Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)?

Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)? #787277 12/08/2009 08:45
SveinB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei, jeg har en Shimano FC-R700(Ultegra NoName) kompakt krank med mystisk knirk i krank, så ille at jeg kjenner det gjennom skoa. Har prøvd å skifte kranklager, kjede, trinsehjul, bak hjul, sjekka pedaler, sjekka sko, sjekka ramme, sjekka løse drevhjul(samme lyd på 34 som 50 drevet), men akkurat samme lyd fordet.

Har så skifta hele kranken og vips ok, har videre prøvd å sjekk om aksling er løs, ok. Hva kan da være galt med min gamle krank, evt kan det være noen andre tilfeldigheter dvs krank ok? Kan krankarm feks glippe i aksling spora, tror ikke det...

Så fritt frem, takker og bukker for alle alkymist og faglig presise hypotetiske forklaringer yes

Re: Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)? [Re: SveinB] #787281 12/08/2009 08:46
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Kan det være ramma?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)? [Re: Rockefoten] #787289 12/08/2009 08:52
SveinB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ikke ramma, finner ingen sprekk og med ny krank er alt ok.

Re: Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)? [Re: SveinB] #796726 25/08/2009 04:59
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde samme problemet i går kveld. Sykkelen er rigget for Birken, men ga fra seg en knirkelyd når jeg tråkka til litt over middels.

Jeg er allergisk mot knirk og hadde blitt gal om jeg skulle ha hørt på den lyden over fjellet. Demonterte derfor hele kranken og skrudde ut kranklager. Sjekket også samtidig om krankhuset hadde noen sprekker evt defekter alt var helt og fint. Fettet opp på nytt og skrudde sammen igjen. Samme knirkelyd. Sjekket setepinne. Ikke den heller. hmmm.. Sykkelen laget ikke lyd når jeg vinglet med den eller stod i pedalene og vugget opp og ned, bare når jeg tråkket hardt. Sjekket om drivverket flexet slik at kjedet subbet inn i framgiret, men nei. Så fikk jeg et innfall om å slakke litt på hurtigkoblingen på bakhjulet så den ikke var så stram (Lyden hørtes ut som om den kom i fra kranken). Knirkingen forsvant!!! Jeg er igjen en happy chappy! Jeg har lært at ulyder og knirk kan komme fra et helt annet sted enn det ørene dine tror.

Redigert av krok; 25/08/2009 05:02.
Re: Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)? [Re: krok] #796767 25/08/2009 06:49
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har de siste par ukene hatt en knirkelyd ukene når jeg trår til med venstre pedal. Skiftet så ut venstre pedal, men lyden var der fortsatt. Fant så ut at venstre pedalarm var litt løs og slarkete og etter å ha strammet den så merket jeg bedring en kort stund. Imidlertid kom lyden tilbake etter en stund, og jeg må stramme til på nytt. Regner med det forsvinner for godt når jeg får renset opp skikkelig.

Only dead fish float with stream
Re: Knirk i krank bokstavelig talt (dvs ikke i lager)? [Re: HogZ] #796788 25/08/2009 07:08
Espen Offline
More than words
More than words
Disclamer:

Jeg leverer tjenester som fjerner slike lyder.

Det skyldes som oftest at krankhuset ikke er plant, og at lagerkoppen dermed ikke får 100% støtte.

Løsningen er å planfrese krankhuset.

Sykkelbutikker kan selvsagt også gjøre dette.

Espen

Redigert av Espen; 25/08/2009 12:54. Rediger grunn: mer

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Moderator  support