Jeg har tidligere skrevet om målene mine for 2010 og her kommer en nærmere utdyping på hvordan jeg har tenkt å gå fram.
Mål 1 - Delta i Norges cup 2010.
Alle kan delta i Norges cupen i så lenge man har en UCI lisens, noe som alle som er medlem av en sykkelklubb kan få i Norge. Men det handler ikke bare om å delta for meg, det kunne jeg jo gjort nå. Jeg fabler heller ikke om å kjempe i toppen, men jeg kommer til å være storfornøyd om jeg greier å prestere sån ca midt på treet.
Det er nå første hele sesongen som jeg trener med watt, jeg har en Quarq wattmåler som du kan lese om her.
Jeg bruker en personlig sykkel trener til å sette opp treningsprogram for meg. En egen sykkel trener høres veldig dyrt ut men det er faktisk ikke det. Du får treningsprogram fra 400kr og oppover. Mange bruker lett 20.000kr på ny sykkel men ville kanskje fått større utbytte av å bruke litt penger på en skikkelig trener. Er det noe jeg lurer på så er det bare å spørre og du får svar fra en som virkelig har peiling.
Han som setter opp treningsprogram for meg heter Terry Gyde og er tidligere trener for landslaget til New Zealand. Han er også trener for Greg Henderson i Columbia-HTC. Les mer her,
http://www.cyclecoaching.co.nz/about.aspxSammen med Terry vil jeg få satt opp et treningsprogram som fokuserer mest på å heve terskel watten min som ganske enkelt vil gjøre meg til en raskere syklist. Skal man sykle fort så er det stort sett watt fordelt på kroppsvekta som teller. Så en annen stor del av dette treningsopplegget er å gå ned i vekt. Akkurat nå veier jeg 83 kg og har en fettprosent på ca 14% så det bør være mulig å komme ned til 72-73 kg. Jeg har tenkt å bruke den første vinter/høst perioden på å gå ned mest mulig for å slippe å slanke meg i oppkjøringsfasen med masse trening på nyåret.
Terskelwatten min nå tipper ligger på 310-320 watt. Med terskelwatt så mener jeg min anaerobe terskel, ca 6mmol melkesyre i lab. Det gir meg en watt/kg ratio på 3,8, dette holder ikke veldig lenge i Norges cup. Når jeg opp til 4,5 så er sjansene mye bedre.
Dette kan jeg gjøre ved å enten å heve terskelen til ca 380 watt eller slanke av meg 14 kg. Det blir nok en god blanding av begge.
Mål 2 - Under 1 min 10 sek på 1000m bane
Mange løfter på øyebryna når jeg forteller at jeg syntes det er kult å sykle på bane, det er ikke veldig kultur for banesykling i Norge.
Interessen min for dette kom når jeg fant ut at jeg var langt bedre på å produsere masse watt i korte perioder enn i lengere perioder. Dvs over 1 min. Det skulle egentlig bare mangle når jeg ikke har syklet så lenge.
Dette hadde jeg forøvrig aldri funnet ut av om jeg ikke hadde hatt wattmåler. Under en treningsøkt fant jeg ut at etter en 20 sek spurt fant jeg ut at jeg produserte over 1000 watt i snitt. Og da tenke jeg, hva kan jeg bruke dette til? Jeg er i for dårlig form til å spurte i ritt, jeg hadde jo vært stinn av syre lenge før halvveis.
Da fikk jeg plutselig en ide om at jeg skulle kjøre på 1000m på bane, det tar tross alt ikke så lang tid og jeg kan kjøre fullt øs hele veien. I Norge er det kun en bane som er brukenes, den ligger i Stjørdal i Trondheim.
Jeg kombinerte en følgebil jobb for sykkel klubben min Rye med testkjøring på banen. Hvis jeg kjørte på under 1 min og 20 sek så skulle jeg være med i bane NM i august for moro skyld.
Fant fort ut at banesykling også er veldig mye teknikk. Jeg kjørte fortere og fortere men produserte mindre og mindre watt.
Mitt raskeste drag endte opp på 1min og 19 sek og jeg hadde ca 440 watt i snitt på den 1000meteren og 1126 watt som toppeffekt.
Jeg fikk Terry til å tilpasse treningsprogrammet mitt slik at jeg fikk ca 4 ukers tilpasset trening fram mot bane NM. Denne treningen var mye styrketrening, intervaller opp mot 1000m og starter fra full stopp.
En typisk uke så slik ut:
Mandag: Hviledag
Tirsdag: 60 km inkludert 4 x 5km intervaller rundt terskel
Onsdag: 70km rolig
Torsdag: 5 x 4km bakkedrag med 40-60 i kadens
Fredag: 50km rolig ink 4 x 1000m intervall, 15min mellom hver.
Denne treningen ga virkelig utbytte og førte til følgende økninger i watt verdiene mine.
Maxwatt Mai 2009 - 1286 watt
Maxwatt August 2009 - 1546 watt
5 sek watt Mai 2009 - 1259 watt
5 sek watt August 2009 - 1459 watt
30 sek watt Mai 2009 - 931 watt
30 sek watt August 2009 - 1055 watt
Jeg var veldig fornøyd med bane NM sånn rent kraft messig men det var ikke den beste teknisk. Jeg kjørte for høyt opp i svingene og startet i alt for høyt gir. Tiden ble likevel ikke så gal, 1 min og 14 sek med 590 watt i snitt. Etter å ha analysert rittet senere så burde det vært mulig å kjøre 2-3 sekunder fortere på samme watt verdi. GPS min målte ca 15 m for langt kjørt pga dårlig spor og jeg hadde ca 2 sek tregere 100m start enn mange siden jeg startet i gir 53x15. De fleste startet i 53:19 noe som gir mye hurtigere akselrasjon.
Det er ikke alltid lett å holde nedre spor når man kommer inn i svingen i ca 60km/t.
Så ved å heve watt produksjonen en smule og kjøre et bra teknisk løp så skal det være mulig å komme under 1min og 10 sek. 10kg mindre kroppsvekt skal også i teorien gi ca 0,5 sek raskere akselerasjon de første 200m før man når toppfart.
Vi krysser fingrene. Setter pris på kommentarer og tilbakemeldinger fra alle folk.
Link til blogginnlegg:
http://mariusheier.no/trening_og_sykkel/2009/08/slik-skal-jeg-fors%C3%B8ke-a-na-malene-mine