaret for selv - jeg verken mener eller har forsøkt å formidle det.

Dessuten er det ingen som TROR på grønn tusj lenger nå som vi VET at den ikke virker.

Her kommer jo generell vurderigsevne inn i bildet. Jeg synes støpsel eller Haioljeterorier høres for sært og tvilsomt ut til at jeg gidder å bruke tid på det, mens en god stabil tonearm med feks god antisquat åpenbart er viktig for presis avlesning av rillene.

Ja, og...? Det er vel ikke noen motsetning mellom hva du og jeg sier om den saken.

e [/quote]

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804193 03/09/2009 13:00
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: GeirK
Sitat: jeth
Dette er et fagområde som handler om hvordan hjernen og derigjennom vår persepsjon bearbeider lyd.

Så når vissheten om at man tappa kortet for 10 laken i kabler, forbedrer persepsjonen av lyden fra høyttalerene, så er det ikke psykoakustikk?

Korrekt

Redigert av jeth; 03/09/2009 13:01.

Jens
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804196 03/09/2009 13:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor mener du jeg var forutinntatt etter at jeg opplevet dette?

Hvis du avfeier andre forklaringer til hvorfor du opplevde det du opplevde uten videre kunnskap, er du forutinntatt. Akkurat som jeg ville være dersom jeg avfeide forklaringen at det virkelig ER en fysisk forskjell på hvor lett sykkelen kontrolleres.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: perbl] #804198 03/09/2009 13:08
Espen Offline
More than words
More than words
Dette er jeg helt enig i!

Det ene ekskluderer ikke det andre. Igjen, det er mye humbug og subjektive oppfatninger.

Innen medisinsk behandling er det like ille, men "at the end of the day" er det ikke bedre å bli feilmedisinert av en Skolemedisiner enn en trollmann.

Hva som er terorisk riktig og hva som faktisk kan skje med deg i praksis, er ikke alltid det samme. Dette er desverre en faktor som kan få kjipe følger. Det er ikke nødvendigvis noe feil med legevitenskapen, men innen kunnskapen når pasienten er det ikke det samme. Innen sykkeldeler trenger det ikke bety noe, men innen behandling kan det jo bli dramatisk. Det være seg feilkirurgi eller dødelig askeavkok.

Når det gjelder lydkomponenter, har jeg alltid hatt et kritisk blikk på det hele.
Jeg har dessuten vært med på å arangere lukkede lyttetester etter stengetid for å prøve ut ting. Da snakker vi om enkeltkomponenter i priskalssen brutto årslønn.

Det er mye av dette jeg aldri ville brukt penger på selv om pengene vokste på trær i hagen min.

E

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: perbl] #804201 03/09/2009 13:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl

For å dra det andre veien, så synes jeg det er mange som har overdreven tro på sine egne anekdotiske observasjoner

Så godt å høre noen som har fått med seg det viktige poenget. Espen, med mindre du er åpen for at vissheten om at du kjørte med en stivere stem ga deg ekstra selvtillit og kan være hele grunnen til at du følte deg tryggere, hører du dessverre til denne kategorien.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804206 03/09/2009 13:22
Espen Offline
More than words
More than words
Desverre?

Hva mener du jeg kunne kvalitetssikret denne prosessen med?

Sendt det hele til Veritas for å bringe på de trene at en stiv forbindelse gir bedre presisjon?

Espen

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: HM1100] #804219 03/09/2009 13:36
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har uansett fått denne til spille glimrende. Ikke helt ny, men jeg har det gøy, og det må jo være poenget. Gardiner er kluet. Hør, hør gardiner! Og så blid kjæreste, når jeg er pådriver for å kjøpe gardiner ICON_WINK

Har du volumkontroll på den Burmesteren?
Fin sak forresten

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Syklist1] #804231 03/09/2009 13:48
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Syklist1

Har du volumkontroll på den Burmesteren?
Fin sak forresten

Ikke volumkontroll ala Wadia, men en slags "upsampling" eller hva det nå heter. Står praktisk talt alltid på "0" uansett, så jeg styrer volumet gammaldags på forsterkern av samme merke.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: HM1100] #804243 03/09/2009 14:17
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kan tenke meg at det låter bra.
Har du høyttaler fra samme produsent også? Deres høyttalere har imponert meg når jeg har vært innom OHFC

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804249 03/09/2009 14:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Desverre?

Hva mener du jeg kunne kvalitetssikret denne prosessen med?

Sendt det hele til Veritas for å bringe på de trene at en stiv forbindelse gir bedre presisjon?

Noen ganger lurer jeg på om jeg er langt dårligere til å formulere meg enn jeg selv antar. Kommentarene dine har ingen relevans til hva jeg prøver å formidle.

Det er sannsynlig at den stivere forbindelsen gir bedre presisjon, men det er også sannsynlig at den lette stemmen allerede er stiv nok, slik at Thomson-stemmen for det meste tilfører en økt kontroll som tilføres som økt selvtillit gjennom kunnskapen om stivheten, og ikke gjennom en faktisk mer presis fysisk kontroll av forhjulet.

Dersom man øker stivheten kontinuerlig, vil man på ett eller annet punkt nå det tidspunktet der økt stivhet ikke tilfører forbedret kontroll av betydning, og en må være åpen for at forskjellen mellom de to stem-ene allerede kan befinne seg der.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804255 03/09/2009 14:36
Espen Offline
More than words
More than words
Er det enklere hvis jeg sier jeg velgte den lette stemmen fort pga komfort?

e

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #804260 03/09/2009 14:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei. Jeg tror det er enklere hvis du svarer på dette spørsmålet:

La oss tenke oss at jeg byttet stem på sykkelen din og surret den inn i tape slik at du ikke så hva du kjørte med. La oss så tenke oss at du gjettet på at Thomson-stemmen var på når du kjørte den lette stemmen og omvendt.

Hva hadde konklusjonen din blitt da?

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #804272 03/09/2009 14:56
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: GeirK
(...) eller de som kjenner stor forskjell fra en 90cm stem til en annen.

Kven er det eigentleg som bruker sånne stem?

Andreas Tveit
Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Moderator  support